Hamsteripulina osa 9

Aloittaja Nilla, 09.11.10 - klo:14:26

Nape

Ulla kyllä ultrattiin, eikä siellä näkynyt mitään ylimääräistä, mut kuinkahan hyvin ne näkyis hamsterilla sellaset kystat..
Tosin onhan hormonaalisilla kasvaimillakin oireena, että voi tulla karvanlähtöä, mutta varmaan kylläkin laihtuis eikä lihois jos ois kasvain, vaiks mistä senkin tietää.
Kyllä varmaan hamsullekki voi tulla munasarjakystia, siinä missä muillekki eläimille. Pitäs varmasti selvitellä, että onko eläinlääkäriä joka haluais kokeilla Ullalle tota hoitoa, en vain tiedä kuinka helposti eläinlääkäri lähtee tuollasta kokeilemaan jos ei ole mitään tietoa / näyttöä, että hamsteria ois tulleen lääkitty. Ulla on kuiteski vielä nuori; 10kk, joten sillä olis vielä pitkästi elämää edessäpäin. Täytyy nyt tutustua tarkemmin noihin kaikkiin hormonijuttuihin yms. ja sen jälkeen soitella eläinlääkäreitä läpitte.

EmmaTi

Jos rohkenen taas kerran verrata hamsteria lehmään, niin nuo munasarjakystat eli "rakkulat" on aika tavallisia lehmillä ja yleensä parantuu yhdellä/kahdella hormonipistoksella.
Rakkulalehmä on tyypillisesti oireiltaan "aina kiimassa" koska rakkula on follikkeli joka ei ole ovuloitunut ja kasvaa kasvamistaan.
Rakkulalehmän voi myös tunnistaa ulkonäön perusteella koska se "löystyy" kuten kuvailit myös Ullaa.

Nape suosittelen että viet Ullan tohtorille niin uskon että saavat hormonitoiminnan takaisin raiteilleen  :)

...Niin lisään vielä että lehmällä nämä rakkulat kehittyvät nimenomaan poikimisen JÄLKEEN, varsinkin jos poikimiseen on liittynyt ongelmia ja sairastelua -> energianpuutosta

Nape

Siinä Ulla tänään.
Sain eläinlääkäriajan maanantaille. Ei ollut aiempia aikoja. Ulla on jotenkin rupsahtaneen oloinen :|  Että toivottavasti tässä ei tapahdu mitään huonoa ennen maanantaita.

Maiju*

^ No on se kyllä melko muhkea, ihankuin ois lapsoset masussa vaikkei ookkaan.  :huh
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Ken_G

Osaako joku kertoa aiheesta poskipussiin jumittunut esine?

Salamalla (syrkki) toinen poskipussi pullottaa hiukan, jo parin päivän ajan, aivan kuin siellä olisi sellainen hernettä vähän suurempi suunnilleen pavun kokoinen kappale. Käsittääkseni esim. ruoan jumittuminen poskipussiin on mahdollista. Mutta miten käytännössä eläinlääkäri pystyy sellaisen poistamaan, eläin kai pitäisi sitä varten nukuttaa tai ainakin rauhoittaa?

Tietysti toinen ja ikävämpi mahdollisuus on kasvain, kun pojalla on ikää jo kohta 1 v 9 kk.

lentsu

Seuraa vielä tilannetta. Yleensä poistuu kyllä itsellään. Mä vein kerran hamsterin eläinlääkärille asti kun epäilin kasvainta. Se oli herne.  :roll: Niin, ja tuli ulos ihan ilman avustusta.  :)

Mustikkamaan

Moon kans todennu useinki että saattavat säilyttää jotakin pidempään, mut lopulta kuiteski tuleepi ihan normaalisti ulos.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

Kiitos nopeista kommenteista  :)  Odotellaan nyt sitten vielä ja seurataan tilannetta.

Sintturainen

Oonkohan mää ihan terve  xD
Lupauduin tuomariksi Lempäälän näyttelyyn, ja se tietää että pitää ottaa meidän 9kk:n ikäinen neiti mukaan. Se on niinku 500km / suunta... Suunniteltiin me että ollaaan ainakin yks yö hotellissa niin ei tarvi kahta matkaa vuorokauden sisään ajaa.

wiidii

^Jee! Ihan mahtia nähdä teitä sitten.  :sydan
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

HAMSUH

Vahingossa syötin mun talvikolle sellasta jääkaappi kylmää banaania. Pienen hetken se oli pois jääkaapista ja sit vein sen hamsulle et ei kai sen joku makuaisti oo ny jäätyny tai jotai? Tai siis onksiit ees haittaa josse syö kylmää?
Pieni sydän, iso sielu?

Yadell

No ei jääkaapissa ollut banaani ole niin kylmää, etteikö sitä muka voisi hamsterille antaa. Kyllähän itsekin annan pilttiä suoraan jääkaapista. ;)

Ja heei! Lähetin äsken viestiä eräälle tyypille, jolla olisi Oulussa myynnissä 120cm terra / 30e. Ei todellakaan kallis :) Toivottavasti se ei ole vielä mennyt.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

norppamus

Hei! Olen uusi täällä palstalla, itselläni ei juuri ole hamsteria, mutta hankinnassa olisi. Häkki ja kaikki varusteet löytyy, täytyisi vain löytää sopiva hamsteri : ) Ajatuksena olisi myös ensimmästä kertaa hamsterin myötä tutustua näyttelytoimintaan tms.

Esitämpä heti vaikean kysymyksen : D

Satuin tänään tutustumaan Eurooppalaiseen villihamsteriin. Katsottuani muutamia tietosivuja siitä, huomasin, että kyseisen lajin keski-ikä on 8 vuotta. Siitä heräsi heti kysymys, miksei siitä ole jalostettua lemmikkiä?
Käsitin, että nykyiset lemmikkihamsterit on jalostettu eri lajista. Hamsterithan ovat aivan ihania ja uskomattomia lemmikkejä, mutta tuo ikähän on niiden ainoa suuri miinus. Onkohan tuota Euroopassa elävää villihamsteri lajiketta yritetty koskaan kesyttää?

Mustikkamaan

Olen kuullut, että eurooppalainen villihamsteri on erittäin aggressiivinen, jonka vuoksi sitä ei ole edes yritetty kesyttää.

Lemmikkihamstereita ei ole mitenkään jalostettu eri lajista, ovat ihan sitä ittiänsä mitä alun perinkin ovat olleet. Vain väri-, turkki- ja kuviomutaatioita on päässyt syntymään lemmikeinä ollessaan, vihollisen puuttuessa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

EmmaTi

Meille on tänään tulossa uus hamsu, erään nuorenmiehen hamsu josta luovutaan kyllästymisen vuoksi. Lk musta vn poitsu sieltä on tulossa, saa nähdä millainen on, en tiiä edes onko miten kesy yms, eläinkauppataustainen. Ikää vissiin n 13kk.