• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#420
^Kyl se on ihan sitä itteesä :) Erityisesti nuorilla naarailla kiima kestää joskus pitkään.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Rianda

#421
Jotkut kasvattajat sanoo, ettei alle 6 kk syrkki naaraalla saa teetättää poikuetta, koska ennen 6 kk ikää ei tiedä ilmeneekö knikki. Minä olen ainakin astuttanut 4-5kk ikäisenä, tietysti tarkkailen/tiedustelen löytyykö suvusta knikillisiä ja tunnustelen naaraan hännän.
4 x syrkkiä
5 x talvikkoa
ja poikaset.

Nape

#422
Mun mielestä 4kk syrkkinaaras on liian nuori tekemään poikaset, sehän on melkein lapsi vielä itsekkin. Mä en vaan ymmärrä mikä kiire on astutuksen suhteen, kun järjellä ajateltuna ihminen kyllä pystyy sen kuukauden tai pari odottamaan.

Mustikkamaan

#423
6 kk on semmoi "perus etappi" jota ennen suurin osa knikeistä ilmenee, mutta kyllä niitä tulee sen jälkeenkin.

Mä astutan n. 6 kk iässä, koska mulla on niin hirvittävä määrä ollut epäonnea knikkien kanssa, mutta nytkin mulla naaras oli vajaa 6 kk ja uros nuorempi. Sitä myöhemmäksi en tohdi ensisynnyttäjää viivästyttää, koska hedelmöityminen ei ole enää niin varmaa ja mikä vielä huonompi, synnytyskomplikaatioiden määrä kasvaa.

Ei ole luonnollista että jyrsijä lisääntyy niinkään myöhään kuin 6 kk iässä, joten tässä täytyy tosiaan ajatella sitäkin.

Edit: Riippuen eläimen kehityksestä, on usein 4 kk ihan hyvä ikä astuttaa. On sit niitä jotka kehittyy kauhian myöhään, mutta useimmat kyllä on 4-kuisina ihan jo lisääntymiskuosissa. Sitä aikasemmaks en kans kyllä laittas.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#424
4 kk on aivan hyvä ikä astuttaa syrkkinaaras. Hamstereilla aivan samoin kuin muillakin elollisilla olennoilla ihmistä myöten ekat poikaset olisi hyvä tehdä nuorena. Mitä myöhemmäksi menee ekojen saaminen, sitä suurempi todennäköisyys jäädä kokonaan tiinehtymättä, ja ikää myöten myös riskit erilaisiin ongelmiin tiineydessä ja synnytyksessä kasvavat. Tällä en tarkoita, että hamsteri pitää astuttaa viimeistään nelikuisena vaan että se ei ole silloin millään lailla liian nuori. Alle nelikuista ei saisi astuttaa, pitäähän sen ensin kasvaa itse kasvunsa.

Muistakaa nyt ettei eläimiä pidä inhimillistää tässäkään asiassa. Luonnossa kaikki eläinlajit aloittavat lisääntymisen tosi nuorina. Luonto ei anna odottaa edes sitä neljää kuukautta, mutta sen verran voi ihminen hamsterinkin elämää helpottaa, ettei ihan poikasena tarvitse jälkikasvua saattaa maailmaan.

Saana

#425
Mä olen kanssa sitä mieltä, että 4-kuisen naaraan voi useimmiten hyvin jo astuttaa. Mitä vanhempi naaras on niin sitä enemmän ongelmia on odotettavissa tiinehtymisen, tiineyden sekä synnytyksen suhteen. Urokset ovat usein valmiimpia myöhemmin sekä niiden käyttöikä on huomattavasti pitempi, joten urosta en lähtisi käyttämään ainakaan ennen puolen vuoden ikää.

EmmaTi

#426
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Äh, ompa tylsää. Oon näprännyt Pulmun häntää ja sillä saattaa olla knikki. No viikon päästä näyttelyssä se sitten viimeistään selviää.

Tällä menolla mun kasvatushaaveet kuivettuu kokoon ennenkuin on edes päässy alkuun.
Kahden knikillisen hamsun omistajana ei pitkälle siinä hommassa pötkitä.  :kieli

Tjoo, kyllä siinä hännänpäässä se knikki sitte on  :(

Mutta näyttelyssä meni kyllä hienosti, Pulmu (Öiden Prinsessa) oli Paras Nuori, PET1 ja BIS2  :lov

Sintturainen

#427
Tiedän että tää ei kuulu tänne mutta kysyny kuitenkin. Onko kellään kokemusta hamsteripuolella tapauksessa että hamsterin silmät ei aukea kunnolla? Meille tuli nimittäin gerbiili jonka toinen silmä on ollut syntymästä asti kiinni, toinen on auennut n. puoliksi. Muuten pentu voi hyvin. Muistelen että talvikoilla (?) oli joskus ollut jotain silmättömiä pentuja... Tuolla pennulla siis on silmät mutta ne on kiinni/raollaan.

Vevve

#428
^ Mulla syntyi syksyllä talvikkopoikueeseen uros, jonka toinen silmä ei auennut ikinä. Se oli vähän sen oloinen että siellä luomien alla ei ole silmää ollenkaan. Toinen silmä oli täysin normaali. Ihan hyvin se elelee lemmikkinä nykyään.  :)

KaisaM.

#429
Onko teillä ollut poikasilla nuhaa? Mulla noissa Tähden poikasissa on parilla pieni nuha, mietin meneeköhän vitamiineilla itsekseen ohi, vai pitäisikö niille jotain antibioottia yrittää saada? Ikää siis 3 vkoa.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Anonymous

#430
Mulla on ollu jollain poikueella sellanen tuhina-nuha mut meni ohi ittekseen.

lentsu

#431
Kaisa: jos jatkuu/pahenee, kannattaa antaa Ditrim-kuuri. Tehoaa poikasten räkäilyyn kokemukseni mukaan oikein hyvin, ja alle luovutusikäiset poikasetkin ovat kestäneet sitä hyvin.

KaisaM.

#432
Jep, kiitos. Kuulostivat minusta tänään jo paljon paremmilta, seurataan vielä.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

#433
Meillä oli joskus yhdellä poikueella kunnon räkä tuhina. Tais olla Ditrim mitä annoin ruiskulla suuhun aamuin illoin. Kaikista tuli isoja, terveitä hamsuja  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mrk

#434
Nyt tekis kyllä mieli kiroilla. Laittelin eilen tota uutta vitriiniterraariota ja kokeilin jos noi vanhat syrkkiterrat menis siihen päälle, ja siihen sopivat kivasti vierekkäin. Siinä touhuillessa olin asettanut terraarioiden kannet huolimattomasti, ja taakse oli jäänyt hamsujen mentävät kolot. Lopun varmaan arvaattekin? Illalla tässä tietokoneella istuessani käänsin päätäni katsoakseni terraarioita ja siellä somasti meidän knikillinen uros oli astumassa 1v1kk naarasta (jonka emällä myös knikki) jolla ei ole ikinä yritetty teettää poikasia. :x

Onko kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tehdä?

En ole koskaan haistanut, tai muutenkaan havainnut että naaraalla olisi kiimaa. Tuleeko tällaiset naaraat heikommin kantaviksi? Ja tässä tapauksessa olisi hyvin heikko todennäköisyys poikasille, koska uros ei varmasti ehtinyt astua kuin muutaman minuutin naarasta (sekin ensimmäistä kertaa asialla)?

Ja joo, tästä lähtien pidän syrkkejä vaan joko naaraita tai uroksia.