• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 2

Aloittaja laura87, 09.02.09 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

KaisaM.

#630
Lainaus käyttäjältä: "nemuli"Mutta eikös se riipu vähän siitäkin, monkäkoikoiseen häkkiin hamsu on esim. eläinkaupassa oppinut? Jos eläin on siellä ahtaassa tilassa, tuollainen dunahan voi olla sille ihmemaailma.
Varmasti voi riippua siitäkin, tämä kyseinen hamsu oli oma kasvattini ja oli elänyt elämänsä ihan normaalikokoisessa dunassa/häkissä.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

metsku

#631
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."
Lainaus käyttäjältä: "nemuli"Mutta eikös se riipu vähän siitäkin, monkäkoikoiseen häkkiin hamsu on esim. eläinkaupassa oppinut? Jos eläin on siellä ahtaassa tilassa, tuollainen dunahan voi olla sille ihmemaailma.

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Suurin osa hamstereista kaipaa pois asumuksestaan ja mitä suurempi se asunto on sitä varmemmin ne siellä viihtyvät. Ei ne muista eläinkaupan asumuksen kokoa ja mieti, että no nytpäs mulla on tilaa vaan jokainen yksilö joko on annettuun tilaan tyytyväinen tai ei ole. Olen tavannut yhden talvikon joka oikeasti oli tyytyväinen pienessä asumuksessa. Koskaan en nähnyt sen häiriökäyttäytyvän. Tosin oman kokemukseni mukaan talvikot on keskimäärin tyytyväisempi kun syrkit.

Elliska

#632
Noihin mittakeskusteluihin vielä, että tässä on meidän hamsujen häkkikoot:

Yumi-syrkki: 95 x 50 cm gabberi
Pemi-talvikko: 53 x 38 cm miniduna
Zelda ja Chäppis -robot: 75 x 40 cm terraario
Ja ihan hyviä ovat, Pemille haluaisin isomman asumuksen, mutta kyllä se tuossakin vielä menee. Roboja en laittaisi pienempään koska ne käyttää tilaa hyväkseen todella mahtavasti, varsinkin Zelda tykkää juoksennella pitkin poikin terraariota :) Yritän ottaa kuvia illalla.

Vevve

#633
En viitsi kommentoida asumusten kokoa muuten kuin sen verran, että meillä on talvikoilla kaikilla minidunat tai suunnilleen minidunan kokoiset terraariot, isompi parempi mutta dunakin kuitenkin ihan hyvä.

Ja aiheesta kukkaruukkuun: sainpas vihdoinkin PetShopista tilaamani akvaariotaustat, olin unohtanut koko tilauksen ennen kuin muistuttivat että tulepas hakemaan ennenkuin tilaus purkaantuu. Pistin kaikkiin terraarioihin iloisen trooppisen kasvitaustan, paljon kivemman näköinen kuin valkoinen seinä takana.  :)

henna&heidi

#634
Kerron meidän havantoja. Eli meillä Elvis, talvikko-herra, on paljon reviiritietoisempi dunassa kuin minidunassa. Joten sen takia meillä Elvis on minidunassa ja  Nöffi (kyllä, talvikko myös) dunassa.

Nämä olivat siis meidän kokemuksia, en tarvitse hirveää valitusryöppyä päälleni.

Möfö

#635

Väinö sai vihdoinkin oikean kokoisen asumuksen! Meinas ihan tavarat alkaa loppumaan kun tuonne niitä laittoi. On vähän huono kuva mutta kait siitä jotain selvää saa.
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

KaisaM.

#636
Tosi ihana terra Väinöllä ja sisustus näyttää tosi monipuoliselta, hamsu viihtyy varmasti.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

NuclearBitch

#637
Olen todella huono sisustamaan mitään, mutta laitetaanpa kuvat kuitenkin:

Bobin terra

Galan duna

Muista ei olekkaan niin tuoreita sisustuskuvia :)

Möfö

#638
Kiitos KaisaM :)

^Mutta noihan on hienosti sisustettu! Tosi hieno tuo Bobin mökki, mäki haluan ;)
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

Vilma

#639
Hieno asunto Väinöllä!  :sydan
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Meba

#640
Onko kellään tämmöstä hamsterinhäkkiä käytössä? Minusta näyttää aika hauskalta viritykseltä, mietin vain että minkähänlainen olisi käytössä. Onko tuo liian pieni syyrialaiselle?

//http://www.coolpet.fi/kauppa/product_details.php?p=1537

blood.and.tears

#641
Mä en ymmärrä miks kaikissa eläinpiireissä ollaan jotenkin tosi fanaattisia siihen omaan uskomukseen ja kaikkien on pakko tietää just se OIKEA tapa kaikista asioista, ja mielellään niitä vielä tuodaan usein esille ja dissataan muita, jos ei suoraan, niin ainakin epäsuorasti  :roll:
Mielestäni tämä ei ole "arvostele toisen hamsterin asumus negatiiviseen sävyyn"-keskustelu. Ei kaikkea tarvii maasta taivaisiin kehua, mutta joskus asian voi sanoa nätimminkin, tai olla sanomatta ihan kokonaan.
Keskustelupalstahan tämä on, mutta ei täällä ole tarkoitus loukata ketään. Tosin tuntuu että joillakin henkilöillä on pakonomainen tarve vain päteä sitä omaa tietoa/omaa mielipidettä, ja pahoittaa muiden mieli / pakottaa sitä omaa mielipidettä juuri oikeaksi.
Välillä näistä keskustelupalstan touhuista tulee fanaattisten uskovaisten pakonomainen käännytysyritys mieleen  :mrgreen:
Varsinkin nuorille se voi olla ikävää (täällä kun pyörii todella nuortakin porukkaa), että juuri niistä omista kuvista puhutaan todella negatiiviseen sävyyn, varsinkin jos ovat yhdistyksen suositusten mukaisia ja ihan 'sopivan' kokoisia. Sopivahan on kaikilla vähän suhteellinen käsitys. Toisilla kun ei ole niin paksua nahkaa ja kaikki ei osaa suodattaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


Mun mielestä lajiyhdistyksen suositukset on niitä joita ihmisten kannattaisi noudattaa, mutta meiltä suomesta kun löytyy tuo eläinsuojelulaki joka määrittää minimi häkkikoot, niin vähintänsä niitä pitäisi noudattaa, ja jotka niitä noudattaa, ei periaatteessa ainakaan asumuksen puolesta voi olla eläinrääkkääjiä. Vaikkakin en kannata syrkin laittamista 40*30 boksiin johon sen lain mukaan saisi laittaa.

Mielestäni rakentava keskustelu on sopivaa, mutta täällä ei taaskaan mielestäni ole rakentavasti keskusteltu asiasta, vaan toinen sanoo että tää on se miten asia menee ja toinen sanoo että eikun näin!

Ja kun kukaan ei ole mielestäni vaikkapa talvikolta kysynyt, että oletko niin mahdottoman onneton asuessasi siinä minidunassa, jossa on paljon virikettä ja kaiveltavaa ja juoksupyörä johon voit kuntoiluintoasi purkaa. Ja vaikka olisi kysynyt, niin tuskinpa selkokielistä vastausta asiaan on saanut.
Ja kun miettii hamsterin kokoista eläintä, joka on "suhteellisen suuressa" häkissä, vaikkapa verrattuna kaneihin, joita monet pitää 100*50 häkissä 23h/vrk. 2kg kani 100*50 häkissä on aika paljon pienemmässä tilassa suhteutettuna 200g hamsteriin, joka on 70*45 dunassa.

Hieman ot, mutta ehkäpä sopii jotenkin vanhojen keskustelujen linjaan.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

suski87

#642
Lainaus käyttäjältä: "Meba"Onko kellään tämmöstä hamsterinhäkkiä käytössä? Minusta näyttää aika hauskalta viritykseltä, mietin vain että minkähänlainen olisi käytössä. Onko tuo liian pieni syyrialaiselle?

//http://www.coolpet.fi/kauppa/product_details.php?p=1537

Mikäli nuo mitat ovat häkin leveimmistä kohdista, kuten yleensä on, on tuo mielestäni turhan pieni syyrialaiselle. Tuo terraosa kun kapenee aika voimakkaasti pohjaa kohti, jolloin tuo todellinen pohjapinta-ala jää sitten aika kauas tuosta 70*37cm pinta-alasta, mikä olisi sekin vähän pienehkö syyrialaiselle.

metsku

#643
^Hiipi sellainen tunne, että viittasit minuun? Olisit toki voinut ihan suoraankin sanoa. Voit vaikka yksäriäkin laittaa jos haluat lisää haukkua.

En väitä, että jokaisen talvikko automaattisesti on onneton minidunassa mutta käytöshäiriöiden yleisyydestä voi päätellä, että LUKUISAT hamsterit on onnettomia asumuksissaan. Tiedän kokemuksesta, että on hamstereita joille ei riitä mikään häkki/duna vaan jotka tarvitsisivat koko huoneen ja olen myös hoitanut talvikkoa joka asui minidunassa eikä pyrkinyt sieltä pois, ei roikkunut katossa tai jyrsinyt juomapullon aukkoja. Silti kaikki muut tuntemani ja tietämäni hamsterit häiriköivät+täältä palstalta saa lukea sen olevan yleistä. Tästä syystä olenkin pohtinut ja avannut oman keskustelun aiheesta että onko hamsteri sitten epäsopiva lemmikki vai onko tämä käytös muutettavissa lisäämällä juuri sille yksilölle tilaa kunnes se on tyytyväinen.

Itse olen huomannut kolmella hamsterilla tilan lisäämisen auttaneen ja yhdellä ei auttanut mikään. Itse voin olla hyvällä omalla tunnolla vain jos yksikään hamsterini ei pure kaltereita, ei jyrsi juomapullon aukkoja eikä tee mitään muutakaan mikä viittaisi haluun päästä asumuksesta pois. Jotta tähän on päästy on tehty paljon töitä. Miksi se, että useat hamsterit selvästi kärsivät asumuksessaan on asia josta ei saisi puhua? Voitte itsekin lukea kuinka yleistä hamstereiden häiriökäyttäytyminen on. Miksi? Miksi se pitää hyssytellä hiljaiseksi se aihe? Miksi siitä, että joku (minä nyt ainakin) kehottaa hankkimaan hamstereille isoja asumuksia täytyy vetää herneet nenään jatkuvasti? En keksi muuta syytä kun sen, että asia kolahtaa omaan nilkkaan. Ettekö te ymmärrä, että sen eläimen parasta minä ajattelen? Miksi te ette ajattele? Etenkin ne joiden hamsterilla esiintyy häiriökäyttäytymistä. Jos joku on oikein sydämestään ajamassa hamstereiden asiaa miksi pitää lytätä? Omituista porukkaa ei voi muuta sanoa.

Ja mitä kaneihin tulee niin en todellakaan hyväksy kaneilla häkkejä ollenkaan (paitsi ruokailu/vessapaikkana ja aina auki) puhumattakaan mistään metrin häkeistä. Mä en tunne kani-ihmisiä mutta foorumilla ei säännönmukaisesti ihmisillä ole kaneilla pelkkiä häkkejä. Jos jonkun kanit on häkissä ei lauma ihmisiä ryntää kehumaan kivaa sisustusta toisin kuin täällä. Ilmapiiri on mielestäni sellainen kanifoorumilla, että aina parempi jos häkki on vain turvapaikka joka on aina auki. Ihmiset myös panostavat kanien oloihin ja ulkorakennuksiin ym. En ole nähnyt kehuttavan sitä jos joku pitää yksinäistä kania metrisessä häkissä vrt joku pitää talvikkoa minidunassa josta saa kehut ja kannustukset joka kerta.

metsku

#644
Lainaus käyttäjältä: "Meba"Onko kellään tämmöstä hamsterinhäkkiä käytössä? Minusta näyttää aika hauskalta viritykseltä, mietin vain että minkähänlainen olisi käytössä. Onko tuo liian pieni syyrialaiselle?

//http://www.coolpet.fi/kauppa/product_details.php?p=1537

Mielestäni kuitenkin parempi kun keskikokoinen duna koska tuossa on enemmän kiipeilymahdollisuutta. Talvikolle olis parempi kun syrkille.