Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

petosiru

^^ Pienihän toi häkki on, pohjapinta-alaa vähemmän kun minidunassa..
Joka on minimi esim talvikolle tai roboparille. Ja joo ne on pienempiä kuin talvikot..  :P
Talvikot ehkä paremmin tota korkeutta käyttäs hyväkseen. Mut tosiaan poikasta et vois siihen laittaa,
siltä voi esim jäädä pää pinnojen väliin. Eli syrkille ei käy missään nimessä!
Sinuna miettisin minkä hamsun haluisit mieluiten ja sit hankkisit sopivan asumuksen ym..  :)
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Miley

Mun venäjänkääpiöhamsu (poikasenakin) joka ennen tossa eli, niin ei todellakaan saanut ees päätään ulos. Mulla on myös miniduna ja vertasin pohjapinta-alaa, niin ei se musta kauhesti isompi ollut, et ajattelin ostaa hamsun joka vois olla tossa häkissä, sillä musta paljon viihtyisämpi kun on kolmikerroksinen kun taas ykskerroksinen duna.

Mikä hamsu tohon parhaiten sopis?

GaneshaX

Itse lähtisin miettimään, että minkä hamsterin haluasin ja sitten ostaisin lajille sopivan asumuksen  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nape

^Miettisin kyllä ensin, että minkä eläimen haluan ja sitte hommaisin sopivan asumuksen sille.

Ite henkilökohtasesti en käyttäis tota häkkiä millään eläimellä, koska siinä nuo kerrokset on tota ritilää ja muutoinki liian pieni mun makuun.

Mai-Katti

Ainoa tapa millä ainakin itse voisin kuvitella kyseistä häkkiä käyttäväni, olisi terrarion tai dunan korotuksena. Ja ritilätasot voisi kai päällystää jollain tai korvata kokonaan jollain omalla virityksellä.

Nape

Niin ja sittehän se onkin jo huolestuttavaa, jos hamsu saa päänsä ulos pinnojen välistä xD

Marla

^ Miksi kysyä, jos ei annetut vastaukset kiinnosta? Kääpiöhamsteri tosiaan saattaa tulla noista väleistä pihalle tai ainakin jäädä jumiin, syyrialaiselle tuo puolestaan on auttamattoman pieni - ja kyse ei ole muutamasta sentistä.
Miniduna on huomattavasti parempi asumus vaikkapa kääpiötä ajatellen...

Markkinoilla on vaikka minkälaisia tavaroita, jotka on tehty vaikka mille, mutta se ei tarkoita, että tavara olisi sopiva sille eläimelle, jolle se on suunniteltu.

Tuo kääpiösi on yksittäistapaus - eivät kaikki hamsterit jyrsi itseään ulos dunan juomapullonaukosta koko elinikänään, kun taas jotkut ovat ulkona hetkessä.

Eevi

Voithan sä ostaa vaikka terraarion? Ei sun ole pakko minidunaa ostaakkaan, mutta kyllä minusta tuo häkki on jo niin hirvittävän näköinen, etten siihen kehtaisi mitään elävää laittaa. Ja kääpiöhamstereita ei suositella häkkeihin senkään takia, että niillä on hyvin kömpelöt tassut ja saattavat kiipeillessään satuttaa itsensä. Ja en voi millään uskoa, että tuo ruma häkinrotisko olisi joskus maksanut 200e, nauraa naurismaan aidatkin tuolle väitteelle. Ja muka isoin kaupassa olleista häkeistä, huhhuh millähän vuosikymmenellä olet tuon häkin ostanut?  ;) Ja tuol esimerkiksi ottamasi häkki on mielestäni sekin kamala..
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Marla

^^ Aiheesta lienee siis turha keskustella, kun kerran olet päätöksesi jo kuitenkin tehnyt.

Eivät nuo suositukset meinaa, että vähääkään pienemmässä eläminen olisi kärsimystä, mutta aika lailla pienehköjä mittoja nuo minimit kumminkin ovat.
Kuten sanoin, yksi hamsteri voi pysyä sisällä, mutta toinen tunkea ulos. Oli mullakin ensin talvikko ja sitten kiinari minidunassa, mutta kappas vain syyrialainen jyrsi yössä tiensä ulos (ja kyseessä oli luovutusikäinen oma kasvatti, ei vakiasukas).

Kehotan myös lukemaan viestit ajatuksella - minä en mistään millin erosta haukkunut, vaan esitin huomautuksen, koska luulin sinun häkkisi pinnanvälin olevan yksi sentti!
Täällä ei ole sinua missään välissä haukuttu.

Miley

Mikä tossa on hirvittävää? Päällystän pohjat että jalat ei mee pinnojen väliin. Se makso 6-7v sitten eläinkaupasta ostettuna hiukan vajaa 200e.
En kyl käsitä miksi pitäis ostaa jollaan 400e terraario kun mulla on hyvä häkki. Ainut vika on että hamsteri SAATTAA tulla pinnojen lävitse.
Mä mietin sit sen jälkeen mitä tehdään jos hamsteri on tullut lävitse, mitä epäilen.
Musta toi on ihan hyvä asumus jos noi kerrokset päällystää, vika sit vissiin on et se ei oo ihan tarpeeksi leveä. Musta noi 3 kerrosta korvaa sen leveyden.

Oon päättäny et hamsterin tohon ostan ja jos joku olis kitti ja sanois mikä tohon parhaiten sopis (oli se sitten miten huono tahansa teidän mielestä) tai sitten otan vaan jonkun itsevalitsemani, ei pakko oo auttaa

Vevve

Hyviä ja siistejä dunia ja terraarioita saa käytettynä parhaimmillaan alle kympillä. Kannattaa seurailla myyntipalstoja eikä tuhlata omaisuuksia eläinkauppojen naurettaviin hintoihin.

Marla

^^ Osta käytetty. Joku 400 euron terra/akva on joko suotta suuri tai reilusti ylihintainen. Osta hamsteriduna, sinne syyrialainen ja laita tuo häkki päälle lisäosaksi.
Hamsterille saa kelpo asumuksen alle sadalla eurollakin, ja hyvin pidettynä sellainen kestää useammallakin hamsterilla.
Sääli, jos tosiaan tuollaisesta olet noin paljon maksanut, kun itse olen 70 eurolla ostanut isoja häkkejä syyrialaisille.

suski87

^^^Terraarioita saa kyllä hyvinkin paljon halvemmalla. Esimerkiksi meillä 125*55*50cm allas maksoi alle 20€ ja verkkokannen siihen olisi saanut alle 10 eurolla. N. 70*35*40cm terroja meille on useampia tullut alle kympillä. Eli terrasta ei tarvi paljoa maksaa, ellei halua liukuovellista terraa suoraan eläinkaupasta.

Itsekään en tuohon häkkiin (tai mihinkään muuhun pienialaiseen, kapeaan ja korkeaan häkkiin) hankkisi mitään eläintä. Korkeus ja useat tasot ovat plussaan vain jos perusteet ovat kunnossa, eli häkissä on riittävästi pohja-alaa. Ei kukaan ihminenkään haluaisi elää hissikuilussa niin että korkeutta piisaa mutta missään kerroksessa mitään ei mahdu kunnolla tekemään tai paljoa liikkumaan.

Itse en käyttäisi tuota korotusosanakaan pinnavälin ja suuremman tippumisvaaran johdosta, vaan ennemmin tekisin terraan tasoja vanerista/pahvilaatikoista niin saa sopivan matalia ja umpinaisia.

Eevi

Eivät jyrsijäterraariot kyllä maksa 400e. Matelija terraariot kylläkin, koska niissä tulee kaikenmaailman härpäkkeitä mukana. Meillä 100x45x40cm pleksiterra maksoi 70e ja 75x35x40cm terra 15e.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

suski87

Lainaus käyttäjältä: "Miley"No en tiedä haluunko terraa, kun halvalla saa pienen terran ja jollaan 400e just jonkun ison hyvän. Mut se on liian kallis. Musta hamsteri tarvii tollasen ison kolmikerroksisen enemmän kun jonkun yksikerroksisen. Tulee tosta kolmikerroksisesta enemmän tilaa kun jos ostais jonkun terraarion.

Meillä edes 110*55*80cm käärmeterraario ei ole maksanut uutena kuin 200€... Ja sillä nyt on jo leveyttäkin enemmän mitä tuolla häkillä on ulottuvuutta mihinkään suuntaan. Ne lisäkerrokset eivät edelleen lisää hamsterin touhuilumahdollisuuksia läheskään niin paljon kuin koko pohja-alan tuplaaminen tai triplaaminen (ja tasojen askartelu siihen hyvän pohja-alan omaavaan asumukseen).

Yksikerroksinen terraario, ja sinne pari vaneritasoja, joitain pahvilaatikoita joiden päälle kiipeillä ja paljon muita virikkeitä (kuten purua paksu kerros kaiveltavaksi) tarjoaa paljon enemmän touhuilumahdollisuuksia hamsterille joka suunnassa, ja on helppo toteuttaa reilustikin alle 50 eurolla mikäli etsii terran käytettynä. Tasojen kun ei aina tarvitse olla kiinteitä etteikö niitä voisi olla.

Meillä esimerkiksi 75*40*35cm kokonaisuus maksoi yht. 14€ (10€ terra ja n. 4€ kattoverkkoon): http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1329 ... &showAll=1 Tason jalat ovat luonnosta ja levy kotoa löytynyttä jämävaneria (meillä terra hiirillä käytössä).