• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 2

Aloittaja laura87, 09.02.09 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

tintsku

#615
Ei ainakaan minun mielestä pitäisi jokaisella hamsulla olla isot lukaalit, eri asia, jos omistaa yhden hamsun ja huoneeseen mahtuu sille tosi iso asumus.
Esim. mulla on tosi pieni huone mielestäni, jos hankkisin vaikka Neelalle jonkun 200x50cm kokosen asumuksen, ei tänne muita hamsuja mahtuiskaan, eikä paljon muutakaan tavaroita.
Oon vaan huomannu, kun jos joku laittaa minidunasta kuvan, jossa asustaa kääppäri niin heti olet kommentoinut, että onpa pieni asumus tms.
Ei meillä ainakaan noilla ole liian pienet asumukset, Syrkeillä on 70x45 ja talvikolla miniduna.

Elliska

#616
Mun mielestä mitä isompi sen parempi. Minidunat on pieniä, mutta ne menevät vielä. Kääpiölle sopii paremmin esmes gabber (olikohan se nyt jotain ~70x40cm). Kahta kääpiötä en samaan minidunaan laittaisi.

Ihan sama juttu kuin syrkeille suositellaan niitä metrisiä terroja, mutta niitäkin saa silti asuttaa noissa pienemmissä gabbereissa.

ammie

#617
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "ammie"^ Minkä kokoisia nuo "tulitikkuaskin kokoiset" dunat sitten ovat? Itse olen nähnyt Mustissa ja Mirrissä minidunia, jotka ovat kooltaan noin 55x40x25 (pituus x leveys x korkeus), mutta nehän siis ovat varsin sopivia kääpiöhamsuille.

No juurikin noita, munkin mielestä ne on tulitikkuaskeja  :kieli

Siis joo, mä meinasinkin, että pitäis laittaa susta erityismaininta, koska tiesin tätä palautetta taas lentävän. Eli siis jokaisella tietysti on oma mielipide asumusasioista, mutta suurimman osan mielestä minidunat käyvät hyvin kääpiöhamstereille asumuksiksi.  :)
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Guinea

#618
Mun mielestä miniduna on ihan sopivankokoinen asumus kääpiölle. Jos hamstereitakin on enemmän kuin yksi niin ei jokaista voi pitää huoneen kokoisessa häkissä. Useat täällä on ihan suuruudenhulluja. Kyllä hamsteri pärjää minidunassa hyvin.

Minski

#619
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Eläimiä hankitaan vain tasan just sen verran, että jokaiselle niistä voi taata kunnon olot.
Täysin totta :yes: Mutta se mikä sitten on se "kunnon olot" onkin sitten taas mielipidekysymys. Mutta sen voi ainakin heti tähän todeta faktana, että SHY:n hoito-ohjeissa on ne perussuositukset asumuksen koolle ja jos joku pitää näiden ohjeiden mukaan hamsuaan ei tee mitään väärää tai pidä hamsuaan mitenkään huonosti.

Joten loppujen lopuksi mistä tässä oikeasti kiikastaa ?
On hyvä, että tilaa on eläimellä paljon, ainahan se on ihana mitä enemmän sitä on, olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä ja koen aika ajoin huonoa omaa tuntoa jopa pitäessäni hamstereita ylipäätään lemmikkinä oli asumus mitä kokoa hyvänsä. Mutta miksi suotta kohdistaa ärsytystä niihin ja syytellä niitä, jotka toimivat kuten lajiyhdistyksen määrittelemässä hamsterin hoito-ohjeessa sanotaan, sitä en ymmärrä. Ärsytys kannattaa ennemmin kohdistaa niihin, jotka ihan oikeasti pitävät eläintä liian ahtaasti alle hoito-ohjeiden minimisuositusten, jotkut varmasti jopa alle niiden laissa määrättyjen minimirasioiden.

Noin yleensä ottaen minusta tämä topic on väärillä raiteilla. Tai siis minusta on kurjaa, jos tämä topic menee tämmöiseksi, ettei tänne uskalla huonojen kommenttien ja syytösten pelossa laittaa enää kukaan kuvia ellei ole kaks metriä kertaa kaks metriä kokoinen asumus hamsulla. Se ei ole tän topicin tarkoitus enää.
Hamsteriton tätä nykyä

eta

#620
Jotkut hamsut puolustavat liian isoja asumuksiaan. Varsinkin naaraat, pitääkö paikkansa ?

Robohamsut<3

#621
Minski puhuu asiaa! Ihan hattua saa nostaa  :o  musta tää ei oo oikee paikka riidel siit et onko kääppäril se 40x50 liian pieni vai ei. voin sanoo suoraa et meillä talvikko asuu dunassa 40x50 ja on luultavasti vaan pökerryksissä siitä miten paljon tilaa ja virikettä sillä on, verrattuna siihen mitä oli eläinkaupassa jossa oli mökki, juomapullo ja pari jyvää. Toisella eläinkaupan hamsterilla ei sitä mökkiä ees löytyny. Ja nytku katton tota talviko asumust, saan ol siitä tosi ylpee ja onnellinen, et hamsterini on saanu upeen kodin (itsekehu haisee mut voivoi). Et ehkä nyt alettas taas laittaa niit kuvii asumuksista ja kysymyksiä niitten sisustuksest, hinnoist sun muist. Jos jollakin on se 70x40 kääppäril, ni et eipäs levennellä sillä et sullapas on 50x40 lälläslää, meinaa se sun 70x40 saattaa just ol se mist löytyy mökki, ruokakuppi ja juomaputeli. Koolla ei välii oikee oo kunha pysyy kohtuude rajois molemmist päis, tärkeempi on se sisustus ja hamsterin hyvä olo (mikä ei ain tuu siit ihmiste suuruude hulluudest)!
[size=85]Talvikko Daniela s. 11.5.09
R.I.P Robot Pertti 27.6.07-10.11.09 & Kilu 27.6.07-25.3.10,
Syyrialainen Berocca 27.12.07-23.11.09
[/size]

Robohamsut<3

#622
Jos ny tähä kuvat täräyttäsi ! eli siis talvikko Danielan koti esittäytyy!

Tais meinaa käsi tärähtää :o
//http://www.hamsteriyhdistys.net/galleria/albums/userpics/10683/SP_A0169.jpg

ja ilmakuvaa  xD
//http://www.hamsteriyhdistys.net/galleria/albums/userpics/10683/SP_A0171%7E0.jpg
[size=85]Talvikko Daniela s. 11.5.09
R.I.P Robot Pertti 27.6.07-10.11.09 & Kilu 27.6.07-25.3.10,
Syyrialainen Berocca 27.12.07-23.11.09
[/size]

metsku

#623
Mun mielestä on hyvä, että asiasta tulee keskustelua! Tiedän myös saamistani viesteistä, että kanssani samoin ajattelevia on mutta he eivät suuren joukon lyttäämisen pelossa halua suutansa aiheesta avata. En ole siis ainoa jonka mielestä nuo suositukset ja minimitat on AIVAN liian pieniä. Mielestäni kääppärin minimitta voisi olla se 70 leveyttä ja syrkille 100cm. Itse en todellakaan asuttaisi niinkään pienessä mutta mielestäni ne mitat olisi jo hamsterille inhimillisemmät.

Ja mitä tulee isoon asumukseen niin ei meidän hamsterit vie mitään huonetta. Ei niiden asumuksiin mene mitään kahta metriä. Toisella menee leveyssuunnassa n. 130cm ja toisella 80cm. Korkeutta sen sijaan on sitten reilusti.

Ja joku tuolla oli sitä mieltä, että täällä on paljon suuruudenhulluja kämppiä?? Mun mielestä taas 99% on ihan liian pieniä asumuksia hamstereillaan. Oliskin jotain suuruudenhulluja... Joka kerta kun näen tällaisen minidunakuvan tulen surulliseksi ja vihaiseksi. Toivon, että ihmiset ajattelisivat enemmän asiaa ja kaikkien eniten toivon, että nuo minimimittasuositukset laitettaisiin uusiksi.

Ja Robohamsut: viitsisitkö hieman panostaa tuohon kirjoittamaasi tekstiin? Vaikeaa luettavaa.

Olive

#624
^Siis hei nyt jotain rajaa :D

Meidän kaikkien nyt pitäisi ostaa hamstereille sellaiset asumukset kun sun mielestä pitää olla ja nyt ei enää kirjotusasutkaan kelpaa  :D

Kantsii varmaan perustaa oma täydellisten hamsterinomistajien foorumi, missä kaikki voi keskittyä sun mielipiteisiin :D
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Heli

#625
Metsku vois hieman laittaa jäitä hattuun nyt juttuinensa (on taidettu asiasta ennenkin sanoa).

Terveisin valvoja.
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

#626
Lainaus käyttäjältä: "eta"Jotkut hamsut puolustavat liian isoja asumuksiaan. Varsinkin naaraat, pitääkö paikkansa ?
Mulle palautui aikanaan yksi kasvatti takaisin, uros, koska se oli vihainen omistajalleen, puri heti ilman syytä jos laittoi käden häkkiin, vaikka ruokaa laittaakseen. Hamsua ei saanut häkistä ulos eikä sitä voinut käsitellä kuin hanskat kädessä. Omistaja toi hamsun minulle takaisin ja samalla lahjoitti myös hamsun asumuksen. Häkki oli tehty kahdesta häkistä, molemmat noin 80 x 40 x 40 (p x l x k). Hamsu oli minuakin kohtaan aggressiivinen tuossa häkissä ja se ramppasi siinä jatkuvasti ylös-alas. Poistin toisen häkin, ja annoin hamsun asua vain yhdessä häkissä. Kas kummaa - siitä tuli todella leppoista hamsteri ja stressaantunut ramppaaminenkin loppui. Nykyajan puuroa mässyttävä lemmikkisyrkki on aika kaukana siitä aavikoilla juoksevasta esi-isästään, joten kymmeniä, jollei satoja sukupolvia lemmikkinä häkissä asunut hamsu voi omasta mielestäni myös voida huonosti liian suuressa häkissä. Se voi stressata liian suurta reviiriä, etenkin jos perheessä on myös muita hamsuja jotka se haistaa, ja joilta häkkiä pitää puolustaa. Pieni hamsteri ei kenties koe riittävänsä puolustamaan koko reviiriä ja siksi stressaantuneena hyökkää heti tunkeutujaan (käteen) kiinni sen enempää ajattelematta? Vain minun mielipiteeni, ei varmaankaan mikään ehdoton totuus.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

nemuli

#627
Mutta eikös se riipu vähän siitäkin, monkäkoikoiseen häkkiin hamsu on esim. eläinkaupassa oppinut? Jos eläin on siellä ahtaassa tilassa, tuollainen dunahan voi olla sille ihmemaailma.

Mutta kysyn vielä, onko "tavallinen"duna sopiva syyrikselle? Olen hankkimassa syyristä, mutta mietin ja hankin ensin sen häkin ja varusteet  :)

Rassy

#628
Noo, Ok ok, kun tästä mun kommentista syntyi tälläne rähinä, ni parempi että oon hiljaa. Voihan sillä hamsulla olla isompiki lukaali, mutta jos se pääsee, vaikka jaloittelemaan päivittäin, ni kyllä se sitte luultavasti on onnellinen. En hauku mitenkää sellasia, jolla on tollane häkki, kyllä varmaa hamsteri silti on happy, ainaki toivottavasti. :-) Kunnon elämää voi hamsu asustaa pienessäkin tilassa.

Anteeksi vielä sanomani. : (
Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta!

metsku

#629
Mä en usko tuohon reviirijuttuun ollenkaan. Hamsteri on niin liikkuva eläin, että tuskin on kovin reviiritietoinen puhumattakaan, että kärsisi isoista tiloista. Ennemmin uskon asian menevän niin, että jos kesyyntymättömälle hamsterille antaa heti hirveän ison tilan niin kesyyntyminen vaikeutuu ja saattaa esiintyä tuota puremista vaikka. Meilläkin uudet hamsterit on ensin pienissä häkeissä jossa niiden käsitteleminen on helppoa ja ne saa kiinni jne. Kaisan tapauksessa varmaan ollut kyse tuollaisesta tilanteesta?

Eli vasta kesylle hamsterille kannattaa mielestäni lisätä tilaa. Vähitellen Sallankin häkkiä on suurennettu eikä typy kyllä mitään puolustele vaikka tilaa on.