• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

Cindu

#675
^
Kauhia kun nuo hamsterit vanhenee niin äkkiä, omat pikku mussukat  :nops: En oo ite koskaan kuullut että kivekseen voisi tulla syöpä, mutta kyllä se varmaan voi olla mahdollista.

/ EDIT: Marla Ei voi olla ilman niitä! Nyt kuukausi oltu Söpön poismenon jälkeen ilman hamsteria, on se vaikeaa.. Onneksi tulee uusi tulokas Lokakuussa  :)
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Minski

#676
Joo Marla ei mieti mitään tommosia nyt ollenkaan; aattele nyt miten kaipaisit sitä juoksupyörän kitinää ja kalterin jyrsintää ja kaikkia ihania hörökorvia ja nappisilmiä ja pikkusia vikkeliä tassuja :) Ja ennenkaikkea MEITÄ  xD

PiiaL: Vanhushamsuille tsemppiä !
Meillä on ens vuosi sellasta suurta poistumisen aikaa varmastikin, koska välillä tammikuu-heinäkuu mulla on 8 hamsua, jotka täyttää 2 vuotta, varmaan tosi monta poistumaa tulee siis olemaan lyhyen ajan sisällä...
Hamsteriton tätä nykyä

Nape

#677
Marla ei kyl oo menossa mihinkään, ethän :sydan

Kurjaa aina, kun noita hamsuja alkaa vanhuus vaivaamaan :|  


Voi hyvänen aika, Linda leikki taas eilen illalla koiran vinkulelua. Mahdotonta piippailua ja ees taas ravaamista, kun aisti Lillanin läsnäolon. Voiskohan kuiteski olla, että tuo ois niinku kiimaa, koska joka ilta tuota ei tapahdu, eikä Linda vaikuta mitenkään agressiiviseltä. Noh en tiiä, mut ihan hassu se on. Eikä Lillani edelleenkään oo kasvattanu palleja xD

PiiaL

#678
Nyt on lääkäriaika varattu molemmille vanhuksille, tosin sain sen vasta ensi viikon tiistaiksi, mutta ei tässä nyt luultavasti hengenhätä tule kummallekaan. Täällä kun on vaan yksi jyrsijöihin perehtynyt, mukava ja tietäväinen lääkäri ja hänelle on aikoja aika niukasti. Nyt saapi olla hieman rauhallisemmin mielin sitten, kun tietää että enempää ei nyt voi tehdä kuin odottaa ja seurailla mitä tuleman pitää..

nennu

#679
Kukas se täällä Iisalmessa tietää jyrsijöistä enemmälti?

PiiaL

#680
^ Laitoin sulle yksäriä, vaikka ennyt tiedä olisiko ollut niin paha julkisestikaan nimiä sanoa.

Marla

#681
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Joo Marla ei mieti mitään tommosia nyt ollenkaan; aattele nyt miten kaipaisit sitä juoksupyörän kitinää ja kalterin jyrsintää ja kaikkia ihania hörökorvia ja nappisilmiä ja pikkusia vikkeliä tassuja :) Ja ennenkaikkea MEITÄ  xD
No sepä juurikin, että mä en oikeasti tiedä, pystyisinkö olemaan enää ilman hamsuja, kun olin niin pieni skidi silloin, kun ekan hamsuni sain, ja siitä lähtien noita onkin tuossa aina ollut. :)
Ja kun justiinsa nyt on pari noita poikueitakin tuossa, ja herkkuja nuorukaisia, joilta vois odottaa vaiks mitä, niin... en tiedä, hitsi vieköön, mä oon huono tekemään mitään isompia päätöksiä. :teipit Kai mun pitää kuunnella fiksumpia kumminkin, kun ei oikein mistään taholta ole tullut tukea lopettamiselle, korkeintaan neutraalia suhtautumista, ja noilta muutoinkin negatiivismielisiltä lähipiirin ihmisiltä en ees kysy...

Ainakin joka tapauksessa annan hamsumäärän laskea luonnollisen poistuman kautta ainakin muutamalla korvaparilla, koska tähän kämppään nyt ei mee määräänsä enempää, ja vähennyksestä selviän sillä, että jatkossa pidän lemmikki- ja jalostushommat samoissa, enkä hanki pelkästään lemmikkimielellä hamsuja, vaan pidän molemmat puolet mielessä, lemmikkiys etusijalla tietty, mutta ei enää kaltoinkohdeltuja knikkihäntiä tai ruotsalaisia tukkuhamsuja (vaikka tämä yksi tukkuhamsu olikin ehkä tähänastisen hamsuelämäni spesiaalein ja persoonallisin tapaus).


PiiaL, Biancalle jaksamisia itseltäni ja Bablo -veljeltä! Samaten Darwinille myös, ja onhan täällä kaksikin Darwinin lapsenlapsenlasta, Rutina ja Hani. :sydan

Mustikkamaan

#682
Joo ei tommosia lopettamisia kannata ees harkita - vastahan sä kunnolla pääsit alkuun! Mä oon lopettanu pari kertaa ja aina oon tullu takas :D Tosin välillä kun vastoinkäymisiä (ts. ongelmia eläinten kanssa) tulee liikaa, niin joskus meinaa ihan pakottaa lopettamaan. Mut eipä sitä saa ihan helposti lannistua, hamsteriharrastus on pääosin kuiteskin tosi mukavaa :)

Meillä lopetettiin toi "Retardo", eli se alikehittynyt, vinonenäinen campbelli. Se oli niin omituinen, että huhhuh. Harmittaa kauheasti, ettei ollut varaa lähettää sitä Eviraan - en silti raskinut sitä joulukuun veronpalautuksiin asti pitää. Hyvin se söi ja joi, mutta oli se kertakaikkisen omituinen tapaus.

Muutoin meillä voidaan hyvin ja pulskasti. Ootan koko aika hartaasti, että koska toi mun syyrisuros hankkii knikin, etten saakaan käytettyä sitä tolle naaraalle :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

#683
Lainaus käyttäjältä: "Marla"jatkossa pidän lemmikki- ja jalostushommat samoissa, enkä hanki pelkästään lemmikkimielellä hamsuja
Hyvä Marla !
Tuommonen mielen maltti onkin tän hamsukasvatuksen avainsana :yes: Ja olen huomannut sen olevan myös monille se kompastuskivi; hankitaan hamsuja jos minkäkinlaisella väriskaalalla ja hirveästi saman ikäisiä hamsuja sekä hamsuja joita ei siihen kasvatukseen tarvitse, jolloin tulee tilanne, että ne samanikäiset hamsut ovat jalostusiässä samaan aikaan ja saavat poikaset samaan aikaan = hamsumäärä tuplaantuu ja sitten tulee se väsymys koko hommaan. Hamsukasvatus onkin mielestäni pitkäjänteisen ihmisen hommaa, joka pystyy pitäytymään selkeissä suunnitelmissa ja sanomaan välillä ei kaikille hamsuhoukutuksille, liian malttamattomat ja impulsiiviset ihmiset aika varmasti palaa hommassa loppuun ja väsyy taakan alle.

Ja vastoinkäymiset on sitten se toinen kompastuskivi, joille ei valitettavasti kukaan voi mitään. Oon mäkin miettinyt vakavissani lopetettavani koko hamsuilun kun aina pulpahteli knikkejä joka puolella, tuli tunne, ettei vois vähempää kiinnostaa koko homma enää, mutta kyllä tässä nyt on taas into noussu :)
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#684
Voin allekirjoittaa Minskin jokaisen sanan! Itselläni impulsiivisuus on ollut todella haitaksi hamsukasvatuksessa (nyt se asia on korjattu!), mutta suurimman ongelman ovat tuoneet nimenomaan hamsujen terveysongelmat - voi olla että olen niiden suhteen jopa vähän liiankin herkkänahkainen tänä päivänä.

Sitten pitää muistaa, että kun hamstereita on paljon, myös ongelmia on paljon! Tuntuu välillä ihan hirveältä, kun eläimiä alkaa mennä useampia lyhyen ajan sisällä. Siinä tulee ihan sellainen olo, että eihän tässä maailmassa ole mitään järkeä. Itse en osaa varsinkaan outoja kuolemia tai sairastumisia painaa villasella, niin tietyissä tilanteissa tekee mieli luopua koko hommasta.

Onkin tosi tärkeää, ettei ota liikaa eläimiä lyhyessä ajassa - vaikka kuin tuntuisi että pystyyhän sitä. Hamsterit ovat niin helppoja, että hoitaahan isonkin lauman miten päin vain, harvalle niistä hoitorutiineista ongelmaa muodostuu. Siinä vaiheessa iso eläinmäärä alkaa vasta stressaamaan, kun ongelmia alkaa kasautumaan. Kaikilla on yhtäkkiä knikkejä, diabetesta, luonnevikoja, viallisia rakenteita tms. (campbelleillä just nää voltintekijät ja vinonenäiset, mitkä pitää sulkea pois jalostuksesta) tai sitten ne eivät vain tuu tiineiksi.

Jo muutamien eläinten outoudet tuntuvat siltä, että KAIKILLA on jotain eikä mikään ole kohdallaan! Jos menee ihan överiksi sellainen tunne, niin aikalisä on hyvä - ei kuitenkaan kannata pistää peliä poikki. On syytä vaikka ottaa muutaman kuukauden miettimistauko, menee sitten jonkun osalta astutukset ohi tai ei. Parempi niin, kuin tehdä hätiköityjä päätöksiä :)

Tää nyt ei koskenut Marlaa sinänsä, kunhan pohdin kaikkia yleisiä hajatelmia :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Vevve

#685
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Jo muutamien eläinten outoudet tuntuvat siltä, että KAIKILLA on jotain eikä mikään ole kohdallaan! Jos menee ihan överiksi sellainen tunne, niin aikalisä on hyvä - ei kuitenkaan kannata pistää peliä poikki. On syytä vaikka ottaa muutaman kuukauden miettimistauko, menee sitten jonkun osalta astutukset ohi tai ei. Parempi niin, kuin tehdä hätiköityjä päätöksiä :)

Allekirjoitan!
Mulla meni käytännössä koko viime syksy ja kevät ihan plörinäksi: ensin pohtiessa mikseivät hamsterini lisäänny, sitten tuli yhtäkkiä kahdelle hammasongelmia, sitten diabetesta, robopoikueessa oli outoja tulehtuneita tassuja, kotiin jäänyt poikanen noista roboista kuoli tapaturmaisesti ja kaiken päätteeksi talvikkolinjani melkein viimeinen terve vesa ei suostunut lisääntymään millään ja kuoli sitten vanhuuteen. Nyt sen siskonpoikakin kuoli, joten siihen tyssäsi mun talvikkolinjani.  :kieli

Lopettamista en tosin ole vielä harkinnut muistaakseni hetkeäkään! Äitini jo ehdotteli että etkös sä voisi ruveta vaikka hiiriä tai pelkkiä roboja kasvattamaan, mutta ei kyl :D Aloitan alusta talvikoiden kanssa oikein hyvillä mielin.

ps. löysin tänään kirpparilta 15 sentillä kolme kivaa kippoa (tuhkakuppia  :D) hamsuille kuivaruokakupeiksi.

Aya

#686
Meillä on ollut hamsuja vuodesta -94, näihin vuosiin on mahtunut ainoastaan pari hamsutonta kuukautta. Mutta nyt vaan tuntuu et ei kiitos enää, elämässä on niin paljon muutakin tällä hetkellä ja erityisesti koiraharrastus menee hamstereiden edelle. Tokihan mä edelleen pyörin paikallisyhdistyksen hallituksessa ja tuomaroimassa, ihan irti tuskin pääsen  :haha Tällä hetkellä meillä on kolme vanhusta, haaveilen, että sittenkun nuista aika jättää, niin saisin jonkun nätin pk rex soopelin, mutta sitä aikaa odotellessa, että löydän jonkun tarpeeksi nätin yksilön.... Jokuhan vois jo alkaa tehtaileen mulle sellasta täydellistä kaveria XD

Nilla

#687
^ Sellanen kelpais mullekkin, oi että  :lov

Mulla on kans nyt vaivaset 3 hamsua ja kaikki on yli vuoden. Vanhin täyttää enskuussa 2v ja on kyllä jo aika mummo. Nuorin on sit Berry joka täytti vuoden tässä kuussa ja jonka synttärit unohdin  :D  En oo nyt muistanu kenenkään hamsun synttäreitä vähään aikaan. Noo ei kait se niin tarkkaa oo  :oops:

Mä en aio ottaa enempää hamsuja ennenku muutetaan eli pidän määrän kolmessa, koska en haluu huonetta täyteen vaan terroja ja dunia. Vaikka kyllähän joku kääppäri maskotiks houkuttais tänne ottaa  :P
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

jennu

#688
Sumu-pappa täyttää tänään jo 2-v. :sydan
[size=85]Rangifer Tarandus "Viljami", pk rex kyyhkynharmaa
Cosmic Love "Cosmo", pk kyyhkynharmaa-hunaja
[/size]

Anonymous

#689
Tänään tuli Zooplussan eka osa tilauksesta ja tokaa osaa ootan vielä enemmän  :D