• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

p@llero

#765
En ole mikään asiantuntija, mutta sanoisin että jos häkki on leveydeltään (?) 89cm sen pitäisi olla aivan hyvän kokoinen  :) Suositukseksi syrkeille sanotaan 70-80x40 tai jotain, eli uskon tuon olevan mainio. Muista silti laittaa häkkiin paljon virikkeitä hamsullesi, pelkkä iso häkki ei riitä. Myös jaloittelu tuo hamsun elämään virkistystä :)
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

rosewood

#766
Juu virikkeitä ja jaloittelua on tarkoitus paljon tarjota  :)  Toivottavasti hamsu sitten viihtyy tuossa. Ja jos ei, niin aina voi tosiaan onneksi ostaa isomman.
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

p@llero

#767
Joo ja kyllä mä uskon että hän viihtyy  :)
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Markka

#768
Lainaus käyttäjältä: "rosewood"Juu virikkeitä ja jaloittelua on tarkoitus paljon tarjota  :)  Toivottavasti hamsu sitten viihtyy tuossa. Ja jos ei, niin aina voi tosiaan onneksi ostaa isomman.
Mutta ei häkkiä täyteen virikkettä, jotta hamsterikin mahtuu :) .
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12

rosewood

#769
^ Ei toki  :)
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

metsku

#770
rosewood, on todella hamsterikohtaista tuo tilan riittäminen. Onko siihen tuleva hamsteri naaras vai uros? Jos hamsterisi rupeaa kalterinpurentaan niin hyvin todennäköisesti mikään muu ei auta kun tilan lisääminen (esim. joku terraario tuohon alle tai toinen häkki yhdistettynä tms.) tai hamsun vaihtaminen terraarioon.

Itse en kuitenkaan pidä eläimen kannalta oikeana tapana vaihtaa samankokoiseen saatikka pienempään terraarioon koska se on oireillut häkissä siksi, että se on sille liian pieni. Toki voi olla järkevää laittaa häkki pois jos se vielä tilan lisäämisen jälkeenkin kaltereita paukuttelee mutta kannattaa vaihtaa ainakin häkkiä isompaan asumukseen.

Dunaa en hankkisi, ne on kaikki liian pieniä ja ennenkaikkea matalia. Kaikkien paras on semmoinen liukuoviterraario jossa on korkeutta myös. Meillä kaikki elukat hamsuista hiiriin ovat viihtyneet erinomaisesti terraariossa jossa kerroksia. Omaan makuuni ihan perusterrat on liian matalia ja harvoin tarpeeksi leveitäkään. Tuon Mikki- syrkin 130x60x60 koko on kyllä hyvä ;)

rosewood

#771
^ Uros on ainakin näillä näkymin tulossa. Pitää katsoa miten lähtee menemään tuon kokoisella häkillä. Ja jos ongelmia ilmenee niin sitten jotain viritelmiä häkin lisäksi tai suureen terraarioon vaihtaminen.
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

metsku

#772
^Uros on aina parempi kun naaras kämpän kokoasioiden suhteen. Syrkkinaaraat on kyllä aika mahdottomia valitettavasti, joillekin ei vaan riitä mikään. Kertoilethan sit kuinka sujuu ja hienoa, että välität tulevasta eläimestäsi :)

rosewood

#773
http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hak ... 0cm/225330 mitäs mieltä ihmiset on tästä? Jos tilaisin tuon tossa isoimmassa koossa ja palauttaisin ton edellisen tilaamani? Mietin vaan että onkohan pudotus liian suuri jos hamsteri innostuu kiipeilemään kalteriosassa. Kauheen stressin oon onnistunut hankkimaan tästä häkkiasiasta, mutta oikeasti haluan tarjota mahdollisimman hyvät olot uudelle tulokkaalle.  :roll:
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

Anzukka

#774
^Pituuttahan tuo toisi vain reilun 10 senttiä lisää. Sinuna en olisi huolissani hamsterillehan riittää ihan hyvin 70x40cm virikkeellinen asumus, niin miksi ei tuo hippasen alle 90 senttinen olisi hyvä, joskus tuntuu että jotkut hamsterit ei edes käytä koko asumusta vaikka se olisi "vain" sen 70cm.
Ei kannata sressata etukäteen häkistä, hamsusi voi viihtyä siinä loistavasti!! :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

p@llero

#775
(Yhdyn tuohon Anzukan mielipiteeseen :)) Jeee tilasin sen alexander-häkin zooplussasta, tulee huomenna toivottavasti jouluksi  :angel Aattelin ne puuosat pistää parafiiniöljyllä, että pysyis ees hiukan puhtaana, vaikka en mä usko että se sinne kauheesti pissii... Onko kokemuksia häkistä? Mitä ootte tykänneet?
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

metsku

#776
rosewood, onhan tuo jälkimmäinen sinänsä parempi koska on isompi ja korkeampi. On tutkittu, että paksu purukerros on hyväksi hamsterille ja tuohon saisi enemmän purua kun siihen toiseen.

Missään nimessä 70x40 kokoinen asumus (vaikka olisi kuinka virikkeellinen) ei riitä eläimelle joka luonnossa kulkee kilometrejä öisin ja joka asuu laajoissa ja syvissä tunneliverkostoissa.

Ei kannata myöskään unohtaa juoksupyörän tärkeyttä sisustuksessa, tutkimusten mukaan siitä on paljon hyötyä hamsterin hyvinvoinnille!

Anzukka

#777
Lainaus käyttäjältä: "metsku"On tutkittu, että paksu purukerros on hyväksi hamsterille ja tuohon saisi enemmän purua kun siihen toiseen.

Ei kannata myöskään unohtaa juoksupyörän tärkeyttä sisustuksessa, tutkimusten mukaan siitä on paljon hyötyä hamsterin hyvinvoinnille!

Olisi mukavaa lukea näitä tutkimuksia jotta kaikki muutkin voisivat viisastua näistä. En väitä että juoksupyörä ei olisi hyväksi mutta, häiritsee tutkimuksiin vetoaminen ilman, esim. linkkejä?

Itse olen ja varmasti monet muutkin joilla on ollut useampia hamstereita ja kasvattajat joilla on ollut hamstereita yli kymmenenkin vuotta ovat hyväksi ja ihan riittäväksi todenneet nuo hamster-dunat ja gabberit jotka on noin kokoa 70 x 40. Onkohan siitäkin sitten niitä tutkimuksia ettei ole riittävä syrkille??
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

metsku

#778
Tuo purukerrostutkimus on linkitetty tänne hamsterifoorumille (taitaa olla tässä ketjussa jopa?) enkä nyt jaksa sitä etsiä uudelleen.

Tutkimuksia siitä, että 70x40 ei olisi riittävä ei varmastikaan ole mutta tutkimuksia siitä, että isompi asumus vähentää häiriökäyttäytymistä (kaltereiden pureskelua, pakonomaista juoksupyörässä juoksemista) on kyllä.

Etsin joitakin linkkejä huomenna, nyt ei jaksa.

Mä en nyt jaksa alkaa vääntämään tuosta 70x40 sopivuudesta. Jokainen voi itse miettiä onko isokokoiselle eläimelle sopiva asumus tuon kokoinen muovilaatikko. Itse yritin kerran sisustaa tuommoista hamsterdunaa väliaikaisasunnoksi syrkille mutta eihän ne virikkeet edes mahtuneet sinne. 30cm korkea juoksupyörä ei mahtunut, semmoinen pesäkoppi ei mahtunut, juoksulautasesta nyt puhumattakaan. Kaikki virikkeet oli syrkkikokoa. Vaihdoin sitten talvikkokoon virikkeet sinne ja katselin kuinka muutama virike ja syrkki täyttivät koko lootan. Mun etiikka, moraali ja sydän eivät kestä katsella eläintä sellaisessa vankilassa. Toivon ettei kenenkään muunkaan kestäisi.

Muoks, laitetaan nyt jotain linkkejä:

Tässä tutkimus jonka mukaan syrkit valitsivat paljon mieluummin juoksupyörän kokoa 35cm vrt 23cm. Hamsterdunaan EI MAHDU edes juoksupyörä kokoa 30cm mikä sotii vahvasti sitä vastaan, että hamsterduna olisi syrkille sopiva (on muun pienuuden lisäksi liian matala). http://la.rsmjournals.com/content/39/4/442.full.pdf

Tässä tutkittu kropan koostumusta juoksevilla ja ei- juoksevilla hamstereilla. Koko tutkimukseen ei ole pääsyä mutta lopussa todetaan, että juoksupyörän käyttö on hyödyllistä: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 840400232X

Tässä tutkittu, että naarassyrkit jotka pääsivät juoksupyörään saivat isompia poikueita kuin ne joilla oli toimimaton juoksari. Myös stereotyyppistä kalterinsyöntiä esiintyi vähemmän: http://www.ths.vetsuisse.unibe.ch/unibe ... 05_ger.pdf

Tässä yksi häkkikokotutkimus. Vaikka isommassakin häkissä asuvat söivät kalteria ja häiriökäyttäytyivät niin sen kesto ja tiheys oli merkittävästi vähäisempää kun pienemmissä häkeissä asuvilla: http://www.ths.vetsuisse.unibe.ch/unibe ... ry_ger.pdf

Tutkimuksia on myös tuosta kalterinsyönnistä, se on pakonomaista häiriökäyttäytymistä ja aina merkki siitä, että eläimen asiat eivät ole hyvin.

Mut eiköhän noilla alkuun pääse?

rosewood

#779
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Mun etiikka, moraali ja sydän eivät kestä katsella eläintä sellaisessa vankilassa. Toivon ettei kenenkään muunkaan kestäisi.

Sama juttu mulla. Eilen käväisin faunattaressa ja siellä katselin juuri 70x40 kokoista hamsterdunaa ja mietin että miten joku oikeasti voi saada sinne mahtumaan syyrialaisen ja kaikki tarvikkeet hyvällä omalla tunnolla. Toki kaikilla on omat mielipiteensä ja jos joku on todennut että se on omalle hamsterille hyvä en minä ala väittämään vastaan.  :) Kuitenkin sen takia yritän miettiä tarkkaan millaisen asumuksen tulevalle syrkilleni hommaan että ei tarvitse jatkuvasti miettiä että onko tämä nyt tarpeeksi vai ei. Minä tarjosin marsuillenikin aikoinaan mahdollisimman suuret tilat, ja aion tarjota hamsterillekin. Sen ei pitäisi olla ainakaan syyrialaisten tapauksessa suhteutettuna hamsterin kokoon kuinka paljon sitä tilaa antaa. Jos joku pystyy katselemaan hamsteriaan pienessä tilassa niin okei, mutta minä en pystyisi.

Viestilläni ei ole tarkoitus loukata ketään jolla on käytössä vähän pienemmät häkit/dunat/terrat, koska uskon kyllä että ainakin tällä foorumilla kaikki ajattelevat omien pikkuistensa parasta ja näkevät itse minkä kokoisessa asumuksessa hamsteri voi hyvin.
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]