• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteripulina nro 7.

Aloittaja Essi, 19.11.09 - klo:16:29

« edellinen - seuraava »

Wiivi

#450
^ Kiva  :D
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

HamsterSailor

#451
Kun tulin koulusta kotiin tossa puoli neljän aikoihin, niin Pepillä oli täysi meno päällä :D Se juoksi pyörässä ja kaivautui jokaiseen mahdolliseen paikkaan... :hyper  Joskus ei ihan ymmärrä noita ötöjä :lol:

jennu

#452
Halla alkaa parantua :sydan

On siis sairastanut kohtutulehdusta viimeviikosta.
Eläinlääkäriltä saatiin ensin Ditrimiä, joka ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavn mitenkään. Sitten keskiviikkona ell. määräsi uutta lääkettä (Baytriliä), joka on tehonnut ihan hyvin  :) Oltiin jo varauduttu lopetukseen, mutta onneksi kuitenkin alkoi parantumaan. Jos olisi mennyt vähääkään myöhemmin eläinlääkäriin, saattaisi tilanne olla toinen.

Perjantai aamuun asti kestää vielä lääkekuuria. Painokin tippui sairastuessa onnettoman alas, onneksi alkanut nyt taas nousta  :)
[size=85]Rangifer Tarandus "Viljami", pk rex kyyhkynharmaa
Cosmic Love "Cosmo", pk kyyhkynharmaa-hunaja
[/size]

Einoo

#453
Hihiih meille saapuu uusi hamsu torstaina <3
Pk ruoste tyttönen :lov Marjutilta.
Like the white sky and like the blue clouds
Yes, just smile like nothing is wrong

Minski

#454
Lainaus käyttäjältä: "Nilla"Meillä oli päässy hamsu karkuteille luultavasti tossa perjantaina! Jo perjantaina ihmettelin, kun Tessi kyyläs kauheesti mun hyllyn alimmalle hyllylle jossa oli kuljetusbokseja. Aattelin vaan, että Tessi luulee et niissäkin olis joku hamsu ja sanoin Tessille et ei sielä mitään oo. Joo eipä... Huomenna Tessi taas kyyläsi samaan paikkaan niin oli pakko mennä tarkistamaan niin siellähän nukkui Edina ja vieressä kauhee kasa auringonkukansiemen kuoria!
Ihana Tessi ! :sydan
Meillä Dora kanssa on kaks kertaa osottanu mulle karanneen hamsun tuijottamalla ja vinkumalla sinne nurkkaan, jossa hamsu piileksii. Aattele kuinka fiksut koirat meillä on, kun tuskin oltais noin nopeesti hoksattu missä karkulaiset piileksii, jos ei koirat olis kertonu :)

Lainaus käyttäjältä: "jennu"Halla alkaa parantua :sydan
On siis sairastanut kohtutulehdusta viimeviikosta.
Eläinlääkäriltä saatiin ensin Ditrimiä, joka ei kuitenkaan näyttänyt vaikuttavn mitenkään. Sitten keskiviikkona ell. määräsi uutta lääkettä (Baytriliä), joka on tehonnut ihan hyvin  :)
Voi kun hieno juttu, että hamsu on alkanut parantua ! Varmaan jo pahinta ehdit pelätä.

Mä kun en tiiä noista antibiooteista mitään niin osaako joku niistä paremmin tietävä kertoa, että miksi eläinlääkärit hirveen kitsaasti määrää tota Baytriliä hamsuille ? Kun mun kokemuksen mukaan Baytril on se, joka yleensä tehoaa hyvin ja Ditrim, jota yleisimmin määrätään ei ole niin tehokasta/ei auta mitään. Mietin, että mikä siinä on se syy, että Ditrim on se eka antibiootti mitä aina annetaan ?
Hamsteriton tätä nykyä

PiiaL

#455
^ Baytril on oman kokemukseni mukaan tehokkaampaa kuin Ditrim ja saattaa siksi aiheuttaa helposti mahavaivoja: ripulia ja eräälle marsupotilaalle keräsi ison kaasupallon mahaan, mihin meinasi menehtyä ennen kuin se huomattiin ja alettiin sitä hoitamaan. Ripulikin on nopeasti kohtalokas pienelle eläimelle, eräs marsu meillä menehtyi muutama vuosi sitten Baytrilin aiheuttamaan ripuliin päivässä nesteytyksestä huolimatta, vaikka muuten marsu oli ollut hyvässä kunnossa lukuunottamatta toisen etutassuntulehdusta, johon antibiootti määrättiin. Siksi minä luulisin, että ensiksi aloitellaan Ditrimillä, riippuen varmaan vaivastakin..mutta en tiedä varmaksi, eläinlääkäri kun en ole. Ditrimistä taas semmoisia kokemuksia, että ei ole tainnut meillä(kään) auttaa mihinkään, esimerkiksi hengitystietulehduksiin.

Meillä on täällä kiva potilas, joka oli eilen niin ihanan reipas eläinlääkärissä :sydan Mielellään köllötteli eläinlääkärin kädessä, kun se tarkasteli silmiä ja laittoi niihin tippoja, eikä muutenkaan ollut matkasta moksiskaan, söi eväitä ja kuikuili ympärilleen. Silmätulehduksen vuoksi mentiin lääkäriin Sefirin kanssa. Ei ne nyt enää niin pahasti näytä rähmivän ja toisen silmän turvotuskin on laskenut, mutta laitetaan silti niitä tippoja kumpaankin silmään 10päivän ajan, niin loppuisi se rähmiminen varmasti (toivottavasti).

Saana

#456
Baytril on aikamoista "myrkkyä" sen parantavan vaikutuksen lisäksi. Itse olen antanut sitä vain kaneille. En lähtisi hoitamaan hamstereita sillä ellei olisi tosi vakava juttu kyseessä tai sitten juuri ellei Ditrim toimisi.

Minski

#457
Kiitos PiiaL ja Annina vastauksista :) Selvispä nyt tuokin asia ja olen taas vähän viisaampi :)

Olen myös kokenut, että hengitystietulehduksiin ei Ditrimit auta. Nykyisin tiedänkin pyytää heti jo Baytriliä siihen vaivaan, jottei hamsun sairaus turhaan pitkity; hengitystiesairauksia kun ei hamsu pitkään kestä ja pahimmassa tapauksessa menehtyy siihen, ettei saa tehokasta lääkitystä heti. Kyllä Ditrim joihinkin vaivoihin tehoaa, mutta monesti kyllä vain se hamsun sairaus pitkittyy, kun Ditrim ei auta mitään ja vasta sitten annetaan tehokkaampaa lääkettä, ellei osaa itse pyytää oikeaa lääkettä heti. Meillä ei ole Baytrilistä tullut hamsuille koskaan mitään vatsavaivoja tms, mutta uskon kyllä, että joillekin herkemmille voi tulla.
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#458
^Must ehkä olennaisinta on just se, ettei sitä Baytriliä joudu piikittämään, koska se koskee aika kovasti.

Jouduttiin käärmettä piikittämään Baytrilillä ja eläinlääkäri käski ensisijaisesti laittaa raakana, niin raasu kiemurteli ihan tuskissaan. Heti seuraavalla kerran laimennettiin ja oli ihan huomattavasti rauhallisempi tyttö.

Itse olen hamstereita lääkinnyt Baytrilillä monia kertoja nimenomaisesti suun kautta (kaksi tippaa muistaakseni syyrikselle), eikä ole vielä onnistunut tulla ripulia. Onhan se toki kovaa kamaa, joten sekin riski on tosiaan olemassa. Kaikki mahdolliset tuhellukset on kuiteskin sillä saatu pois - Ditrim kai tehoo sitten vähän erilaisiin pöpöihin, tai jotain.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

#459
Meillä oli yli 2-v syrkillä paha hengitystietulehdus, raasu oli aivan räkäinen ja tosi kurjan näköinen; olin varma ettei se olisi nähnyt seuraavaa päivää ellei olisi lähdetty pikaisesti eläinlääkäriin. Baytril tehosi heti ja vanha herra ei olisi malttanut pitää edes sairaslomaa vaan lähti viipottamaan pitkin häkkiä jo seuraavan päivän iltana. Kaikki vakavammat infektiot on hoidettu Baytrililla, eikä minun hamsuilleni ole ikinä tullut siitä vatsavaivoja, hyvää tuuria kait sitten.

Ditrimiä on sitten annettu lähinnä varmuuden vuoksi pikkujuttuihin, ettei esim. joku ihonaarmu lähtisi tulehtumaan tms.

jennu

#460
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Voi kun hieno juttu, että hamsu on alkanut parantua ! Varmaan jo pahinta ehdit pelätä.
Joo, Halla ehti olla jo aika huonona ennen kuin lääke alkoi tehota, joten luultiin ettei mitää ole enää tehtävissä. Nyt jo onneksi voi ihan hyvin :)
Paino vain vielä kovin alhainen  :|

Lainaus käyttäjältä: "Ken_G"Baytril tehosi heti ja vanha herra ei olisi malttanut pitää edes sairaslomaa vaan lähti viipottamaan pitkin häkkiä jo seuraavan päivän iltana. Kaikki vakavammat infektiot on hoidettu Baytrililla, eikä minun hamsuilleni ole ikinä tullut siitä vatsavaivoja, hyvää tuuria kait sitten.
Meilläkään ei ole tullut mitään ongelmia. Olisi kyllä tosi kurjaa jos hamsteri on muutenkin kipeä ja vielä vatsavaivoja siihen päälle  :(  Tosi voimaksata vaikuttaa kyllä olevan kun vaikutus oli meilläkin huomattavissa jo parin päivän käytön jälkeen.
[size=85]Rangifer Tarandus "Viljami", pk rex kyyhkynharmaa
Cosmic Love "Cosmo", pk kyyhkynharmaa-hunaja
[/size]

Jatsi

#461
Meillä näkyy hamsujen vanhuus kynsien itsepäisenä kasvuna.
Mole kun vanheni ni kynnet oli ihan hirveässä kunnossa, riippumatta miten ahkerasti leikkasi niitä. Ja kun huomaisn en Molen kynnet ni pian sen jälkeen nukku pois..

Että arvatkaa vaan onko paniikki päällä et Formula koht lähtee.. Tiedän että oon vainoharhanen, mutta..  :c8   :oops:

Eli Formulan kynnet vaan alkanu aksvaa ihan hurjaa vauhtia.. kamalat koukut eikä meinaa nuo kynssaksetkaan enää tehota :(
Pieni laumani:
Formula - lk soopeli vn - 10.05.-08
Paulette Vappupouta "Memmu" - pk soopeli - 30.04.-09

irap

#462
Vili nukahti ikiuneen 07.02.2010
 
Ikävä on kova, pikkuinen<3
Joskus me vielä tavataan !
 
Viimeisenä päivänäänkin hän jaksoi vielä uskoa,
viimeisenä minuuttinaan usko alkoi hiipua.
Ei jaksanut enää pimeyteen katsoa,
silmät parempi oli silloin jo sulkea. </3
[size=85]Hyvä ihminen kuulee eläimen kuiskauksenkin,
paha ihminen ei, vaikka eläin huutaisi.
[/size]

ammie

#463
^Hamstereiden hautausmaa on nuita ilmoituksia varten. Osanotot meidän koko porukalta.

Mä en oo saanut vieläkään aikaiseksi laitettua hamsuille noita uusia virikkeitä, jotka tuli jo pari viikkoa sitten. Olen kovin saamaton ihminen aina välillä, mutta viikonloppuna saavat hamsut nuo käyttöönsä. Kookosmökkiin ei kyllä mahdu varmaan kukaan muu kuin pikku-Anni, vaikka mielelläni olisin sen Kodalle antanut.  :oops:
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

irap

#464
^- tiedän kyllä, laitoin kuitenkin sen tänne kun vähän aikaa sit ilmottelin tota Vilin huonoa kuntoa..
[size=85]Hyvä ihminen kuulee eläimen kuiskauksenkin,
paha ihminen ei, vaikka eläin huutaisi.
[/size]