Nuoren hamsterin kesytys

Päivi Eerola, Poskipussi 3/95

Kun hamsteri saapuu perheeseen alle kaksikuisena poikasena, sen kesyttämiseen on hyvä kiinnittää aluksi erityistä huomiota. Keskityn tässä artikkelissa nuoren, erityisesti syyrialaisen eli kultahamsterin, henkiseen kehitykseen.

Hamsterin on oltava hankittaessa vähintään neljä viikkoa vanha

Hamsterin vieroitusikä on 4-5 viikkoa. Alle neljäviikkoisena hamsteria ei kannata hankkia, sillä silloin se kaipaa vielä suuresti sisarustensa seuraa. Neliviikkoisesta hamsterista voi huomata jo lajille tyypillistä erakoitumista. Hamsterilla on tällöin usein omia ruokakätköjään ja se tukeutuu entistä vähemmän sisarustensa seuraan. Näistä piirteistä huolimatta juuri luovutusikäinen hamsteri voi aluksi olla hyvin hämmentynyt joutuessaan eroon sisaruksistaan. Samanaikaisesti, kun sen hämmennystä on ymmärrettävä, hamsteri on lempeästi johdateltava uuden elämän alkuun. Ensimmäinen päivä uudessa kodissa on hyvä rauhoittaa hamsterin kotiuttamiselle häkkiinsä, mutta jo toisesta päivästä lähtien nuoren hamsterin kesytys olisi hyvä tehdä säännöllisin väliajoin seuraavien ohjeiden mukaisesti.

Nosta hamsteri aina häkin ulkopuolelle, kun käsittelet sitä

Aikuisen, mutta erityisesti nuoren hamsterin käsittelyssä on tärkeää ymmärtää hamsterin käsitys reviiristä ja koskettelusta. Hamsteri ei erityisemmin nauti silittelystä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö hamsteria saisi silittää, on vain ymmärrettävä, että hamsterista silittely ei tunnu samalla tavalla nautinnolliselta, kuin meistä, kun koskettelemme sen pehmeää turkkia. Hamsteri on erittäin tarkka reviiristään, tämän vuoksi aikuisia syyrialaisia hamstereita ei voi pitää yhdessä samassa häkissä. Meidän tulee siis kunnioittaa hamsterin reviiriä ja sen oikeutta koskemattomuuteen reviirillään. Kun siis kesytämme nuorta hamsteria, on erittäin tärkeää, että nostamme sen pois häkistä. Jos hamsteri ei anna nostaa itseään häkistä tai on vaikeasti sieltä pyydystettävissä, voidaan käyttää esimerkiksi lautasta apuna sen nostamisessa pois häkistä. Lautanen asetetaan häkkiin ja hamsteri nostetaan sen avulla pois. Yleensä hamsterit tulevat uteliaina haistelemaan kaikkea uutta, minkä häkkiin laittaa.

Ennen käsittelyn akua on myös hyvä pestä kädet, jos omistaa muita hamstereita. Nuori hamsteri voi olla aluksi hyvin herkkä muiden hamstereiden hajuille. Hamsteri tottuu kuitenkin siihen, että kädet haisevat myös muille hamstereille, tähän se on kuitenkin syytä totuttaa pikku hiljaa.

Käsittele säännöllisesti joka ilta

Aseta hamsteri sängyn tai pöydän päälle ja vahdi sitä kokoajan, jottei se pääse putoamaan. Käsittele hamsteria sen tutkiessa pöytää tai sängyn peittoa nostamalla se hetkeksi muutama sentti ilmaan rauhallisella otteella, esimerkiksi sulkemalla se molempien kämmentesi väliin tai tarttumalla hamsterin vartalosta tukevasti toisen käden kämmenellä. Pitele hamsteria kämmenotteessasi sekunnin ajan ja laske se takaisin pöydälle. Toista käsittely useasti pienin väliajoin. Voit myös totuttaa hamsterin lähestyvään käteen silittelemällä sitä, tai tekemällä kämmenistä mukavan avonaisen kolon sen ylle.

On erittäin tärkeää, että mitä käsittelemättömämpi nuori hamsteri sinulla on, sen varovaisemmin aloitat. Vielä tärkeämpää on, että kesyttäminen todella aloitetaan, eikä hamsteria jätetä vaikeasti käsiteltävänä häkkiin. Kesyttämisajan tulisi olla vähintään kymmenen minuuttia illassa.

Kun hamsteri alkaa olla tottunut käteesi, voit nostaa sen kämmenellesi. Yleensä nuoren hamsterin jalat jännittyvät niiden kosketettua kämmentä, mutta muutaman harjoituksen jälkeen hamsteri kykenee jo luottamaan tähän uuteen ”maaperään”. Kun hamsteri on kämmenelläsi, varmista aluksi toisella kädellä sen selän päältä, ettei se pääse tipahtamaan. Tämän, kuten kaiken muunkin käsittelyn tulisi olla nuoren hamsterin kohdalla lyhytaikaista, mutta usein toistuvaa. Kun hamsteri on kerran kunnolla kesytetty, se ei yleensä helposti villiinny uudelleen, vaan muistaa miellyttävät kokemukset ihmisestä kauan.