Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

Elliska

Mustaa ja kyyhkistä on aika helppo kasvattaa yhdessä, onhan kyyhkis vain ps. musta. Jos meinaat tukkueläimiä käyttää kasvatuksessa, niin älä ota hu-ky:a mukaan koska tukkueläinten taustoilla saattaa olla cremeä.

wiidii

Värien kannalta katsottuna en välttämättä sotkisi hirvittävän paljon pidemmässä työssä mustaa ja kyyhkistä enää keskenään. Alussa voi kuitenkin olla helpointa aloittaa niin.

Mustikkamaan

^Miksei?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

^Olen saanut käsityksen, että mustan käyttäminen rusehtaa kyyhkynharmaata väriä?

GaneshaX

Mutta eihän mustastakaan haluta ruskeaa...

Oranssi

Hyvä musta rusehtaa niin vähän kuin suinkin, ja hyvän mustan käyttäminen on erittäin järkevää kyyhkynharmaalle, jos toista kyyhkynharmaata ei ole saatavana siihen hätään.

wiidii

Eihän minulla ollut mitään mustan ja kyyhkiksen yhdistämistä vastaan, tarkoitin vain, että pidemmän päälle on aina parempi käyttää samoja värejä, eli kyyhkynharmaalle kyyhkynharmaata.  :)

Anonymous

Milloin syyrisnaaraalle tulee ensimmäinen kiima? Eikös se ole niin, että hamsterit alkavat olemaan jalostusikäisiä 3-4 kuisena?

GaneshaX

Syrkit voivat tulla tiineeksi jo hyvin varhaisessa iässä. Ja sen takia tytöt ja pojat eritellään neljäviikkoisina. Jalostuskäyttöikä on naarailla 4-10kk. Suositus 6-10kk

GaneshaX

Laitan toisen viestin perään, ihan vain sen takia, että asia hyppäisi esille ;)
Monilta kasvattajilta varmaan kysellään poikasia enemmän, kuin mitä niitä riittäisi myytäväksi. Ja vaikka ei kyseltäisikään Luotatteko vain fiilikseen, että poikanen nyt varmaan saa ok kodin. En jaksa uskoa, että kenelläkään olisi päällimmäisenä vain saada "ylimääräiset" pois jaloista.
Eli suoraan sanoen, mitä odotatte ihmiseltä, jotta päätätte myydä poikasen?

Heli

Kyllä yleensä jo ekasta mailista saa kuvan haluaako jollekin hamsun myydä vai ei. Aika monesti olen jättänyt myymättä, mutta ei meiltä hamsun saadakseen tarvitse todellakaan mikään erityislaatuinen ihminen olla.  :) Eli en esim. vaadi että eläimelle pitäisi olla mitään järjettömän kokoisia lukaaleja, tarjoilla joka päivä viiden ruokalajin kurmet ateriat ja ottaa lomaa töistä hamsterin syntymäpäivinä.  :lol:

Vaikea sillain varsinaisesti sanoa mitä ostajalta vaatisin. Järkeä kai ensisijaisesti.  :D Sitä kun löytyy niin yleensä kaikki peruspuitteet on kunnossa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

No, en nyt tarkoita, että hamsterista pitäisi tehdä mitään lemmikkiä ihmeellisempää. Vaan että sillä olisi perusasiat kunnossa. Ja että se vietäisiin eläinlääkäriin, jos siihen tulee tarve. Ja se saisi sen eutanasian, jos kunto menee liian huonoksi. Kai sen huomaa sitten ihmisestä? Ihmiset vain tuntuvat ottavan helposti eläimiä, joita ei pian sitten jaksetakkaan hoitaa... Kuinka usein joutuu todellisuudessa sanomaan ei?

X-File's/JonnaMilaya

Täällä jouduin sanomaan ei muutamille tossa syksyn aikana. Tuli sellasta kyselyä et tahtois campbellin, muttei normaalia eikä punasilmästä. Ku kerran oon kasvattaja ni miksen vois heille kasvattaa jotain muuta värejä ku mitä listassa lukee? Tai kun halutaan heti se luovutusikäinen sosiaalinen naaras. Tai sellaiselle aloittelevalle kasvattajalle jolle kelpaa ihan mikä tahansa väri ja kotisivuilla vielä lukee et on astuttanu naaraan joka on 3kk vanha....Ja joka vielä myy hamstereitaan ku on liikaa ja heti seuraavana päivänä halutaan lisää. Tekstari kyselyihin en edes vastaa.

Kyllä niitä hyviäkin koteja on. Tuossa syksyllä vaan meinas mennä usko....
~Solnechnyi Trusha~

Heli

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"No, en nyt tarkoita, että hamsterista pitäisi tehdä mitään lemmikkiä ihmeellisempää.
No mutta sellaisiakin on.  :) Meiltä saa siis ihan "tavallinenkin" ihminen hamsterin.  :D

Ja voin sanoa että itse ainakin olen saanut eritoten viimeisen vuoden aikana sanoa melkoisen monta kertaa ei. Roboissa kysyntä on ollut hirmuista ja kaikenlaista kyselijää riittää. Useinmiten ongelma on ollut väärät mielikuvat lajista. Kun ihminen hakee selkeästi enemmän syyriksen kaltaista lemmikkiä, mutta kysyy roboa niin olen ohjannut lueskelemaan vielä kertaalleen lajiesittelyjä ja harkitsemaan josko jokin muu laji olisi sittenkin parempi. Näistähän on saanut lukea foorumillakin, kun joku on hommannut robon ja on tosi pettynyt kun se on "tyypillinen robo". Eli lajin ominaisuuksiin ei ole perehdytty riittävästi ennen hankintaa.

Sitten tulee jonkin verran kyselyjä joissa kysytään ainoastaan hintaa tai että voidaanko eläin tuoda huomenna 300km päähän heidän kotiinsa. Tai hinnasta ruvetaan tinkimään (mikä saa mulla kyllä niskakarvat pystyyn, jos ei ole varaa maksaa vaivaista 15e hamsterista niin mitenkäs sen vaatimat tarvikkeet tai eläinlääkärikulut?  :< ).
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

Minäkään en ihan mahdottomia vaadi, mutta hyvin usein sanon ei. Miten mulle tuleekin niin paljon viestejä tyyliin "moi onks hamsja vapaan ostaisin yhen vasta pina", eli ei allekirjoitusta, ei mitään kerrota itsestä ja koko viesti täynnä kirjoitusvirheitä.  :sydan  :sydan  Näihin en vastaa ollenkaan. Ja joskus on sellaisia jotka kuulostaa muuten ihan hyvältä, mutta sitten on joku joka ärsyttää kuten esim. 1. edellinen hamsu kuoli 3kk vanhana 2. ei olla lainkaan kiinnostuneita poikasesta ennen luovutusikää. Ja sitten nämä tapaukset kun "meillä oli ennen Puppe-hamsu ja se kuoli eilen ja halutaan uusi" tai kun "Puppe aina oli pihalla meidän kanssa ja sitten se söi karkkia ja asui ympyränmuotoisessa häkissä ja se oli söpö". No joo hyvät esimerkit.  :D

Mutta mie arvostan sitä että ostaja on eläimestä todella kiinnostunut, vaikuttaa oikeasti kiinnostuneelta kun esim. vaivautuu kertomaan hamsukokemuksistaan ja hamsun tulevista oloista, osaa kirjoittaa edes suht selkeää suomea  :D  , vaikuttaa muutenkin järkevältä ihmiseltä joka on valmis näkemään vaivaa hamsterin hoitoon ja hakemiseen. Itse en todellakaan myy hamsteria mihin tahansa kotiin, enkä myy alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta. Tulipas nyt sekava viesti mutta ehkä mun ajatukset tuli esille.  :D