Tuomarien koulutus

Tuomarikouluttajat

Koulutukseen haetaan sähköpostitse vapaamuotoisella hakemuksella tuomarikouluttajien kautta. Valinnan tuomarioppilaaksi hyväksymisestä tekevät SHY:n hallitus sekä tuomarikouluttajat.

Lemmikkituomarien koulutus

Martina Munther, martina.munther@gmail.com

Ulkomuototuomarien koulutus

Jonna Tikka, jonna.tikka@gmail.com

Koulutusten kestot

• Tuomarikoulutus on aloitettava vuoden sisällä siitä kun kokelas on hyväksytty tuomarioppilaaksi.
  • Jos koulutus ei lainkaan etene vuoteen, vanhenevat suoritukset ja koko koulutus on aloitettava alusta
  • Koulutus on suoritettava loppuun kahden vuoden kuluessa sen aloittamisesta. Lisäaikaa voidaan myöntää anomuksesta pätevää syytä vastaan. Anomus on tehtävä sähköpostitse SHY:n hallitukselle.

Koulutusten suoritukset

LEMMIKKITUOMARIKOULUTUS

Vain yksi luokka (joko kääpiöhamsterit tai syyrianhamsterit)

• teoriakoulutus
  • lemmikkiluokan sihteeröinti 1 kerta
  • lemmikkiluokan tuomarointikuuntelu 2 kertaa
  • harjoitusarvostelut 3 kertaa, joista viimeinen on koearvostelu

Molemmat luokat (sekä kääpiöhamsterit että syyrianhamsterit)

• teoriakoulutus 1 kerta
  • lemmikkiluokan sihteerinä toimiminen 1 kerta
  • tuomarointikuuntelu syyrianhamstereille 2 kertaa
  • tuomarointikuuntelu kääpiöhamstereille 2 kertaa
  • harjoitusarvostelut syyrianhamstereille 2 kertaa, joista jälkimmäinen on koearvostelu
  • harjoitusarvostelut kääpiöhamstereille 2 kertaa, joista jälkimmäinen on koearvostelu

Lemmikkituomarioppilaan on oltava SHY:n jäsen. Lemmikkituomarikoulutuksen teoriakoulutus järjestetään kysynnästä riippuen joko yhden päivän seminaarina tai verkkokurssina. Lisätietoja koulutuksesta saat lemmikkituomarikoulutusvastaavalta (yhteydenotot sähköpostitse).

ULKOMUOTOTUOMARIKOULUTUS

• tuomarointikuuntelu 2 kertaa
  • harjoitusarvostelut 4 kertaa, joista viimeinen on koearvostelu

Ulkomuototuomarioppilaan on oltava SHY:n jäsen. Koulutussuoritukset sovitaan ulkomuototuomarikoulutusvastaavan kanssa viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa. Raportit suorituksista tulee lähettää vastaavalle viimeistään 2 viikon kuluttua tapahtumasta. Koulutusvastaavan puoltaessa arvosteluoikeuksien myöntämistä hyväksyttyjen suoritusten jälkeen, tekee yhdistyksen hallitus päätöksen arvosteluoikeuksien myöntämisestä. Ulkomuototuomarin jäsenyys yhdistyksessä muutetaan asiantuntijajäsenyydeksi valmistumista seuraavasta jäsenkaudesta alkaen.

Poikkeusluvat

• Poikkeuslupa tuomarikokelaan käyttämiseen näyttelyssä arvosteluun on anottava koulutusvastaavalta vähintään kaksi viikkoa ennen näyttelyn ajankohtaa.
  • Tuomarikokelas saa arvostella poikkeusluvalla vasta, kun kuuntelut on suoritettu ja harjoitusarvosteluista tehty lemmikkiluokassa yksi ja ulkomuotoluokassa kaksi.

Täydennyskoulutus

LEMMIKKITUOMARIT

• Täydennyskoulutusvelvollisuus syntyy, jos FIN VLH -tuomarioikeudet menettää yhdistyksen jäsenyyden katketessa tai yhdistyksen hallituksen päättäessä oikeuksien erääntymisestä.
  • Täydennyskoulutus tehdään koearvosteluna toiselle FIN VLH -pätevälle tuomarille. Koulutusajankohta ja tuomari, jolle arvostelu halutaan tehdä, on hyväksytettävä koulutusvastaavalla vähintään kaksi viikkoa ennen koearvostelun suorittamista.
  • Täydennyskoulutuksesta on tehtävä kirjallinen raportti, joka on palautettava viimeistään kahden viikon kuluttua näyttelystä, muutoin koulutussuoritus hylätään.
  • Tuomarioikeudet ovat voimassa raportin hyväksymispäivästä eteenpäin.

ULKOMUOTOTUOMARIT

• Ulkomuototuomarien ns. täydennyskoulutusjärjestelmä on vanhassa muodossaan 9.1.2012 alkaen lakkautettu.
  • Ulkomuototuomarioikeudet ovat elinikäiset. Arvosteluoikeudet ovat lisäksi voimassa niin kauan kuin tuomari arvostelee vähintään kerran viidessä vuodessa.
  • Jos tuomari on arvostelematta yli 5 vuotta, on hänen tehtävä 1 harjoitusarvostelu ja 1 koearvostelu SHY:n näyttelyissä lajeille, joille haluaa takaisin arvosteluoikeudet. Harjoitus-/koearvostelut anotaan SHY:n ulkomuototuomarikoulutusvastaavalta vähintään 2 viikkoa ennen näyttelyä, jossa harjoitus/koe halutaan suorittaa. Nämä harjoitus-/ja koearvostelut suoritetaan samoin kuin varsinaisesta ulkomuototuomarikoulutuksesta on säädetty.