• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Nape

#855
^Kiitos!

metsku

#856
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"^Kannatan seikkailukerrosta, hamsut on aina tykänneet!
Tulen vaan joka kerta surulliseksi noista muovibokseista ja minidunista vaikka kuinka yritän ajatella, että niiden asukit voi hyvin. Tasan ei käy tässä maailmassa mikään, kenellä on onni saada kunnon asumus ja kenellä ei  :cry:
En ymmärrä miksi joka kerta takerrut miniduniin ja muihin vastaaviin asumuksiin. Jos suhteutetaan syyrialaisen hamsterin massa, koko ja aktiivisuus ja verrataan sitä vaikka talvikkoon, niin aika samankokoiset asumukset on esim. talvikolla miniduna ja syyrialaisella hamsterilla 80cm x 50cm häkki. Mikä on logiikka ajattelusi takana?

Syyrialainen hamsteri juoksee YHDESSÄ YÖSSÄ n. 10 KILOMETRIÄ jos sille annetaan siihen mahdollisuus! Siis oikeasti, miettikääpä hetki mikä matka 10 kilometriä on. Silloin ei ihan hirveästi ole merkitystä onko asumus 80cm vai 90cm pitkä. Ennemmin olisin huolissani siitä pääseekö hamsteri häkkinsä ulkopuolelle juoksemaan ja/tai puuhabokseihin jne, kuinka usein virikkeet vaihdetaan, miten muuten hamsterin kokonaisvaltainen hoito toteutetaan... lista on pitkä. Näitä ei voi pelkästään asumuksen kuvan perusteella tietää! Tietysti jokainen päättää itse mitä asioita haluaa murehtia, mutta seriously man, eikö tuo ole jo vähän omien voimavarojen hukkaan heittämistä itkeskellä aiheelle kääpiöhamsteri minidunassa. :cry:


Kyllä hamsterduna on myös aivan liian pieni syrkille, yritän ruveta huomioimaan myös tämän! Itse asiassa olen mielestäni useasti maininnut, että dunat ja useat terratkin sellaisenaan ovat mielestäni useimmiten liian pieniä ja MATALIA etenkin syrkeille. Syrkkiä en itse koskaan vangitsisi alle 80cm korkeaan asumukseen. Ja voi, kyllä sillä on iso merkitys sillä kymmenelläkin sentillä koska siihenkin määrään mahtuu tavaraa ym. virikettä. Eihän sitä nyt niin voi ajatella, että ei sen nyt niin väliä, 10cm sinne tai tänne  :shock: Itse taas en ollenkaan huomioi noita juoksutuksia minään juttuna jos (paitsi jos se hamu juoksee tuntitolkulla) peruskämppä on liian pieni. Ei voi ajatella, että joku puolen tunnin tai tunnin juoksutus illassa "oikeuttaisi" pitämään hamsteria loput 23h jossain pienessä läävässä  :roll: !!

Vaikken mikään kasvattaja olekaan niin kyllä sen nyt on tässä aivan kirkkaanselvästi havainnut, että kämpän tiloilla on VALTAVA merkitys hamsterin ja muidenkin jyrsijöiden hyvinvoinnille!! Eihän sitä eroa huomaa jos ei kokeile ja mä olen kokeillut. Niin että turha tulla väittämään vastaan tässä asiassa. Annan kyllä mielelläni vinkkejä ja kuvia ideoiksi muillekin jotta hamstereille saataisiin kunnon tilat!

Nape: dunan päälle voi hyvin laittaa häkin vaikket just sopivankokoista löytäiskään. Itse olen ylimenevään kohtaan kiinnittänyt nippusiteellä ritilää tms. Voi myös laittaa häkin dunan viereen ja putkella yhdistää asumukset. Tämä vaatii vähän duunia tietenkin jotta putki saadaan läpivietyä mutta kyllä se duuni on sen arvoista. Meillä on melkein kaikki häkit leikelty tai luukkuje irroiteltu ja verkoitettu putkien ympäriltä ym. Tällä hetkellä kyllä ei yhtään moista ole kun ainoa hamsteri on jo 2v4kk eikä enää ravaa samaan malliin kun nuorena poikana ja hiirillä on isot ja korkeat terrat.

Nape

#857
Metsku: Jos sulla on kuvia dunan päälle laitetusta häkkivirityksestä, niin laitappas tänne.
Oon nyt yrittänyt etsiä sellaista sopivan kokoista häkkiä tuohon dunan päälle, mut vielä ei ole tärpännyt.

metsku

#858
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Metsku: Jos sulla on kuvia dunan päälle laitetusta häkkivirityksestä, niin laitappas tänne.
Oon nyt yrittänyt etsiä sellaista sopivan kokoista häkkiä tuohon dunan päälle, mut vielä ei ole tärpännyt.

Nää nyt liipaa vähän sivusta mutta tällaine ratkaisu on mahdollinen:



Tässä yksi esimerkki mutta sattui oleen sopiva tuo häkki:



Entisten gerbojen terran päällä toinen terra väärinpäin:



Tässä liian iso häkki terran päällä, takareunassa nippusiteellä ritilää:



Varsinaista häkki dunan päällä kuvaa ei löytynyt. En kyllä ole sitä systeemiä käyttänyt paljoakaan koska a) en tykkää dunista ja b) siinä on vain se katto ja kun sen peittää häkillä niin se on hankala. Siksi suosin enemmän terra-häkkejä tai häkki-häkkejä. Mutta ehdottomasti duna-häkkikin on parempi kun pelkkä duna!

Henni

#859
Olisiko tämä hyvä hamsun asumus? http://www.zooplus.com/shop/rodents/cag ... ges/146714

Siinä olisi valmiina häkin ja terran yhdistelmä.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Zinde

#860
^Mun mielestä tuo voisi olla ihan hyvä kokonsa puolesta hamsterille, jos vain kaltereiden välit on tarpeeksi pienet. Toisaalta jos tuo on huonoa muovia, niin hamsterihan saattaa kaivautua sieltä läpi.

Mua henkilökohtaisesti mietityttää kovin korkeat häkkiviritelmät hamstereilla. Hamsterit kun tuntuvat olevan vähän kömpelömpiä kuin esim. rotat ja hiiret ja onhan täälläkin ollut puhetta dunan katosta tippuneista hamstereista. Tasojen pitäisi sitten olla sellaiset, ettei hamsteri ylhäällä kiikkuessaan ja tippuessaan tulisi alas asti. Toisin sanoen itse panostaisin hamsterin asumuksessa isompaan pohjapinta-alaan kuin korkeuteen.

Heli

#861
Juu ei tosiaan ole korkea asumus mitenkään ihanteellisin hamsterille. Pinta-ala on paljon tärkeämpi.
Esimerkiksi robot on sellaisia, että ne kaipaa enemmän sitä pinta-alaa ja piiloja ym. Monet robot tuntuvat nauttivan myös kaivamismahdollisuudesta eli sikäli saisi olla korkeampi asumus, että purua mahtuu paksu kerros.

Kannattaisi oikeasti miettiä näitä juttuja lajikohtaisesti. Jos joku rotta viihtyy korkeassa asumuksessa, ei se tarkoita ettäkö sellainen olisi ihanteellisin kaikille muillekin jyrsijöille. Lajikohtaiset erot olisi tärkeä huomioida. Hamsuystävällisimmät kiipeilymahdollisuudet myös saa parhaiten järkättyä siihen asumukseen jossa on sitä pinta-alaa.

Mutta juups, nämä asiat ovat yksi syy miksi en halua enempää syrkkejä. Niille on mielestäni todella haastavaa tarjota riittävät tilat.

Voi miettiä sitä miten hamsterit elävät luonnossa. Siitä on hyvä lähteä miettimään sitä millaiset olot vankeudessa olisi hamsterille sopivat.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nape

#862
//http://www.hauhau.com/netstore/product_details.php?p=1753
^ Vähän lisää euroja siihen Hennin laittaman linkin häkin hintaan niin sais tuollasen.


Meillähän on aika korkeita nuo häkit, mutta varsinkin tuossa toisessa joka on korkeampi, niin siinä on laitettu tasot niin, ettei korkealta putoamisvaaraa ole. Vähän työtähän se teettää, että saa häkistä hyvän, mutta on siinä tilaa edes ylöspäin.

metsku

#863
^Olen täysin samaa mieltä siitä, että etenkin syrkeille on oikeasti vaikeeta saada sellaiset tilat, että ne on tyytyväisiä. Meillä syrkit (paitsi se yksi hullu) on saatu tyytyväisiksi isoilla ja korkeilla asumuksilla eli vähintään metrinen terra jossa päällä isohko häkki tai sitten leveä ja korkea häkkiviritelmä. Ei sitä korkeutta tartte vältellä jos ei jätä tyhjiä kohtia joista voisi pudota korkealta. Tämä on järjestettävissä, korkein syrkillä ollut häkki meillä on ollut muistaakseni n. 150cm.

 Meillä kaikki syrkit ovat tarvinneet myös korkeutta koska kiipeily on pitänyt ne tyytyväisinä. Näille kavereille sitä pinta- alaa olis pitänyt olla 2x2 metriä jotta se olis ajanut saman asian. Eli itse suosittelen ilman muuta hamstereillekin korkeutta sillä edellytyksellä, että siellä on tasoja tai muita jotka estävät korkeat pudotukset. Myös noilla putkilla saa vilkkaalle syrkille hyvin lisäliikkumatilaa.

Hamsteri on vaikein jyrsijä noiden tilojen suhteen. Rotille on helppoa laittaa korkea häkki kun ei tartte miettiä niin paljon sitä putoamista. Hiirille on helppo laittaa iso ja korkea terraario (80cm korkea). Marsuille on helppo tehdä tiloja.

jjenna

#864
Nape: Mä ostin aikoinaan PetExposta sellasia tosi pieniä halpis-häkkejä, makso 5 €HauHaun ständillä, ja ne on just Ferplastin minidunan kattoluukun kokosia! (Laitoin kiinareille niitä, kun must tuntuu et ne kääpiöistä ehkä eniten arvosti kiipeilyjuttuja kun on vähän ketterämmän olosia) Laitoin sen ihan siis niin, että avasin sen kattoluukun ja pistin sen häkki-yläosan siihen päälle. Enmä sitä siihen mitenkään kiinnittäny et ehkä vähän riskaabelia hommaa, mut eine kinet niitä ikinä mihkään liikutellu :) Mä koitin nopeesti googletella niitä mut löysin vaan edellisen mainospuheeni ko.häkeistä täällä  XD http://hauhau.com/netstore/images/7070_2.jpg tällänen siis.
Hamsterikasvatus jäädytettynä

GaneshaX

#865
Mistä ootte ostellut noita Imac Criceti 16 häkkejä? Olis pari harkinnassa, mutta mistä sais edullisesti ja tänne asti? Ovat ilmeisesti edullisempia kuin ferplast maryt?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nape

#866
Joo mä meinasin laittaa tohon Lillanin dunan toisen luukun päälle sen yläkerran, ja mittailin sen luukun niin häkin pohjan pitäs olla n. 30 x 36, tai jotain sinneppäin, niin sit se pysyis siinä varmaan ilman mitään pitimiä. Sit pohjaan vaan tikapuiden + hamsterin mentävä aukko. Mut enpä tiä mistä noin pienipohjasen häkin löytäs.
Eilen kokeilin jo poikien paria lelulaatikkoa tohon, mut kumpikaan ei käyny. Niistä ois voinu modata sellasseen häkkisysteemin, mut ei niin ei.
Jenna: kiitti linkistä, mäpäs käyn tarkastaan ton, että sopisko toi tohon päälle.

sasu^

#867
Olen ajatellut ostaa syrkilleni riippumaton, kun tuntui ainakin tykkääväni kyhäämästäni suoraan sanottuna hirveästä ja muutenki tosi huonosta kyhäelmästä katossa. Näinkin eläinkaupassa sitten hiukkasen laadukkaamman oloisia riippiksiä, mutta kun kurkkasin niitä tarkemmin, niin niissä näytti olevan tuon tyylinen tuo sisäpuolella oleva kangas. Tuollainen "palleroinen"
tämän tyylinen

Mietin vain, voiko hamsterin pienet tassut jäädä noihin nyppylöihin kiinni?
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?

EmmaTi

#868
Surffailin ulkomaisilla hamsusivuilla niin italialaisilla sivuilla oli karvaton syrkki
Kyllä siitä jotain sellaista puuttui mikä syrkistä tekee niin syötävän söpön.
Oon kyllä tienny että on karvattomia marsuja, kissoja ja koiria mutta että hamsujakin  :shock:

edit: oho tuli vähä väärälle keskustelualueelle  :oops:

Minttu

#869
Tämmönen tänään väsättiin hetken mielijohteesta kun sattu löytymään ylimääräinen häkki. Näkee nyt miten toi meidän Minttu kotiutuu tonne.



Miten teidän hamsut tulee tikapuita alas? Meillä on pahvista tehty ramppi/tikapuut tosta häkistä keskitasolle ja tuli tosi epäröiden alas monen yrityksen jälkeen..