• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Kahvitee

#645
Semmoinen kysymys tässä heräsi mieleen, kun on alkanut edesmenneen campbellin johdosta kiinnostaa enemmän nuo cämpsyt, jotta onko niiden kasvatuksessa/jalostuksessa semmoisia värejä mitä ei saa yhdistää keskenään tai mitä värejä kannattaisi suosia yhdistettävän? ( siis hyvän terveyden, luonteen, perimän, ulkomuodon jne jne lisäksi )

Entäs sitten tämmöinen käytännön kysymys: jos on 2 urosta asumassa samassa terrassa ja toisella astuttaa naaraan, huoliiko yleensä kaveri sitten toisen takaisin samaan terraan? Vai onko se tapauskohtaista?
(Tässä nyt harkitsen hankinko 2 urosta vai yhden, jolle sitten etsisin sopivaa naarasta.. )

Ninde

#646
Lainaus käyttäjältä: "Kahvitee"Semmoinen kysymys tässä heräsi mieleen, kun on alkanut edesmenneen campbellin johdosta kiinnostaa enemmän nuo cämpsyt, jotta onko niiden kasvatuksessa/jalostuksessa semmoisia värejä mitä ei saa yhdistää keskenään tai mitä värejä kannattaisi suosia yhdistettävän? ( siis hyvän terveyden, luonteen, perimän, ulkomuodon jne jne lisäksi )
Ei ole kiellettyjä yhdistelmiä, mutta järkeä tietysti kannattaa näissäkin käyttää. Ja riippuu toki ihan siitäkin mitä värejä haluaa kasvattaa, tällä hetkellä kun värejä on kovin vähän saatavilla, joutunee tekemään hieman "oudompiakin" yhdistelmiä jos haluaa jotain tiettyä väriä kohti pyrkiä.

Lainaus käyttäjältä: "Kahvitee"Entäs sitten tämmöinen käytännön kysymys: jos on 2 urosta asumassa samassa terrassa ja toisella astuttaa naaraan, huoliiko yleensä kaveri sitten toisen takaisin samaan terraan? Vai onko se tapauskohtaista?
Yleisimmin ei enää huoli, mutta tapauskohtaista toki tämäkin. Kaksi poikaparia olen saanut yhdistettyä takaisin sen jälkeen kun 3 niistä oli naaraan kanssa. Harvoin mä olen itseasiassa edes kokeillut, kun yleensä ne on sitten saaneet kokonaan uuden kaverin.

Sarantha

#647
En muista että olisin kertaakaan sanonut ostajalle suoraan ei, mutta joidenkin kanssa on käynyt niin, että kun sähköposteilla ollaan keskusteltu enemmän ja olen vähän "tentannut" ja kertonut lajista lisää, onkin ostajaehdokas sitten vähin äänin kadonnut...

Mulle tosin kyselyjä tuli muutenkin sen verran vähänlaisesti, että hirveän isoa seulontaa ei tarvinnut tehdä. Vaikka tokikaan en kyllä myynyt hamsteria varmasti yhtään sen helpommalla kuin nekään kasvattajat joille kyselyjä tulee enemmän, mieluummin sitten vaikka jätin kotiin. Tämä alue on kyllä maantieteellisesti tosi hankala jyrsijöiden myymisen kannalta.

En mielestäni ole vaatinut mitenkään mahdottomia, tärkeimpinä asioina ehkä jonkinlaiset perustiedot lajin hoidosta, oikeanlainen asumus sekä varmistus siitä, että lemmikkiin suhtaudutaan riittävän vakavasti sen pienestä koosta, halvasta hinnasta ja lyhyestä eliniästä huolimatta. Riittävän vakava suhtautuminen on mulle mm. sitä, että hamsteri viedään eläinlääkäriin tarvittaessa eikä esim. odoteta että kituu itsekseen kasvaimen kanssa kuoliaaksi (eikä tämä asia todellakaan muuten ole esim. lapsiperheissä mikään itsestäänselvyys!).
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

GaneshaX

#648
Juu, ei ole itsestään selvyys. Tuli muuten mieleen yksikin tapaus, kun äiti oli ostanut hyvin pienille lapsille robon. Sitten selvensin millainen laji on kyseessä. Ja kyllä sitä voivoteltiin perästä, kun se hamsu oli sitten sellainen kuin oli... :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Enkeli89

#649
selailin muutamia erilaisia hamsujen sukupapereita, osa oikeiden kasvattajien ja osa nimettömien ja huomasin että oli paljon kahden eri sisarkseksen lapsia käytetty yhdessä eli ajatustani selventämää;

 hamsteri  XD + :haha  =    8-)
hamsteri  :shock: + :lov =  :cry:

niin on yhdistetty    8-) + :cry:

niin onko se geneettisesti liian läheistä sukua mahdollisesti sotkemassa geenipohjaa?

 XD  ja  :shock:  ovat siis sisarukset
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Heli

#650
^Ei mun mielestä tommoseen ole yksiselitteistä vastausta.
Kun sukusiitosta käytetään, on siihen oltava jokin syy ja tavoite. Jos ei ole varma voiko jonkun yhdistelmän tehdä niin silloin se on syytä jättää tekemättä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#651
Niin eli kyseessä on serkkuparitus, mitä nyt en pitäisi vielä kovin pahana, varsinkin jos hamsterin tälläisestä yhdistelmästä parittaa täysin eri sukua olevan hamsterin kanssa. Sukusiitosprosentti tälläisissä yhdistelmissä (serkkuparitus) on 6,25%. Yleinen suositus pienten populaatioiden jalostuksessa on alle 6%.

Se, että sukutauluissa näkyy samoja nimiä ei heti välttämättä ole automaattisesti paha asia, kunhan ne prosentit ei nouse liian korkeiksi. Täyteen ulkosiitokseen lienee pienissä populaatioissa mahdotonta päästä jokaisen yhdistelmän kanssa.

Täällä hyvä artikkeli asiasta: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/lehti/populaatio.html


Lisätään nyt vielä, että en siis millään tapaa suosittele jatkuvasti tekemään esim. serkkuparituksia, vaan silloin tällöin tehtyinä ne on ihan ok, kunhan asia on tarkoin harkittu.

Enkeli89

#652
Kiitos valaistuksesta :) Mietin vain kun noita oli minun silmään suht paljon mitä osasin katsella.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Mustikkamaan

#653
Eiks kaksi täplikästä campbelliä tehny silmättömiä? Vai mikä se oli mikä teki?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

marlena

#654
Kyllä. Kahta täplikästä ei saa yhdistää. :(  Tulee myös silmättömiä poikasia jotka kuolevat aika nuorena. Ei ole mitään tehtävissä. Ne ei kasva vaikka ruokahalu onkin hyvä.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

KaisaM.

#655
Mietiskelin tässä että ihan muutaman päivän ikäisiltä nakeilta kun näkee silmien värin, siis mustasilmäisillä näkyy mustat pisteet ja punasilmäisillä ei mitään silmien kohdalla, niin miten ruskeasilmäisillä? Erottuvatko helposti mustasilmäisistä nakkeina? :) (kuviakin jos jollain ois ruskeasilmäisistä nakeista)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Oranssi

#656
Ps ja ms erottuvat jo vastasyntyneistä. Olen kuullut, vaan en nähnyt, että rs poikasilla olisi silmien kohdalla tummat renkaat mustien pisteiden sijasta. Meillä kun ei ole rs poikasia syntynyt.

wiidii

#657
Jos poikueessa on sekä musta- että ruskeasilmäisiä, ne erottaa toisistaan kuulemma suht. helposti. Itse en ole päässyt vertailemaan, kun on syntynyt vain puna- ja ruskeasilmäisiä yhtä aikaa ja mustasilmäisiä yksikseen, mutta kyllä ainakin suklaasta huomasi kyyhkynharmaiden joukosta heti vastasyntyneenä poikasena ettei se mustasilmäinen ole - etenkin kuvia tarkastelemalla sen huomasi, voin yrittää kaivella koneelta kuvia jos löydän.
Ja yleensähän se selviää kun poikaset vähän varttuvat, että tuliko sieltä ruskeasilmäinen väri vai ei.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Oranssi

#658
Ja sittenhän on vielä ps rs mahdollisuus, näyttää syntyessä varmaan ihan ps, turkin ja merkkien väristä voi sitten päätellä muutakin. Ps ruoste on muuten hyvin lähellä cinnamonia, mutta merkit ovat ruskeat, kun cinnamonin merkit ovat harmaat. Standardissahan on (ainakin ollut) tässä kohtaa cinnamonin värimäärityksessä paha virhe.

GaneshaX

#659
Kuinka todennäköisesti kantaa punasilmäisyyttä, jos sisaruksissa on ps hamsuja? Lähin ps on isovanhemmissa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki