Näyttelyitä hamstereille

Hamstereiden näyttelyharrastusta on ollut Euroopassa jo kymmeniä vuosia. Alkunsa se on saanut Englannista. Suomessa hamstereita on asetettu näytteille ja arvosteltu standardien mukaan jo parisenkymmentä vuotta. Vuonna 1989 perustettiin kattojärjestö Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisuuteen Suomen Hamsteriyhdistys ry. Tästä alkoi suomalaisen hamsteriharrastuksen kasvu.

Mikä hamsteri voi osallistua?

Lemmikkihamstereina pidettäviä lajeja on viisi: syyrianhamsteri (kultahamsteri; mesocricetus auratus), venäjänkääpiöhamsteri campbelli (phodopus campbelli), venäjänkääpiöhamsteri talvikko (phodopus sungorus), venäjänkääpiöhamsteri roborovski (phodopus roborovskii) ja kiinankääpiöhamsteri (gricetulus griseus). Kaikkia näitä lajeja voi ilmoittaa hamsterinäyttelyihin sekä lemmikki- että ulkomuotoluokkiin. Lisäksi talvikon ja campbellin välisiä hybrideitä voi ilmoittaa lemmikkiluokkiin.

Hamsterinäyttelyiden luokat ja palkitseminen

_full-4
Hamstereita odottamassa arvosteluun viemistä näyttelypöydällä.

Hamsterinäyttely jakaantuu kahteen pääluokkaan; lemmikkiluokkaan ja ulkomuotoluokkaan. Lemmikkiluokassa menestymiseen vaikuttavat eniten hamsterin terveydelliset asiat, kuten lihaksiston kunto, hyvä käsiteltävyys, turkin ja ihon hyvinvointisuus sekä kynsien ja hampaiden pituus. Miinusta arvosteluun tuovat esimerkiksi yli- tai alipaino, pitkät kynnet, kuiva turkki, hilseilevä iho, arkuus jne. Luokassa etsitäänkin kilteintä ja parhaimmassa kunnossa olevaa lemmikkihamsteria – kilpailuun valmistautumiseen kuuluu siis käytännössä se, että hamsteria hoidetaan moitteettomasti. Useimmiten kaikki kilpailevat hamsterit ovat hyvin hoidettuja ja arvostelu onkin pienien yksityiskohtien läpikäymistä.

Lemmikkiluokkia on kolme: syyrianhamsterit, kääpiöhamsterit ja lasten lemmikit. Lasten lemmikkiluokkaan saa osallistua vain hamsteri, jonka omistaja on alle 13-vuotias. Muihin luokkiin ei ole ala- tai yläikärajoja ja alle 13-vuotiaatkin saavat halutessaan ilmoittaa hamsterinsa ”normaaliin” lemmikkiluokkaan. Kussakin luokassa palkitaan yhdestä viiteen parasta. Jaossa ovat siis sijat PLH 1–5 (PLH = paras lemmikkihamsteri). Tämän lisäksi jaetaan kunniamainintoja ja erikoispalkintoja. PLH 1 -sijan voittaneet hamsterit kisaavat lopuksi lemmikkiluokkien Best In Show -voitosta. Kun hamsteri on saanut kolme PLH-sijaa Hamsteriyhdistyksen hyväksymästä näyttelystä, se valmistuu Valiolemmikiksi. Titteli anotaan yhdistykseltä.

Ulkomuotoluokassa hamsteri arvostellaan sen mukaan, kuinka hyvin sen ulkoiset ominaisuudet vastaavat sille kirjoitettua määritelmää eli standardia, jotka ovat luettavissa yhdistyksen internetsivuilla. Ulkomuotoluokkaan osallistuvien hamsterien tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistyksen rekisteriin.

Standardiluokka jakaantuu erillisiin alaluokkiin: lyhytkarvaiset syyrianhamsterit, pitkäkarvaiset syyrianhamsterit, campbellit, talvikot, roborovskit ja kiinankääpiöt. Jokaisesta luokasta tuomari valitsee 0–5 parasta eläinten tason mukaan, useimmiten kuitenkin vähintään yhden. Kussakin luokassa jaossa ovat siis sijat S 1–5 (S = standardi). Näiden lisäksi jaetaan sertifikaatteja, kunniamainintoja sekä erikoispalkintoja. Kolmella sertifikaatilla hamsteri valmistuu Suomen Muotovalioksi. Titteli anotaan yhdistykseltä. Jokainen S 1 -hamsteri kilpailee standardiluokkien Best In Show -voitosta.

Ulkomuotoluokissa on myös omat luokkansa hamstereille, joiden väriä tai kuviota ei ole vielä standardisoitu tai joiden väri tai kuvio on kokeellisessa standardissa. Niitä kutsutaan ei- ja koestandardeiksi. Ei-standardilla ei arvostella väriä lainkaan. Koestandardi arvostellaan kuten standardihamsteri, mutta ne eivät kilpaile standardien kanssa samassa luokassa. Koestandardeille on myös oma sertifikaatti. Kolme koestandardisertifikaattia vähintään kahdelta eri tuomarilta saatuaan hamsteri valmistuu Suomen Koestandardivalioksi. Titteli anotaan yhdistykseltä. Ei- ja koestandardeille on myös oma Best In Show -kisansa.

Kaikista luokista kerätään Vuoden Voittaja -pisteitä, joiden parhaimmisto palkitaan seuraavana vuonna SHY:n vuosittaisessa juhlanäyttelyssä.

Hamsterinäyttelyissä järjestetään väliaikakisoja, kuten hamstrauskisoja sekä parikilpailuita. Palkintoina on ruusukkeita ja/tai erikoispalkintoja.

Suurimmissa näyttelyissä on esillä jopa yli 300 hamsteria, joista suurin osa osallistuu ulkomuotoluokkaan. Hamsterinäyttelyn tuomarit ovat käyneet läpi mittavan koulutuksen, jonka lisäksi yhdistys pitää heidän asiantuntemustaan yllä järjestämällä jatkokoulutusta. Monissa näyttelyissä on ulkomailta kutsuttu tuomari, useimmiten Englannista tai Ruotsista.

Palkintoina hamstereilla on ruusukkeita ja erikoisnäyttelyissä myös pokaaleita. Näiden lisäksi jaetaan erikoispalkintoja, kuten erilaisia herkkupaketteja ja tarvikkeita hamsterille. Näyttelyyn osallistuvan hamsterin tulee olla näyttelypäivänä täyttänyt kaksi kuukautta. Yläikärajaa ei ole, mutta erityisen iäkkään hamsterin tuomisessa on syytä käyttää harkintaa. Omistajille ei ole ikärajoja.

Näyttelyyn ilmoittaudutaan näyttelykutsun määräämällä tavalla. Kutsut julkaistaan Hamsteriyhdistyksen jäsenlehdessä tai internetsivuilla.

Näyttelyissä noudatetaan aina Suomen Hamsteriyhdistys ry:n määräämiä näyttelysääntöjä. Ilmoittaessasi hamsterisi näyttelyyn sitoudut aina noudattamaan näitä sääntöjä. Niihin onkin syytä tutustua etukäteen yhdistyksen internetsivuilla.

Hamsterikasvatus

Suomessa on noin 40 hamsterikasvattajaa, joille Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto on myöntänyt kasvattajanimen. Suomalaiset näyttelyhamsterit ovat hyvin korkeatasoisia, ja yhteistyötä ulkomaalaisten näyttelykasvattajien kanssa tehdään paljon. Hamsterikasvatus on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset nähdään yleensä vasta vuosien kuluttua. Parempi nimitys tälle onkin jalostus. Ulkomuotoluokissa menestyvät useimmiten niiden kasvattajien hamsterit, jotka ovat tehneet sukulinjan eteen vuosien työn – silti myös lemmikkiliikkeestä ostettuja hamstereita on nähty Best In Show -voittajina!

Liity Hamsteriyhdistykseen!

Kun liityt Suomen Hamsteriyhdistykseen, saat kaksi kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden; Poskipussin, jossa on ajankohtaista tietoa hamstereista ja hamsteriharrastuksesta.

Yhdistyksen jäsenenä saat tuntuvaa alennusta näyttelyilmoittautumisista ja sinulla on vapaa pääsy kaikkiin hamsteriaiheisiin tapahtumiin.

Lisätietoja hamstereista ja jäseneksi liittymisestä internetsivuilta www.hamsteriyhdistys.fi (jossa on myös hamsteriaiheinen keskustelufoorumi) sekä sähköpostista hamsteriyhdistys(a)gmail.com.

Tervetuloa hamsterinäyttelyyn!