• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#360
Kyllä se käsittääkseni on ihan oikeasti jossain määrin periytyvää (jotenkin se kypsyvien munasolujen määrä tms. - vastaavasti kuin ihmisillä monikkoraskaudet kulkee useimmiten suvussa). Ja siis nimenomaan naaraan puolelta, uroksella ei ole suoranaisesti asian kanssa mitään tekemistä - korkeintaan siten että jos on huono siittiötuotanto niin sehän voi vaikuttaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#361
^ Noin minä ajattelinkin. Hyvä syy pitää suurpoikueista aina uros, jos vaan mieluinen syntyy, on sitte tsäänssi löytää sille pienempiä poikueita tekevä naaras :D Kuten meillä Bianca ja hänen tyttärensä Hadjira tekivät 14 poikasen poikueet, mielelläni sitten pidin viimeisestä uroksen, kun mieleinen sinne sattui syntymään. Hyvällä tuurilla sitten löysinkin sille urokselle naaraan, joka oli itse seitsemän poikasen poikueesta ja teki itse kuusi. :) Ei tietenkään poikuekoko ole mikään kriteeri jalostuseläimelle, mutta joskus se voi olla positiivista. Siennankin pesässä on nyt seitsemän nassua, kuten Sienna itsekin on seitsemän poikasen poikueesta.

Anonymous

#362
Meillä Aleksian oma sisarrus määrä oli kyllä suurempi kuin se mitä itse nyt sai.

Mustikkamaan

#363
^No eihän ne poikasmäärät nyt suoraan määräydykään emon sisarusmäärän mukaan (muuten kaikkien poikueet olis about saman kokosia aina), mutta taipumus lisääntyä tietty määrä on olemassa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Karvakorvathamsula

#364
Meillä syntyi ainakin 13 poikasta, vaikka emon omassa "lapsuus"poikueessa oli 9 poikasta.
http]

[size=85]
lk normaali umb. vkkk Delfoin Saimi
lk nvkkk Alise (sijoituskodissa)
kanat ja lampaat
lk collie Sandcastle's Treasure Me, tutuimmin Napsu
[/size]

iidaer

#365
Sain kasvattajalta kesällä kaksi robotyttöä. Tai no, niin me luultiin että ne on tyttöjä... No tänään sitten hamsuterraa räpeltäessäni huomaan että vauvaroboja vilisti terrassa kolme. Eli meidän entinen Justiina onkin nyt varmaan Jussiina. Pariskunta on nyt erotettu toisistaan ja lapsukaiset ovat iältään ehkä pariviikkoisia. Turkki on kaikilla ja silmät auki.
Huono omatunto kun en aiemmin huomannut, oon vaan käsitellyt vanhempia ja antanut ruokaa ja vettä, enkä yhtään tajunnut tonkia niiden pesää kun en tajunnut että naaras on paksuna.. :teipit
Nyt on varmaan sitten toiset tulossa perään?
Inhottavaa kun muutto tulossa ja näinpäin pois, mutta vauvat ovat silloin jo neliviikkoisia.
Onneksi on marsupoikueista ja syrkkipoikueista kokemusta, joten hyvin me pärjätään. Oon vaan tosi..hämilläni.

Tosiaan laitoin tän viestin tänne teettäminen-osioon vaikkei mitään olla teetetty, mutta en viitsinyt aloittaa uuttakaan topicia tätä tapausta varten.

Sitä vielä piti kysyä että tuleekohan isähamsu sitten poikahamsun kanssa toimeen? Jos noista nyt joku poika on? Vai joutuuko asustamaan yksinään?

Vevve

#366
^ Tuplia ei välttämättä synny, mutta aina on se mahdollisuus. Isät tulevat yleensä hyvin poikiensa kanssa toimeen, varsinkin jos pojat siirtää suoraan emolta isälle.  :)

iidaer

#367
Toivotaan ettei tule! :)
Joo, hyvä tietää, ja mahdolliset pojat/poika sitten isänsä kanssa saa muuttaa yhteen :).

Pähkinä

#368
Uskaltaako vielä käyttää 2v 3kk ikäistä urosta astutukseen, jos se vielä on hyvä kuntoinen?

Pulla

#369
Olen uutukainen täällä ja ihmettelen miksi aikaisempi viestiketjuni on lukkiutunut? en pääse kommentoimaan sinne mitään. Jokatapauksessa olisin vielä fiksummilta kysynyt että jos poikueessa on uroksia, kannattaako niitä laittaa yhteen isän kanssa? ja naaraathan sai jättää äidin luokse?  ..ongelmia tulee kyllä olemaan sukupuolen tunnistamisessa (:

Mustikkamaan

#370
Voihan sitä hyvin kokeilla. Saattaa jo ampua tyhjiä tietysti. Onhan siinä enempi mahista sydärillekin jo tossa ikää, mutta kyllä mä varmaan kokeilisin jos olis sopiva pariskunta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

iidaer

#371
Mua niin jänskättää että osaanko mä erottaa noi urosvauvat naaraista.. :teipit

Vevve

#372
Lainaus käyttäjältä: "iidaer"Mua niin jänskättää että osaanko mä erottaa noi urosvauvat naaraista.. :teipit

Se voi olla aluksi hankalaa, mutta kun tarpeeksi usein tiirailee ja vertailee niitä toisiinsa, kyllä se selviää. :) Robot kehittyvät usein vähän hitaammin kuin muut kääpiölajit ja ovat mun mielestä siitä hankalammasta päästä sukupuoliensa suhteen, mutta kummasti mäkin oon aina osunut oikeaan.  :D

EmmaTi

#373
Lainaus käyttäjältä: "iidaer"Mua niin jänskättää että osaanko mä erottaa noi urosvauvat naaraista.. :teipit

Ehkä joku kokeneempi voisi tulla katsastamaan niitä. Muistaakseni tällä foorumilla on sellasia diilejä tehty ennenkin  :)

Jinny

#374
Lainaus käyttäjältä: "iidaer"Mua niin jänskättää että osaanko mä erottaa noi urosvauvat naaraista.. :teipit
Mun blogista löytyy muutamia robotunnistuskuvia, tässä merkinnässä ikää 10 pvä, tässä 2 vko 4 pvä, jos noista on yhtään apua :)
Mulle noi kesäiset robopoikaset oli ekoja eläinlapsia ikinä, ja yllätyin ihan siitä, että osasin itse tunnistaa sukupuolet, kun siitä oli niin peloteltu. Mutta kyllä mäkin silti varmistuksen varmistukseksi lähettelin noita kuvia viisaammille varmistaakseni havaintoni. Toisaalta näin poikasissa kyllä ihan selkeästi sen piiienen eron, mutta eihän siitä kuitenkaan ensikertalaisena uskaltanut olla ihan varma ilman varmistusta. Oikeaan taisin kyllä loppujen lopuksi osua, ainakaan ei ole uusista kodeista tullut yhtään reklamaatioita :D