Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

Mrk

Knikkihän voi olla myös tapaturmasta johtuva?

Kyllä kasvattajan kuuluu ottaa vastuu maailmaan avittamistaan poikasista, oli ne sitten terveitä tai ei. Selkeissä sairaustapauksissa lopettaminen on tietysti ainut vaihtoehto, mutta mahdollisuus knikkiin on kyllä aika hatara peruste luistaa vastuustaan. Anna poikasille edes mahdollisuus elämään ja omien lemmikkikotien löytymiseen? Ei kai se mitään maksa yrittää... lopetat ne sitten vaikka vanhempina, jos ei rahkeet riitä huolehtimiseen.

Tosiaan hyvä idea laittaa asiasta jotain infoa yhdistyksen sivuille, jos meno menee tähän suuntaan, että knikkejä pelätään kuin jotain ruttoa. :pihalla:

Meillä oli about vuosi sitten noi syrkkipoikaset, 11 kpl ja aloin vasta 2-viikon iässä etsimään niille koteja, silti kaikki omansa löysivät. En siis nyt vielä jaksaisi panikoida jos etukäteen varaajat peruvat.

jonna

Itse en koskaan periaatteesta anna eläintä ilmaiseksi. Tutut on eri asia mutta vieraille ei.

Enkä mä näe että vanhemman knikki olisi syy/pakko myydä poikaset puoli-ilmaiseksi, knikki ei kuitenkaan haittaa eläimen normaalia elämää eikä se ole sairaus.

Onhan se tietysti ikävää kasvatuksen kannalta että vanhemmalta löytyy ykskaks knikki, mutta en mä ainakaan näe sitä maailmanloppuna tulevien poikasten osalta. Tottakai se harmittaa, mutta kovempi isku ainaskin mulle itselleni olisi eläimistä löytyvä perinnöllinen sairaus joka merkittävästi vaikuttaa eläimen päivittäiseen elämään, terveydentilaan ja elinikään.

Välillä ihmetyttää tää knikkihysteria, äkkiseltään saa kuvan että kyseessä on tyylin tappava sairaus  :D  En nyt tarkoita asiaa vähätellä, mutta kuten on täällä jo aiemmin todettu niin ei nyt ehkä ihan näin isoa hysteriaa kuitenkaan tarvitse asian tiimoilta että ostajiakin alkaa jo pelottaa  :)

Kasvatus harvoin on ruusuilla tanssimista. Välillä tulee lokaa päin näköä niin että heikompia hirvittää, ehkä mä olen jo niin paljon kyynisempi jo yksin tuon marsuilun ja niiden kasvatuksen takia. Hamsuilla on kasvatus/lisääntyminen ihan hiton helppoa verraten niihin, harva edes tietää paljonko marsujen kanssa joutuu kohtaamaan ongelmia  :D

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Nape"^niin sellainen artikkeli olis hyvä.
En ajatellut halvempaa hintaa niin että sitten kuka tahansa ostais hamsun vaan lähinnä niin että muitakin eläimiä myy kasvattajat halvemmalla jos eivät sovellu jalostukseen tai näyttelyyn ellei lemmikkiluokkia lasketa..

Niin joo tosiaan. En kyllä tiiä onko hamsupiireissä niin koskaan tehty, ennen ku sit hamsu on jo niin iäkäs että hinta laskeutuu vaan sen takia. Noi hinnat on niin matalia sinänsä, että varmaan siks lemmikille on sama hinta kuin jalostuseläimeksi kelpaavalle. Ite taas annan mielelläni ilmasiks joillekin kasvattajille hamsuja - niille, keltä tiiän että saan kans ilmasiks takaspäin (sekä keltä voin olettaa että joskus jotain tulen tarvitsemaan), joskin tällä hetkellä sillä mittarilla oon rutkasti muille velkaa :D Et sinänsä meiltä jalostushamsteri voi olla ilmanen ja lemmikkihamsteri kallis :D

Knikki voi tosiaan olla tapaturmasta johtuva mut niitä on harvoin. Ai millä määrittelen? Sillä että ne on pirun yleisiä ja ne kulkee ihan selkeesti tietyissä linjoissa/suvuissa. Kyl mä lähtisin lähestulkoon aina siitä oletuksesta että kun hännässä on jotain knikintapasta ni son perinnöllistä - jollei sit lähdetä tekemään eläinlääkärin/patologin avustuksella jotain luuntiheysmittausta tai muuta tutkimusta millä saatas noille knikeille aivan toisenlainen selitys. P.S. En väitä että luuntiheysmittauksella saatas aikaseks yhtään mitään selitystä, haen vaan takaa ylipäänsä "tieteellisiä tutkimuksia".
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

Kissoillahan on myös knikkejä. Ja rotukissat, ainakin birmat, myydään lähtökohtaisesti eri hintaan sen mukaan, ovatko "näyttely- ja siitostasoisia", "näyttelytasoisia", "siitostasoisia" vai "lemmikkitasoisia". Tähän on kuitenkin erittäin vaikea lähteä hamstereiden kanssa jo siksi, että hamsujen värikuviot arvostellaan huomattavasti vaihtelevammin näyttelyssä kuin birmat. Otetaan esimerkiksi valkoinen nauha: entisaikaan hamsteri, jolla on nauha katki, olisi voitu myydä suoraan "lemmikkitasoisena" tietäen ettei se ikinä menesty näyttelyissä. Mutta nykyään kun nauhoilta ei suurin osa tuomareista vaadi näköjään enää yhtään mitään, hamsteri, jolla on nauha aivan rikki ja katki voi olla vaikka valio... joten...

Eron tekee myöskin se, että kissa, jolla on knikki, on "näyttelytasoinen" mutta ei "siitostasoinen", koska kissoilla on kastraattiluokat pikkuviallisille tai muuten vain kastroiduille. Värivirheellinen (käytännössä sukat virheelliset) taas on, jos siinä ei muuta vikaa ole "siitostasoinen" mutta ei "näyttelytasoinen".

Kiinnostavaa on, että vaikka pentueeseen syntyisi knikkikissoja, useimmiten naarasta/urosta käytetään uudelleen. Silti knikit ei käsittääkseni ole mikään massiivinen ongelma kissoilla, vaikka niitä esiintyykin. Knikkikissan sisarukset myös myydään yleensä siitostasoisina. Tuntuu siis, että maailman tiukin seula knikeissä on hamsupiireissä. Eikä knikeistä silti päästä eroon...

Aika mahdoton hamsterista olisi etukäteen povata, miten se menestyy ja tuleeko sille vaivoja, jotka estävät siitoskäytön. Paras myydä kaikki samanarvoisina kuitenkin rehellisesti kertoen siitä mihin tehtävään mikäkin yksilö parhaiten soveltuu.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Lainaus käyttäjältä: "Nape"^niin sellainen artikkeli olis hyvä.

Mä en lähtisi knikin takia myymään halvemmalla tai ilmaiseksi — se vaan vahvistaisi sitä fiilistä, että knikillisessä hamsussa on jotain pahasti vialla.
Olen antanut ilmaiseksi talvikoita joiden isälle tuli diabetes poikasten ollessa pieniä, koska niillä tosiaan oli vaarana sairauteensa sairastua ja kuolla pian luovutuksen jälkeen. Kaikki löysivät hyvät kodit, puolet on ehkä vielä hengissä ja terveitä  :|

Nape

No ei kai ilmaiseksi sentään.
Toisaalta jos varaajat peruvat ennenkuin poikaset ovat syntyneet niin uskon että poikasille voi ihan mainiosti vielä löytyä hyvät ja rakastavat lemmikkikodit siinäkin vaiheessa kun ovat jo syntyneet.

Mrk

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mutta vielä tuosta knikkiaiheesta, niin mun mielestä ei voi sanoa että heittää vastuulla vesilintua jos lopettaa eläimet. Mikä ihmeen mittari sekin on...
:D Itse ajattelen tän lemmikkihomman niin, että vaalitaan sitä yksilöä, huolehditaan siitä eläimestä ja kannetaan vastuu sen hyvästä elämästä, ja sitä kautta lemmikki tuo myös iloa omistajalleen. Ihminen ja eläin on näin vähän niinkuin symbioosissa, josta molemmat saavat jotain irti. Ja eläin on olemassa myös itseään varten. Lemmikkieläinten kasvattaminen pitäisi olla myös näiltä lähtökohdilta ja sen takia lopettamiseen tarvitaan _mun mielestä_ todiste lemmikin huonosta voinnista. Mahdollinen knikki ei vielä ole riittävä syy. Meillä on 2/3 syrkeistä knikillisiä ja ihan yhtä hyvinvoivan oloisia ovat kaikki. Ja en ihan oikeasti halua pitää lemmikkiä myöskään väkisin elossa, vaan suosiolla lopetan suoraan esim. kasvaimista kärsivät hamsterit, enkä vie niitä mihinkään leikkauksiin. No, sepustus selventääkseni miksi en lähtisi varmuuden vuoksi ilman olemassa olevaa syytä, lopettamaan lemmikkiä. Sellainen toiminta on vain ja ainoastaan ihmistä varten.

Tuleeko kissoille knikkejä vanhemmalla iällä? Ei kai? Kissoilla on kyllä niin hyvä kiipeilytaito ja tippuvat myös jaloilleen, että varmaan tosi harvinaisia "onnettomuus knikit". Syrkit taas on niin kömpelöitä ja usein pienissä häkissä valtavan energia määränsä kanssa, joten ne kyllä liikkuvat ympäri häkkiä missä vaan pystyvät ja ainakin meillä myös tippuvat ties missä asennoissa joka ilta ja yö häkin pohjalle. Voi olla että syrkin häntä ei ole tarkoitettu kestämään tiputuksia, ja herkkyys hännän vääntymiselle kulkee myös suvuissa. Spekulaatiota.

Kun hamsterin hinta on tosiaan niin pieni, niin ei kai sillä ole väliä maksaako se 10€ vai 20€? Tai saako sen jopa ilmaiseksi. Oleellista on mun mielestä se, kuinka hyvin kasvattaja jaksaa tutustua perheeseen johon hamsteri on muuttamassa. Näin pystyy parhaiten varmistamaan hyvään kotiin pääsemisen.

PiiaL

Lainaus käyttäjältä: "Mrk"Vähän taas ylihysterisointia? Jos emolle on tullut knikki aikuisena, se ei todellakaan tarkoita että kaikki sen poikaset saisivat knikin. Ihan käsittämätöntä lähteä tappamaan niitä poikasia varmuuden vuoksi sillä perusteella, että niille EHKÄ tulee jossain vaiheessa knikki. Voisin samalla periaatteella alkaa soittelemaan meidän viimeisimmän syrkkipoikueen omistajille, että laittakaa ne lemmikkinne mullan alle, emolle tuli knikki 1-vuotiaana! :p

Knikkihän voi olla myös tapaturmasta johtuva?

Ja se on aivan sama oikeastaan mistä se knikki on tullut, sitäpä on aika hankala jälkeenpäin kuitenkin todistella mistä se oikeasti on tullut, jos ei sitten lähdetä kunnolla tutkimaan. Varmuuden vuoksi tietysti kaikki ei-suorahäntäiset eläimet jätetään pois jalostuksesta, kun kyse voi olla perinnöllisestä mutkasta.

Tietysti yli 4-kuiset lasketaan jo näyttelyissä aikuisiksi, mutta kyllä se on se puoli vuotta mitä yleensä on ajateltu ajaksi jolloin nämä knikit putkahtaisivat esille, siihen mennessä hamsterin pitäisi kasvaa siihen aikuiskokoon. Sienna on 5,5kk nyt, että sehän vielä istuu siihen väliin. On mulla ollut kerran yksi 1-vuotias naaras, jolle tuli knikki sen ikäisenä ja se mitä ilmeisimmin oli myös perinnöllinen, koska myös poikansa sai 6kk:n ikäisenä knikin ja tämän pojan toisen veljen tytär 5kk:n ikäisenä ja knikit olivat vieläpä kaikilla samassa kohdassa, aivan samanlaiset. On se vaan jännä juttu tämä knikki.

Meilläkin on ja on ollut useita häntäknikkihamstereita lemmikeinä ja samanlaisia hamstraajia ovat olleet kuin muutkin, knikistä ei ole käsittääkseni ollut harmia. Tämän olen sanonut myös näille etukäteen varanneille, mutta heillähän on oikeus pelätä sitä selkäknikkiä ja perua varaus jos sen parhaaksi ovat nähneet. Mitään varmuuttahan en voi mistään antaa.

Nyt kun nää mahdollisesti syntyvät poikaset ovat jo näin julkkiksia täällä, niin jospa mahdollisimman moni hamsteria hankkimassa oleva lukisi tämän ketjun ja tarjoaisi hyvän kodin. :)

Jonna: Minä tiedän kyllä miten "helppoa" kasvatus on marsujen kanssa ja siksi olenkin siirtynyt pelkästään hamstereihin.

Mrk

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Eikai nyt herrajumala ole vastuusta luistamista, jos yrittää etsiä koteja ja niitä ei löydy ja siten päätyy lopetukseen? Eikö se nimenomaan ole sitä vastuunkantamista, kun ei heitetä poikaisia heti ensimmäiseen eläinkauppaan myyntiin tai pidetä ahtaissa pikkukopperoissa kun ei ole tarpeeksi tilaa pitää montaa poikasta tilavasti? Onko siinä tarpeeksi syytä elämän lopettamiseen, kun ei olisi tarjota sitä elämää, joka olisi elämän arvoista? Ajatellaan tässä nyt kuitenkin hamstereiden hyvinvointia loppuun saakka ja kannetaan nimenomaan se vastuu siitä, mitä on päässyt tapahtumaan. Kun olen nyt jo saanut näin kylmän vastaanoton varaajilta uutiseni johdosta, niin olen ottanut jo nyt huomioon, että kovin moni ei välttämättä tule sitä kotiaan tämän takia löytämään. Kuitenkin jos poikasia syntyy, niin yritän löytää koteja sen aikaa kun tila alkaa loppumaan kesken ja mietin sitten sitä lopettamisvaihtoehtoa, jos kaikille koteja ei löytyisikään. Onhan nyt kohtuutonta syyttää toista vastuuttomaksi siksi että ei ala majoittamaan koko pesuetta, jos se on kovinkin suuri! Kysymys ei ole siis "varmuuden vuoksi" lopettamisesta vaan yksinkertaisesti siitä, että ei löytyisikään koteja. En näe syytä myöskään verhoutua täysin ilman perusteita "etsii lemmikkikotia"-taakse, vaan kyllä kerron jokaiselle ostajaehdokkaalle suoraan miksi näin on, reilu peli kaikille.
Siis mietit tuolla aiemmissa viesteissäsi poikasten/osan poikasista lopettamista niiden synnyttyä, siihen reagoin. :) Kuulostit siltä, että olit jo valmiiksi päättänyt ettei niille löydy koteja, joten ne on parempi laittaa pois heti. Se todellakin on varmuuden vuoksi lopettamista. Mutta hyvä jos tulit toisiin ajatuksiin ja ainakin yrität edes löytää poikasille lemmikkikoteja.

Itselleni olisi kyllä merkki miettiä kasvatuksen jatkoa, jos terveet poikaset joudutaan lopettamaan koska niille ei löydy huolehtivia koteja. Sitä ainakin kovasti joka puolella painotetaan uusille kasvattajille, että mieti jos et löydäkään poikasille koteja, olet vastuussa huolehtimaan niistä. Eikö se tarkoita että niistä kirjaimellisesti huolehditaan (ei lopeteta)? Tai sitten olen taas ymmärtänyt jotain väärin. :D

Ihan varmasti löydät vähintään suurimmalle osalle poikasista hyvät lemmikkikodit, älä etukäteen murehdi. :)

PiiaL

^ Onhan se lopettaminenkin sitä huolehtimista, asiallisesti lopetettu eläin ei ainakaan kärsi. Tässä tapauksessa on kuitenkin mukana sellainen seikka, että ostahaehdokkaat voivat siksi jättää ottamatta syystä tai toisesta ja toisaalta en uskalla tällaisia melko varmoja knikin periydyttäjiä myydä eläinliikkeeseenkään, koska en tiedä millaisille ihmisille sieltä päätyvät, jopa kasvatukseen. Sen vuoksi en ajattele että vitsit tähän se kasvatus loppuu, kun en saakaan knikkihamsterin perillisiä kaupaksi ja ollakseni maailman paras kasvattaja minun täytyy muuttaa vähintään kolmioon ja pitää kaikki vaikkapa 15 poikasta. Olen kyllä aiemmin kaksi kertaa myynyt poikasia tuttuun kauppaan, mutta näitä en myisi. Koen siis kaikilta osin joka tapauksessa huolehtivani maailmaan saattamistani poikasista, tavalla tai toisella.

EmmaTi

Minäkin kyllä uskoisin että poikasille löytyy lemmikkikodit, mutta ehkä siinä myynnissä kannattaa miettiä että mistä sen kohderyhmän löytää. Eli tämän foorumin lisäksi poikasista kannattaa laittaa ilmoituksia lähialueen eläinkauppoihin, koska uskoisin että lemmikkihamsua etsivät ihmiset käy niissä kyselemässä. Ainakin meidän kaupungissa on sellainen tilanne että eläinkaupassa ei ole ollut yli vuoteen syrkkipoikasia myynnissä joten kyllä sieltä moni etsijä on lähtenyt tyhjin käsin.

Mrk

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"^ Onhan se lopettaminenkin sitä huolehtimista, asiallisesti lopetettu eläin ei ainakaan kärsi.

Se riippuu niin tilanteesta milloin lopettaminen on huolehtimista. Syyt löytyvät edellisestä viestistä, miksi tässä tilanteessa en näe lopettamista huolehtimiseksi.

Yllä olevaan lauseeseen voipi vastata, ettei se lopetettu eläin myöskään elämästään nauti. :)

EmmaTi

Niin ja tuosta hinta-asiasta vielä, oon sitä mieltä että 20e on minimihinta jo sinällään, eli ei mun mielestä tarvis ilmaiseksi antaa mahdollisen tulevan knikin vuoksi.
Ei voi verrata jonku rotukissan hintaporrastuksiin, koska se priima kissa voi kuitenki maksaa 1000e....
Tässä väkisin ajattelee, että miten jotkut maksaa 1200e jostain lyttykuono-mulkosilmä-pallopääkoirasta, jolla on varmasti tiedossa paljon pahempia ja todennäköisempiä ongelmia kuin knikillisen hamsun jälkeläiselle... :cry:

PiiaL

^^ Haluan ihan oikeasti tietää, mitä itse tekisit tilanteessa, jossa sinulla olisi yli kymmenkunta poikasta, niiden vanhemmalla knikki ja ostajia ei sen vuoksi olisi läheskään tarpeeksi, eli reippaasti olisi jäämässä poikasia käsiin? Poikaset olisivat jo sen ikäisiä, että erottelu olisi edessä. Miten huolehtisit tilanteen?

wiidii

Siennalla ei ole vielä poikasia, ei ole takeita että sieltä syntyisi yli kymmenen poikasta (tai poikasia ollenkaan) tai että sinne syntyisi yhtäkään knikkihäntää. Tai varsinkaan niitä selkärankamutkia, en jotenkin jaksa uskoa että mutkahännän ja suorahännän poikueeseen syntyisi selkärankamutkia - olen aina ollut käsityksessä, että siinä tarvitsee jo vähän useammankin risteyttämisen mutkahäntäisten kanssa, että se ylipäätänsäkään sinne selkärankaan siirtyy.

En myöskään ymmärrä lemmikkivaraajia, jotka knikin takia peruuttavat varauksensa. Knikki ei vaaranna tai pilaa hamsterin elämää millään tapaa. On vähän tekopyhää (mielestäni) etsiä hamsteria "vain lemmikiksi", ja sitten kieltäytyä poikasesta, joka vastaa lemmikkistandardeja aivan täydellisesti vain mahdollisen knikin takia. Varsinkin kun sinultakin Piia saa aivan loistavan kesyjä poikasia, toisin kuin monilta muilta. (Esimerkiksi itselläni on täällä kaksi eri kasvattajan poikasta hoidossa, jotka molemmat ovat uskomattoman villejä ja käsittelyyn tottumattomia.) Luulisi terveyden ja käsiteltävyyden olevan yhden mutkan edellä kriteereissä. Huhhuh.

Olen varma että tästä maasta löytyy muutamakin sijoituskoti, jonne poikasia voi laittaa kasvamaan (jos omat rahkeet ei riitä) ja auttamaan etsimään uusia koteja. Näin on ennenkin tehty. Minusta lopetus on päätöksenä täysin terveelle ja nuorelle hamsterille väärä.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.