• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteripulinat, osa 10

Aloittaja Mustikkamaan, 09.04.11 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

kiivi112112

#375
Aika outoja tuollaiset kyselijät todellakin... :pihalla:  todennäköisesti ne ovat niitä tapauksia että:ÄITI HALUAN HAMSTERIN!!! Vaikka itse lapsella ja äidillä ei ole hajuakaan mikä rotu,minkälaisia ne ovat yms..mutta kun Annillakin on niin minulle myös!!!! XD  XD  XD  XD

Sabat

#376
Jee tänään sain tulokset ja lääkkeet astmaani/allergiaani. Nyt voin tehdä toivottavasti töitä ilman astmakohtauksia.(olen navetassa töissä ja allergia tulee puruista)
Lenni muutti jo viikonloppuna astutusreissun jälkeen kotiin ja kasvattinaaraat(toinen myytävänä!) sekä hiirut palaavat porukoiden luota parin päivän sisällä tänne. :sydan. Taidan ehkä toisen tytöistä kotiin jättää kun viimeks kun porukoilla kävin niin sillä oli tosi paksu turkki..
Vihdoinkin jotain hyvää elämääni ja hamsuihin. (:


Lisään tähän Kiivi112112 ongelmaan vinkkejä; itselle tuli viime syksynä eläinkaupasta ilmatteeksi töiden osalta reilu puolivuotias hamsuherra vuoden tauon jälkeen. Lenni oli tullessaan semmoinen kun luukun avasi;heti huuto päälle ja tassut kohti kattoa. Ja se ei ollut mitään pikku murisemista vaan ihan kurkku suorana huutamista. :D itse käytin alussa hanskoja ihan vain varmuuden vuoksi,eihän voinut tietää mitä se tekee kun ei sitä oltu käsitelty kun joskus ihan pikkusena. Laitoin käden dunaan ja annoin käden vain siellä olla ja kun lopetti huutamisen siirryin hiukan lähemmäs. Välillä meni tunti jos toinenkin sen kesyttämisessä. Ja loppujen lopuksi otin sen käteen ja pidin vain sitä siinä,loppujen lopuksi se tajusi ettei ole mitään hätää ja aloin pitämään jalkojen päällä kun esim.olin koneella. Seurasin kuitenkin mitä se teki ja annoin myös ruokaa kädestä sille.(: Nykyään se on tuommoinen löllykkä jota voi käännellä ja väännellä. Sanoo se vieläkin mielipiteensä kurnuuttamalla josta sainkin hyvinkäällä näyttelyis noottia mut se on sen tapa höpöttää koska se kuitenkin on ihan tyytyväinen kädellä:D
eli kärsivällisyyttä ja vaikka hanskatkin käteen jos siltä tuntuu. Silloin itse olet paljon luottavaisempi. Onnea kesyyttämiseen.(:

Jinny

#377
Oivoi, täällä olis vissiin hamstereista luopuminen edessä :S Olen siis saanut asua opintojeni ajan vanhempieni luona, mutta nyt on valmistuminen pikku hiljaa lähestymässä, ja omaan kotiin muutto häämöttää neljän viikon päässä. Asuntoon ei periaatteessa saisi ottaa mitään lemmikkejä, mutta onnistuin puhumaan vuokranantajilta luvan hamstereille... Mutta nyt saamaani pohjakuvaa tutkittuani joudun totemaan, ettei ne kyllä mahdu sinne mitenkään päin :(

Olohuone avokeittiöllä on niin pieni, että sinne mahtuu juuri ja juuri sohva, sohvapöytä, tv-taso ja ruokailuryhmä, ei yhtään hyllyä tai lipastoa tai mitään. Eli ei hamstereita sinne. Makuuhuoneeseenkaan ei mahdu mitään ylimääräistä... Jostain syystä arvon arkkitehti, joka kyseisen asunnon on suunnitellut, on sijoittanut kylpyhuoneeseen ihan kamalan monta turhaa neliötä, mutta eihän noita nyt voi sinnekään laittaa :S Harmittaa!

Koska muutan saman kaupungin sisällä, olen miettinyt sitäkin, että jättäisin hamsterit tänne kotiin vanhempien ja siskon hoidettavaksi, ja ostaisin heille vaikka jopa purut ja ruuatkin valmiiksi. Tulisivathan ne niinkin ihan hyvin hoidetuiksi (Musti tuskin pääsisi enää juoksentelemaan vapaana jne.), mutta enpä tiedä, olisiko noille parempi etsiä silti jostain uudet kodit. Ja sekin tuntuu taas hankalalta ajatukselta, koska enhän mä noita kullanmuruja voi ihan mihin tahansa kotiin antaa. Melkein tekisi mieli ottaa yhteyttä muutamiin palstalaisiin, joiden hamsterinpidon tiedän olevan oikein moitteetonta ja ihailtavaa, ja kysyä, löytyisikö heiltä "eläkekoteja" :D Mutta eipä kai sekään oikein toimi...

Huoh. Kyllä on hankalaa. Muuttoon on onneksi vielä nelisen viikkoa, eli onneksi tätä päätöstä ei kai ihan vielä tarvitse tehdä.

Saana

#378
^Kylppäriin si vaan. Pidät ovea auki. :)

Vevve

#379
Kylppäri kuulostaa ihan pätevältä, kun katsot ettei sinne tule kauhean kuumaa ja kosteaa vaikka jonkun puolituntisen suihkun aikana  :)

Jinny

#380
En mä kyllä osaa kuvitella hamstereita mitenkään päin kylpyhuoneeseen :pihalla: Kyllähän siellä kuumaa ja kosteaa on, ihan jo suihkunkin puolesta, mutta siellä on myös sauna joka lämmittää kylppärin (ja varmaan kyllä koko asunnon) hyvin tehokkaasti ihan tropiikiksi. Eikä se "ylimääräinen tila" sielläkään mitään näppärää ole, joka seinustalla on jotain, eli ne tyhjät neliöt on keskellä kylpyhuonetta, eikä siihen tietenkään voi laittaa mitään.
Voisin antaa vähän palautetta arkkitehdille, ei tuollaisessa miniolohuoneessa ole mitään järkeä, kun ei edes kirjahyllyä mahdu... Mutta siihen on nyt sopeuduttava.

EmmaTi

#381
Taulu-tv seinään kiinni niin tv-taso jää pois ja sen tilalle hylly johon hamsut sujahtaa kätevästi  :)

Sintturainen

#382
Mulla oli kani kylppärissä edellisessä kodissa, sai kolmet pennutkin, ei ollut milläsäkkään kun käytiin suihkussa ja saunassa. Me tosiaan aina tuuletettiin suihkun jälkeen...

EmmaTi

#383
Jos Jinny ei saunois ollenkaan ja irrottais lauteet pois niin siinä olis oikein oma huone hamsuille  XD

Sintturainen

#384
Ja monissa uusissa saunoissa lauteita ei tarvi ees irrottaa vaan ne nousee saranoilla seinälle siivousta varten  :haha

Vevve

#385
Mut ehkei Jinny tahdo olla kuin me hamsterihullut, jotka elävät karvapallojen ympäröiminä  :D

Minski

#386
Voi harmi Jinny, jos joudut luopumaan hamsuista :| Ei ole helppo paikka se. Millasia hamsuja sulla onkaan nyt ? En ole enää perillä kenenkään hamsuilijan jutuista :) Mulla oli edellisessä kämpässä satunnaisesti veskissä pari-kolme hamsudunaa -siis siinä oli veski ja kylppäri erikseen- etenkin silloin kun mulla oli sekä syyriksiä että roboja ja robopojat rupes tappeleen ja piti erottaa niitä eri asumuksiin niin mullahan oli silloin mieletön määrä sit hamsuasumuksia. Osa roboista asui saunassakin -kun mähän en tykkää saunomisesta, olen epätyypillinen suomalainen- ja hyvin ne siellä laudehyllyillä elelivät ja sai sillekin turhalle "huoneelle" jotain käyttöä :) Kyllähän sitä jotkut ihmetteli, että eikö sulla oo mitään semmosta huonetta tai nurkkaa, jossa ei olis näitä hamsuja :D Ei joillain sisustusratkaisuilla saisi apua siihen, ettei sun tarttis luopua hamsuista ? Toi EmmaTi:n taulutelkkavinkki oli musta aika hyvä :) Tai onko siinä kämpässä vaatehuonetta ?

---

En tiedä muistaako monikaan täällä mun viimeisintä hamsu"poikuetta", josta mulla on täällä Viviana-neiti kotona. Sehän sairasti ihan pienenä pesäpoikasena hengitystieinfektion ja vaikka onnistuin saamaan eläinlääkäriltä lääkkeet ja jopa lääkitsemään viikon ikäistä poikasta ja parantamaan Vivianan niin sen kasvullehan tuosta infektiosta oli sellainen haitta, ettei se koskaan kasvanut hamsterin kokoiseksi vaan jäi 130-grammaiseksi :) Mutta voi herran jestas miten tomera ja energinen neiti se on, niin vilkas ja aktiivinen ja uskomaton, kiltti ja söpö, olen ihan ihastunut siihen, kai mä tunnen tämmösenä itsekin pikkuisena jotain yhteistä sen kanssa :P Koko 130 gramman tarmolla se touhottaa; se kiipeilee, jyrsii pahvia silpuksi, juoksee tunneleista, kaataa vessakipot nurin ja juoksupyörät vinksalleen, juoksee
juoksupyörässä, syö jos muulta touhulta ehtii. Se herää heti täyteen touhuun kun huomaa liikettä terraarionsa luona ja heti on pyytämässä terraariosta pois, eihän nyt 95x50x50 cm ole riittävä tila alkuunkaan :) Usein neiti nököttää somasti heinätunnelinsa päällä ja pistää kaiken söpöytensä esille, voihan sen avulla päästä vaikka tutkailemaan avaraa maailmaa terraarion ulkopuolelle. Kertakaikkiaan ihana tyttö, vaikkei se ole lähelläkään sellaista hamsua, joka voisi koskaan pärjätä näyttelyssä missään luokassa; ulkomuotoluokkaan liian pieni ja hintelä ja lemmikkiluokkaan liian vikkelä ja varmaan liian pieni sinnekin, eihän hamsunaaraat yleensä ole 130 grammaisia, mutta meidän Viviana on ja se on sellaisena juuri mitä ihanin, sellainen kääpiö-syyris, jolla on gerbiilin luonne :) Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Viviana oli onnistunut karkaamaan 50 cm korkeasta terraariostaan, älkää kysykö miten, en tiedä, mutta en tiedä onko mitään mihin tuo neiti ei sinnikkyydellään pystyisi :) No ei se onneksi ollut uskaltanut terraarion päältä lähteä lattialle seikkailemaan, mutta suoraan Vivianan terran päällä asuu viriili 2 v 3 kk ikäinen Davy Crockett häkissään. Toivon tuhannesti, ettei Viviana ollut tehnyt tuttavuutta Davyn kanssa. Olisi siinäkin poikue, kun naaras olisi 130 grammainen ja uros 140 grammainen :D Laitan kohta syyriskuvaketjuun kuvia neidistä, se jos kuka osaa poseerata :)
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#387
Meillä oli yksi poikue, joka sairasti jonkin sortin hengitystieinfektion. Kaikki saivat tuhdit antibiotit vaikka painoivat n.30g/korvapari silloin.

Niistä kasvoi tosi isoja komeita hamsuja mun mielestäni. (esim. Paint it Black ja Susie Q* olivat siitä satsista)  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

AnsaLucia

#388
kirjoitellaan tässä nyt vähän puoliksi Minskille puoliksi muillekin jotka muistavat Lenni-Kallen (Minskin kasvatti Haldemar Hallaviitta*). Lenni jakselee edelleen loistavasti..ikää yli puolitoista vuotta.
Lennihän kunnostautui nuorempana oivana näyttelyhamsuna... serti ja useita eh-arvosanoja tällä ps cremellä joka syntyi keltaiseen poikueeseen. Samoin asia jossa Lenni kunnostautui ehkä edellistäkin paremmin oli sen houdinitaidot. Taisi mennä näyttelyreissuilla neljä boksin kantta kun Lenni vain yksinkertaisesti päätti että tuohon tarvitsee tehdä reikä...ja siihen myös reikä syötiin. Kerran se oli jopa reiän tehtyään onnistunut repimään boksiin kaulaliinani (ulkomaan tuliaisen, luonnollisesti!)...siististi reiitettynä.
No iän myötä ajattelin että tapa unohtuu, mutta mitä vielä. Olin pari viikkoa sitten ollut lomareissulla useamman päivän, mieheni ollessa kotona. Palattuani menin hamsuhuoneeseen ja jostain tuli hassu ajatus että nyt ei ole kaikki kohdallaan. Mieheni huomasi että Lenni oli syönyt gabberiin reiän..."eihän se tuosta nyt mahdu.." Kyllä vain! Pikkuisen iski hätäännys koska hamsuhuone on myös koirien käytössä ja yhteiselo vapaana näillä päättyisi varmasti huonosti. Huhuilin Lenniä aikani ja sieltähän sen kömpi...hyllyn takaa ikään kuin silmiään pyyhkien ja venytellen... "no tulithan sinä viimein.." Huh! Lenni oli ehjänä ja kovin ilahtuneen oloinen kun pääsi takaisin lihapatojen ääreen...tosin vaihtoi samantien asumuksen lasiterraan. Loppuiäkseen.
Lennin tyttäret, Jade (Tarinan Liberty Belle) kuin Blondi (T. Legally Blond) ovat perineet isänsä taidot karkaamisessa... Usein ollaan omistajien kanssa tuumineet miten voivat olla niin puuhakkaita siinä suhteessa.. kun muut täysin samoissa oloissa asuvat viihtyvät hyvin omissa asumuksissaan. Kai se on joku puuha-geeni joka näissä touhupepuissa on..
Terkut Minskille meidän Lenniltä, sekä lapsiltaan. Jade lähtee jopa näytille Jyväskylään..jos pysyy matkaboksissa  :)
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Joku

#389
Pitkää ikää Lennille :) Toope täytti toissapäivänä kokonaisen vuoden, eli taitaa olla kohta keski-iänkriisi meneillään  :D
Satuin myös todistamaan pari päivää sitten talvikon mahdollista tappokäyttäytymistä, otin silloin Toopesta kuvia ja pistin sellaisen pienen, keltaisen ja kumisen leluliskon Toopen viereen koristeeksi mutta Toope päättikin hyökätä sen kimppuun!
Liskoa purtiin aluksi hännästä, sitten jalasta ja sen jälkeen purtiin useita kertoja nopeasti pään, kurkun, rintakehän ja mahan alueelle ja lopuksi Toope otti rintakehän kohdasta kiinni ja kuljetti pois  :huh
Ja huomattuani ettei liskosta ollut lähtenyt paloja tai edes jäänyt mitään jälkiä(painoin liskoa myös suht kovaa saksilla eikä siitäkään jäänyt mitään jälkiä), toistin tilanteen ja otin videon sekä kuvia.
-Vkh talvikko Pekka-Top  ?, tutummin Toope 3.8.2010-21.6-2012
-Syyrialainen Jemma Peteriina ? s9-10.2011
-Maatiaiskissat Eero ?, Vilkas ? ja Noora?  26.7.2011
-Risteytyskani Juuso ? s. joskus talvella vuonna 2003