Juoksupyörä

Aloittaja GaneshaX, 04.11.07 - klo:12:42

GaneshaX

Silent spinner (medium) on halkaisijaltaan 16cm, eli todella pieni aikuiselle syrkille. Pyörän olisi hyvä olla ainakin sen 20cm  :)

Nape

No niin olipas hyvä etten sitte hommannu sitä medium kokoa. Hankala muutenki ostaa vaan kuvan perusteella jotain. Pitäs aina nähä  ja saada hypistellä.

Tekis mieli tuollaista puista niinkuin tuossa oli linkkiä laitettu tai sitten sellasta Giant-pyörää..

Elida

Meillä on Karlie Wonderlandin puinen juoksupyörä (halkaisija 29 cm) ollut käytössä vähän vaille vuoden ja vielä kertaakaan sieltä ei ole löytynyt sen enempää pissoja kuin kakkojakaan eli riippuu ilmeisesti tosi paljon hamsterista, miten pyörän kanssa käy. Eppi yleensäkin pissii vain pissalaatikkoon - kakatkin on yleensä siististi yhdessä kohdassa (usein pesän nurkassa - yök! ;)). Itse tykkään, kun tuo pyörä on niin hiljainen, eikä kuulu muuta kuin tassujen rapinaa (luulen lisäksi, että puupyörä kuluttaa kivasti vähän kynsiäkin...).
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

pikkumaria

Onko tuo 29 cm hirveän iso? Kun häkki ei kuitenkaan ole meillä mikään hirmu suuri, siksi kallistuisin ehkä tuon 20 cm kokoisen puoleen enemmän.

Elida

^Hmmm... No, pyörä on halkaisijaltaan sen 29 cm ja siihen jalusta päälle korkeussuuntaan. Leveyssuuntaan ehkä 15 cm (villi veikkaus vaan, kun en pääse nyt asiaa tarkistamaan). Ei se meidän häkissä ainakaan mikään ongelma ole, mutta jos on kovin pieni asumus, niin voi viedä turhan paljon tilaa.

pikkumaria

Perskules. Tuon häkin korkeus on vain 30 senttiä. Ei sinne oikein tuo puinen pyörä varmaan mahdu... Sellaisen 20 senttisen näin kaupassa ja se näytti kyllä melko pieneltä. :o Haluaisin kyllä vähän yli 20 senttisen pyörän tuolle, mutta aina on joko 20 senttiä tai 28 (mikä on yleensä sitten liian iso tuonne häkkiin).

Toivottavasti tuota elikkoa itseään ei haittaa tuo matala häkki  :roll:

Lecksa

Suunitelmissa on ostaa syyrikselle puuha-aitaukseen tämmönen 40cm juoksupyörä joka on tarkoitettu siileille mutta luulisi olevan riittävän kokonen ja kestävä ratkaisu vaikka hinta hirvittääkin.

GaneshaX

Katso mieluummin sellainen n. 30 senttinen pyörä aitaukseen. Ainakin Comfort Wheeliä saa aika monesta paikasta ja on varmasti riittävän valtava pyörä ja paljon edullisempikin  ;)

edit. tai esim large rolly:
http://www.tassumassu.com/juoksupyora-r ... -2037.html

40 cm on ehkä turhankin iso hamsulle. Meillä on 30cm pyörä jaloittelualueella  :)

Giten

Meillä on Karlie Wonderlandin puinen 20cm pyörä, koska suurin koko ei välttämättä olisi mahtunut dunaan kun duna on 31cm korkea. Onko tuo 20cm nyt varmasti riittävän kokoinen? Kyseessä naaras-syrkki n.2kk, joka kasvaa vielä.

GaneshaX

Kyllä se 20cm pyörä on valtaosalle ihan hyvä. Jotkut hamsterit kasvavat suuriksi, jolloin pyörä jää helposti liian naftiksi.

Hamsun vanhempien koosta saa aika hyvin käsityksen, minkä kokoinen siitä kasvaa  :)

Giten

Vanhempien koosta en tiedä mutta kun tänään punnitsin tytön, niin paino on 154g, eli varmaan aika iso ikäisekseen.

s.at.u

Meil on se Karlien puine juoksupyörä, ollu nyt about reilun kuukauden käytössä talvikkotytöllämme. Oikein hyvin on toiminu, oon tykänny itekin tosi kovasti! Siinä on vaan yks ongelma. Tää mein tyttö on pissiny sen ihan melkeen pilalle. Aina välillä oon sitä jollain kostealla rätillä pyyhkiny. Yhen yön jälkeen on taas pissitty uudestaan kauheeseen kuntoon.
Onks teillä siis vinkkejä, millä pesuaineella tai jollain sitä vois pestä? Ku eihä sitä puista uskalla semmoilla ihan kokonaan kastella..

Nape

Kokeile pyyhkiä etikalla se pyörä. Poistuis pissanhaju, niin jospas ei sitten enää pissais siihen.

Giten

Mikäli se on oikein likainen, mielestäni sen voi kastella. Olen ainakin puisia mökkejä pessyt ihan fairylla, astianpesuharjalla ja vedellä. Sitten kuivattanut nopeasti lämpimässä saunassa.

Marla

Puisen juoksupyörän (ja muiden puisten virikkeiden) käsittely parafiiniöljyllä suojaa niitä virtsalta ja lialta. Parafiiniöljy on myrkytöntä ja ympäristöystävällistä, eli ei tee pahaa hamsterille - mitä nyt sitä käytetään myös ummetuksen hoitoon tiettyjen ominaisuuksien vuoksi, joten ei sitä hamsterille juottaa kannata. :haha