• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#555
Kyllä niitä liikkuu ihan mukavasti ja se jos mikä on hyvä asia! Tietysti jos samaa hamsteria/samoja sisaruksia/lähisukulaisia käytetään paljon, tekee se paljon myös haittaa. Onkin kasvattajan vastuulla myös katsoa, ettei lähetä maailmalle lisääntymään liikaa saman poikueen hamstereita - sen seuraamukset on nähty ja koettu. Yleisesti ottaen hamstereiden lainaaminen on hyvä juttu, mutta toisilla on siitä ikäviäkin kokemuksia kun lainaaja on ollut puolituttu (poikueen "omistussuhteista" jne. on tullut kärhämää), mutta onneksi tietysti on SHYn astutussopimus joka auttaa edes jonkin verran ja tokihan sitä silti tulee aina pitää huolta, mihin hamsterinsa antaa ja tehdä sopimukset selviksi muutenkin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pähkinä

#556
Käytättekö aina tuota astutus sopimusta, jos lainaatte muualta hamsteria?

GaneshaX

#557
Jos yhtään tunnen ihmistä, niin en kyllä jaksais säätää kirjallisten sopimusten kanssa....
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Sarantha

#558
Minä olen kolmessa viimeisimmässä poikueessa käyttänyt kerran lainaurosta, kerran lainanaarasta ja kerran yhteisomistusurosta. En ole tehnyt mitään kirjallisia sopimuksia, lainaajat ovat olleet sen verran tuttuja.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Enkeli89

#559
Itse totesin ettei se sopimuskaan paljoa jaksa auttaa jos tulee oikeasti ongelmia, kun siihen kirjataan loppujen lopuksi kaikki aika suurpiirteisesti.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

X-File's/JonnaMilaya

#560
Mulla on kerran sattunut ikävä tapaus kun urostani lainasin muualle. Sitä ei palautettu koskaan. Monta vuotta olin kyseisen ihmisen nähnyt näyttelyissä, oli oikeen mukava myös muiden mielestä. Se vaan sit katos.....Sit tietty se uros mikä nyt kuoli johonki astutus matkalla, mutta se korvattiin ja sit on se talvikko jolla oli tullut matkan aikana valtava rasvapatti jota ei oltu hoidettu. Hoidolla se saatiin kuntoon. Siitä en myöskään saanu sovittua astutusmaksua.

Muuten on kyllä mennyt hyvin noiden lainaurosten kaa. Tänne on myös tuotu naaraita astutettavaksi. Siinä vasta riskit on, ku ottaa tänne hoitoon elukan. Mutta hyvin on tähän mennessä sujunu...
~Solnechnyi Trusha~

Mustikkamaan

#561
Ikävintä elikon lainaamisessa on se, jos sille sattuu jotain - siis kun lainaa toiselta itselle niinkö. Mikään ei kyllä oo niin ahistavaa. Vaikka tietää että hoitaa hyvin niin tuntuu aina että se on oma syy - kun se omistaja ei ole paikalla näkemässä.

Tommoi palauttamatta jättäminen tai sairauden hoitamatta jättäminen on kyllä jo ihan omaa luokkaansa. Saisivat hävetä!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sarantha

#562
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ikävintä elikon lainaamisessa on se, jos sille sattuu jotain - siis kun lainaa toiselta itselle niinkö. Mikään ei kyllä oo niin ahistavaa. Vaikka tietää että hoitaa hyvin niin tuntuu aina että se on oma syy - kun se omistaja ei ole paikalla näkemässä.
Todellakin. Meillä kissa melkein söi lainassa olevan talvikon - ikinä ennen ei ole onnettomuus ollut lähelläkään ja olen yleensä erittäin tarkka eläinten turvallisuudesta, lainaeläimistä vieläkin tarkempi - mutta onneksi mitään pahempaa ei sitten käynyt kuitenkaan, vaan onnistuin pelastamaan talvikon viime hetkellä. Nuo tuollaiset jutut ei kyllä ole rahalla korvattavissa jos jotain käy, joten täytyy tosiaankin olla tarkka lainaeläinten terveydestä! Kaikkia sairastumisia ei tietenkään voi välttää, mutta kuten Mustikkamaan sanoi niin silti sitä tuntee itse olevansa vastuussa...
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Marla

#563
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ikävintä elikon lainaamisessa on se, jos sille sattuu jotain - siis kun lainaa toiselta itselle niinkö. Mikään ei kyllä oo niin ahistavaa. Vaikka tietää että hoitaa hyvin niin tuntuu aina että se on oma syy - kun se omistaja ei ole paikalla näkemässä.
Samalta se vähän tuntuu, jos on hamsu sijoituksessa. Kun tavallaan se ei ole oma, ja jos jotain haaveria tulee, siinä on aina selittelyä. Säikyn eniten sitä, jos tuo tyttönen pääsisi karkuun, sillä meillä on koiria, jotka varmasti olisivat väärällä tavalla uteliaita... Pitää vain olla tarkkana (kuten omienkin kohdalla), ettei jätä luukkua auki tms. Siltikään kaikelta ei aina voi välttyä.

Nyt kun tuo tytsykkä on (toivottavasti ainakin) pieniin päin, ovat paineet kaksinkertaistuneet. Sitä ajattelee, että jos poikasille käy sitten jotakin jne. Alkaa vainoharhaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Mulla on kerran sattunut ikävä tapaus kun urostani lainasin muualle. Sitä ei palautettu koskaan. Monta vuotta olin kyseisen ihmisen nähnyt näyttelyissä, oli oikeen mukava myös muiden mielestä. Se vaan sit katos.....
Kävikö se tyyppi vielä sen jälkeen näyttelyissä?
Jos omalla kohdalla kävis noin, raivostuisin silmittömästi. Meillä on uros ollut lainassa, mutta luotettaville ihmisille lainaisin ainoastaan. Onhan noitakin, ettei se mukavan ja luotettavankaan oloinen tyyppi aina ole sitä.
Sairasta touhua tuollainen. Todella vinksahtanutta.
Saattaa olla, että sille kävi jotakin, eikä tyypillä ollut selkärankaa ilmoittaa asiasta. Mikä ei tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää...

X-File's/JonnaMilaya

#564
Saattaa olla että kävikin, mutta itse olin niihin aikoihin muistaakseni toipumassa leikkauksesta eli itse en käynyt. En vaan koskaan nähnyt kyseistä tyyppiä enää, aikuinen siis kyseessä. Kiva, erikoinen boksikin jäi sille tielle
~Solnechnyi Trusha~

eta

#565
Olen teettämässä syrkeilläni poikasia ja tänään on kiima. Olen antanut syrkkien olla samassa terrassa, ei kummankaan omassa. Tyttö olisi suostuvainen ainakaan ei käy uroksen kimppuun mutta uros ei tiedä mitä tehdä. Puolisen tuntia syrkit olivat yhdessä sitten erotin ne kun tuntui ettei mitään tapahdu. Onko tämä normaalia ja olisiko täytynyt antaa niiden olla kauemmin yhdessä ?

Mustikkamaan

#566
Tuo ei ole mitenkään epätyypillistä. Joskus vaatii tosi pitkän ajan tai useamman yrityksen ennen kuin uros haldaa hommat. Joskus ei haldaa ollenkaan. Ei kun sinnikkäästi yrittämään. Jos ei muutamassa kerrassa vieläkään tajua mitään, niin sitten kannattaa vaihtaa urosta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

eta

#567
Uros astui tiistaina monta kertaa naaraan ja tänään pitäisi olla kiima jos ei onnistunut. Kysynkin nyt kun Anni haisee samalle kuin yleensä kiiman aikana mutta kun hännän yläpuolelta silittelee ei kuitenkaa mene sahapukki-asentoon. Eli kysymys onkohan tuo kiimaa vai ei ?  Eli voiko naaras silti haista jos odottaa poikasia ?

GaneshaX

#568
Antaa sittenkin olla...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

p-e-t-r-a

#569
Montako poikuetta talvikolle voi tehdä? :)