• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

ZiiCan.

#240
Omat porukat eivät voi harkitakkaan hamsua, vaikka olen yli vuoden ajan yrittäni taivutella ja vakuutella..

Vinkkejä?

Kun vanhempani eivät suostu edes kuuntelemaan kun yritän selittää, ja he vain ovat jyrkästi vastaan..(varsinkin isä).. Ja he luulevat, että koska olen vielä suht. nuori (11v) niin kiinnostukseni loppuisi ja ja sitten he joutuisivat huolehtimaan siitä. Vaikka mielestäni olen tarpeeksi kypsä huolehtimaan hamsterista.

Auttakaa!

Niin, nyt hamsukuume käy kohta aivan sietämättömäksi....Mä en kohta enää kestä ilman hamia... :itq:  :itq:

Niin, ja olen myös miettinyt sitä, että ostaisin tai rakentaisin, ''salassa'' teeran, ja sitten vanhemmat ei vois enää sanoo ei, mutta tajusin itsekkin, että ei se toimisi.. :S
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

ZiiCan.

#241
Niin, mikä on teidän mielestänne sopiva ''ikäraja'' hamsunomistajalle? Olen 11v, olisinko jo tarpeeksi vanha ottamaan hamsun?
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Sirpa

#242
Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että alaikäinen on aina liian nuori ottamaan yksikseen mitään lemmikkiä. Eri asia sitten on, jos vanhemmat tai toinen vanhemmista ymmärtää myös jotain lemmikin päälle ja kantaa sen viimeisen vastuun lemmikin hoidosta ja voinnista. Hamsterin tarvikkeiden hankintakulut ja mahdolliset ell-kulut voivat käydä odottamattomankin korkeiksi ja harvoin alaikäisillä niin suuria rahoja on käytössä.

Ihan pienten lasten lemmikkihän hamsteri ei ole, mutta luulenpa että 11-vuotias jo varmasti osaa käsitellä hamsteria tarpeeksi varovaisesti ja ymmärtää antaa hamsterin nukkua päivisin yms. Siinä mielessä siis voisit varmasti hamsteria harkita.

ZiiCan.

#243
Niinhän se varmasti menisi, että äitikin auttelisi minua välillä ja päävastuuhan olisi viimekädessä hänellä ja isälläni. =)
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Anonymous

#244
Itse olen 12, ja hyvin paljon samaa mieltä Sirpan kanssa. Mun mielestä ehkä just 11-12 vuotias voisi olla aika semmoinen hyvä ali-ikä, sillä uskon kyllä että 11-12 vuotiaat osaavat ajatella eläimen parasta, ja kantaa siitä vastuuta. Mutta joka tapauksessa päävastuu on aina aikuisilla. :D

ZiiCan.

#245
Niin, itsekkin ajattelen että olisin jo tarpeeksi vanha ottamaan sen verran vastuuta. Onhan hamsteri sinänsä hyvä ensimmäinen lemmikki, koska sitä ei tarvitse mitenkään kouluttaa kuten esim. koiraa.
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Anonymous

#246
^ taas mä :D mut siis joo samaa mieltä oon. Oltiin ajateltu mun ekaks lemmikiks koiraa, mutta sit isä ehdotti, että ois hyvä jos eka lemmikkini ois pienempi, jonka avula voisin ns. harjoitella sitä vastuunottoa lemmikistä. :D Ja onhan se niin, että on ihan hyvä jos aloittaa pienemmästä lemmikistä mun mielestä :D

Hamsufani97

#247
Mun mielestä kuka vaa tarpeeksi vastuullinen voi ottaa hamsun. Alaikäiset tietenkin vanhempien luvalla :)

Anonymous

#248
niin no en minä ainaskaan antaisi 7 vuotiaalle hamsteria, vaikka aikuisen vastuulla olisikin, niin ei 7 vuotiaat välttämättä tajua, että hamsterin on annetava nukkua päivällä....

Minski

#249
Ite olin 12-vuotias kun sain ekan hamsuni ja se oli ihan hyvä ikä; silloin on ainakin jo sen verran ajatusmaailmaltaan kehittynyt, että osaa ajatella jo jonkin verran vastuullisesti. Ite ainakin hoidin aikalailla ihan itse sitä hamsuani tuossa iässä. Ja hamsteri kun on aika lyhytikäinen lemmikki niin siltäkin kantilta ajateltuna se on hyvä lemmikki, jonka kanssa sitä vastuun ottamista kokeilla; nuorena kun mielenkiinnot kohteet voi muuttua niin nopeasti niin jonkun pitempi-ikäisen lemmikin kanssa voisi käydä niin, että alun innostuksen jälkeen kiinnostus lopahtaa ja se ei ole eläimen kannalta tietenkään hyvä juttu.

Pikkusiskollani on ollut 7-vuotiaana nimellisesti oma hamsu, mutta äitehän sen hoiti kuitenkin ihan kokonaan, vaikka se oli lainausmerkeissä pikkusiskoni hamsu. Asia taitaakin olla niin, että periaatteessa minkä ikäisellä vain voi nimellisesti olla hamsu, kunhan sen vastuun hoidosta sitten ottaa aikuinen sitä enemmän mitä pienempi lapsi on kyseessä. Eli riippuu ihan mitä sillä "omalla hamsulla" tarkoitetaan, kun kuitenkaan alaikäinen ei ole yksin vastuussa lemmikistä oli ikää sitten 5 tai 15, se vanhempien osallisuus vain on erilainen eri ikäisen lapsen kanssa.

Täytyy kyllä sanoa, etten kuitenkaan myisi kovin nuorelle lapselle hamsupoikasta tietäen, että se tulisi nimenomaan sen lapsen lemmikiksi. Kuten Sirpa edellä sanoi niin lasten lemmikki hamsteri ei kovinkaan paljon ole, koska sillä on niin erilainen rytmi kuin taas lapsella ja onhan tuo aika pieni ja vikkeläkin lapsen käsiteltäväksi. Nuorin kelle olen myynyt hamsun on ollut 9-vuotias ja siinä ratkaisi juurikin se, että perheen äiti osallistui todella paljon sekä hamsun hankintaan että myöskin hoitoon. 11-12-vuotiaiden lemmikiksi hamsun olen myynyt hyvillä mielin, tietysti vanhempien kanssa yhteydenotot tehden ja hamsun hoidosta keskustellen. Ja täytyy sanoa, että kun ite tykkään saada kasvattieni kuulumisia ja kuvia niin hellyyttävimmät kuulumiset on tullut juuri näiltä, samoin ahkerimmin lähettävät kuulumisia :)
Hamsteriton tätä nykyä

Hamsufani97

#250
Mä taisin olla 10.v ku Sulevin sain. Ei meillä oo äitin tarvinu millään lailla osallistua sen hoitoon,koska itse olen aina hoitanut. Siivonnut häkin kerran viikossa,laittanut joka ilta ruuan,rakennellut kaikenmaailman virikkeitä jne. Äitin ei oo koskaan muuta tarvinnut tehä muutaku jos oon ollu useamman yön poissa kotoa äiti on laittanu ruuan ja vaihtanu veden.

Siis mä meinaan vaan sitä että mun mielestä ikä on ihan sama,kunhan lapsi tai aikuinen on vastuullinen ja hoitaa hamsteria koko hamsterin iän ajan hyvin. :) Mutta tietenkin ihmisen pitää ymmärtää kaikki hamsterin tarpeet,eikä herätellä hamsteria pitkin päivää ja nostella jatkuvasti syliin paapottavaksi.

11-12 vuotiaat on monesti tosi vastuullisia, mun mielestä ZiiCan voisi ottaa ihan hyvin sen hamsterin,tietenkin vanhemman luvalla jne. Mulle ainakin tulisi tosi huono omatunto jos oon jättäny jotakin tekemättä,esim. ruuan laittamisen tai veden vaihtamisen. Mutta tämä vain minun mielipiteeni, kuunnelkaa kokeneempia ihmisiä.  ;)  :)

Vevve

#251
Minä olin 7, kun sain ensimmäisen "oman" hamsterini. Äitihän sen ruokki ja hoisi, minä lähinnä herättelin keskellä päivää, sylittelin ja pistin hamsterin touhuamaan nukkekotiini... Nyt kun esimerkiksi seitsemänvuotiasta serkkuani mietin, en kyllä missään nimessä antaisi hänelle vielä hamsteria.

ZiiCan.

#252
Kiitos vastauksista!
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Maranth

#253
Ekalla luokalla sain ensimmäisen hamsterini. Ruokin sitä ja pidin sylissä, sekä pesin häkit. Isosisko ja äiti tietenkin hoitivat myös, enhän voisi yksin siitä huolehtia :)
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

ZiiCan.

#254
Anteeksi kaksi viestiä peräkkäin, mutta tää topiikki vajoo muuten...Niin auttakaa mua!
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]