• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Vahinkopoikasia

Aloittaja Riikkis, 28.10.09 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

Riikkis

En ole varmaan ensimmäinen, jolle käy näin, eli ostin eläinkaupasta kaksi robotyttöä, mutta kuinkas ollakaan toinen sai poikasia. Hamsut ovat eri ikäisiä, joten tuskin ovat sisaruksia, tosin mistäs sitäkään enää tietää. Huomasin poikaset vasta tänään, ovat olleet ihan hissukseen eikä emokaan ole antanut vinkkiä  :)  Netistä robovauvojen kuvia katseltuani olen sitä mieltä, että poikaset ovat n. 10 päivää vanhoja. Silmät on vielä kiinni.
Kaikki vinkit tervetulleita, miten tästä eteenpäin. Olen tietysti lueskellut täältä ja muualta poikasten hoidosta, mutta kuulisin mielelläni kaikenlaista sillä haluan pitää poikasista hyvää huolta emon avustuksella  :) . Emo ja isä on jo erotettu kolmisen viikkoa sitten. Ja pesämökki vaihtui tänään suurempaan, eli tilaa on nyt paljon enemmän.

http://www.aijaa.com/img/b/00755/5159614.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00930/5159647.jpg

Elven

#1
Juu, mulla kävi varsin samoin. Vaasan näyttelystä mukaan tarttunut hamsu naaras sai poikasia juuri, oletettavasti veljelleen. Olen kahden vaiheilla, pitäisikö ne lopettaa vai ei. Kenelle muka uskaltaisin myydä sisäsiittoisia poikasia?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

GaneshaX

#2
^ Mikset uskaltaisi myydä?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Elven

#3
^ No sillä emällä on knikki hännässä. En ole vielä tarkistanut onko poikasilla. Mutta ne olisi joka tapauksessa jalostuskieltoisia. Mitä jos niitä käytetäänkin, kun olen ne myynyt? Voinko ottaa sitä riskiä, että ne aiheuttavat lisää vahinkoa hamsterikannalle?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

jonna

#4
Mä näkisin asian siltä kantilta että tuskinpa haittaa lemmikin elämää  :) teet selväksi ostajalle että vain ja ainoastaan lemmikiksi.

GaneshaX

#5
^^ Jaa, ongelma onkin knikki... Lemmikillähän knikki ei tosiaan haittaa, mutta pitäisi löytää luotettavat ja vastuuntuntoiset ostajat pennuille, (jotka ymmärtävät, ettei niitä saa käyttää jalostukseen)

Hieman ot. Sori
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Elven

#6
No, se on nähty ennenkin, että käytetty on vaikka kuinka ois sanottu ettei jalostukseen.  :huh

Ja puhumattakaan, että löydänkö tosiaan riittävän vastuuntuntoiset kodit 7 poikaselle? En niin montaa pysty missään tapauksessa itsekään pitämään, varsinkin kun toisessa pesässä on 13 poikasta, suunnitellusta yhdistelmästä.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Sintturainen

#7
^Onpa hankala tilanne. Tuossa kyllä ymmärrän jos haluat poikasia lopettaa, mutta minä jättäisin emolle ainakin pari pentua. Jotenkin tuntuu tylyltä lopettaa kaikki...

Minski

#8
Lainaus käyttäjältä: "Elven"Juu, mulla kävi varsin samoin. Vaasan näyttelystä mukaan tarttunut hamsu naaras sai poikasia juuri, oletettavasti veljelleen. Olen kahden vaiheilla, pitäisikö ne lopettaa vai ei. Kenelle muka uskaltaisin myydä sisäsiittoisia poikasia?

Löydänkö tosiaan riittävän vastuuntuntoiset kodit 7 poikaselle? En niin montaa pysty missään tapauksessa itsekään pitämään.
Eiks tämmösissä tapauksissa kenenkään muun mielestä sillä kasvattajalla ole mitään velvollisuuksia ? Mun mielestä tuntuu oudolta, että ihmiset vaan hyväksyy tämmöset kantavana myydyt naaraat tyyliin "niin vain nyt kävi ja pakko pärjätä asian kanssa", kun mun mielestä asian ei pitäis silleen mennä vaan kasvattajalla kuuluis olla joku velvollisuus asiassa myös. Ite jos myisin kantavan naaraan niin en missään nimessä kehtais olankohautuksilla kuitata sellasta virhettä vaan ottasin vastuuta itelleni ja etsisin poikasille koteja joko ottamalla poikaset luokseni tai etsimällä koteja "etänä". Syyriksilläkin jos ohjeen mukaan 4 viikon iässä erottaa poikaset sukupuolittain niin vahinkoastutuksia ei pitäis sattua.

Ota Elven yhteyttä siihen kasvattajaan, onhan hällä oltava jotain vastuuta asiasta. Eikä tarkoitukseni ole suututtaa asianosaisia tai ketään muutakaan, mutta eikö nyt joku sisäisesti rakennettu moraali pitäis ihmisillä olla, että virheet korvataan edes jotenkin tai ainakin tarjoudutaan niin tekemään ?
Hamsteriton tätä nykyä

Elven

#9
Myyjä on alaikäinen, eikä asu tässä suunnassa. Minä taas olen täysi-ikäisenä, mielestäni vastuussa omista eläimistäni. Kun ei itselläni riittänyt älykkyyttä edes tarkistamaan knikkejä osto-vaiheessa...  :roll:
Varmempaa se on, että itse hoidan asian. Emo tietysti pysyy täällä, eikä tule enää lisää poikasia saamaan. Mutta kun vaan tietäisi, mitä noille poikasille tekisi.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

jonna

#10
Noi on aina kurjia juttuja. Mutta minkäs teet kun poikaset ovat jo maailmassa...
Se on ihan totta ettei koskaan voi tietää mitä eläimen kanssa tehdään tai mitä sille tapahtuu kun auton perävalot poistuu pihasta. Se on ihan sama juttu olipa kyse sitten mistä eläimestä tahansa. Siihen vaan tavallaan pitää sopeutua että koskaan et tiedä mitä kasvatille tapahtuu uudessa kodissa.

Kasvatusnäkökulmasta lopettaminen on tapa turvata ettei poikaset ainakaan jatka sukuaan ja "levitä" knikkejä, mutta toisaalta siinä menee muuten täysin terve eläin hautaan...Kaksipiippuinen juttu.
Toisaalta jos edes osan poikasista saa kotiin jossa tiedetään mikä knikki on ja miksi poikasta ei saa käyttää kasvatukseen, niin aina parempi.

Ninde

#11
Kyllä kasvattajalle kannattaa joka tapauksessa ilmoittaa - oli alaikäinen tai ei, että ottaa opikseen ja ensi kerralla vierottaa poikaset ajoissa, ettei käy enää lisää vahinkoja uusien omistajien luona.

Muuten olen sintturaisen kanssa samoilla linjoilla, eli todennäköisesti jättäisin emolle poikasen tai kaksi ja lopettaisin muut.

Niina-03

#12
Minä en lopettaisi ainuttakaan poikasista, vaan etsisin niille kodit vaikka eläinkaupasta, jonne veisin poikueen tytöt ja pojat erikseen erotettuina ja juuri luovutusikäisinä. Veisin mahdollisesti eläinkaupan seinälle jo pari viikkoa ennen luovutusikää kuvallisen mainoksen poikasista ja panostaisin niiden lemmikkikotiin pääsemiseen.
Ja luonnollisesti eläinten mukaan paperit, joissa maininta että ei jalostukseen.

Eivät ne eläinkaupan omat eläimet ole sen parempia. Todennäköisesti ainakin osa eläinkaupassa myytävistä poikasista ovat kotoisin tukuista, joissa ovat saattaneet saada alkunsa vastaavasti.

Tietenkin todella inhottavaa, että naaras sai yllätyspoikaset ja vahinkojen korjaaminen jäi sinulle. Mutta jos lapset ovat elinvoimaisia ja muuten terveitä, niin en minä ainakaan hennoisi niitä tappaa  :(
Sen alaikäisen kasvattajan kyllä laittaisin hommiin etsimään poikasille kotia omasta puolestaan, jotta ymmärtäisi vastuunsa ja erottaisi poikaset sukupuolien mukaan (jos osaa?) jatkossa tasan neljän viikon iässä.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Saana

#13
Komppailen Niina-03:a! En lähtisi lopettamaan pentuja, jos ne ovat muuten terveitä. Tai no elleivät ne menisi käärmeenruoaksi, mutta se on sitten jo ihan toinen juttu.

Ja emon kasvattaja pitäisi kyllä laittaa kunnolla puhutteluun niin että ymmärtäisi tekonsa. Tai periaatteessahan tämän alaikäisen vanhemmat tuosta tapauksesta ovat loppupeleissä vastuussa.

Jos itselle kävisi moinen juttu, että kasvatti lähtisi kantavana kotoa niin kyllä tekisin kaikkeni pentujen uusien kotien löytämiseksi. Mikäli niitä ei löytyisi niin ottaisin tietysti kaikki pennut itselle, koska mielestäni se on yksi niistä kasvattajan vastuista.

Toivottavasti löydät pennuille kodit tai joku asiallinen eläinkauppa ne esimerkiksi huolii.

(Ylläolevan on kirjoittanut kasvissyöjä, joka ei kasvata hamstereita käärmeenruoaksi. Hän vain toivoo, että jokaisella elävällä olennolla olisi tarkoitus tässä maailmassa. Tai jos ei elävänä niin sitten viimeistään kuolleena.)

Ninde

#14
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Minä en lopettaisi ainuttakaan poikasista, vaan etsisin niille kodit vaikka eläinkaupasta, jonne veisin poikueen tytöt ja pojat erikseen erotettuina ja juuri luovutusikäisinä. Veisin mahdollisesti eläinkaupan seinälle jo pari viikkoa ennen luovutusikää kuvallisen mainoksen poikasista ja panostaisin niiden lemmikkikotiin pääsemiseen.
Ja luonnollisesti eläinten mukaan paperit, joissa maininta että ei jalostukseen.
No eläinkauppaan en taatusti ainakaan veisi, riski siihen että ne joutuvat kuitenkin jalostuskäyttöön tai ties minne koteihin on ihan liian suuri. Kyllähän se on niin monesti nähty, että ihmiset tekee ihan mitä lystävät vaikka kuinka vannotettaisiin muuta ja pyhästi luvattaisiin.  :roll:

Siksi toiseksi eläinkauppa joka itse myy eläimiä ei ota tuollaisia ilmoituksia seinälleen, yrittää toki sopii mutta harvempi niitä huolii.