Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

incc

Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Ei tarvitse mikään jokailtainen kolmen ruokalajin illallinen sille hamsterille olla, vaan vaikka pari lusikallista pilttiä ja pala tomaattia. Suunnilleen 3-4 kertaa viikossa on sopiva määrä proteiinipitoisia tuoreita.  :)  Osta vaikka kaupasta erilaisia pieniä lihaa sisältäviä pilttipurkkeja, keitä mikrossa puuroa maitoon tai sekoita kermaviiliin jotain.

Miksi niin usein suositellaan annettavaksi just esim pilttejä ja koiranruokaa? Eikö olisi parempi antaa siemensekoituksen lisäksi vain turvallisia luonnollisia ruokia, esim äyriäisiä, kalaa, kanaa, kananmunia, kasviksia itse survottuina (jos haluaa kerta antaa sose muodossa).
Niissä ei ole ainakaan ole kaikenmaailman lisä -ja väriainetia, jota eivät varmasti tee hyvää hamsterin pienelle elimistölle.  :roll:

Sit olis vielä kysymys, eli onko 9vko vanha hamsteri vielä niin pieni että nukkuu normaalia enemmän? Tämä meidän pikkunen heräilee vasta kymmenen jälkeen ja kun aamulla herään kuudelta niin tää on jo nukkumassa..
Tosi hankala koittaa kesyttää sitä kun mun itse pitäisi mennää jo kymmenen aikaa nukkumaa jotta tulis tarpeeksi nukuttua. Se on muutenki tosi arka ja säikky, sydän pamppaa tuhatta ja sataa kun mun käsi on sen häkissä. On se kyllä uteliaskin, mutta jos vähänkin liikautan kättä niin se ampasee heti pesäkoppiin. :|

Yadell

Minkä tahansa ikäiselle hamsterille on ihan normaalia, että se herää vasta kymmenen jälkeen, ellei myöhemminkin.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Lainaus käyttäjältä: "incc"

Olet ihan oikeassa  :) Yhden hamsterin omistajalle se on vaan helpompaa ostaa valmiita kuin sekoitella kaiken maailman mössöjä itse. Koiran märkäruokia en suosittele, ne on aika tujuja proteiinipaukkuja eikä ainakaan meidän hamsuille edes kelpaa.
Toisaalta ihan pienten lasten mössöruuat ei oikein lisäaineita sisällä: lunttasin 5kk ikäisille tarkoitetun pilttipurkin kyljestä että ei siinä muuta ole kuin oikeaa perunaa, porkkanaa, naudanlihaa ja muita kasviksia. Ne on vaan mössötetty ja sullottu purkkiin, mutta samaa tavaraa ne on kuin mitä isommalla vaivalla saisi itsekin tehtyä.

(Meidän hamsujen ruokinta koostuu lähes täysin itsesekoitetusta siemenseoksesta, lisänä silloin tällöin tuoreita kasviksia. Eli lisäaineita ei ainakaan täällä pumpata hamsuja täyteen. :D)

wiidii

Lastenruuat ovat ehkä yksiä valvotuimmista valmisruuista mitä löytyy. Yleensä nämä lihapiltitkin on melkoisen pieniä lihapitoisuuksiltaan, ja sisältävät yleensä täyteaineina nimenomaan erilaisia tärkkelyspitoisia aineksi kuten perunaa tai pastaa.  :)  Harvemmin ovat kovinkaan maustettujakaan, tai kovin lisäainepitoisia.

Isommalle hamsterimäärälle tulee kyllä edullisemmaksi itse muussailla soseet ja pistää pakkaseen. Ei siinä kauaa mene keitellä kasviksia ja surruutella tehosekoittimella tai blenderillä kasaan. Monesti omat sosekeitot menee ennen täydellistä soseuttamista hamsuille ja loppu sitten maustetaan ja syödään itse.  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Vevve

^ Näinpä. Meillä syödään kyllä vaan pilttejä mössöruokina, koska ainoat mössöjä saavat hamsterit on emoja ja poikasia, ja niitä on sen verran harvoin että isoille erille ei ole oikein syöntiä. :D

Anonymous

Meillä ei ole mitään kannatusta ostaa pilttejä tälle porukalle vaan halvemmaksi tulee keittää omat sörsselit isolle porukalle johon hetän sekaan ihan mitä kaapista löytyy kattilaan. :mrgreen:

jeebu

Heii,
en tiiä oikein mihin muualle olisin tän laittanu, mutta pääasia että saan kysyttyä jossakin :)

Siis hamsterillani Pipalla on kynnen alla ollut jonkin aikaa semmoinen musta kohta, se ei näyttäs miltään roskalta, joo tosi vaikea näillä tiedoilla mitään arvella, mutta kysyn nyt silti että onko jollain ollut tämmöstä vastaavaa? Mitä mahtais olla jne...
Yritin saada kuvaa, mutta Pipa on sitä mieltä että sen tohvelista ei kuvia napsita  :roll:
lk normaali vn Poutapilvi "Pipa" s. 10.09.2010
~ Syyrialainen rakkauspakkaus <3 ~

S.D.G.

^ Mä en nyt ihan satavarmasti osaa taikka uskalla vastata tohon, mutta muistelisin, että täällä foorumilla on joskus aikaa sitten ollut keskustelua tummentuneesta tai tummentuneista kynsistä. Olihan se siis kynttä, joka oli mustaa? Silloin muistaakseni puhuttiin jostain pigmenttimuutoksista tai vastaavista, ja epäiltiin, että ei olisi mitään vaarallista.
Tällaista maa muistelisin. :) Varmaksi en uskalla tosiaan väittää.
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

jeebu

Kiitos edes jostain vastauksesta :) Näyttää kyllä niin tasaselta, että saattas kyllä olla juuri niitä pigmenttimuutoksia :) Tai niin toivon :)
lk normaali vn Poutapilvi "Pipa" s. 10.09.2010
~ Syyrialainen rakkauspakkaus <3 ~

Nitta

Minkä ikäinen naaras hamsterin pitäisi olla jos aikoo teettää pentuja??
Alpo<3
RIP Biggeri<3
Konni<3

Yadell

Lainaus käyttäjältä: "Nitta"Minkä ikäinen naaras hamsterin pitäisi olla jos aikoo teettää pentuja??
ja voiko uros olla 1,8v jos aikoo sille teettää ne pennut??  :roll:

Naaraan pitaisi olla vahintaan 4-6kk ikäinen, mielummin 6kk. Maksimissaan 9kk, ainakin jos on ensimmäiset poikaset.

Noin vanha uros on jo aika vanha, ainakin jotkut urokset ovat tuon ikaisenä jo liian vanhoja.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

jonna

Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Kauhistelenki ajatusta mikä laittaminen ja kippojen peseminen mulla ois ko nää 35 hamsteria sais pariin kertaan viikossa mössöjä.  :D
Laiskan niksi: lado mössö pahvinpalalle  :D

Mä en ole käyttänyt lautasia, ruokakuppeja enkä mitään muutakaan pestävää noilla aikuisilla enää pitkään aikaan  :)  (paitti juomapullot tietty) poikaset saavat lautaselta pöperönsä mutta aikuisille tarjoan puuron tosiaan pahvinpalalta  xD  repäisen vaan sopivan palasen jostain pahvilaatikon reunasta ja sillä hyvä.
Seuraavana päivänä on äärimmäisen helppoa vaan kerätä ne pahvinpalaset veks.

Ite keitän vihannes-puuro-lihasoseen noista isoista pakastekasvispusseista niin ei tartte pilkkoa mitään (laiska, taas  :D  ).

EmmaTi

Lainaus käyttäjältä: "Yadell"
ja voiko uros olla 1,8v jos aikoo sille teettää ne pennut??  :roll:

Naaraan pitaisi olla vahintaan 4-6kk ikainen, mielummin 6kk. Maksimissaan 9kk, ainakin jos on ensimmaiset poikaset.

Noin vanha uros on jo aika vanha, ainakin useimmat urokset ovat tuon ikaisena jo liian vanhoja.

Naaraan iästä on syytä olla tarkkana koska tiineys, synnytys ja poikasten hoito on iso rasitus.

Uros voi puolestaan hoitaa oman osuutensa iäkkäämpänäkin, jos on terve ja pirteä niin tuo 1v 8kk on vielä ihan ok.
Kaverini hamsulla on poikue jonka isä oli astutushetkellä juuri tuon ikäinen.

Nitta

okei, minkä ikäisenä olisi suositus teettää naaraan ensimmäinen poikue? :c8