Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

Haikeri

Näin aluksi kerron, että minulla ei ole hajuakaan mistä pitäisi kysyä, joten tulin sitten tänne. En tiedä, että onko kyseessä oikea kategoria, mutta toivottavasti saan ainakin ystävämielisiä vastauksia.

Joten, asian laita on nyt niin, että hamsterini Napoleon (joka on siis campbelli ja tyttö) pääsi karkaamaan boksistaan Noebbelsin (joka on sitten taas campbelli ja poika) boksiin ja tytön aikaisemmasta käytöksestä päätellen sillä oli sinäpäivänä kiima. Löysin Napoleonin Noebbelsin vierestä nukkumasta viikko sitten ja epäilin, josko jotain olisi sinä yönä tapahtunut. Ja kaikille nyt jo tässä vaiheessa tiedoksi, Nöblä ja Napoleon ovat kummatkin hyväluontoisia, tulleet ennenkin toistensa kanssa toimeen ja tarkistin vielä aamupäivällä - siis silloin kun löysin ne vierekkäin nukkumasta Nöblän boksista -, että kummallakaan ei ollut tappeluhaavoja. Vieläkään en ole mitään normaalista poikkeavaa löytänyt, joten uskon, että Napoleon ja Nöblä eivät tapelleet.

Joten... en tiedä, että pitäisikö minun nyt olla kovin huolissani Napoleonin tilanteesta: itse kun en ole koko ikäni aikana hankkinut yhtäkään poikuetta hamstereillani, enkä oikein tiedä miten niitä pitäisi hoitaa JOS niitä on tullakseen.

Ja tämän viestin alkuperäinen kysymys oli se, että mistä minä tunnistan, että onko Napoleon paksuna? Pitäisikö jo nyt olla maha pyöreämpi ja käytöksessä jotain "hei! minä rakennan pesää ja synnytän 30 vahinkopoikasta!"-meininkiä, vai tuleeko vauvamasu ja äidinvaistot vasta viimeisillä päivillä?

Cindu

Hamsteri pyöristyy, mutta ei heti, siinä menee aikaa, mutta kyllä sen huomaa hyvin, sekä nisät tulee paremmin näkyviin.

Kun poikaset syntyy niin niille pitää antaa ehdoton pesärauha, jos ei anna niin emä voi sterssaantua ja jopa syödä poikasensa.

Siinä hyvä linkki.
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Haikeri

Kiitoksia kovasti :).

Tiesinkin kyllä jo entuudestaan tuon, että emää ja poikasia ei saa häiritä ja muutenkin on tullut selailtua hamsterien raskautta käsitteleviä pätkiä netistä, mutta en mistään ollut saanut tietoa siitä, että mistä tunnistaa, että josko hamsuneito on paksuna.

Mutta kiitos vielä kerran :).

Ninde

Kiinnitin vielä huomiota tuohon "ovat ennenkin tulleet toimeen keskenään". Kahta toisilleen vierasta hamsteria ei tulisi päästää kontaktiin keskenään. Siitä aiheutuu vain ylimääräistä stressiä ja pahimmassa tapauksessa joko tappelu tai poikasia (jos kyseessä on uros ja naaras). Kääpiöhamsterin kiimaa ei ihminen voi erottaa samalla tavalla kuin syyrialaisilta pystyy näkemään eikä sitä voi myöskään käytöksestä päätellä.

Kääpiöhamsteri kantaa poikasia 19-21 vuorokautta. Suunnilleen viimeisen viikon aikana voi huomata vatsan pyöristymistä ja nisät ilmestyvät esiin. Jos poikasia on vähän ja/tai hamsu isokokoinen, ei vatsa pyöristy välttämättä ollenkaan.

Hipsuli

Heissulivei!

Kysymykseni kuuluu näin.
ostimme naaras hamsterimme joku aika sitten, mutta eläinkauppa ei osannut sen enempää kertoa lajista, kun että on kääpiöhamsteri. Nyt kävi mielessä että jos jossain vaiheessa tahdomme poikaset hamsullamme tettää niin minkä lajisen hamsterin kanssa sen uskaltaa tehdä? luulen että hamsterimme on Campbelli. Varma en tietenkään voi olla. onko haitaksi teettää ollenkaan poikasia jos ei olla varmoja mitä lajia hamsterimme edustaa? Hamsterimme on tyttö ja 6kk vanha  :grin  olemme kiintyneen uuteen perheenjäseneemme kovasti ja ajattelimme että varmaan tyttö tahtoo kerran kokea äityyden onnen ja sitten jäisi ainakin yksi kotiin meille poikasista.

Toinen kysymyksemme on että (jos parittaminen onnistuu) löytyisikö sulhasehdokasta tytöllemme?

Mustikkamaan

^6-kuinen on jo niin iäkäs, että en lähtisi enää tekemään ensimmäisiä, raskaus- ja etenkin synnytyskomplikaatioiden riski on jo turhan korkea.

Lisäksi lajin määrittäminen on tärkeä pointti ja sopivan sulhasen löytäminenkin, etenkin jos se on campbelli, oma projektinsa.

Jatkatko kysymyksiä tuolla Jalostus-puolella :) Esim. "Yleinen pulina hamstereiden lisäännyttämisestä" -osio on kätevä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Avaruushamsu

Maanantai-tiistai-yönä syntyneiden poikasten äiti jaloitteli pesän ulkopuolella tässä illalla ja huomasin sillä sitten isohkon tumman patin kyljessä :(  Patti on parin sentin kokoinen, ja sijaitsee hamsterin oikeanpuoleisessa kainalossa, juuri sillä kohdalla missä toisella puolella on hamsun ylin nisä. Tästä arvelinkin että kyseessä on nisäkasvain? Ohessa on kuvia joista voi katsoa näyttääkö se nisäkasvaimelta.

Kysyisinkin nyt neuvoja mikä on ennuste? Ja mitä voi tehdä? Minkälaatuinen vaiva nisäkasvain on?  :cry:  Eläinlääkäriin ollaan menossa kyllä.

Heli

^Mä arvelisin ihan ensimmäisenä kyseessä olevan nisätulehdus. Eli kannattaa pikaisesti kysellä antibioottikuuria eläinlääkäriltä!
Destiny's hamsterit 2001-2009

Avaruushamsu

Ok, kiitos Heli :) Mutta emon vieminen eläinlääkäriin taitaa olla aika hankalaa kun on pienet poikaset pesässä, eli pitäisikö vain soittaa ja pyytää antibiootit?

EmmaTi

Voi ei ompa inhottavan näköinen  :(
En osaa kyllä sanoa mikä tuo voisi olla. Luulis että tulehtunut nisä olisi punainen, tuohan on musta ?
Onko emo ihan normaalinoloinen muuten?

Minäkin varmaan yrittäisin ensin puhelimitse saada apua, en uskaltaisi lähteä viemään emoa minnekään kun on noin pienet poikaset. Voíhan kuvat laittaa eläinlääkärille. Jos emolla on yleisoireita (kuumetta, nuupallaan) niin varmaan eläinlääkäri antaa puhelinreseptillä antibiootit.

Marla

Joo, puhelimitse suosittelisin itsekin. Voithan tietty käydä itsekin paikan päällä ja näyttää nuita kuvia, josko siitä olisi apua määrittämiseen.
Mä ite en nisätulehduksista muuta ko jossain määrin koirien osalta ymmärrän, ettei sinänsä ollut itestäni eilen juurikaan apua...

Avaruushamsu

EmmaTi, emo on ihan normaalin pirteä onneksi ja jaksaa hoitaa poikasia, se ei vaan niin usein poistu pesästä nyt :(

Marla, kiitos silti :)

Jeps, soitan eläinlääkärille josko antaisi antibiootit ilman sielä käyntiä, näytän kuviakin. Inhottavaa kun tuli tällainen, kuitenkin ensimmäinen oma poikue vasta :(

EmmaTi

Mielestäni antibiootteja ei kuitenkaan kannata käyttää "varmuuden vuoksi" eli lähinnä sitten jos kysymys on tulehduksesta ja/tai emon vointi huononee (silloin heti lääkettä).
Omasta kokemuksesta äitinä ja lypsylehmien omistajana tiedän että tulehtunut maitorauhanen on KIPEÄ ja yleensä kuumetta on myös ja maitomäärä vähenee.

Anteeksi vaan synkistely mutta mielestäni näyttää enemmän kasvaimelta  :(
Toisaalta se ei olisi poikasten kannalta niin kohtalokasta, tai riippuu miten nopeasti se tuosta suurenee mutta näyttää kuvissa että emo ei ole mitenkään jyystänyt sitä joten ehkä se ei vaivaa sitä?

Sinuna ottaisin yhteyttä päivystävään eläinlääkäriin ja vähintään selvittäisin mistä tarvittessa saa nopeasti antibiootit, ja ehkä hakisinkin ne varalle MUTTA antaisin niitä vasta jos jotain yleisoireita emon voinnissa näkyy.

Puhuin kerran meidän eläinlääkärin kans noista jyrsijöiden lääkitsemisistä niin se sanoi että kyllin pienen annostelun saaminen on vaikeinta, esim kipulääkkeitten kans ku pitää oikein laimentaa ku ei voi pistää 0,00...1 millilitraa    :roll:

Toivottavasti  kaikki menee ok!

GaneshaX

Meillä on lääkitty erittäin onnistuneesti antibiotilla jopa 30grammaisia poikasia.

Tuosta mustasta alueesta en osaa sanoa mitään  :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

EmmaTi

Minäkin elin vähän aikaa kauhun hetkiä tämän ensimmäisen poikueen parissa, kun poikasten ollessa vähän yli 2vk iskikin emolle ripuli.
Sain heti eläinlääkäriltä jotain jyrsijöitten ruuansulatusvaivoihin tarkoitettua lääkettä, ja otin vähäksi aikaa kaikki tuoreruuat pois.
Seuraavana päivänä tuli taas normipapanoita mutta tuona sairauspäivänä jouduin pari kertaa pestä Helmin peffan (joo hamsteria ei saa pestä mutta oli nyt pakko ettei pennut sotkeennu p....an).
Voi olla että emo oli ahminu liikaa tuoretta poikasten buffet-pöydästä tai sitten jokin mökkiin varastoitu ruoka oli mennyt huonoksi. Epäilen ensimmäistä koska poikaset ei kuitenkaan sairastunu. Tämän ripulin jälkeen emo kyllä söi yhden yli 2vk ikäisen poikasen  :cry:  mutta se oli kyllä sellainen josta olin kirjoittanut poikaskirjanpitoon että "pienempi". Oli silti tosi halju olo asiasta kauan  :cry: