• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Jessica

#165
Minulla oli talvikolle juoksupallo, en tiedä pitikö se siitä, mutta todellä kätevähän sen on.
Minusta ei siinä ole mitään pahaa jos hamsteri todella haluaa sinne. Talvikkoni kyllä itse meni aina sinne ja olihan siitä hyötyä kun meillä on koira talossa. Koiramme ei hamsterista välittänyt, jos se pallossa pyöri. Tietenkin oli hiukan säälittävää nähdä välillä kun hamsteri törmää esim seinään.
   Meidän hamsteri oli aika taituri kyllä pallon kanssa, kerran se meni koiramme taakse noin metrin päähän ja sieltä lähti hirveällä vauhdillä koiraa päin, en tiedä miksi :D koiramme hiukan pelästyi, mutta ei siinä tietenkään mitään pahaa käynyt  :D  xD

Walnut

#166
Omasta mielestäni juoksupallo on vaarallinen ja täysin turha kapistus, josta on huvia vain omistajalle - ja niinhän ei pitäisi olla.
Juoksupallo on pieni, pyöreä muovinen pallo, kuten nimikin jo sanoo. Se on umpinainen lukuunottamatta luukkua sekä ilmareikiä.
Ensinnäkin pari sanaa luonnonmukaisuudesta. Luonnossa hamsteri saa juoksennella vapaana miten haluaa, eikä sen elintilaa rajoita mikään. Aina vaaran tullen hamsteri voi pinkaista piiloon esimerkiksi pesäkoloon tai muuhun suojaisaan paikkaan. Juoksupallo on muovia, mikä sen sijaan ei ole lähelläkään luonnonmukaista. Kyllä, onhan asumuskin usein muovia ja tarvikkeistakin löytyy aineita, joita ei luonnossa ole. Tämän muovisuuden lisäksi löytyy kuitenkin paljon muitakin haittoja, jotka mielestäni peittoavat mennen tullen juoksupallon "hyödyt", jos niitä nyt sitten edes on.

Juoksupallo on todella ahdas ja pieni paikka, mistä ei pääse karkuun. Jos hamsteri tuntee itsensä uhatuksi, sillä ei ole mitään mahdollisuutta piiloutua koloon tai pesään, joita  paljon tilavammasta (!) dunasta, terrasta, häkistä tms. löytyy.

Kun juoksupallo ensimmäistä kertaa laitetaan esimerkiksi lattialle avonaisena, hamsteri tietenkin menee samantien tutkimaan sitä. Miksi? Koska hamsteri on luonnostaan utelias eläin, joka kolon nähdessään menee tietenkin katsomaan, olisiko siitä pesäksi. Hamsu saattaa kiivetä palloon ja tutkii sitä sisältä. (Tässä vaiheessa luukku pitäisi laittaa kiinni, mikä on mielestäni erittäin inhottava temppu hamsteria kohtaan jos se haluaakin pallosta pois. Jos luukun jättää auki, se on todella iso riski hamsterille - mitä jos hamsteri pääsee vain puoliksi ulos pallosta ja pallo jatkaakin pyörimistään hamsterin yli?) Oletetaan, että luukkua ei vielä suljeta. Hamsteri kääntyy lähteäkseen pois, mutta huomaakin yhtäkkiä että "maaperä" ei ole ollenkaan vakaa vaan liikkuu ihan miten sattuu, toisin kuin esim. tavallinen lattia tai juoksupyörä. Pyörä nimittäin kulkee vain kahteen suuntaan, kun taas juoksupallo heilahtelee vapaasti mihin tahansa ilmansuuntaan.
Hamsteri luultavasti hämmentyy ja koittaa löytää ulosmenoaukkoa, mutta epävakaa pinta jalkojen alla liikkuu miten sattuu, mikä on hamsterille todella epäluonnollista.

Saaliseläimenä hamsterin luonnollinen reaktio hämmentävässä tai vaaratilanteessa on pako, joten se lähtee juoksemaan - tai, epätasaisella pinnalla kun on, ravaamaan pystyssä pysyäkseen varovasti minne tahansa. Mutta vaikka hamsu kuinka juoksee, se ei vain pääse karkuun kamalasta pallosta. Juoksupyörässä hamsteri sen sijaan voisi koska tahansa hypätä sivusta pois, mutta juoksupallon kanssa asia on ihan toisin.

Kun hamsteri lähti juoksemaan, kuvitellaan että luukku suljettiin (sen avonaisen luukun vaaran mainitsinkin jo). Pallossa on ilmareikiä, ja kuvitellaanpa että ne ovat suuria ja ilma vaihtuu suht. hyvin.
Hamsteri ravailee hämmentyneenä pallossa koittaen löytää ulosmenoreittiä. Se saattaa välillä pysähtyä kokeillakseen, pysyykö maa sen alla vakaana. Hamsteri saattaa ruveta myös pesemään itseään, mikä voi merkitä myös hämmentyneisyyttä. Pallossa hamsteri ei edes näe eteensä sitä vähää, mitä avaralla lattialla tai dunassa. Pallossa, jossa ilma-aukot ovat suht. isoja, ilma saattaa vaihtua ainakin jotenkuten joten hajuja varmasti tulee, mutta koskaan ei voi olla varma mistä - pallohan liikkuu edelleen miten sattuu, hallitsemattomasti. Siellä hamsteri ei voi edes käyttää yhtä tärkeimmistä aisteistaan, tuntoaistia.

Kun hamsteri juoksee, on vaarana että sen jalka, varvas tai mahdollisesti kynsi joutuu ilmareikään ja juuttuu kiinni. Pyörimistään jatkava pallo ei siitä välitä, ja vaarana voi olla esimerkiksi venähdys.
Jos ilma-aukot ovat pieniä, ilma vaihtuu todella huonosti ja edelleen on vaarana, että hamsterin kynsi jää ilmareikään kiinni etenkin jos niitä ei ole leikattu tai jos ne ovat kuluneet huonosti. Asumuksessa ilma vaihtuu hyvin vain, jos katto on esimerkiksi ritilää tai verkkoa. Tiiviissä kannessa, jossa on vaikka sitten 100 0,5cm reikää, voi tulla hapenpuutetta - entä sitten juoksupallossa, jossa reiät voivat olla todella pieniä?
Näiden lisäksi on vaarana, että hamsteri törmäilee pallon kanssa seiniin, huonekaluihin tms. Tai jos eteen sattuu vaikka mattoon tullut mutka, voi pieni pompahdus säikäyttää hamsterin pahasti.
Törmäily voi kaiken lisäksi aiheuttaa hamsterin kuoleman.

Mielestäni kysymys "mistä tiedät, että hamsteri on iloinen?" viittaa lähinnä siihen, että tietyssä tilanteessa hamsteri ei kysyjän mielestä voi olla "iloinen" - ainakin itse ajattelen näin. Mielestäni hamsteri ei voi pitää juoksupallossa juoksemisesta. Jotta sen huomaisi, tarvitaan järjenkäyttöä ja päättelykykyä sekä taitoa ymmärtää eläimen eleitä - nehän eivät osaa kertoa meille mitään, joten meidän on vain yritettävä käsittää, mitä eläimen eleet tarkoittavat. Aina ei voi olla varma mistään, mutta esimerkiksi juoksupallon kanssa tulee esiin niin selviä eleitä ja faktoja, että omasta mielestäni hamsteri ei pidä juoksupalloilusta. Kuten se pakoreaktio.

Joku saattaa ihmetellä, miksi hamsteri sitten menee palloon myöhemmin uudestaan. Hamsteri ei välttämättä muista, että juuri tuo pallo tuntui epämukavalta ja inhottavalta. Pallossa on hamsterin hajua viime kerralta, ja se saattaa mennä mielelläänkin tutkimaan, onko pallo jotekin kiinnostava kun siellä kerran on aiemminkin käyty - tai siis, eihän hamsteri näin ajattele, mutta vaistot sillä hyvinkin saattavat toimia samaan tapaan.

Juoksupalloa ei tarvita edes siivouksen aikana tai juoksutettaessa, vaikka tilaa ei kauhean paljon olisikaan. Hamsterille voi tehdä peuhupaikan esimerkiksi pahvilaatikosta tai terraariosta, sille voi ostaa juoksutusaitauksen ym. Enkä usko, että kovin monessa talossa on niin vähän tilaa ettei siellä mahdu edes hamsteria juoksuttamaan - ja jos niin pieni asunto löytyy, niin sitten en kyllä ymmärrä miksi se hamsteri on hankittu jos sille ei ole tilaa.
Juoksupallossa on mielestäni niin paljon ja voimakkaita vaaroja ja haittoja, että ne peittoavat helposti pallon hyödyt, joita ei mielestäni edes ole. Jos jonkun mielestä on, niin haluaisin kuulla mitä ja myös kunnon perustelut sille, miksi ne ovat niin hyviä asioita.
Lattialla tai peuhulaatikossa hamsterilla on paljon tilaa ja vapaus kulkea omia polkuja, säikähtäessä myös oma päätösvalta siihen, minne puikahtaa piiloon jos kokee sen tarpeelliseksi. Vapaana juoksuttamisessa on myös se hyöty, että hamsteri pääsee tutkiskelemaan aluetta itse ja voi vapaasti käyttää tunto- ja hajuaistiaan sekä, joskin huonoa, näköään. Juoksuttaminen vapaana lattialla, peuhulaatikossa tai sitten pallossa, ei kuitenkaan kuulu hamsterin elämään montaa tuntia päivässä. Hamsterin koti on se oma häkki, terraario tai duna, joka tuntuu ja tuoksuu turvalliselta. Hamsteri tuntee olonsa kaikista mukavimmaksi silloin, kun se saa oleilla tutussa ympäristössä.

Tämä on minun oma mielipiteeni juoksupallosta, ja siihen minulla on täysi oikeus kuten kaikilla muillakin. Minä en käytä juoksupalloa enkä koskaan tule käyttämään, tarkoituksenani on ajatella aina hamsterin (tai minkä vain muun eläimen parasta), ei omaa huvia. Enkä viittaa tällä erityisesti kehenkään.

Anteeksi pitkä ja hankalasti luettava viesti.
Lena, pk musta vkkk
Atte, normaali

Nanni, agouti collared
Nilla, argente collared
Nipsu, agouti
Nata, agouti collared
Essi, lilac
Piitu, black
Pipri, black
Kirppu, black

metsku

#167
Voin kertoa hoitoalan ammattilaisena, että hamsteri ei kärsi hapenpuutteesta juoksupallossa. Voin myös kertoa sivusta seuranneena, että ainakaan minun hamsterit eivät mene paniikkiin eivätkä "halua ulos" omien tulkintojeni mukaan. On ihan turhaa lähteä inhimillistämään hamsteria noin paljon, se on suhteellisen aivoton pieni jyrsijä joka ei ajattele mitään " hei nyt mut on suljettu palloon."

Saana

#168
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että kuinka moni juoksupallon vastustaja on nähnyt livenä juoksupallon käyttöä..?

KinuskiToffee

#169
Tosiaan, kylhän jokaiselle hamsterille virikkeelle on vastustajia ja kannattajia. Eihän häkkikään ole hamsterille luonnollinen olotila, joten en itse koe juoksupalloa oikeinkäytettynä ja valvottuna kovinkaan vaarallisena. Ja hei, ei juoksupallo aina ole ahdas ja lisäksi olen nähnyt erään hamsterin, joka esimerkiksi itse kiipesi avonaisena olleeseen juoksupalloon, kerta toisensa jälkeen. Ei pallo tietenkään kaikille sovi, mutta voi olla hyvä tapa hamsterin liikunnan täydentämisessä... Huom! Vain minun mielipiteeni! :D

Nape

#170
Mun mielestä tuo juoksupallo on sellainen, että jos hamsteri voi itse päättää, että milloin menee sinne kyytiin ja milloin se haluaa pois sieltä niin se on ok. Eli ihan niinkuin tavallaan juoksupyörä niin se pallo on ok. Mut niin kauan, kun se pallo on sellainen, ettei eläin itse voi päättää tekemisiään niin se pallo on vähän niinkun vastoin "luonnollista" olemista.
Vaikka tietysti kaikki ei muutenkaan vastaa normaaleja hamsterin oloja. Mutta siihen pyritään ja pitäisi pyrkiä.
No, jos on päättäny hamsterin ottaa, niin pitäisi huolehtia siitä, että hamsterilla on niin isot tilat ettei se tarvi vapaana juoksemista tai sitten esimerkiksi hommata sellainen juoksutusaitaus, jos ei kodissa muuten ole paikkaa irtipäästöihin. Kaikkia tällaisia seikkoja pitäisi huomioida ennenkuin ottaa sen hamsterin.
Ja näin sanoo Nape, vaikka ei omista tällä hetkellä ainoatakaan hamsteria.
Se on se tunne vaan.


Ja mistä me voidaan tietää mitä tunteita on ja mitä ei sillä hamsterilla on? Ei se nyt mikään tyhmäkään eläin ole, vaikkei ehkä halattavanolosta niin välittäisikään.

Ja me ei kyllä koskaan voida tulla tietämään, että pitävätkö hamsterit pallosta vai eivät, ellei jotkut tutkijat ihan oikeasti ala tätä selvittämään.

metsku

#171
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Ja mistä me voidaan tietää mitä tunteita on ja mitä ei sillä hamsterilla on? Ei se nyt mikään tyhmäkään eläin ole, vaikkei ehkä halattavanolosta niin välittäisikään.

Ja me ei kyllä koskaan voida tulla tietämään, että pitävätkö hamsterit pallosta vai eivät, ellei jotkut tutkijat ihan oikeasti ala tätä selvittämään.

Niin, eihän se koskaan selviä sillä tavalla ja tietenkin hamsteritkin ovat yksilöitä. Veikkaan, että suurin osa juoksupallon vastustajista eivät ole koskaan koko kapistusta kokeilleetkaan ja ajattelevat sitä ihmisnäkökulmasta. Minä olen testannut ja kuten sanottua omat eläimet tuntuvat tykkäävän.

metsku

#172
Walnutille: Juu, ymmärrän kyllä, että hamsterit elävät vaistojensa varassa mutta en ymmärrä miten ne liittyvät juoksupalloon. Ei hamsteri pidä juoksupalloa petoeläimenä jos sä sitä tarkoitit. Eikä kuvittele, että pallossa suljettuna ollessaan siellä on petoeläin. Jos se pelästyy ja haluaa turvaan niin se lähtee liikkeelle pallon kanssa ja sillä siisti. Itse olen huomannut, että hamsteri on pallossa oikein tyytyväinen ja kiinnostunut sen pyörimisestä. En mielelläni laita sinne kesyttämättömiä hamstereita koska sellainen tietenkin pelkää ja on paniikissa. Hamstereilla on tietenkin vaistot edelleen mutta ei ne enää toimi samalla tavalla vankeudessa kun luonnossa.

Walnut

#173
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Ei hamsteri pidä juoksupalloa petoeläimenä jos sä sitä tarkoitit. Eikä kuvittele, että pallossa suljettuna ollessaan siellä on petoeläin. Jos se pelästyy ja haluaa turvaan niin se lähtee liikkeelle pallon kanssa ja sillä siisti. Itse olen huomannut, että hamsteri on pallossa oikein tyytyväinen ja kiinnostunut sen pyörimisestä. En mielelläni laita sinne kesyttämättömiä hamstereita koska sellainen tietenkin pelkää ja on paniikissa. Hamstereilla on tietenkin vaistot edelleen mutta ei ne enää toimi samalla tavalla vankeudessa kun luonnossa.

Se oli esimerkki. Hamsteri ei ehkä pidä palloa minään "petona", mutta se ei myöskään voi ymmärtää mikä se on tai mitä varten se on, hamsteri kun ei ole ihminen eikä näe asioita meidän näkökulmastamme. Mielestäni todellinen eläinihminen on sellainen, joka näkee - tai ainakin yrittää nähdä - asiat eläimen näkökulmasta eikä ajattele sokeasti että hamsteri näkee ja ymmärtää asiat samalla tavalla kuin ihminenkin.
Jos minä en mielestäsi tiedä, mitä hamsteri "ajattelee" juoksupallosta, niin miten sitten itse tiedät?
Hamsterit sitä paitsi ovat olleet lemmikkeinä niin vähän aikaa, että niiden vaistot tuskin ovat muuttuneet lukuunottamatta hyvin pieniä muutoksia. Tarkoitatko sitä, että hamsterit eivät esimerkiksi pelkää ihmisiä? Se on vain tottumiskysymys. Vaistot ovat ihan eri asia.
Sitä paitsi, minä en edelleenkään inhimillistä hamsteria, toisin kuin sinä tunnut tekevän kun sanot että "ei hamsteri ajattele että juoksupallossa on peto" - ei niin, hamsteri ei ajattele kuten ihmiset.
Lena, pk musta vkkk
Atte, normaali

Nanni, agouti collared
Nilla, argente collared
Nipsu, agouti
Nata, agouti collared
Essi, lilac
Piitu, black
Pipri, black
Kirppu, black

metsku

#174
Lainaus käyttäjältä: "Walnut"Se oli esimerkki. Hamsteri ei ehkä pidä palloa minään "petona", mutta se ei myöskään voi ymmärtää mikä se on tai mitä varten se on, hamsteri kun ei ole ihminen eikä näe asioita meidän näkökulmastamme. Mielestäni todellinen eläinihminen on sellainen, joka näkee - tai ainakin yrittää nähdä - asiat eläimen näkökulmasta eikä ajattele sokeasti että hamsteri näkee ja ymmärtää asiat samalla tavalla kuin ihminenkin.
Jos minä en mielestäsi tiedä, mitä hamsteri "ajattelee" juoksupallosta, niin miten sitten itse tiedät?
Hamsterit sitä paitsi ovat olleet lemmikkeinä niin vähän aikaa, että niiden vaistot tuskin ovat muuttuneet lukuunottamatta hyvin pieniä muutoksia. Tarkoitatko sitä, että hamsterit eivät esimerkiksi pelkää ihmisiä? Se on vain tottumiskysymys. Vaistot ovat ihan eri asia.
Sitä paitsi, minä en edelleenkään inhimillistä hamsteria, toisin kuin sinä tunnut tekevän kun sanot että "ei hamsteri ajattele että juoksupallossa on peto" - ei niin, hamsteri ei ajattele kuten ihmiset.

No ei se hamsteri kuule ymmärrä, että mikä tämä muoviloota jossa asun ja tämä onkin keinu jossa nyt kävelen ja tämä mitä syön on porkkanaa mutta se oppii kuitenkin tietämään, että kun menen tähän niin tapahtuu näin ja tämä on hyvää jne. Ei se siis ajattele pallon nähdessään tai sinne mennessään, että tämäpäs outoa vaan se rupeaa tutkimaan sitä ihan niinkuin kaikkea muutakin. Sinä tunnut automaattisesti olettavan, että hamsteri kokee juoksupallon epämiellyttäväksi mutta miksi se niin tekisi? Yhtä lailla sen siis pitäisi tuntea sun dunaan tunkema uusi puuvirike epämiellyttäväksi? Hamsterit edelleenkin tykkäävät liikunnasta ja pyörivistä jutuista. Kuten jo aiemmin sanoin niin tietenkin hamsteri kyllästyy juoksupallossa jossain vaiheessa ja haluaa sieltä pois- aivan kuten liian pienestä dunastakin!

Uskon hamstereiden pitävän juoksupallosta niiden eleiden ja käytöksen perusteella. Mitään paniikkiin viittaavaa en ole koskaan huomannut. Ja tuskin moni muukaan oikeasti juoksupalloa kokeillut.

Walnut

#175
Lainaus käyttäjältä: "metsku"No ei se hamsteri kuule ymmärrä, että mikä tämä muoviloota jossa asun ja tämä onkin keinu jossa nyt kävelen ja tämä mitä syön on porkkanaa mutta se oppii kuitenkin tietämään, että kun menen tähän niin tapahtuu näin ja tämä on hyvää jne. Ei se siis ajattele pallon nähdessään tai sinne mennessään, että tämäpäs outoa vaan se rupeaa tutkimaan sitä ihan niinkuin kaikkea muutakin. Sinä tunnut automaattisesti olettavan, että hamsteri kokee juoksupallon epämiellyttäväksi mutta miksi se niin tekisi?
Huoh. Miksi väität näin, kun en ole sanonut mitään mikä voisi viitata tähän?
En ole missään välissä väittänyt, että hamsteri kokee juoksupallon automaattisesti epämiellyttäväksi. Se tapahtunee nimenomaan siinä vaiheessa, kun ulosmenotietä ei enää löydy ja alusta vain heiluu epäluotettavasti edestakaisin.

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Uskon hamstereiden pitävän juoksupallosta niiden eleiden ja käytöksen perusteella. Mitään paniikkiin viittaavaa en ole koskaan huomannut.
Uskot niiden pitävän siitä? Kyllä mielestäni pitäisi olla täysin vakuuttunut, että juoksupallo todella on mieleinen, jos sitä kerran käyttää. Ja vakuuttunuthan ei voinut olla ilman tieteellistä todistusta, vai mitä?
Lena, pk musta vkkk
Atte, normaali

Nanni, agouti collared
Nilla, argente collared
Nipsu, agouti
Nata, agouti collared
Essi, lilac
Piitu, black
Pipri, black
Kirppu, black

Ananas

#176
Mä oon ainakin sitä mieltä, et jos ei tiiä onko se vaarallista, niin miksi rupeaisit testamaan.

metsku

#177
Lainaus käyttäjältä: "Walnut"Huoh. Miksi väität näin, kun en ole sanonut mitään mikä voisi viitata tähän?
En ole missään välissä väittänyt, että hamsteri kokee juoksupyörän automaattisesti epämiellyttäväksi. Se tapahtunee nimenomaan siinä vaiheessa, kun ulosmenotietä ei enää löydy ja alusta vain heiluu epäluotettavasti edestakaisin.
No ei se nyt kuitenkaan "tapahtune" edes tuossa vaiheessa sikäli mikäli me juoksupallojen käyttäjät ei olla kaikki idiootteja eikä tajuta milloin meidän hamsterit menevät paniikkiin. Ei hamsterilla ole mitään tajua hetkestä jolloin se ymmärtää olevansa suljettuna.

LainaaUskot niiden pitävän siitä? Kyllä mielestäni pitäisi olla täysin vakuuttunut, että juoksupallo todella on mieleinen, jos sitä kerran käyttää. Ja vakuuttunuthan ei voinut olla ilman tieteellistä todistusta, vai mitä?
No joo, olen täysin vakuuttunut, että kaikki juoksupalloissa olleet jyrsijäni ovat tykänneet siitä. Tieteellistä todistusta emme taida saada mutta kaikissa muissakin asioissa pitää vain yrittää tulkita hamsteria. Onko sulla omakohtaista kokemusta juoksupallosta? Jos ei niin silloin sulla ei ole edes yhden hamsterin tarkkailukokemusta.

Annuliini

#178
Moi!
Kerron teille omasta jouksupallo kokemuksestani. Edelliset hamsterini
eivät pitäneet juoksupallosta, joten en muuta kuin tutustuttanut niitä palloon. Pakottaminen olisi väärin.

Nykyinen hamsterini on noin 500% aktiivisempi kuin edelliset hamsterini ja se vaatii tuntien juksuttamista joka ilta. Asunnossani en pysty juoksuttamaan hamsteriani vapaana ilman todella aktiivista valvontaa, koska hamsterini on todella nopea ja älykäs. Joten pallo on hamsterini rakkain ystävä. Voin vahtia hamsteria itse osan illasta ja lopuksi ajaksi laitan sen palloon. Ja eikö hamsteri muka voi päättää milloin haluaa pallosta ulos? Tottakai voi. Hamsterini tulee jalkoihini pyytämään ulospääsyä. Paloilun välissä pitää käydä hiekkalaatikolla, juomassa ja syömässä. Hamsterin voi ehdollistamalla opettaa pyytämään. Olen niin paljon hamsterini kanssa, että viestittäminen sujuu todella hyvin. Niin ja hiljaisuus on toki aina merkki siitä, että nyt pallo jumittaa jonnekin. Palloilusta lähtee ääni ja kuuntelen palloilevan hamsterini menoa, vaikka itse puuhaankin muuta. Usein hamsteri ei haluaisi pallosta pois, se ehkä kuvastaa miten paljon hamsterini pitää palloilusta.

Tavallista hamsteripalloa en kuitenkaan suosittele kuin kääpiöhamsterreille ja syrkin pennuille. Oma hamsterini juoksee rottapallossa eli hamsteripalloa huomattavasti suuremmassa pallossa. Rottapallossa lemmikin selkä pysyy suoremmassa ja se yllätävää kyllä liikkuu paremmin. Ja hamsterin persoonastahan tuo liikkuminen riippuu paljon. Omani osaa ottaa vauhtia, jos ei pääse jonkin johdon tai maton reunan yli ja se myös seuraa esim. jos olemme ulkona jalkakäytävällä lenkillä. Kirkas pallo on hyvä, vaikka hamsterin näkö onkin huono.

Pallossa hamsteri on paljon avoimempi. Sen ei tarvitse pelätä lintuja tai vieraita. Hamsterini tykkää juosta pihanurmikolla vapaana(=valvottuna), mutta pallossa sillä on silti paljon turvallisempi olo. Ja pallolla se tutkii ympäristön hajuja ja vieraiden laukkuja. Toki suosittelen läpinäkyvää palloa ja pallon vaihtamista välillä, sillä pallo naarmuuntuu.
Niin ja jos ulkoilet hamsterisikanssa niin muista katsoa lämpömittariin.
Hamsterini asustaa isossa frettihäkissä, mutta suuruuden hullu lemmikkini on saanut pallon avulla paljon laajemman ympäristön tutustua, kun jos päästäisin sen vain niihin tiloihin, missä ei ole hamsterin mentäviä aukkoja tai vaarallisia sähköjohtoja. Poikasta kannattaa tutustuttaa palloon ja katsoa toimiiko se. Aluksi pallo voi kastua pari kertaa ja tosiaan pakottaa ei saa.


-Annuliini

Minski

#179
Avasin ketjun uudestaan pienen tauon jälkeen. Viestejä on myös poistettu ja siistitty käyttäjäystävällisempään muotoon.

Mielipiteitä saa olla erilaisia, mutta jos yritettäisiin jättää ne suuret tunteet ja kuohunnat jatkossa tästä pois ja arvostettaisiin kaikkien mielipiteitä, niitä erilaisiakin, aihe on kuitenkin vain juoksupallo - ei sen maailmaa mullistavampi :)
Hamsteriton tätä nykyä