• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

HamsterSailor

#195
Onko syrkille ok, jos tekisin riippumaton kankaasta? Ajattelin vaan sitä jyrsimispuolta, että haittaako, jos sitä maisteltais?

MirkkuH

#196
...yhyy :(  ...ei ole enää syrkkejä kotona, eilen lähti kaksi ihanaista omaan kotsaan, kerkesin jo ihastua niihin, kyllä se on kait pakko semmoinen möllikäinen tännekin hommata :P

^muuten HamsterSailor: mä en kyllä ottaisi juoksupyörää pois sen takia, että pitäisi saada massaa, tuolla konstilla saat sille vain läskiä lisää.

petosiru

#197
Mä ajattelin kanssa kokeilla riippareita syrkeille..
En tosin tee itse, vaan ostan ompelutaitoselta.
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Minski

#198
MirkkuH: Kun hätä on suuri on apukin lähellä :P

Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Otin eilen illalla Sissiltä juoksarin veks, koska sen pitäis saada massaa. Pistin tilalle jättikokoisen munakennon, jonka täytin pähkinöillä :) Toivon, että se vähän saisi sitä massaa.
Liikunnan vähentäminen ja rasvaisen ruoan lisääminen aiheuttaa hamsuilla aivan saman vaikutuksen kuin ihmisillä; yksilö lihoo ja lihavuus aiheuttaa sitten taas omia terveysongelmiaan. Massa ja lihavuus eivät tarkoita samaa asiaa :) Hamsterin ruokavaliota kannattaa toki tarkistaa, jos tuntuu, että hamsteri on massan tarpeessa ja laiha; onko jyväseos laadukasta, saako hamsteri monipuolista tuoreruokaa; kasviksia, hedelmiä, välillä puuroja ja parisen kertaa viikossa lihaa ? Onko hamsterin ruokavaliossa riittävästi proteiinia, riittävä proteiini on massan lisäämisessa olennaista myös hamsuilla, toki kohtuus siinäkin on hyvä muistaa. Proteiinia on kivasti esim. maitorahkassa ja raejuustossa, joita voi vaikka sekoitella hamsun puuroihin tai piltteihin :)

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"... eli syrkitkin ovat hyvän matkaa häviämässä luonnosta :( Olihan se tietysti tiedossa jo aiemmin, mut silti - so sad. Jos ymmärsin oikein, niin niitä bongataan erityisesti pelloista, joissa kasvatetaan vehnää, ohraa, linssiä ja kikherneitä sekä vihanneksia. Maanalaiset käytävät voivat olla jopa 9 metriä pitkät.
Voi, ei syyrikset saa hävitä luonnosta :(
Mennään päästään sinne syyriaan tai Turkkiin tai missä niitä nyt asuukin niin muutama lemmikkisyyris, että populaatio kasvais :D Kuinkahan kävis meidän lemmikkisyyristen siellä, ne ettis varmaan jotain siemenkuppia sieltä luonnosta ja pilttiä tuoreruoaksi ja talouspaperia pesäaineiksi eikä osais kaivaa edes käytäviä, siis kun toi että syyriksillä on luonnossa 9 metrisiä käytäviä niin mun syyrikset ei koskaan edes yritä kaivaa, vaikka purua laittais sen verran, että kaivaminen mahdollistuu. On nää varmaan aika kauaksi luonnosta vieraantunut, vaikka monia juttuja toki on säilynytkin. Tosin kyllä mä uskon myös siihen yksilön hengissä selviämis-vaistoon, että kyllä se alkaa toimia kun sitä oikeasti tarvitaan, esmes kun aattelee jotain kulkukoiria niin kyllähän niittenkin selviämisvaistot herää, kun ei ruoka ja pehmeä peti ole itsestäänselvyys.

Lainaus käyttäjältä: "Nape"Ihanaa; tein löydön, ISO häkki, 25e. Ihan pikkupientä laittoa eli parilla rautalanganpätkällä selviää, muuten tosi siisti.
Mä viherrän nyt niin kateudesta täällä, etten kestä itseäni :) Mistä sä löysit sen ja paljolla myyt mulle :P

Lainaus käyttäjältä: "HamsterSailor"Onko syrkille ok, jos tekisin riippumaton kankaasta? Ajattelin vaan sitä jyrsimispuolta, että haittaako, jos sitä
maisteltais?
Riippuu mistä kankaasta ajattelit tehdä.
Ei kannata tehdä sellaisesta kankaasta, josta tulee jyrsittäessä sellaisia säikeitä, tämmöisiä ovat esim. lakanakankaat, joista ite joskus vuosia sitten olin tehnyt riippumattoja ja kävi niin, että hamsu oli jyrsinyt siihen reiän ja yöllä herään siihen kun hamsu huutaa kauhealla äänellä hädissään, ryntään katsomaan ja hamsteri roikkuu pää alaspäin ohut langansäie kietoutuneena takajalan ympärille eikä pääse pois. Vieläkin muistan elävästi miten hädissään se oli, itsestäni puhumattakaan. Onneksi oli yö ja heräsin pelastamaan hamsun heti, päiväsaikaan jos tuo olisi sattunut niin siinä olisi hamsu roikkunut 8 tuntai ja liekö ollut jalkaa enää sen jälkeen, kun tuommoinen ohut lanka olisi vain tiukentanut otettaan jalan ympärillä hamsun rimpuillessa, olisi voinut aiheuttaa tosi pahaakin jälkeä. Eli jos teet riippumaton niin tee se sellaisesta kankaasta, joka ei ole säikeistä, liekö fleece sellaista ?
Hamsteriton tätä nykyä

petosiru

#199
Fleecestä mäkin aattelin niitä riippareita, tosin on niissä yleensä toinenkin kangas,
mutta jospa pyytäis kaksinkertasta fleeceä.. Tai sit en ota riskiä ollenkaan, ainakaan nuorison kohdalla.
Toi mummelisyrkki tuskin mtn repis.. On jo rauhallisempi.

KIITOS Minskille nätistä tytöstä!!  :sydan Ja Roudan Heidille pojasta!  :P

Kyllä tosiaan Mirkullekin pitää syrkki saada.  :haha  Meilläkin TOIVOTTAVASTI syksyllä poikasia..  :D
Tai kesän lopulla, jos mun suunnitelmat toteutuu.. =)
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Nape

#200
Juu fleece on hyvä kangas, sitähän ei oo pakko edes huolitella, kun ei purkaannu. Ja sitä saa varmasti halvalla jostain palalaarista tai sitten kierrättää jonkun vanhan peiton tai vastaavan. Fleecen pystyy pestä 60 asteessa :)
Meillä on Lindalla ollu riippari ja se tykkäs siitä niin paljon, että jyrsi sen rikki; täytyy siis tehdä uusi sille :)  Mut oikeesti oli siinä paljon. MInnilläki on, mut se ei oo tainnu kertaakaan käyttää sitä

Minski: huutiksesta löysin ja vieläpä täällä hyvinkäällä oli, niin ei tullu ees postituskuluja. Sori, en kyllä myy :D  Tarvin ite sitä, Linda menee siihen, että saan ison dunan tulevalle uudelle murulle sitten ;)

Tuolla huutiksessa on välillä näkyny halvalla hyviä häkkejä, jos vaan sit itse pykää tasot niihin :)

Minski

#201
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Minski: huutiksesta löysin ja vieläpä täällä hyvinkäällä oli, niin ei tullu ees postituskuluja. Sori, en kyllä myy :D  Tarvin ite sitä, Linda menee siihen, että saan ison dunan tulevalle uudelle murulle sitten ;)

Tuolla huutiksessa on välillä näkyny halvalla hyviä häkkejä, jos vaan sit itse pykää tasot niihin :)
Höh :|

Oon kyyläilly huuto.nettiä ahkerasti ja oon mä sieltä yhden häkin Criceti-löytänyt just 25 eurolla, mutta aika harvoin olen onnistunut siellä mitään isoja häkkejä löytämään, yleensä ne mitä siellä myydään on jotain kirpun kokoisia. Kai siellä pitäis käydä joka päivä kyyläilemässä, kun varmaan ne parhaat häkit meneekin aika nopsaan siellä.
Hamsteriton tätä nykyä

petosiru

#202
Joo ja kani/marsuhäkkejä Huutiksessa on usein, halvallakin,
mutta niissä taas se verkottamisen vaiva.. Ihanan isoja olisivat kyllä!
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Minski

#203
^ Niinpä.
Onko sille muuten mikä looginen selitys, että kani-ja marsuhäkkien pinnojen välin täytyy olla niin iso ? Joskus kyselin sitä yhdeltä eläinkauppiaalta niin se sanoi, että eipä ole tullut koskaan ajatelleeksi, mutta on kyllä hyvä kysymys. Siis, että miksei niillä voi olla 1 cm häkin pinnojen väli ? Oon miettiny sitä monesti, mutta en ole keksinyt siihen mitään semmosta pätevää selitystä vielä. Jos niillä olis kans 1 cm pinnaväli niin ne ihanan isot häkit kävis sit myös hamsukäyttöön :)
Hamsteriton tätä nykyä

HamsterSailor

#204
Kiitos Mirkku ja Minski ohjeistuksesta :) Pistän sen illalla takas. Mutta kaikki nämä ruokavalio-asiat on kyllä ok, mutta Sissi juoksee aika paljon...
Siemensekoituksena annan Supan, Crispyn, Omenaoscan ja koirannapujen sekoitusta, ja joka ilta kasviksia, hedelmiä, raejuustoa, Pilttejä ja joskus aamuisin puuroa. Haen myös ulkoa mm. apilaa.Lisäksi annan itsetehtyä mysliä, jossa ei ole sokeria tms.
  Fleecestä ajattelinkin tehdä, koska se on myös lämmin ja pehmeä, kun taas esim. lakanakangas ei ole niin lämmin tai pehmeä :)

Nape

#205
Juu, mä kyllä tunnustan että oon kytänny nyt huutiksen jyrsijäpuolta hyvin tiuhaan :D
Tuokin häkki ois ollu halvempi jos olis huutanu ja ollu ainoa huutaja, ku lähtöhinta oli 10e ja korotus 5e.
Mut mä ostin heti sen, ettei se vaan kerkee mennä :D

Niitä kanin ja marsun häkkejä tosiaan saa huutiksesta uutenakin 39+pk:t. Tosi halvalla siis.

Nape

#206
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Onko sille muuten mikä looginen selitys, että kani-ja marsuhäkkien pinnojen välin täytyy olla niin iso ? Joskus kyselin sitä yhdeltä eläinkauppiaalta niin se sanoi, että eipä ole tullut koskaan ajatelleeksi, mutta on kyllä hyvä kysymys. Siis, että miksei niillä voi olla 1 cm häkin pinnojen väli ? Oon miettiny sitä monesti, mutta en ole keksinyt siihen mitään semmosta pätevää selitystä vielä. Jos niillä olis kans 1 cm pinnaväli niin ne ihanan isot häkit kävis sit myös hamsukäyttöön :)

Oon kans miettiny, että miks niissä pitää olla niin isot välit.. Ehkä se vaan on, ettei mee niin paljon matskuja siihen häkkiin, kun ei ole PAKKO olla niin tiheesti ne pinnat ja sen takia ne tehdään isommilla väleillä :)

Lisette

#207
Häkit on ruman näkösiä jos ne on tiuhaan ne kalterit. Ja sitäpaitsi Bamse tykkää tunkea nenuansa sinne väliin JA isommista kalteriväleistä voi antaa paremmin herkkuja (puhun kaneista):) Muutenkaan en tykkää hamstereiden häkeistä koska niissä on ne kalterit :DD
[size=85]ex-feliX.[/size]

MirkkuH

#208
...mun tarttee laittaa tilaukseen pari puista isompaa juoksupyörää sille tulevalle syrkille, tarttee alkaa varustautumaan :D

Nape

#209
Munkin täytyis tilata se uus juoksupyörä Minnille ja kaikkee muutakin ihanaa :)

Milloin Mirkulle tulee syrkki?