Hamsteripulina osa 9

Aloittaja Nilla, 09.11.10 - klo:14:26

lentsu

JEEE!!!  :) Onneksi olkoon Piia! Hieno juttu! Niin ja tosi kivan kasvattajanimenkin olet keksinyt!  :sydan Hei meidän Kimblestäkin tuli nyt kerralla Balandine's-alkuinen, ja sen koko sukutaulu pitää kirjoittaa uusiks kun se saa poikkuja, kun siellä on Balandine's monessa sukupolvessa. Kun noi kasvinimet tulee takautuvasti myös jo aikaisemmin syntyneille poikasille.  :)  :)  Pitääkin sulta sit kysellä, mitkä kaikki sen papruissa on sun kasvatteja. Olen astuttamassa sillä Poppelin seuraavasta kiimasta.

Nape

Olipas eilen päivä. Ulla tosiaan sit päästettiin nukkumaan (en jotenki pysty käyttää sanaa lopetus) ja pitkästä aikaa näin tuonkin toimenpiteen. Kyllä se oli kivuton lähtö ja kaikki sujui hyvin. Ite en ole vielä oikeen sisäistänyt asiaa, vaikka tää oli tiedossa jo, että luultavasti tullaan tyhjän boksin kans kotiin. Jotenki sitä vaan viimeseen asti toivoi, että löytyis joku keino millä Ullaa vois auttaa. Noin sitä voi nuorikin eläin sairastua ja mulle tässä kovin paikka on se, että noin nuorena (10kk) piti päästää toinen nukkumaan. Vaikka olihan se ihan oikea ratkaisu, mietin vaan, että olisinko voinut tehdä jotain toisin, mutta parhaani mä yritin. Jostain syystä se astutus, raskauden pieleenmeno + kohtutulehdus aiheutti tämän jälkitilanteen tai sitte tää olis tapahtunut muutoinkin, sitä en saa koskaan tietää. Jännä juttu tuo eilinen rusehtava vuoto, sitä ei ennen eilistä tullut yhtään. Eilen siivosin illalla Ullan dunan pois ja kävin ne pesäpaperit läpitte ja mitään tuollasta vuotoa ei ollut yhtään tullut papruihin.
Mun pitäis vielä kertoa meidän lapsille. Ulla oli yks niiden suosikeista, värinsä ja energisyyden takia. AIna kun Ulla oli iltalenkillä niin lapset tykkäs sen puuhia katsella. Oman surunsa kestää, mut lapsien suru on aina niin vaikea kestettävä.

Nape

Onnea Piia! Hieno kasvattajanimi :)

Ken_G

Älä Nape suotta arvuuttele omia tekemisiäsi, varmasti olet hoitanut Ullan parhaalla mahdollisella tavalla.

Ajan mittaan, kun noita hamsujen poismenoja tulee, niin lapsetkin tottuvat asiaan ja sitten myös hiukan helpommin kun lapsille tulee ikää lisää. Meidän Juha (silloin 11) oli aivan tosi lohduton ja pitkän aikaa, kun eka hamsumme kuoli vuonna 2006. Hänen pikkusiskonsa on taas aina suhtautunut tähän asiaan paljon käytännöllisemmin, kaipa se on luonteesta kiinni. Joku on herkempi kuin toinen. Lohduton itku tuli kyllä tytöllekin, kun hänen eka oma hamsunsa, talvikko, lähti vuosi sitten ihan ennen aikojaan hengitystietulehduksen nujertamana.

Kyllä se silti on aina niin surullista, kun joutuu lemmikistään luopumaan.

Marla

Onnittelut Piia tuosta kasvattajanimestä! :) Täytyykin laittaa edesmenneelle Tossullekin liite mukaan - tuo on kyllä todella nätti nimi.

Jospa itsekin jossain vaiheessa saisi kiinarikasvatusta siihen pisteeseen, että voisi kasvattajanimeä hakea...

Maiju*

Onnea Piialle, kaunis nimi! :)
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Vevve

Onnea Piia!  :sydan

MirkkuH

Onnea Piialle kasvattajanimesta :)

wiidii

Piialla todella kaunis kasvattajanimi! :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Ken_G

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Kyl sinne poskipussiin näkee ihan rauhoittamattakin, samanlaisella välineellä kö millä katotaan korvia lääkärissä.

Mulla on kyllä hamsut tupanneet säilöä melko kauankin - oletko ihan varma, että kyseessä on ihan tasan sama tuote, ettei ole vaihtokauppa käynyt välillä? Ilmeisesti et saa sitä sormin liikutettua mihinkään suuntaan, vaikka otat posken sormien väliin ja "puristelet" sitä liikkeelle?

Eipä saanut liikuteltua, eikä hamsteri oikein antanut siihen kunnolla koskeakaan vaan alkoi kiemurrella ja rimpuilla. Täytyy varmuuden vuoksi mennä lekuriin, jos ei nyt ihan pian katoa. Löysinpä muuten netistä ELL Pilvi Lassilan opintomonisteen 10 vuoden takaa, siitä lainaus:

"Poskipussien paiseet ja niitä seuraavat suutulehdukset ovat erittäin tavallisia hamsterilla. Ne syntyvät limakalvovaurioiden seurauksena, joihin usein ovat syynä esimerkiksi teräväsärmäiset siemenet. Eläinlääkärin täytyy yleensä avata paise ja tyhjentää ontelo mädästä. Lisäksi hamsterille annetaan antibioottikuuri."

Enpä ole onnistunut tällaista tapausta vielä näkemään.  :huh

Mustikkamaan

En minäkään. Kaikki on teoriassa mahdollista ja mikä ettei ole jokusen kerran tapahtunutkin, mutta toi teräväsärmäisten siemenien välttely on sekä luonnotonta että melkosen hysteeristä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

Mä en voi millään uskoa tuohon "erittäin tavallisia" kun mulla on ollut satoja hamstereita 25 vuoden aikana enkä ole vieläkään onnistunut näkemään yhtään poskipussin paisetta tai suutulehdusta, minkä lisäksi olen raplannut vielä muutama sataa muuta tuomarina näytskissä. Eikä ole ikinä blokattu siemenistä pois mitään terävien pelossa.  :roll:

AnsaLucia

Onnea Piia! Kaunis nimi!
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Maiju*

Mä just huomasin että meidän Hannulla (Hunaya Hillahuntu, pk hunaja) on tänään 1v synttärit.  :sydan
Sattumalta osui tälle illalle hamsujen kuppiin raakaa broilerin sydäntä, joka onkin meillä etenkin syrkkien lemppariherkku, joten sai Hannu edes vähän namia.  :mrgreen:
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

PiiaL

Kiitoksia kaikille onnitteluista :) Ja mukava vaan, että kasvinimikään ei kenekään mielestä ihan hirveä ollut. Siinä nimessähän sitä taisi olla eniten miettimistä ihan viime sekunneille saakka kunnes anomuskuoren suljin. Mutta nyt ei voi olla kuin tyytyväinen.