Hamsteripulina osa 9

Aloittaja Nilla, 09.11.10 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Rikam

Omistajan vastuu tuntuu olevan joskus niin raskas. Tein tänään vaikean päätöksen, varaan Ainolle maanantaina lopetusajan. Märkäkohtua on hoidettu siihen mennessä 10 päivän sulfakuurilla, eikä ole auttanut mitään. En halua, että Aino kärsii enää yhtään enempään. Toivon mukaan saan lopetusajan mahdollisimman pian. Eläinlääkäri kyllä puhui silloin kun käytiin, leikkauksesta mutta en halua ottaa niin isoa riskiä Ainon ikäisen kanssa, tyttö on 1v 8kk. Jos oliski alle vuosikas niin voisin leikkauttaa, koska on kuulemma lääkäri tehnyt onnistuneita kohdunpoistoja. Mutta leikkaus on mun mielestä aina iso riski, varsinkin näille pienille ja ikä vaikuttaa aina asiaan. Ainon yleiskunto on myös huonontunut, neiti on mm. laihtunut. En usko, että selviäis leikkauksesta.
Ikävä tulee ja nyt tuli itkeä parahdettua isommasti.
Shade and sweet water.

Sabat

Voih. /: voimia huomiseen koitokseen.

Ananas

Voi sua Rikam. Varmaan tosi rankkaa :(
Mutta iloisiakin uutisia: Vattu täyttää tänään yhden vuoden!

Mustikkamaan

Onnea Vatulle <3

Eilen oli piiitkä kokouspäivä täällä meillä, eka standardikomitean kokous, sit lyhykäinen yleiskokous ja sit hallituksen kokous. En tajuu miten jotkut virkamiehet jaksaa istua päivätolkulla kokouksissa, kun mulle toi 6,5 tuntia intensiivistä pähkäilyä oli enempi ku tarpeeks :D Huomas sit jälkikäteen et joitakin asioita jäi käsittelemättä, mutta pääosin saatiin tosi paljon aikaiseksi :) Etenkin standuissa monia semmosia asioita, mitkä on vuosikausia roikkuneet, saatiin päätökseen. Loppuvuosi meneekin sitten vaan juoksevien yhdistysasioiden hoidossa pitkälti :)

Kokouksesta lähti yks poikakin kylättelee tytön luo Hyvinkäälle :) Toivottavasti tuloksellinen reissu!

Omatkin hamsuvauvat siellä kasvavat pesässä, kauhiasti jännittää että mitä sieltä tulee.

Perjantaina löysin yhden campbellini kuolleena - ei mitään näkyvää syytä taaskaan :( Vahvistui fiilis, että en enää ikinä ota tai kasvata campbellejä. Kuollut oli siitä samasta poikueesta, mistä ne naaraat kuoli joskus kuuden viikon iässä ja sit oli se yks vammanen naaras mikä piti lopettaa. Nyt on siis enää yks hengissä siitä poikueesta. Se vaikuttaa ihan normaalilta, mutta ota noista selvää kun ne tolla tavoin putoilevat yks toisensa jälkeen... :(
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

Meillä Sienna karkasi taas. Poikaset juuri vieroitin. Koko kämppä käännetty nurin kertaalleen, eikä sitä vaan näy missään. En enää keksi mihin se olisi voinut mennä, meillä on sentään vaan kaksio. :( Jos ei mitään ylimääräistä yöllä enää kämpästä kuulu, se on jotenkin päässyt sitten ulos ovesta, joka tuntuu tosi kummalliselta. Ei täällä pitäisi mitään ylimääräisiä reikiä olla missään.

Se on kyllä ihmenainen, viime kerralla epäilin että siskoni oli luukun laittanut liian höllästi kiinni ja siksi pääsi vapauteen, nyt se on kyllä ihan tiukasti kiinniolleen luukun saanut itse pakerrettua auki päällään.

edittiä: Sienna löytynyt! Laittelin tuossa ruokia hamstereille, niin yhtäkkiä oli siinä nenän edessä, ruoan haju on varsin houkutteleva ilmeisesti :) Ihminenkin saa käyttää voimaa vetääkseen ne kattoluukut auki, en vaan käsitä miten se taas oli saanut toisen niistä auki. Pitää ilmeisesti taas asunto pistää vaihtoon siltä, mistähän se ei karkaisi..

Nenannabanna

En malta odottaa että tulee kevät ja me päästään täältä espanjasta muuttamaan suomeen ja saadaan meille hamsteri(t)... Tekis melkein mieli ostaa meille turvaan yksi tuolta paikallisesta eläinkaupasta, kun niillä ei ole siellä häävit oltavat. Kerran ainakin olen nähnyt, miten kääpiöhamsteria syötettiin elävältä käärmeelle. Olis vaan liian hankalaa meille ja epämukavaa hamsterille kuljettaa se autossa euroopan läpi suomeen sit keväällä.

*hamsterikuume* :oops:

Anonymous

Meille tuli tänään Napen Gunvaldi pikkaseksi aikaa "hoitoon" jotta sais sen luottaan käsiin vähän enemmän. Nyt iskä Repe ja poika Gunvald asustaa poikien huoneessa terroissa.

Minski

^^^^ No olitte te aika paljon päätöksiä saaneetkin aikaan ja hitsi noita uusia värinimityksiä; jos mä joskus palaan takas kasvatuksen ja näyttelyiden pariin niin mähän oon ihan pihalla, kun on niin paljon uusia nimityksiä :) Mutta kiva juttu, että ne vuosikausia roikkuneet jutut saitte päätökseen, mikään ei oo niin ärsyttävää kuin keskeneräiset asiat :)

Nenannabanna: Voi, tulipa surku kuvitellessa niiden espanjalaisten hamsujen oloja :| Sitä kun pystyiskin pelastaan kaikki kurjuudesta kärsivät tai edes infottua eläinkauppiaita niistä eläimistä joita myyvät. Mutta tervetuloa suomeen ja onnea jo etukäteen hamsun saannista !

Lainaus käyttäjältä: "Rikam"Omistajan vastuu tuntuu olevan joskus niin raskas. Tein tänään vaikean päätöksen, varaan Ainolle maanantaina lopetusajan. Märkäkohtua on hoidettu siihen mennessä 10 päivän sulfakuurilla, eikä ole auttanut mitään. En halua, että Aino kärsii enää yhtään enempään. Toivon mukaan saan lopetusajan mahdollisimman pian. Ikävä tulee ja nyt tuli itkeä parahdettua isommasti.
Voih, otan osaa ! Itsekin tuli koettua oikein kunnolla noita pettymyksiä viime vuonna ja itkettyä silmät päästä mm. kun hamsupoikasia menehtyi ja sitten kuoli vielä tuntemattomaksi jääneestä syystä eräs suht nuori mulle rakas hamsu heti kaiken tuon perään, joten osaan samaistua asemaasi erittäin hyvin. Ihminen onneksi kestää raskaitakin asioita ja hetkiä, kunhan sitä ei tule liikaa kerralla. Voimia sinulle :sydan

PiiaL:n Sienna on aikamoinen vilpertti :) Mutta onneksi löytyi !
Hamsteriton tätä nykyä

Ken_G

Lainaus käyttäjältä: "Minski"jos mä joskus palaan takas kasvatuksen ja näyttelyiden pariin

No voi harmi, että sulla on kasvatusinto hiipunut  :S  Mutta ehkä se jossain vaiheessa palailee, kun pääset ottamaan vähän etäisyyttä. Sun kasvatit ovat niin tosikesyjä ja hyväluonteisia tapauksia. Terveiset taas Salamalta ja Saffelta  :)

lentsu

Mä poistuin kokouksesta, kun standardikokous päättyi ja hallitus alkoi. Niinpä kuulin nyt vasta tästä L1:n poistumisesta. Aplodit sille! Hyvä päätös! Itse olen antanut L1:n jokaiselle hamsulle, joka on suunnilleen sen näköinen, että sillä vois jossain olosuhteissa jalostaa jotain. Käytännössä tämä on ollut täysin turha titteli, sillä hamsterin koko jalostusarvo määräytyy paitsi ulkomuodon, myös sukutaustan ja hamsteria jalostukseen aikovan henkilön tavoitteiden mukaan (jos esim. hyvin harvinainen väri, ei voi olla kovin kriittinen ulkonäön suhteen jne.). Joskus erittäin kaunis hamsteri on ns. tähdenlento, sillä on huono suku ja se jättää itseään huonompia jälkeläisiä. Milläs tämän näyttelyssä todennat? Et mitenkään. Pidetään siis näyttelyt näyttelyinä ja jalostusarviot niistä erillään. Kevyet mullat alunperin huonolle L1-idealle.  :aplodit:

Maiju*

Hiirillähän on myös L2 ja L1 käytössä, mutta ne on toooooosi eri tasolla kun hamsuilla oli.
Hamsuilla tuntui että 95% sai sen, kun taas hiirillä sen saanti on tiukempaa.

Eli mulle on ainakin hamsujen kanssa käytännössä ihan sama onko sitä vai ei.
Hiirillä se on enemmän "arvossaan", joten sitä arvostaakin paljon enempi.

Mut joo, nää on taas näitä näyttelypöpinöitä.  :) Joku tykkää äidistä ja joku tyttärestä, makuasia.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Nape

No niin, onpa tullu vähän oltua nyt foorumilla. Välillä käyny vaan pikaseen vilkaseen juttuja, mut jotenki vaan tuntuu ettei oo ollu mitään kirjottamisen arvoista asiaa.

Lauantai meni kokoustellessa tosiaan hämeenlinnassa :)  Ja eilen vieteltiin meidän Markun 3-v synttäreitä, jotka oikeesti oli lauantaina, ei tullu ees konetta avattua.

Lentsulla oli kyllä hyvät pointit tuosta L1:sestä ja siihen liittyvistä asioista :)

Summer

Meille muutti tänään uusi syyrialainen, sekin on valkonauhainen musta kuten Taisto oli, mutta värivirheellinen sellainen. No, eipä myö näyttelyissä käydäkkään. Kovasti tyyppiä kiinnostaa kaikki ja se vetää ihan hyperinä häkissään. Nimeä ei olla vielä päätetty, mutta siitä tulee miehen mukaan ehkä Jerry Lewis.  :D

Ja nyt heti muuten huomasin että oon dorkaillut, kun enpä nimittäin ollut sitäkään tiennyt, että noin pienelle hamsulle ei saisi juoksupyörää laittaa ja meillä kun on aina ollut ihan pienestä asti, sattumalta nyt siihenkin törmäsin että voi haitata kasvua. Harmi vaan ottaa se nyt pois kun se tuntuu olevan ihan lemppariasia niin tulee kamala ilkeämielinen riistäjä-olo.  xD
Meillä asustaa]

Mustikkamaan

Ei se pyörä sinänsä haittaa kasvua, jos se tekee muutakin kuin juoksee siinä. Liikunta on tärkeää - oikein erityisen tärkeää itseasiassa - myös kasvavalle.

Mä joskus kans pelkäsin ettei kasvavat saa tarpeeks "ravinteita" jos ne juoksee pyörässä (ts. saisivat "yliliikuntaa"), mutta oikein ruokittuna ja kohtuullisen pyöränkäytön kanssa ne kyllä kasvavat aivan normaalisti.

Et periaatteessa tossa on sama logiikka kuin että koiranpentua ei saisi viedä kävelylle. Tai ihmislapsi ei sais juoksennella pihalla.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

MortimerRiddle

Meidän Peetu sai vasta viime viikolla oman ensimmäisen juoksupyöränsä, on poika siihen kyllä aika tähdellisesti hurahtanut. Tekeepähän hyvää kun saa tuokin möhkäle liikkua, hieman liikaa läskiä on kyllä sille pentuajoista jäänyt.  ;) Olisipa Sisukin vielä elossa niin voisi sekin olla ylpeä pojastaan!

- Hei muuten, kerran ihmettelin täällä kun normaaleilla hamstereillani oli kaikilla eri kokoinen ja näköinen valkoinen täplä massun kohdalla ja minulle kerrottiin sen olevan tavallinen värivirhe. Tulipa mieleeni, että onkohan tuo värivirhe sellainen jonka takia hamsuja karsittaisiin pois jalostuksesta?

//Ah, niimpä tietenkin, eihän hamsterikanta Suomessa kuitenkaan niin laaja ole että olisi erityistä varaa olla nirso, varsinkin kun niistä vakavammista syistä menee paljon enemmän yksilöitä pois vielä senkin edestä... Kiitos vastauksesta!
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13