• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

EveM

#780
Ei varmaan suuresta häkin/terran koosta ole haittaa hamsterille, kysymys lieneenkin kasvattajien(ja tietty muidenkin) kohdalla että mikä on vähimmäiskoko joka on vielä eläimelle kohtuullinen. Mitä pienempi tila on, sen suuremmaksi asiaksi nousee muu jaloitteluaika jonka hamsteri saa puuhastella häkkinsä ulkopuolella. Eli kasvattajat ja muut joilla on useampi hamsteri joille on pakko hommata hitusen pienemmät tilat ihan jo asunnon koon rajoittaessa häkkimääriä ja kokoja, järjestänevät sitten ne ulkoilutilat sellaiseksi että hamsterit saavat viettää aikaa ja juosta muualla kuin omassa dunassaan.

Meillä ei ole kuin yksi hamsteri, ja sillä on 121 x 41 x 55 cm terra. Suhteellisen vähän Eemeli enää nykyisellään juoksupyöräänsä käyttää, sen sijaan touhuilee pitkin terraansa ja etsii ruokaa jota sille piilottelen ja kiipeilee mökkien +virikkeiden katoilla. Tuntuu nauttivan tuosta ehkä jopa enemmän kuin "ulkoilutuksistaan" terran ulkopuolella. Syliveijarina tuo on ihan mainio, ihan joka päivä ei terrasta nostella mutta säännöllisesti kuitenkin.
*Ensimmäisen hamsterinsa ihmettelijä*

Anzukka

#781
Saatiinpa totuuspohja näillekkin!

En väitä että hamsterin ei olisi hyvä olla vaikka kokonaisessa huoneessa, jos joku haluaa oikein kunnolla antaa hamsulle tilaa. Itselläni hamstereiden asumuksiin ainakin mahtuu ihan hyvin hamsterikokoinen juoksari ja niin paljon virikkeitä kun keksin vain asetella, ja hamsterikin mahtuu joukkoon heittämällä.

En ala tappelemaan asiasta, ja pääasia on että tiedän omien hamstereitteni olevan terveitä ja hyvinvoivia vaikka asuvatkin noissa onnettomissa tulitikkurasioissa, minkä sille mahtaa että ei ole jokaiselle omaa huonetta.

En usko että monen hamsterikasvattajan hamsulassa on kaikille hamsuille yli metrisiä asumuksia,(korjatkaa toki jos olen väärässä!) ihan sen takia että ne maksaa ja pienemmätkin riittää (pienemmillä tarkoitan suosituskokoisia, ja vähän isompia)!

Tuskin kenenkään kasvattajan omat hamsut edes pärjäisi näyttelyssä niin hyvin jos olisivat niin kamalan ahdistuneita, turhautuneita, stressaantuneita ja onnettomia pienten asumusten takia.

Olen nyt puhunut koko ajan omasta näkökannastani ja luulen että aika moni muukin kasvattaja jakaa mielipiteeni ainakin osittain!

Ja lisäyksenä vielä, että: Minulle riittää että tiedän omien hamstereideni olevan terveitä, hyvinvoivia, aktiivisia ja mukavia lemmikeitä, suosituskokoisista ja hieman isommista asumuksista riippumatta!!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ely

#782
Lainaus käyttäjältä: "Anzukka"Saatiinpa totuuspohja näillekkin!
Tuskin kenenkään kasvattajan omat hamsut edes pärjäisi näyttelyssä niin hyvin jos olisivat niin kamalan ahdistuneita, turhautuneita, stressaantuneita ja onnettomia pienten asumusten takia.

Minun nähdäkseni metsku ei edes vihjannut että hamsteri kärsisi juuri ym. ongelmista liian pienessä asumuksessa, vaan vetosi tutkimuksiin joissa hamstereiden häiriökäyttäytymisen on huomattu vähenevän. Häiriökäyttäytymisellä uskoisin tarkoitettavan esim. kaltereiden jyrsimistä (ei ollut kauaakaan aikaa sitten kun joku tuli tuonne chattiin valittamaan kun hamsteri riehuu niiden kaltereiden kanssa niin ettei tämä omistaja pysty nukkumaan) ja asumuksen tuhoamista.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

metsku

#783
Mä itse kyseenalaistan aina nuo minimimitat siinä mielessä, että jokainen eläin oli se sitten hamsteri, rotta tai kani on yksilöitä. Joku hamsteri pärjää varmaan ihan hyvin minimimitoissa olevassa hamsterdunassa ja olisi luonnonoloissakin rauhallinen "kotityyppi" kun taas joku toinen haluaa mennä ja "menojalka vipattaa." Tämmöinen menijä kärsii liian pienestä tilasta aivan varmasti.

Ymmärrän, että minimimitat on olemassa mutta kyllä ne on alakanttiin. Oikeat minimimitathan ei taida olla edes tuota 70cm? 100cm leveys olisi jo munkin mielestä sopiva minimimitta vaikka ei sekään kaikille hamsuille riitä.

Itse teen niin, että annan hamsterin itse päättää omat minimimittansa. Tietty aloitan yleensä jo vähän isommasta asumuksesta, esim. 80x50x50. Jos häiriökäyttäytymistä ilmenee niin isonnan tilaa tai vaihdan isompaan. Harvemmin tarvii oikeasti koko huonetta tai puoltakaan mutta joskus kyllä. Kokemusta on 2 tällaisesta naaraasta. Onkohan se lie joku kiima mikä saa sen aikaan, että naarassyrkit häiriökäyttäytyy ja hilluu muutenkin aivan eri malliin kun urokset?

Niin kauan kun hamsteri ei addiktoidu juoksupyörään, syö itseään dunasta ulos tai paukuttele kaltereita ja oma moraali kestää, voi sitä tietenkin pitää siellä hamsterdunassa. Joka tapauksessa AINA kannattaa suosia isompaa ja kehottaa harrastajia sekä myös kasvattajia panostamaan isompiin asumuksiin kun hamsterduna.

p@llero

#784
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Ymmärrän, että minimimitat on olemassa mutta kyllä ne on alakanttiin. Oikeat minimimitathan ei taida olla edes tuota 70cm? 100cm leveys olisi jo munkin mielestä sopiva minimimitta vaikka ei sekään kaikille hamsuille riitä.

Oon lukenu että minimissään 80x40. Mutta mieluummin vielä isompi. En tuota perusasiaa lähtis muuttamaan suuntaan tai toiseen. Ku sanoit ettei 100cm leveys riitä kaikille hamsuille, niin taitaa olla mun mielestä sittä jossain muussa vika ku häkissä. Onkohan tarpeeksi virikkeitä, jaloittelua?

Ite aattelen että on jokaisen omakohtainen asia haluaako valita sen minimimitan vai tarjota parempaa. En sanoisi että olisi mitenkään väärin ottaa minimimittainen häkki, jos siellä talossa on 20 muutakin häkkiä. Eli se on tilanteesta ja henkilöstä kiinni ottaako puoltoistametriä leveän häkin yhelle hamsterille. Tai että alkaako sitte keräämään semmosta hamsterilaumaa kotiinsa. Varmistan vielä etten sano mikä on oikein ja mikä on väärin, uskon siihen että jokainen omaatuntoaan kuunnellen kyllä tietää voiko se hamsteri hyvin vai ei. Hamsterit on erilaisia, toiselle liian pieni häkki voi toiselle olla riittävä.  :)
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

metsku

#785
Ei asumuksessa tai virikkeissä tarvitse mitään vikaa olla jos hamsteri ei ole tyytyväinen tietyn kokoisessa häkissä. Toiset hamsterit nyt vaan on vaativampia kuin toiset.

Ymmärrän, että kasvattajien on pidettävä hieman pienemmissä asumuksissa eläimiään koska niitä on oltava monta mutta harrastaja kyllä voisi pitää vain sen verran eläimiä, että on tilaa laittaa isot asumukset.

Mutta pääasiahan on eläimen tyytyväisyys  :lov

EveM

#786
Eemelin lasitalo parilla kännykkäkuvalla..



ja herra itse..


ja juu, purua ei ole hurjaa kerrosta tällä hetkellä koska herr hamster ei kaivele. Edellisessä siivousvälissä oli purua lähes puoleen väliin mutta kun ei niin ei, herr hamster on enemmänkin kiipeilijämiehiä, siksi noita mökkejä tuolla, puusiltoja on pari lisää mutta ne on kuvanottohetkellä poisotettuina.
*Ensimmäisen hamsterinsa ihmettelijä*

Anzukka

#787
No nyt ymmärsin tuon pointin paremmin. Sorry! Itsekin tietysti suosisin isompia jos olisi tilaa enemmän, villit yksilöt meilläkin tietty isommissa ja rauhalliset niissä tavallisissa.

Minun pitäisi myydä yksi terra pois tai vaihtaa dunaan kun sentin heitolla ei mahdu meidän hyllykköön. :( Ja nykyisessä hamsulassa on sen verran tarkoin tilaa ettei saa minnekkään laitettua k.o. terraa. Voi myös olla että pusken terran johonkin varastoon ja ostan muutaman dunan, että on sitten asumuksia varallekkin. :D
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

hobitti

#788
Täytyypä nyt laittaa kuva uusien tulokkaiden terrasta. Roboveljekset muutti siihen tänään. :)

Koko on 60x30x35cm.
Roboveljekset Timon & Pumba 13.11.2011 ?
Nasu, pk keltainen-musta 10.5.2011 - 18.12.2012 ?
Waldo, lk soopeli vn laikukas 12.5.2009 - 1.5.2011 ?

anskuxxx

#789
Minun on pakko varmaan terran siivouksen yhteydesä ottaa Pertiltä pois tuo Karlien puinen laatikko, missä majailee. Se viihtyy siellä liian hyvin ettei se muuta enää nykyisin tee.  :pihalla:  Harmi tietty kun viihtyy siellä niin viedä mukavaa pois, mutta ennen kun nukkui kulmamökissä, oli se aktiivisempi, nyt ei.  :pihalla:  :pihalla:
~Syyrialainen, Pertti, LK satiini creme,24.06.2011~                                                                                                            ~Koiruus, Spu Aufgeweckt Wolf, 07.02.2007~

Lillugga

#790
Tänään tein Vilperin dunaan erilaisen sisustuksen puolivuotis synttäreiden kunniaksi. Tykkäsi paljon tuosta tunneli systeemistä. :)



Dunassa on siis puinen mökki, ruokakuppi, heinäpesä, kiikkulauta, tuo tunneli systeemi, juoksupyörä, pajusilta, tikkaat ja kivi. :)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

rosewood

#791
^ Tosi kiva sisustus !

Nyt on sitten Minskiltä haettu Imacin criceti 16. Oon kyllä tosi tyytyväinen tohon  :) Saas nähdä kelpaako herralle kun maanantaina haetaan vihdoin kotiin. Todennäköisesti laitan lisäksi jonkun dunaviritelmän, on tuo yksistään kuitenkin hiukka pieni omaan makuuni.
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

Lillugga

#792
^ Kiitos. :)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

rosewood

#793
Tietääkö kukaan paljonko criceti 16 pinnaväli mahtaa olla? En löytänyt mittaa ja mietityttää nyt että onkohan se liian suuri. Onko keneltäkään jolla on kokemusta ko. häkistä, hamsterin poikanen (tai miksei aikuinenkin) päässyt livahtamaan välistä vai näyttääkö tuo pinnaväli vain omaan silmääni suurelta? Lähinnä pelkään että jos hamsteri onnistuu jäämään jotenkin puristuksiin yrittäessään änkeä ulos.
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

Eve87

#794
^ Eiköhän se ole se normaali 1cm, mitä nuissa tehdashäkeissä useimmiten on. Ainakin omassa näyttää silmämääräisesti olevan tuo sentin pinnaväli.  :) mikä on hyvä syyrialaiselle.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani