Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Annuliini

Haistelee ja kiipeää kädelle ja jää odottamaan, että siirrän käteni ulos häkistä. Ei koskaan pure.
Asuminen ja tarvikkeet / Re: Juoksupallo
05.06.10 - klo:14:12
Moi!
Kerron teille omasta jouksupallo kokemuksestani. Edelliset hamsterini
eivät pitäneet juoksupallosta, joten en muuta kuin tutustuttanut niitä palloon. Pakottaminen olisi väärin.

Nykyinen hamsterini on noin 500% aktiivisempi kuin edelliset hamsterini ja se vaatii tuntien juksuttamista joka ilta. Asunnossani en pysty juoksuttamaan hamsteriani vapaana ilman todella aktiivista valvontaa, koska hamsterini on todella nopea ja älykäs. Joten pallo on hamsterini rakkain ystävä. Voin vahtia hamsteria itse osan illasta ja lopuksi ajaksi laitan sen palloon. Ja eikö hamsteri muka voi päättää milloin haluaa pallosta ulos? Tottakai voi. Hamsterini tulee jalkoihini pyytämään ulospääsyä. Paloilun välissä pitää käydä hiekkalaatikolla, juomassa ja syömässä. Hamsterin voi ehdollistamalla opettaa pyytämään. Olen niin paljon hamsterini kanssa, että viestittäminen sujuu todella hyvin. Niin ja hiljaisuus on toki aina merkki siitä, että nyt pallo jumittaa jonnekin. Palloilusta lähtee ääni ja kuuntelen palloilevan hamsterini menoa, vaikka itse puuhaankin muuta. Usein hamsteri ei haluaisi pallosta pois, se ehkä kuvastaa miten paljon hamsterini pitää palloilusta.

Tavallista hamsteripalloa en kuitenkaan suosittele kuin kääpiöhamsterreille ja syrkin pennuille. Oma hamsterini juoksee rottapallossa eli hamsteripalloa huomattavasti suuremmassa pallossa. Rottapallossa lemmikin selkä pysyy suoremmassa ja se yllätävää kyllä liikkuu paremmin. Ja hamsterin persoonastahan tuo liikkuminen riippuu paljon. Omani osaa ottaa vauhtia, jos ei pääse jonkin johdon tai maton reunan yli ja se myös seuraa esim. jos olemme ulkona jalkakäytävällä lenkillä. Kirkas pallo on hyvä, vaikka hamsterin näkö onkin huono.

Pallossa hamsteri on paljon avoimempi. Sen ei tarvitse pelätä lintuja tai vieraita. Hamsterini tykkää juosta pihanurmikolla vapaana(=valvottuna), mutta pallossa sillä on silti paljon turvallisempi olo. Ja pallolla se tutkii ympäristön hajuja ja vieraiden laukkuja. Toki suosittelen läpinäkyvää palloa ja pallon vaihtamista välillä, sillä pallo naarmuuntuu.
Niin ja jos ulkoilet hamsterisikanssa niin muista katsoa lämpömittariin.
Hamsterini asustaa isossa frettihäkissä, mutta suuruuden hullu lemmikkini on saanut pallon avulla paljon laajemman ympäristön tutustua, kun jos päästäisin sen vain niihin tiloihin, missä ei ole hamsterin mentäviä aukkoja tai vaarallisia sähköjohtoja. Poikasta kannattaa tutustuttaa palloon ja katsoa toimiiko se. Aluksi pallo voi kastua pari kertaa ja tosiaan pakottaa ei saa.

-Annuliini