Hamsterin hakeminen ulkomailta

Aloittaja Tirrikka, 13.03.10 - klo:21:57

Tirrikka

Juu, paperit voi tekasta, mutta jos arvostettu pitemmän linjan hamsukasvattaja, niin tuskin sellaseen lähtis. Ainahan noitten perään pystyy kyselemään tarkemmin. Paperithan pitää tutkia.

Mie en kassis ala kulettaan. Kuljetusboksi ja ihan julkinen eikä salakuljetus. Jos ei luvallisesti mene niin sit ei olleskaan.

Heli

Niin no, voithan tuoda ko. herralta vaikka näitä PUHTAITA mandariini talvikoita Suomeen. Tai jotain kivoja punasilmäisiä. :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tirrikka

No mistä nyt moinen kyynisyys? Mandariineja en ostas mistään hinnasta. En ottas ees ilmaseksi. Jos hänen sivujaan vilkaisee niin näyttää olevan erittäin perillä hybridien ja puhtaiden eroista. Mikskähän täällä keskustelut pakkaa meneen tällasiksi.  :roll:

Ajatus oli alunperin ryanairilla lentää. Tsekkasin just, he ei hyväksy lemmikkejä, vain opaskoirat. Eli ei tule kesää ryanairin osalta. pitää kattoo Finnairin lennot....muitako lentoyhtiöitä ei ole. Miten Air baltic ja air berlin ja muut? onks kaikki muut tutkittu.

Heli

No siis pointti oli siinä, että hänen mielestään mandariinit on puhtaita talvikoita.  ;)

Mutta eipä siinä mitään, ehkä Suomeenkin on jo aika saada uusia "talvikko"värejä, kun ei sen linjojen puhtaudenkaan eteen mitään tulla tekemään/voida enää tehdä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tirrikka

aha. no se jeppe on sitten polis luvuista.
Onks tosissaan noin. Voe kehveli. Oisit het sanonu, et se tyyppi on nou-nou. Se kontakti saa sit olla olematta. graah.

Noh, katseet kääntyy sitten Saksaan. Ja jos sen tilanne sama, niin sit saa tältä kesältä olla. Mutta ei nää missiot tähän lopu...kyllä noita matkoja tulee.  XD

Air Berlin luki muuten että: "Eläinten kuljetus on maksullinen.
 Lentoyhtiö laskuttaa yhden eläimen kuljetuksessa matkustamossa (säilion mitat enintään 55 cm x 40 cm x 20 cm, paino enintään 6 kg) per suunta 25 EUR (lyhyet/keskipitkät reitit) / 40 EUR (kaukoreitit). Ruumassa kuljettamisesta (yli 6 kg painoisten kohdalla pakollinen) lentoyhtiö veloittaa per suunta 40 EUR (lyhyet/keskipitkät reitit) / 120 EUR (kaukoreitit). Matkustamossa kuljetettavat eläimet on pidettävä säiliössä koko lennon ajan. Säiliötä ei saa asettaa istumapaikoille."

elikkäs jos etukäteen ilmottaa varausta tehdessä, niin 25e per elukka. Ja harrastuksiin meneviä rahojahan ei lasketa, eihän ;) Jos löytys kunnolliset hamsut, niin sitten vois maksaa vähän enempikin vaivaa ja tuohta, tuoda ne maahan. Mutta jos ei löydy, niin sitten ei löydy. Eip voip mittä.

Entäs laivat? Meneeks niissä samaan malliin, että pitää kattoo laivayhtiöittäin kekkä antaa ja kekkä ei.

Noh, tulipa sitten selvitettyä juurta jaksaen hybridiongelmaa eilen sille hepulle...Luulin että hän ois valveutunut tapaus. Oijoi. Noh, saipa aimo annoksen hybridikielteistä kamaa, kjihhiiiii.

:mrgreen:

Onko kellään kokemusta saksasta hamsujen hakemisesta? Tai kokemusta sen maan kasvattajista? Yhtä surkeeta kuin Hollannin saldo? Vai onko se kumminkin alettava sumplata tuon Brittilän kanssa..

Entä Venäjä? Sieltähän ne on kotosin? Luulis ees siellä olevan puhtaita? :cry:

Vevve

Venäjällä ainakin eläinkaupassa oli iloisesti talvikonnäköisellä emolla mandariinipoikaset. Ruotsistahan noita talvikoita on viimeksi tuotu joulukuussa tuomarien mukana Grand Galaan, tais tulla yksi alun perin Briteistä kotoisin oleva safiirikin...

Tirrikka

Niinno...eläinkaupat on eläinkauppoja. Sen nyt arvaa.

En tiiä onko sitten ihan turha ees yrittää lähtä Saksalaisia kasvattajia kyseleen, jotka ois sitä mieltä että hybridi on hybridi ja pitäytyisivät puhtaissa.

Tuomarit on sen verta arvossapidettyä sakkia, ettei tämmönen kotiäiti kehtaa mennä pyytämään minkään sortin palvelusta. Kun en ees tavallisilta ihmisiltä kehtais. Saati sitten kiireisiltä tuomareilta, joilla on varmasti muutakin tekemistä, kun kulettaa mulle hamsu tai pari. Extrimisti pirttihirmu kylläkin olen, mutta silti. Muutenkaan kehtaa pyytää ketään tekeen mitään palvelusta, kun tottunut että ite pitää tehhä toistenkin eestä. (kotona kolme pientä lasta) Oivoe.  Taitaa seinä tulla vastaan. Ite hakis, mutta mistä haet, ko kaikissa seinät tulee vastaan.

Mur.  :(

GaneshaX

Mä olen hakenut syrkkejä ruotsista laivan kanssa pari kertaa ja niitä on saanut ainakin kuljettaa ihan rauhassa.

Mutta tosiaan tuntuu, että nuo lentoliikenteen säännöt vaihtuvat hirveän tiheään.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Lainaus käyttäjältä: "Minski"
Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"Onko kellään kokemusta saksasta hamsujen hakemisesta? Tai kokemusta sen maan kasvattajista?
Ei ole kokemusta kuin netitse :) Mitä netitse asiaa joskus tutkailin niin Saksassa ei ole oikein mitään järjestäytynytä hamsukasvatusta, tai siis siellä ei ole mitään hamsuyhdistystä. Siellä on yksi yhdistys, joka on tarkoitettu hiirille ja siinä ohella on jotain tosi pientä syyriksistä, ne hiiret on siinä se pääasia, hamsuille ei ole mitään näyttelyitä tai muuta, ainakin näin käsitin sivujen perusteella ja kääpiöhamsuja yhdistykseen ei kuulunut ollenkaan, syyristenkin osalta sivut ovat olleet päivittämättä kohta vuoden ja saksalaisista syyriskasvattajista tuohon yhdistykseen kuuluu vain muutama, mutta heillä sitten näyttääkin olevan tavoitteellista tuo kasvatus. Kasvattajia Saksassa kyllä oli syyriksillä paljon muitakin, mutta hyvin laidasta laitaan, valtaosa niistä kasvattajista joihin netitse törmäsin kasvatti ihan vain lemmikkipohjalta, tietysti ymmärrettävää, koska ei ole sitä yhdistystä eikä näin ollen oikein mitään standardejakaan hamsuille eikä näyttelyitä, joihin tähdätä. En netitse törmännyt moneenkaan kääpiöhamsukasvattajaan, mutta en tosin niitä silloin etsinytkään, mutta tuskin on kääpiökasvattaminenkaan kovin hääviä ja lajien en usko olevan puhtaita, kun kerran ei ole mitään kääpiöhamsuyhdistystä, joka asioita edes valvoisi tai asettaisi jotain standardeja lajeille. Tuossa linkissä on jotain saksalaisesta hamsukasvatuksesta: viewtopic.php?f=4&t=5222

Hamsujahan Saksassa pidetään tosi hienosti, ainakin mitä kasvattajien sivuilta olen nähnyt niin mielettömän upeita isoja asumuksia ja virikkeitä löytyy:

- http://www.oyla13.de/cgi-bin/eigenes.cg ... d=88326441

- http://mondnacht1.oyla13.de/cgi-bin/hpm_homepage.cgi

- http://www.leijonas.de/haltung.htm

Tänks...eipä tuu turhaan haahuiltua. Yhdistyksen puuttuminen on aika merkittävä juttu. Eilen otin yhteyttä viiteen hamsukasvattajaan Brittilästä. Yksi vastasikin tänään. Lontoon seudulta kaikki. Ja mun ymmärtääkseni paikallisen yhistyksen kasvattajia. Tuo eka joka vastasi sanoi et he ei käytä hybridejä ja osas kertoa näyttelymenestyksestänsäkin. Kasvattajanimikin virallinen. Se vaan että taitavatpa littersit jäädä Brittilään näillä säädöksillä kun ei voi itte käydä hakemassa. ainakaan ilman lupia, kuten EU puolella passaa tehhä.
 :c8

Ilmeisesti luvan kanssa brittilästä saisi tuoda alle 6 tai alle 5 jyrsijää, mutta lupa menettely on melkoisen monimutkainen. Eviran sivuilta löysin jyrsijöistä seuraavaa:

"Jyrsijöiden kaupalliset tuontivaatimukset (myös tutkimustarkoituksiin tuotaessa)
Jyrsijöitä saadaan tuoda kaupallisesti niistä kolmansista maista, jotka mainitaan neuvoston päätöksen 79/542/ETY liitteen II osassa 1, ja joista tuoreen lihan tuonti yhteisön alueelle on sallittua. Päätöksen hakuohjeeseen pääset tästä.

Muista kolmansista maista, kuin neuvoston päätöksen 79/542/ETY liitteen II osassa 1 mainituista, saadaan jyrsijöitä tuoda vain, jos Elintarviketurvallisuusvirasto on myöntänyt siihen luvan.

Eläinten mukana on oltava eläinlääkärintodistus, josta ilmenee, että viejämaan toimivaltaisen viranomaisen hyväksymä eläinlääkäri on 24 tuntia ennen eläinten lähettämistä suorittamassaan kliinisessä tutkimuksessa todennut eläimet terveiksi ja riittävän hyväkuntoisiksi kestämään kuljetuksen määränpäähän. Sen tulee seurata alkuperäisenä eläintä hyväksytylle eläinlääkinnälliselle rajatarkastusasemalle, jossa eläimille tehdään maksullinen eläinlääkinnällinen rajatarkastus.Suojapäätöksiä on aina noudatettava, kts. kohta lemmikkieläiminä pidettävistä jyrsijöistä

Lemmikkieläiminä pidettävien jyrsijöiden tuontivaatimukset
Yksityishenkilön kolmansista maista mukanaan tuomiin lemmikkieläiminään pitämiin enintään viiteen jyrsijään ei sovelleta muita tuontivaatimuksia kuin vaatimus hyväksytyistä rajanylityspaikoista (edellyttäen,ettei kyseessä ole kaupallinen tuonti, eli että jyrsijät matkustavat saattajan mukana, eikä niitä aiota myydä). Siten ne saadaan tuoda Suomeen vain kyseisten hyväksyttyjen saapumispaikkojen kautta), joissa tulli tarkastaa ne osana tullivalvontaa.

Siten tuotaessa yhteisön alueelle jyrsijöitä muista kuin liitteessä II olevan B osan 2 jaksossa mainituista kolmansista maista (asetuksen 998/2003 liitteen II B osan 2 maat 3.3.2009: AD Andorra, CH Sveitsi, HR Kroatia, IS Islanti ,LI Liechtenstein, MC Monaco, NO Norja, SM San Marino, VA Vatikaanivaltio) on ne tuotava lemmikkien tuontiin hyväksytyn rajanylityspaikan kautta, ja CITES -lajeiin kuuluvat em. lemmikit saa tuoda vain CITES -lajien hyväksyttyjen rajanylityspaikkojen kautta.

Mahdolliset CITES -vaatimukset on omistajan aina selvitettävä ennen tuontia Suomen ympäristökeskuksesta Syke (linkit sivun reunassa). Suojapäätöksiä on kuitenkin aina noudatettava, ja 16.3.2009 tilanteen mukaisesti päätös 2003/459/EY on voimassa, ja se koskee jyrsijöiden ja oravien tuontia Afrikasta, sekä preeriakoirien tuontia USAsta."

Mistään vaan en löydä tuota mainittua liitteen II osaa 1, vaikka kuinka katson noita linkkejä.
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_j ... ituksiin_/

Eli jos tämä takkuaivo nyt mitään tajusi, niin tullin kanssa pitäs erikseen sopia eläinten tarkistus Hki-Vantaan tullissa. Se maksaa. Sitten pitäs ennen sitä Brittilässä käyttää ne 24h sisällä eläinlääkärissä joka antaisi todistuksen että ovat matkustuskunnossa ja terveitä. Sekin maksaa, sekä todistus että eläinlääkäri. Ja sitten tuonti pitäisi vielä tarkemmin selvittää ja vissiin joku lupapaperikin saada. Ja kai sekin maksaa. Näitä tällasia taas ei ole kun EU sisältä tuodaan. Mutta Brittilä EU:n ulkopuolella, vaikka onkin tos kupeessa. :huh Ja on kaupallista tuontia jos ei itte ole niiden hamsujen mukana ja se lentokin maksaa.

Ninde

Niin tuosta Hollannista vielä, että siellähän käsittääkseni hybridit laitettaan vain siihen lajiin (cämpsy tai talvikko) kumpaa ne enempi muistuttaa ulkomuodoltaan. Että ihan äkkiä en menisi uskomaan, että siellä(kään) on 100% varmasti puhtaita linjoja.

Tirrikka

Joo se hollanti on jo katottu. Saa olla mikä on, en tuo sieltä. Samoin Saksa. Ruotsista on liika työläs löytää uutta verta. Jää siis vaan enkkula.

Noh.  :c8  Voe rähmä tätä lentsua, kun kauhee jomotus päässä, niin ei järki kule. Lapset oli viime viikon sairaana ja nyt minä. Noh, onpahan aikaa penkoa miten irvistäisi hamstereita Suomeen Brittilästä. Kyllä on tehty vaikeeksi. Ei voe muuta sannoo. Ja lentsun takia tää takkuaivo sakkaa koko ajan. kuumetta pukkaa. Mutta se Brittilä.

Mehän mennään sinne hollandaiseen, lomalle, viikoksi. Mutta siitä ei oo mittään hyötyä. Vissinkä. Mutta joku jossain aiemmin lukemassani treadissa uumoili Hollannin olevan Brittilästä tuomisen osalta jotenkin jossainmäärin helpompi, mutta siinä ei käynyt ilmi miten ja millä tavalla...tietääks joku? Eiks Briteistä ollut joku Andrew tuomari, joskus käymäs suomessa? Tietääkö kukaan hänen e-mailiosotetta? Jos keräis kaiken rohkeutensa ja kysys....kun kerran viikko ollaan Hollannissa.

Sain eilen siippani suostumuksen eläinmäärän lisäämiseen. Suhtautui myönteisesti koska on mun ja tyttären yhteinen harrastus. 2-3 eläintä max lisää tällä hetkellä. Ja kyllä mä talvikoissa haluisin pysyä, mutta mahdollinen pohjan luominen kasvatukselle jää kyllä sikseen jos ei uutta verta saa.

Ninde

Mietin tuossa, että jos olet vasta aloittamassa kasvattamista, niin miksi suomalaiset linjat eivät kelpaa? Onhan meillä kuitenkin aika monta talvikkokasvattajaa joilla on omaa linjaansa, että ei nyt ihan kaikki sentään ole sukua toisilleen...

Tirrikka

ei niitten kelpaavuudes ole mitään sillensä. Kyllä ne kelpaa. Ja niitä tulee varmasti käytettyä. Mutta kun kerran toiveissa että pohjaa luo, niin tykkään ajatuksesta ottaa heti sen suunnan mitä olen kasvattamiseen ajatellut. kyseessähän on vaan pieni lisä ulkomailta, loppujenlopuksi. Kaks-Kolme eläintä ei paljon ole. Jos hyvää materiaalia sais lisäksi jo alkuun enkkulasta, niin miksi ei? Jos konsepti on alkuunsa kansainvälinen, niin ei kai siitä haittaa ole. Sikäli mikäli onnistuu. extrimisti kun olen. sisäsesti. aikuisena kun alkaa jonkun harrastuksen, sen haluaa tehdä kunnolla. Ja tää on toki mun käsitys siitä "kunnolla" asiasta. Mut jos ei nyt jäätäs tähän vaan takaisin siihen Brittilään.
 :D

Yksi Lontoon kasvattajista sanoi, että Brittien ja Hollandaisen välillä käytetään lauttaa. Mutta eikös tullit päde yhtä lailla siihen. Tosin turvatarkastus/rahti määräykset lienee helpommat lauttaa käyttämällä. Ja jos Finnairilla lentäs Hollannista Suomeen. Menisköhän se tolleen. Tosin toi lautta juttu epäilyttää voisko ratkaisu olla noin "helppo"?

Onko Brittilästä kuin paljon tuotu talvikkoja Tristar-kasvattajanimen alla? David Baglin on kasvattaja johon olen ollut yhteyksissä UK puolelta.

Edit. Siis täh...Britithän on EU maa, eiks ookkin. Mistä kummasta mä sen otin että ois EU:n ulkopuolinen maa. Niillä ei ole euroa, mutta EU:hunhan ne kuuluu.  :huh

Pertti

Taitaahan se olla. Onkohan siellä ennen ollu jotku omat säädökset, kun siitä oli hirvee säätö sillon joskus kun Suomesta lähti paljon eläimiä Britteihin? Varmaa tietty jos panis Eviraan sähköpostia ja varmistais niin sais selkeen vastauksen :) Ne on tosin aika hitaanpuoleisia vastaajia siellä.. :D
Kyllä aina yhen voi ottaa!

wiidii

Britanniassa ja Irlannissa on Schengen-sopimuksesta poikkeavat säännökset, jonka vuoksi sinne on "vaikeampi matkustaa" ja vaikeampi kuljettaa/hakea eläimiä.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.