• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

EmmaTi

#390
Äh, ompa tylsää. Oon näprännyt Pulmun häntää ja sillä saattaa olla knikki. No viikon päästä näyttelyssä se sitten viimeistään selviää.

Tällä menolla mun kasvatushaaveet kuivettuu kokoon ennenkuin on edes päässy alkuun.
Kahden knikillisen hamsun omistajana ei pitkälle siinä hommassa pötkitä.  :kieli

Eevi

#391
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Karvan leikkaaminen olisi varmaan poikasista ystävällisin versio mielestäni.
¨
Mä luin, että Korvan leikkaaminen... mietin että enpäs tiedä siitä ystävällisyydestä.  xD
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Mustikkamaan

#392
Hei mä laitan tän mun sepustuksen nyt tänne, kun te ootte jotkut tehneet näköjään välillä niin hirveitä romaaneja niistä kasvattajanimianomuksistanne, etteivät muut peljästy jottako semmoinen pitäisi tehdä! :D

Mutta ottakaa hei yhteyttä mulle sähköpostilla, jos tulee jotain kysyttävää omalta kohdin :)
____________________________________

Kasvattajanimen anominen

Valaisempa pikkuisen teille kasvattajanimen anomiseen liittyviä asioita.

Peruslähtökohtana kasvattajanimen anomiselle on se, että on kokemusta hamstereiden hoidosta, kasvatuksesta ja hyvä perustietämys, kuten kasvatettavan lajin yleisimmät sairaudet ja viat, genetiikka, terve (ja sopimaton) rakenne, sukupuolien erottaminen jne.. Ideana on, että olet jo kasvattaja kun haet kasvattajanimeä. Tällöin tiedät, mitä kasvattaminen (/jalostaminen) konkreettisesti on. Kasvattajana sinun ei pääsääntöisesti tarvitse enää kysyä hamsterin hoitoon tai lisäännyttämiseen liittyviä perusasioita, eikä että mitä värejä mistäkin yhdistelmästä syntyy. On tottakai kuitenkin tärkeä pitää korvat auki ja vaihtaa muiden kasvattajien kanssa kokemuksia ja tietämystä – muutenkin yhteistyö muiden kasvattajien kanssa on hyvin tärkeää.

Ideana on pyrkiä puhtaisiin turkki- ja värilinjoihin ja sitä kautta standardinmukaisuuteen. Poikkeuksia joutuu jokainen kasvattaja joskus tekemään, erityisesti jos välttelee sisäsiitosta. Kasvattajanimeä tuskin myönnetäänkään ihmiselle, jonka ainoat jalostuseläimet ovat hyvin läheistä sukua keskenään, ellei sopimusta jonkin ulkopuolisen eläimen käytöstä ole tehty.

Jalostuseläinten pitää olla jalostusikäisiä, eli jos sinulla on käytännössä jalostusiän ylittäneitä naaraita, niin eihän sinulla ole millä jalostaa. Olen näissä kuitenkin hyvin joustava naaraiden lyhyen käyttöiän huomioon ottaen (eikä kasvattajanimi saa pakottaa hirvittävään eläinmäärään), eli kannattaa ihmeessä vaikka tiedustella etukäteen sähköpostilla, että olisiko oma systeemi ok – SKJL vaatii vähintään yhden käyttöikäisen naaraan tai sopimuksen sellaisen käyttämisestä, SHY kaksi. Jalostussuunnitelmassahan on sit hyvä mainita myös ne kasvatuksensa kantaeläimet.

Siitä pääsemmekin siihen mysteerisimpään osioon, eli mitä muuta jalostussuunnitelmassa täytyy olla. Ideana on kertoa siis kasvatustaustasi, mitä/millaisia eläimiä siihen on sisältynyt, millaisia näyttelytuloksia olet saavuttanut – ja miten kasvatuksesi on edennyt, mitä koet itse saavuttaneesi. Parissa sukupolvessa tuskin et mitään erityistä (riippuu aina kasvatuksen kantaeläintenkin laadusta), joten se voi olla jotain hyvin pientäkin, ihan sellaista mikä on vasta sinun nähtävissäsi. Pidempään kasvattaneiden kohdalla se voi tarkoittaa useita muotovaliokasvatteja. Sekä SHY että SKJL vaativat siis käytännössä näyttelykasvatusta. Vanhoilla kasvattajilla toki riittää myös näyttö aikaisemmasta jalostustyöstä, jos hommaan on tullut välillä tauko ja nyt aloittaa puhtaalta pöydältä.

Sitten on hyvä kertoa nykyisistä eläimistä, mitä/millaisia ne ovat ja miten olet suunnitellut jalostuksellista tulevaisuutta. Pitkällehän ei voi varmasti suunnitella, mutta useimmilla kasvattajilla on silti jo haisua, että miten jatkaa pari seuraavaa sukupolvea – tyyliin että "aion parantaa tyyppiä yhdistämällä tämän ja tämän" jne.. Aina ne eivät onnistu ja sillehän ei sitten voi mitään.

Lisäksi sinun täytyy kertoa eläintesi olot, eli millaisissa asumuksissa ne ovat, vähän ehkä kertoa asumusten sisällöistä, eläintesi ruokinnasta ja millaisessa tilassa eläintesi asumukset ovat (ovatko ne kenties olkkarissa vai ulkona vajassa).

Eli tässä ei ole mitään ihmeellistä. Kun olet jo muutaman sukupolven kasvattanut, nämä asiat ovat jo sinulle ihan selviä – silti kasvattaja oppii uutta koko ajan ja kehityskykyiset ihmiset myös muuttavat näkemyksiään joskus. Kasvattajanimen anominen ei ole siis mihinkään gradun tekoon verrattavissa oleva huikea homma, vaan ihan simppeli pieni selvitystyö. Pari aanelosta joutunee hommaan uhrata. Tällöin SHY voi ikään kuin kertoa, että tällä tyypillä on hommat hanskassa.

Ja sitten vielä, jotta millaisin perustein kasvattajanimiä evätään. Noh, jos esimerkiksi meinaat kasvattaa vähän sitä sun tätä ilman mitään selkeetä linjaa, niin silloin. Eli jos sinulla on vaikka cremeä ja mustaa ja hopeanharmaata ja normaalia, ideana jalostaa niitä kaikkia samassa linjassa, niin eihän siinä ole mitään järkeä – ylipäänsä ei ole järkeä jatkuvasti sekoittaa vaikkapa punaista ja sinistä, vaan vain väripuhtaudella voit saada kestäviä tuloksia. Tai jos aiot kasvattaa pitkäkarvaisia mutta käytät siihen paljon lyhytkarvaista, niin ethän millään pysty silloin jalostamaan niiden pitkäkarvaisten turkkeja.  Mä nyt tässä höpisen aika paljon syyrianhamsterin kasvatuksesta, mutta samat ideat pätee muihinkin lajeihin.

Sit on tää pointti minkä aikaisemminkin toin esille, että raskaaseen sukusiitokseen ei SHY kannusta. Alaikäisille ei myöskään kasvattajanimeä myönnetä ihan helposti. Sit tottakai kaikki perusasiat mitkä liittyy SHY:n tai erityisesti SKJL:n kasvattajanimisääntöihin, ne siis on syytä lukea huolella.

Että semmosta :) Laittakaahan rohkeasti sähköpostia heidimarialehikoinen (at) gmail.com, jos kasvattajanimi on harkinnassa ja vielä jäi jotakin ihmetyttämähän. Ja jos vastaan jotain epämääräistä, minkä myötä homma jää epäselväksi, niin pyytäkää rohkeasti tarkennusta! :D

Puspus!  :sydan
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sintturainen

#393
Vaaditaanko edelleen myös "vanhoilta" kasvattajilta noi edellämainitut selvitykset? Mulla jää kyllä tässä elämäntilanteessa kirjoittamatta, vaikka muuten voisinkin nimen takaisin hakea...

lentsu

#394
Mä taisin kirottaa enemmänkin mitä Mustikkamaan olis vaatinut,  :D mutta hei oikeasti ei ollut paha homma. Vanha kasvattaja voi nopeesti kuitata sen osion missä pitää selvittää tähän astinen jalostustyö. Mä pistin vaan että valioita oon takavuosina kasvattanut niin pk kuin lk syrkeissäkin. Äkkiäkös sitä tarinoi, miten ne elää ja mitä nyt aikoo puuhailla.

Eli vaivalloisinta oli rekata nykyiset jalostushamsut.  :mrgreen:

Ja vaikeinta täyttää se lomake. Ei meinannu millään onnistua kun ruksittaminen jäi kuin jäikin puolitiehen.  :roll:  :reps:

wiidii

#395
Mua ärsyttää eniten se, että aina kun mulla on kaks jalostusikäistä naarasta niin toinen ei saa poikasia tai vanhenee yhtäkkiä ennen kuin kerkeän sen anomuksen tehdä. Prkl.  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

S.D.G.

#396
KIITOOOS, Musu, hyvin hyödyllisestä valaisusta!! Täälläkin on kuukausitolkulla päkerretty jotain älytöntä hamsteritutkielmaa, mutta näköjään - onneksi - vähempikin riittäisi.  xD  (lähen tästä deletoimaan  :D ) Tällainen liennytyskausi on mun mielestä ihan jees, että kasvattajanimi on edelleen erittäin merkittävä ja tavoittelemisen arvoinen, arvokas osa harrastusta, mutta siltä riisutaan hieman sitä tarunhohtoista ihmeviittaa.
Tulee pienelle kasvattajaihmiselle sellainen olo, että se on jopa saavutettavissa  :angel
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Saana

#397
Kiitos todella suuresti Heidi! Juuri tätä ollaan kaivattu! Ja jos kahdella aanelosella selviää niin senhän pitäisi olla suhteellisen helppoa. Olin varautunut ainakin kahteenkymmeneen! :D Ja olen myös panikoinut naaraiden ikääntymistä niin että aloittaminenkin on käyny vaikeaksi muuten kuin ajatuksen tasolla.

jonna

#398
Ah, helpotus, kiitos kovasti tuosta selvennyksestä!

Vaikeinta taitaa mullakin olla se rekkaaminen  xD ja tätä menoa nuo ehtii vanheta ohi jalostusiän ennenkuin saan ne rekattua  XD

KaisaM.

#399
Kiitos paljon selvityksestä! Mulla on kanssa ollut vaikeinta se ajoittaminen, että koska mulla olis just tarpeeksi eläimiä, kun mulla on lk:ta ja pk:ta ja molemmat haluaisin säilyttää, niin sitten pitäisi olla 2 naarasta ja 1 uros sekä pk:ta että lk:ta?!  :) Niin eipä mulla kyllä ole ikinä neljää jalostusikäistä naarasta kerralla...
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Vevve

#400
Mulla kävi just silleen näppärästi että sattui samaan aikaan syntymään kaksi talvikkopoikuetta joista molemmista jätin naaraat kotiin. Olin vähän duunaillut suunnitelmia siihen suuntaan, että nimenomaan saisin anottua nimeä  :) Luulisi että syrkeillä ois jopa helpompaa, kun naarailla on jalostusikä paljon pidempi kuin talvikoilla?
...ja mähän siis sain nimen, mutta se tulee voimaan vasta kun täytän 18 eli 7.4.  :)

Saana

#401
^Onnea Vevve! Onko sitä nimeä julkaistu vielä vai haluatko paljastaa vasta 7.4? :)

PiiaL

#402
^^Onnea Vevve :)

Minä olen ihan solmussa, koska mulla ois jalostuseläimiä ja jalostushaluja vähän liian monelle värille, enkä tiedä mihin lopulta keskittyä. :c8 Että kai sitä pitää vielä odottaa jotain järkevämpien jalostussuunnitelmien syntymistä näiden elukoiden kanssa. Tai tarvinneenko moisia nimiä ollenkaan. :D

Saana

#403
Miten muuten, jos haluaa keskittyä vaikka tyyppiin tai karvanlaatuun (esim. pituuteen, reksaukseen, satiinin kiiltoon) värien kustannuksella niin meneekös sellainen läpi? Välillä tulee sellainen fiilis, että väri on se tärkein asia hamsterissa vaikka se onkin vain yksi osa kokonaisuutta.

lentsu

#404
Älkää tehkö asiasta liian vaikeaa itsellenne. Jos on monia karvanlaatuja ja värejä, hakekaa sille yhdelle karvanlaadulle ja värille, jota sillä hetkellä on eniten, eli se säädetty minimi. Kun kasvinimi on hyväksytty tälle karvalle ja värille, nimen oikeuksien laajentaminen muihin karvanlaatuihin ja väreihin on ilmoitusasia, ei tarvitse enää anoa erikseen. Eiks näin se mene, Mustikkamaan?  :)

Ja Annina rexejä on niin vähän, että luulisi riittävän, jos annat selvityksen siitä miten aiot jalostaa rexiä, perustelet sekä lk:n että pk:n käyttöä vähäisellä jalostusmateriaalilla, mutta valitset jommankumman, mihin tulet pyrkimään,  ja laitat siihen oheen jonkun edes vähän järkevän värikartoituksen, jotta näkee, että olet tajunnut mitä teet värienkin osalta.  ;)

Ei tää mitään rakettitiedettä ole!  :D