Jalostus ja geenit(talvikko)

Aloittaja Moikkis, 14.12.10 - klo:19:13

Mustikkamaan

Ei safiiri ole tietenkään aina homotsygootti - vain silloin, kun se on fenotyypiltä safiiri. Se, että eläin kantaa jotain resessiivistä on nimenomaan sitä, että se on heterotsygootisti sellainen. Toisin sanoen safiiria kantava normaali on heterotsygootti safiiri - fenotyypiltä normaali.

Eli helmiäissafiiri ei kanna safiiria, koska se on jo safiiri. Se on safiiri + helmi. Niin yksinkertaista.

Helmiäissafiiri on siis se nimitys, ei mikään maaginen yhdistelmä. Vastaavasti kuin syyriksissä vaikka musta valkonauhainen - yhtä lailla vois syyriksillä olla "valkonauhaismusta" eikä se tekisi asiasta yhtään sen monimutkaisempaa, se olisi musta + valkonauha (aa + Baba tai aa + BaBa).
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nell_a

^Tarkoitin tuolla heterotsygoottisella sitä vaan että olen tottunut puhumaan fenotyypeistä. Että safiiria kantava normaali on heterotsygoottinen normaali, vaikka voihan sitä safiiriksikin sanoa. Luulin siis että tarkoitit että safiiri voi olla Ss ja se myös näyttää safiirilta. Eli tässä oli vaan väärinkäsitys noissa termeissä meillä :)

Mutta edelleenkään en tajua miten toi kuvio on sidoksissa noihin väreihin. Olisiko jotain sivua oikeista geenikirjaimista? Tai selittäisitkö edes sen millä periaatteella tosta helm. saf yhdistelmästä voi tulla kuviotonta safiiria jos sitä ei voi kantaa?
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09
+ marsut ja koira[/size]

Mustikkamaan

"Mutta edelleenkään en tajua miten toi kuvio on sidoksissa noihin väreihin."
- ei se olekaan.

Joku muu saa yrittää selittää jatkoa.

Ninde

Jos hamsteri on safiiri, se ei voi enää lisäksi kantaa safiirigeeniä. Se on geneettisesti mahdotonta. Sen lisäksi, että helmiäissafiiri on safiiri, on se myös kuviollinen eli helmi.

Kahdesta helmiäissafiirista voi tulla kuviotonta safiiria silloin, kun se ei saa helmi-geeniä. Tällöin ei jää vaihtoehdoksi kuin kuvioton safiiri, koska dd-geeni tulee joka tapauksessa kummaltakin vanhemmalta. Eli kahden helmiäissafiirin kaikkien poikasten on oltava safiireja ja osalla tai kaikilla on lisäksi kuvio. Ja se tuleeko kuviollisia vai ei, on nimenomaan kuvion periytymisestä kiinni. Olen myös siinä käsityksessä, että helmi-kuvio periytyy samalla tavalla kuin syrkeillä valkonauhainen. Ja helmi-kuvio siis aiheuttaa talvikolla valkoisen vatsa- ja pohjavärin, kun taas perusväri muodostuu tikkauksesta.

Safiiria kantavaa normaalia ei voi sanoa safiiriksi, koska se ei sitä ole. Se on dd-geeniä kantava normaali.

poing

Olen ajatellut tehdä talvikko naaraallani poikaset naaras on nyt 4kk.
Haittaako jos uros olisi 13kk?

Sabat

Jos uros on hyväkuntoinen niin miksei mutta onhan siinä jo riskinsäkin kun on kuitenkin "keski-iässä" (:

Mustikkamaan

Höpsinpöpsin. Uroksen iällä ei ole mitään väliä, mieluummin vähän iäkkäämpi kuin ihan nuorukainen - on jo kehittynyt aikuiseksi.

wiidii

Nimenomaan, papparaiset on parhaita.  xD
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

Fiksut ottaa neuvosta vaarin!

Sabat

Oho luin jotenkin et se on jo yli 2v, väsymystä ehkä ilmassa?  :D  xD
Mutta juu vanhemmat osaa paremmin. ;) (ehkä. ;D )

Mia82

normaali + normaali = normaaleja poikasia (voi myös tulla safiiria jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)
helmiäisnormaali + helmiäisnormaali = helmiäisnormaaleja + normaaleja (voi tulla helmiäissafiireja ja safiireja jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)

safiiri + safiiri = aina pelkkiä safiireja
helmiäissafiiri + helmiäissafiiri = aina pelkkiä helmiäissafiireja ja safiireja

normaali + safiiri = pääasiassa normaalia, jos normaali kantaa safiiria voi syntyä myös safiireja poikasia
helmäisnormaali + safiiri = pääasiassa normaaleja ja helmiäisnormaaleja mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos helmäisnormaali sitä kantaa
normaali + helmiäissafiiri = pääasiassa normaalia ja helmiäisnormaalia, mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos normaali sitä kantaa
safiiri + helmiäissafiiri = poikaset safiiria ja helmiäissafiiria

Tästä listasta puuttuu yhdistelmä: Helmiäisnormaali + helmiäissafiiri.

Itse juuri kyseisen yhdistelmän tein. Syntyi 1 safiiri, 1 helmiäisnormaali ja 1 helmiäissafiiri.
Pienimuotoisesti kasvatuksessa talvikot ja marsut

Ninde

Lainaus käyttäjältä: Mia82 - 22.04.12 - klo:14:38
Tästä listasta puuttuu yhdistelmä: Helmiäisnormaali + helmiäissafiiri.

Eli tuossa tapauksessa helmiäisnormaali kantoi safiiria. Jos ei olisi kantanut, olisi syntynyt pelkästään normaalia ja helmiäisnormaalia.