Hamsteritietoa

_full-5

Hamsteri pähkinänkuoressa

Suomen Hamsteriyhdistys 2015

Hamsterit ovat yksi maailman suosituimmista pienistä lemmikkieläimistä. Syyrianhamstereita on pidetty lemmikkinä 1900-luvun alkupuolelta alkaen, kääpiöhamstereita 1970- ja 1980-luvuilta lähtien. Hamsterien näyttely- ja jalostusharrastus sai alkunsa Iso-Britanniassa 1940-luvulla ja rantautui Suomeen 1980-luvun lopulla.

Hamsterit ovat…

• Sekasyöjiä, jotka syövät sekä kasvi- että eläinperäistä ravintoa. Pääasiallisena ravintona toimii hamsterien siemenseos, jonka lisäksi voi tarjoilla esimerkiksi vihanneksia ja hedelmiä, kananmunaa, lihaa, kalaa ja viljatuotteita.
  • Yö- ja hämäräaktiivisia eläimiä, jotka ovat aktiivisimmillaan kuuden jälkeen illalla ja yöllä. Jotkut puuhailevat asumuksessaan myös päivisin.
  • Helppohoitoisia: säännöllisiin hoitotoimenpiteisiin kuuluu puhtaan juomaveden vaihtaminen päivittäin, jyväkupin täyttäminen tarvittaessa ja asumuksen siivoaminen 1-3 viikon välein.
  • Siistejä ja melko hajuttomia: useimmat hamsterit oppivat tekemään tarpeensa wc-laatikkoon, jonka tyhjentäminen säännöllisesti vähentää hajuja.
  • Myös puru- ja heinäallergisille sopivia lemmikkejä. Hamsterit eivät syö heinää, ja niille on saatavilla pölyttömiä kuivikevaihtoehtoja kuten haapa- ja leppähake sekä puupuristepelletit.
  • Monipuolisia lemmikeitä: eri lajien ja värien kirjosta löytyy jokaiselle sopiva pieni lemmikki – oli hakusessa sitten erakko tai laumaeläin tai suuri tai pieni hamsteri.
  • Sopivia myös aktiiviselle omistajalle: vähän tilaa vievä hamsteri on helppo ottaa asumuksessaan mukaan matkalle tai antaa lomahoitajan hoteisiin.
  • Lapselle sopivia lemmikkejä, kunhan koko perhe on sitoutunut ja perehtynyt hamsterin hoitoon eikä hamsterin hoito jää lapsen vastuulle.
  • Mukavia harrastuskavereita: hamstereille järjestetään lemmikki- ja ulkomuotonäyttelyitä eri puolilla Suomea lähes joka kuukausi. Lemmikkiluokissa kilpaillaan parhaimmasta yleiskunnosta ja kilteimmästä luonteesta, ulkomuotoluokassa kauneimman hamsterin tittelistä. Alle 13-vuotiaille omistajille lemmikeineen järjestetään oma Lasten Lemmikkiluokka.

Lue hamsterien hoidosta lisää seuraavista artikkeleista:

Mistä hankkia hamsteri?

Hamstereita myyvät yksityiset hamsterikasvattajat sekä eläinkaupat. Hamsterin luovutusikä on 4–5 viikkoa.

Suosittelemme hankkimaan lemmikkihamsterit suoraan luotettavilta hamsterikasvattajilta. Kasvattajalta hankitussa hamsterissa on monia etuja:

• Hamsterinpoikaset saavat kasvattajalla hyvät eväät elämään: niiden vanhemmat valitaan tarkoin mm. terveyden, hyvän luonteen ja ulkonäön perusteella, ja emoa sekä poikasia ruokitaan ja hoidetaan hyvin poikueen kasvaessa
  • Kasvattajat totuttavat poikaset ihmiseen sekä käsittelyyn ennen luovutusikää
  • Kasvattajat pyrkivät löytämään hamsterinpoikasilleen mahdollisimman hyvät kodit
  • Hamsterit saavat mukaansa sukutaulun, joka sisältää hamsterin perustiedot sekä tiedot sen sisaruksista ja suvusta
  • Kasvattajalta saat myös ohjeet hamsterin hoitoon ja avun ongelmatilanteissa
  • Kasvattajalta hankitut hamsterit ovat pääosin noin 5–15 euroa halvempia kuin eläinkaupoista ostetut

Suomen Hamsteriyhdistyksen virallisten hamsterikasvattajien listan löydät tästä linkistä! Muistathan noudattaa asiallista käytöstä poikasia kysyessäsi. Kasvattajat haluavat tietää ostajaehdokkaan nimen, yhteystiedot sekä tietoa siitä, millaiseen kotiin hamsteria etsitään.

Jos päädyt hankkimaan hamsterin eläinkaupasta, kiinnitä huomiota liikkeen eläinten elinoloihin, alkuperään, terveyteen ja luonteeseen. Älä osta hamsteria, jos se vaikuttaa esiteltäessä vihaiselta tai sairaalta, tai sen alkuperää ei osata kertoa. Suosi Suomessa kasvatettuja eläinkauppahamstereita – ulkomailta tuodut hamsterit on useimmiten kasvatettu ns. ”eläintukuissa”.