Keskustelua uusista ilmohinnoista

Aloittaja Mustikkamaan, 13.06.10 - klo:16:38

Vevve

Oho, vertasinkin ei-jäsenien hintoja ja vanhoja hintoja. Onpa pöhköä ettei ole ollenkaan korotettu.  :roll:

Nape

Niin se on kyllä totta, että eipä välttis monella lapsella ole varaa omalla viikkorahalla tuoda hamsteriaan näyttelyyn, kun se maksaa sen 4e, tai sit pitää ainakin säästää parit viikkorahat. Mut mä aattelin sen niin, että vanhemmat maksaa sen näyttelymaksun, niin silloin se 4e ei tunnu niin isolta rahalta.
Ja onhan tuo junnuluokka kuitenkin kivankuuloinen juttu!

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mä en ehkä osaa aatella nyt kunnolla, on sata asiaa taas pyörimässä päässä, joten mun täytyy kysyä, että mikä tossa lasten lemmikkiluokan hinnankorotuksessa on se vastaan haraava juttu ?
No en mä tiedä onko ihan loppuun asti mietittyä, että jonkun luokan ilmohinta tuplataan ja toisiin ei kosketa ollenkaan. Lasten lemmikkejä on muutenkin  varmaan aina vähiten, että eipä tällä korotuksella taida olla muuta vaikutusta kuin että osallistujia tulee entistä vähemmän. Alhaisella hinnalla oli myös sekin idea, että lapsi voisi helposti itsekin sen hinnan maksaa.

Saana

Mikä on perustelu sille, että veteraanit ovat ilmaisia? Eikö tavallaan pitäisi suosia nuorten eläinten näyttelyttämistä eikä "kiusata" enää vanhoja eläimiä. Eli nämä vanhemmat eläimet tuotaisiin paikalle vain jos olisivat niin hyvässä kunnossa, että ne kannattaa tuoda ja silloin siitä olisi valmis maksamaankin? Njoo, tuo oli pohdintaa, ei ollenkaan (vielä) mielipide.

Mä en edelleenkään oikein ymmärrä lasten lemmikkiluokkaa, koska mielestäni hamsterin hyvälle kunnolle on ns. standardi ja kyllä lastenkin lemmikkien tulisi olla ihan yhtä hyvin hoidettuja kuin aikuisten. Ja onhan niiden lastenkin lemmikkien hoidosta aina vastuussa aikuinen ihminen, jolla on aivan samanlainen mahdollisuus ottaa selvää hamstereiden hoidosta kuin näyttelyitä kauemmin tahkonneilla. Ja eivätkös näyttelyt osittain lemmikkiluokkien osalta ole juuri sitä varten, että voitaisi jakaa sitä tietoa hoidosta. Mun arvostellessa se hamsteri voittaa, joka on sillä hetkellä parhaimmassa kunnossa, oli sitten 5-vuotiaan tai 50-vuotiaan lemmikki. Toivottavasti uusilla harrastajilla ei ole sellaista kuvaa, että näyttelyt olisivat jotenkin sisäänpäinlämpiävää touhua. Ehkäpä lasten luokan sijaan pitäisikin järjestää aloittelijoille oma luokka, jonne saisivat tulla vain ensikertalaiset. Lasten lemmikkiluokassa on aivan samanlaiset palkinnot ja veikkaan, että kaikki alle 12-vuotiaat tulevat paikalle vanhempiensa kanssa, jotka todennäköisesti reissun maksavat, joten miksi hinta olisi yhtään halvempi kuin perinteisessä lemmikkiluokassa? Tuo äskönen oli ehkä mutua, joten ehkä maksuista tehdä jotein kyselyä osallistujille, että kuka osallistumisen lopulta maksaa. Ja kun ne viikkorahatkin kaiken lisäksi nykyään on jotain ihan muuta kuin se meidän 5mk silloin 80-luvulla ja ennen sitä.

Njoo, jos lasten lemmikkiluokka jätetään tai sille järjestetään vastaava niin nykyinen hinnankorotus suhteutettuna osallistujamäärään on kyllä aika suuri. Eli tässä Ninden kanssa samaa mieltä.

Ja edelleenkin sanon vielä sitä, että nyt tuo rokotus koskee suuria eläinmääriä tuovia ja suurin osa kaiketi on niitä muutaman hamsun tuojia eikä korotus koske kaikkia näytteilleasettajia tasapuolisesti. Itse olen ollut tilanteessa, jossa koko luokka olisi jäänyt käsittääkseni pois, jos en olisi omia eläimiäni tuonut paikalle. Samoten kiinariluokassa on äärimmäisen vähän osallistujia tällä hetkellä, kun Mia viettää mammalomaa. Onhan se toki hyvä asia, etteivät isot luokat paisu järjettömiksi, mutta tässä kyllä verotetaan ikävästi nyt niitäkin jotka eivät tuo niihin suuriin luokkiin eläimiä. Itse toivoisin tuomaripulaan lisää pohdintaa. Eli mahdollisesti suurempaan ääneen mainostusta, että tuomariharjoittelijoiksi uskaltaisivat lähteä kaikki vanhemmat harrastajat. Käsittääkseni tässä kuitenkin ajetaan takaa yhdistyksen raha-asioiden kohentamista, joka ei tällä nykyisellä korotuksella kyllä onnistu.

Ei-standuille ei ole tarjolla sertejä, kuten standuille ja koe-standuille. Voisikohan niille kehittää jotain vastaavaa ja sitä kautta hinnan voisi nostaa muiden tasolle. Kerrankin eräs ruotsalainen tuomari oli todella pahoillaan, kun ei voinut ei voinut antaa jollekin ei-standuhamsulle mitään sertiä vastaavaa, kun se sellaisen olisi hänen mielestään ansainnut. Kuma tuntuu olevan ehkä hieman lohdutuspalkinnon maineessa ulkomuotoluokassa.

Tuli ehkä vähän OT:ia sekaan, sorry.

Nilla

Mun mielestä ihan hyvät hinnat kyllä. Ja toi lasten lemmikkiluokan ilmohinta olikin ihan hyvä nostaa, koska onhan se huomattu, että lasten lemmikissä ne palkinnot on kuitenkin joskus melkein parempia, kuin ihan tavallisessa lemmikkiluokassa.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Jane_O

Lainaus käyttäjältä: "Annina"Mikä on perustelu sille, että veteraanit ovat ilmaisia? Eikö tavallaan pitäisi suosia nuorten eläinten näyttelyttämistä eikä "kiusata" enää vanhoja eläimiä. Eli nämä vanhemmat eläimet tuotaisiin paikalle vain jos olisivat niin hyvässä kunnossa, että ne kannattaa tuoda ja silloin siitä olisi valmis maksamaankin?

Ensinnäkin tästä olen aivan samaa mieltä. Miksi juuri niiden pitäisi olla ilmaisia, joiden joukossa on paljon niitä, joita ei enää todellakaan pitäisi näyttelyyn tuoda. Se, että veteraanikin olisi maksullinen laittaisi vähän ensin miettimään kannattaako eläintä enää näyttelyyn raahata.

Toiseksi mielestäni korotus olisi pitänyt nimenomaan kohdistaa siihen 1. ja 2. eläimeen. Ja mielestäni myös lemmikkiluokassa olisi ollut 1e:n korotus paikallaan. Jos ilmojen korotuksella on tarkoitus tuoda enemmän kassaan rahaa, eikö silloin olisi ollut paikallaan korottaa juuri noita edellä mainittuja, koska niitä on valtaosa näyttelyssä loppuviimein kuitenkin.

En oikein tiedä mitä mieltä olla tuosta lasten lemmikkiluokasta, toisaalta ihan hyvä että se on olemassa, toisaalta en näe mikseivät nuo eläimet voisi menestyä normi-lemmikkiluokassakin. Ehkis pitäisi olla joku systeemi, että olisi vain yksi lemmikkiluokka, mutta siinä olisi sellainen "lapsi-haara" eli tyyliin tuomari voisi tämän tiedostaessaan jakaa esim. lisäkannustuspalkintoja tai jotain. Emmä tiiä tajuuko kukaan nyt mitä tarkoitan, mutta jos siis nykyisen lasten lemmikkiluokan tarkoituksena on palkita myös lapsia ja se ettei aikuiset ns. jyrää heitä, niin eiks tuo ajaisi saman asian? Varsinkin siis nyt, jos kerran se on samanhintaista. Tai sitten pitäisi evätä osallistumismahdollisuus kunnon lemmikkiluokkaan esim. alle 12 vuotiailta, jolloin ehkä tuo ajaisi pointin lasten lemmikkiluokalle ainakin tuolla nykyisellä hinnalla.
Ja kuinkakohan epäselvä onnistuin olemaan, tuli vähän sekava pohdinta :D, toivis ees joku tajuaisi mun pointin...

Ja edelleen sillä pehmoeläinluokalla saisi kivasti pikku lisätuloa plus viihdettä perheen pienimmillekin.
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

Sirpa

Kysyn nyt, että mitä noissa hinnoissa nyt oikeasti on edes korotettu? Ulkomuotoluokassa joutuu  3.-10. hamsterista maksamaan 3,50 euron sijaan nyt 4 euroa ja 10. hamsterin jälkeen 2,50 euron sijaan 3 euroa? No johan oli mäjäys. Jos oletetaan että osallistujamäärät pysyvät samoina jatkossa, niin miten paljon tämä vaikuttaa?
Lasten lemmikin hinnankorotus ei ole mielestäni mitenkään linjassa, vielä se olisi voinut joku 3 euroa ollakin, mutta onko lasten lemmikissä yleensäkään kovin paljon osallistujia? Karsitaanko tällä ne vähätkin ja toisaalta onko tästä hinnankorotuksesta yhdistyksen kannalta mitään hyötyä?

Miksi muuten tuo ei-standardiluokka on noin halpa? Juu, ei sertejä, mutta silti? Ennemmin olisin nostanut tuon ei-standardiluokan hinnan sinne 4 euroon, vaikka eipä niitäkään paljon yleensä näyttelyissä ole.
Veteraanien ilmaisuudesta olen myös samaa mieltä monen edellisen kanssa, että niistäkin voisi alkaa periä hintaa, ehkä jopa ihan samaa kuin nuorista tai avoimen luokan hamstereista.

Mutta jos ajattelen vain omaa napaani, niin tuo ei vaikuta yhtään mitenkään minun näyttelymaksuihin. Kaksi hamsteria ja niistä toinenkin eläköitynyt näyttelyistä jo, niin hinnat ei nousseet pätkääkään.

Nape

Mä oon niin uusi vielä, mutta kysynkin, että mainostetaanko noita näyttelyitä mitenkä etukäteen, että ainakin näyttelypaikkakunnalla olis jossain kaupan ilmotaululla mainos näyttelystä ja vaikkapa hintatiedot jne. ja silleen hyvissä ajoin, että nekin jotka eivät välttämättä nettiä käytä (sellaisiakin ihmisiä vielä on), niin voisivat tuoda hamsterinsa vaikkapa siihen lasten lemmikkiluokkaan? Tuskin kaikilla hamsterin omistajilla on nettiä käytössä?
En sitte tiiä miten jotku hamsterien hamstrauskisat yms vetäis lapsia puoleensa ja just jotku karvaelukkanäyttelyt yms.

Muoks: Vaikka menihän tää mun juttu nyt kyllä OT:ksi mun osalta, koska tässä puhuttiin alunperin näyttelymaksuista eikä siitä miten lapsia saatais osallistumaan lasten lemmikkiluokkaan, sori!

Saana

Ei vissiin tarvi mainostaa, ku nykyselläänki osallistujia on liikaa? Mmmh, vai pitäskö laittaa maksimimäärä sille, kuinka monta hamsteria yksi osallistuja, tai sanotaanko, että yksi perhe (talous) saa tuoda?

Nykyään varmaankin suurimmalla osalla ihmisistä on netti käytössä ja jokaisella on mahdollisuus käyttää kirjaston ilmaista nettiä. Näyttelyilmoitukset löytyvät sekä SHY:n sivuilta, foorumilta että SKJL:n sivuilta. Sekä käsittääkseni myös yhdistyksen omasta lehdestä.

Nape

^Juu eli tosi monesta paikasta kyllä löytyy tietoa.

No jokatapauksessa mun mielestä nuo hinnat on tosi kohtuulliset, vaikka niitä vähän korotettiinkin.
(Voi aatella niinkin, että jos on varaa lähteä esim 150km päähän näyttelyyn, niin ei varmasti muutama euro lisää kuluihin hirveesti vaikuta siinä vaiheessa.)

Anonymous

Tääki pomppaa hiukka ohi hinnosta puheen, mutta olisko paha jos järkkäis meijänki näyttelyssä (vaikka Hyvinkäällä) tarvikekirpparin? No tähän varmaan moni ajattelee että tuo tavarat jos niille on jo ostaja. Sitten voisi järkkää sen pehmoleluluokan täällä ekan kerran.

MirkkuH

Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi lemmikkiluokan ilmoja ei ole korotettu, niissähän on aina suuret osallistuja määrät.

Mielestäni olisi voinut kaikki hinnat korottaa järjestään 0,50 -1€.

No ei tuo meikäläistä liikuta, jos sen pari hamsua ilmoittaa näyttelyihin :D

...mä voin rustata ne ruusukkeet pehmoeläinluokkaan, tarvikkeet on :)

Ninde

Täällä on tullut hirveästi hyviä huomioita.

Ei-standardiluokasta ensinnäkin, se on halvempi sen vuoksi että a) hamsterin väriä ei arvostella, b) ei jaeta sertejä ja c) ruusukkeet on pienemmät kuin muissa luokissa.

Lemmikkiluokan uudelleenjakoa voisi ehkä miettiä. Ruotsissahan usein varsinkin standardiluokassa jaetaan syrkit junioreihin ja senioreihin, heillä tosin 5kk ikään asti menee junioreihin. Tai mitä jos perustettaisiin aikuisten lemmikkiluokka k-18?  :D

Olen myös sitä mieltä, että vetskut voisi hyvin olla maksullisia koska esim. kiinareilla näyttelyttämisikä on huomattavasti korkeampi kuin muilla kääpiöillä ja joskus vetskuluokissa on ollut melkein 10 ilmaista osallistujaa. Plus että valitettavan usein näkee niitä veteraaneja jotka ei enää ole näyttelykunnossa ja tuodaan silti kun se on ilmaista - tätä on tehneet ihan menestyneet ja osaavat kasvattajatkin...  :|

Määrärajoituksia/omistaja en missään nimessä laittaisi, koska se taas ei ole reilua niitä kohtaan joilla on paljon hamsuja. Kuitenkin hamsut elää niin vähän aikaa ja näyttelyitä on suht harvoin.

Voisiko KUMA:n arvoa jotenkin yrittää korottaa, jos vaikkapa x-määrällä kumia saisi jonkun tittelin?

Ja rahasta kun puhuttiin, niin yksi parhaista tavoista "tehdä rahaa" näyttelyissä on kohtuuhintainen ja runsas puffetti! Ennen muinoon on puffalla tehty parhaiten voittoa. Jos jollakin olisi tukkukortti, niin kannattaisi ehdottomasti käytä hakemassa sieltä karkkia, mehuja jne. Tosin saa normi marketeistakin esim. suklaapatukoita ja trippejä edullisesti, joita voisi sitten myydä muutaman kymmenen sentin voitolla.

Puffaleipojia kannattaisi kysellä esim. täällä foorumilla hyvissä ajoin, usein löytyy ihmisiä jotka tykkäävät leipoa (sekä makeaa että suolaista olisi hyvä olla myynnissä) ja haluavat auttaa. Raaka-aineet on korvattu kohtuullisessa määrin.

Nape

Juu minä ilmoittaudun ainaski leipojaks sitten hyvinkäätä varten! EIköhän sitä muutamat käntyt ehdi vääntää jossain välissä :D

Tuo lasten pehmoluokkahan on kiva juttu!

Ja jos sitä porukkaa on liikaa hamsterinäyttelyissä jo nyt, niin pitäsköhän hinnat olla vielä korkeemmat, niin sillä varmaan saatais pienennettyä sitä osallistujamäärää :teipit

Marla

Lainaus käyttäjältä: "MirkkuH"...ai jaa onko se niin, että ei haluta, että hamsuja ilmoitataan näyttelyihin...no pitää ilmottaa sitten vain pari tonne Hyvinkäälle...

Mielestäni olisi voinut kaikki hinnat korottaa järjestään 0,50 -1€.

No ei tuo meikäläistä liikuta, jos sen pari hamsua ilmoittaa näyttelyihin :D
Totta totta. :D Tässä varmaan olikin ideana, että saadaan vähennettyä hamsterimäärää, kun nuo parin hamsterin hinnat pysyi samana ja muut nousi. :haha
Tuntuu hirveän oudolta ajatus, että isot hamsterimäärät olisivat huono juttu, kun mun mielestä se vaan on hyvä, että ihmisillä on kiinnostusta tuoda eläimiään näyttelyihin jne. Tietty tuomarikapasiteettiongelma on asia erikseen... Toisaalta olis harmi, jos esim. syrkeillä olis kaksi eri tuomaria, kun arvostelut saattaa poiketa niin rajusti.

Samaa mieltä mm. tuosta leipomisjutusta olen - itse voisin vallan hyvin leipoa jotakin, ja äiti myös on vihjannut, että voisi leipoa (kyllä kokki osaa).