Muotovaliot ja tittelit »

FIN VLH Yam Yam's Dillymore Dluto, pk ms valkoinen syyrialainen uros (Kuva Asta Rekilä)
FIN VLH Yam Yam’s Dillymore Dluto, pk ms valkoinen syyrialainen uros (Kuva Asta Rekilä)

Valionarvot tulee anoa tittelivastaavalta, niitä ei saa käyttää ennen hyväksyttyä anomusta. Erikoisnäyttelytittelit astuvat voimaan heti niihin oikeuttavien sijoitusten jakamisen jälkeen. Yksittäiset sertifikaatit merkitään hamsterin nimen perään tähdellä (*), koestandardisertifikaatit plus-merkillä (+). Hamsteri voi valioitua, kun se on saanut tarvittavat määrät sijoituksia näyttelyistä.

Tittelin saa lisätä hamsterin nimen eteen vasta, kun valioanomusvastaava on hyväksynyt valioitumisen. Ennen valionarvon anomista hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin.

Hamsterin rekisteröinti
Valioanomuskaavake

Valioanomuskaavake lähetetään kokonaan täytettynä valioanomusvastaavalle postitse tai sähköpostitse. Jos et pysty täyttämään kaavaketta sähköisesti, riittää kun sähköpostin tekstikentässä on mainittu kaikki samat vaadittavat tiedot kuin mitä kaavakkeessakin. Paluupostissa saat valiokunniakirjan.

Valioruusukkeet

Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hallituksen päätöksellä 1.5.2018 valioruusukkeet muuttuvat maksullisiksi.

Valioruusukkeen hinta on 3€ ja sen voi maksaa käteisellä Suomen Hamsteriyhdistys ry:n näyttelyiden yhteydessä.

Tittelivastaava

Lea Kallio, lea.kallio@hotmail.com

Edellytykset valionarvojen hyväksymiselle

Ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät.

Lemmikkivalion arvoon kelpaavat sijoitukset, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut FIN VLH -pätevä tuomari.

FIN MVA – Suomen Muotovalio

Muotovalion arvoon vaaditaan kolme standardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN MVA.

FIN TMVA – Suomen Tuplamuotovalio

Tuplamuotovalion arvoon vaaditaan Suomen Muotovalion arvo sekä kaksi standardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TMVA. Tällöin aiemmin saatu FIN MVA -titteli pyyhkiytyy pois.

FIN KVA – Suomen Koestandardivalio

Koestandardivalion arvoon vaaditaan kolme koestandardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN KVA.

FIN TKVA – Suomen Tuplakoestandardivalio

Tuplakoestandardivalion arvoon vaaditaan Suomen Koestandardivalion arvo sekä kaksi koestandardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TKVA. Tällöin aiemmin saatu FIN KVA -titteli pyyhkiytyy pois.

FIN VLH – Suomen Valiolemmikkihamsteri

Valiolemmikin arvoon vaaditaan kolme PLH 1–5 -sijoitusta, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut SHY VL -pätevä tuomari. Sijoitusten tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN VLH.

FIN TVLH – Suomen Tuplavaliolemmikkihamsteri

Tuplavaliolemmikkihamsterin arvoon vaaditaan Suomen Valiolemmikkihamsterin arvo sekä kaksi PLH 1–5 -sijoitusta, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut SHY VL -pätevä tuomari. Sijoitusten tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TVLH. Tällöin aiemmin saatu FIN VLH -titteli pyyhkiytyy pois.

Ulkomailta saatujen titteleiden virallistaminen

Suomen Hamsteriyhdistyksellä ei ole kansainvälisiä valiotitteleitä, vaan tittelit  (esim. Int. Ch., Int. Gr., Ch., S MVA jne.) saadaan ulkomaisista näyttelyistä (esim. Ruotsista) ja anotaan kyseisten maitten yhdistyksiltä. Ulkomailta saadut tittelit tulee hyväksyttää tittelivastaavalla todistusten kera, mikäli haluaa käyttää kyseisiä titteleitä Suomessa. Anottuun titteliin oikeuttavat sijoitukset tarkistetaan. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Ulkomaisista titteleistä ei kuitenkaan anneta yhdistyksen plakaattia, vaan tiedotus tittelin hyväksymisestä annetaan henkilökohtaisesti.

Valioituminen muissa NHC:n alaisissa maissa

Tätä sääntöä sovelletaan Nordic Hamster Council (myöh. NHC) jäsenyhdistysten kesken (vuonna 2022 Suomen Hamsteriyhdistys ry, Svenska Hamstersällskapet & Dansk Hamster Föreningen)

Saadakseen valion toisesta maasta tulee hamsterin olla ensin vähintään muotovalio (Suomessa FIN MVA/FIN KVA) omassa maassaan ja titteli tulee anoa NHC:n jäsenyhdistykseltä ohjeiden mukaisesti kuten myös SHY:n tittelivastaavalta aiemman ohjeen mukaisesti mikäli titteliä haluaa käyttää Suomessa.

Mikäli hamsteri saa sertifikaatin toisesta, NHC:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, voi hakea tämän maan muotovaliota näyttelyn järjestäneeltä yhdistykseltä. Sertifikaatti voi olla myönnetty ennen tai jälkeen muotovalion-arvon.

Mikäli hamsterilla on muotovalion-arvo kaikista NHC:n alaisista maista (vuonna 2022 Suomi, Ruotsi & Tanska) valmistuu hamsteri Nordic Champion:iksi (Nord CH).

Tittelien kirjoitusjärjestys

– FIN MVA/FIN TMVA FIN VLH/FIN TVLH Int. Ch./Int. Gr. Ch. VVxx JVxx GGxx LJVxx LGG xx TAI
– FIN KVA/FIN TKVA FIN VLH/FIN TVLH Int.Ch./Int.Gr.Ch. KVVxx KJVxx KGGxx LJVxx LGGxx