Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

Hami

En nyt alkanut läräämään kaikkia sivuja töissä ollessa läpi, mutta onko täällä ollut jo kysymyksiä näistä pellavatähkistä?

Itse näin vähän aikaa sitten eläinkaupassa ihan kuivattuja ja tiiviisti pakattuja 100% puhtaita sekä käsittelemättömiä ( näin ainakin paketti mainosti ) pellavatähkiä.
Pyörittelin pakettia käsissä ja totesin että kyllä se niin aidolta se tähkä vaikuttaa että pakko uskoa.

Onko siis tämä pellavatähkän sisällä oleva luonnonmukainen, käsittelemätön pellava turvallista hamsterille?
Vai onko samallaisia vaaroja että kuroutuisi esim. jalan/kaulan ympärille?

Meillä käytetään todellakin pehmukkeena pesässä ihan wc paperia tai talouspaperia.
Myös pehmyttä heinää on ollut tarjolla, mutta kyllä se vain vessa paperi on voiton vienyt.
[size=85]6 x syyrialaiset ?
1 x vkh talvikko ?
2 x maatiais kissat ?
1 x kääpiöluppa ?
[/size]

metsku

Haluaisin kysyä nyt sellaista, että MIKSI ei varoiteta kankaisten virikkeiden vaarallisuudesta ollenkaan? Esim. nimimerkki Yökyöpeli tuolla sätti pesävanua ja samaan hengenvetoon kertoi itse antavansa sukkia hamsterille.  :shock: Sukasta saa revittyä langanpätkiä ja paloja jotka tukkivat suoliston/kiertyvät jalan ympärille ihan varmasti suuremmalla todennäköisyydellä kun yksikään pesävanu. Onko tätä asiaa kukaan miettinyt tai ottanut huomioon? Ja tämä ei ole mikään riidanaloitus tarkoitus olla vaan rupesin tätä oikein miettimään.

Meillä hamstereilla kaikilla on pyyhkeitä ja molemmat syrkit repii niitä. Niissä voi nähdä langansuikaleita roikkumassa ja sellainen voi todellakin tarttua jalkaan toisin kuin pesävanu. Ne myös tunkevat suuhunsa repimiään paloja koska niitä pyyhkeenpaloja löytyy pesästä. Eikös nyt pitäisi alkaa ja nopeasti kuuluttamaan näiden kaikkien kankaisten virikkeiden vaarallisuudesta?

X-File's/JonnaMilaya

~Solnechnyi Trusha~

metsku

Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Itse en todellakaan antaisi hamstereille kangasta. Joskus aikoinaan annoin ja kerran ku itse olin opiskelemassa oli porukat huomannu miten gerbiili oli tehnyt itselleen "viitan". Meinasi raukka kuullemma kuristua siihen...Onneksi gerbileita kammoksuva jengi sentäs älysi pelastaa poloisen,mutta sain itse kuulla kunniani kankaitten antamisesta elukoille.

Niinpä! Ihmettelen siis suuresti, että tuollaisesta ei varoiteta mutta pesävanusta on hirveä haloo ja varoittelukampanja jatkuvasti meneillään!

Potmo

Lainaus käyttäjältä: "metsku"

Itse ainakin muistelisin nähneeni jossain keskustelua kankaistakin.. Että ainakaan mitään vanhoja lakanoita tms. ei saisi antaa, koska niistä irtoaa juuri niitä langanpätkiä jotka voivat kiertyä esim. jalan ympärille. Itse en ainakaan mitään kankaista antaisi omalle hamsterilleni, joten en ole asiaan sen kummemmin perehtynytkään.
Voisiko olla, että käsitykset kankaiden vaaroista ovat selvemmät, eikä niistä sen vuoksi "tarvitse" keskustella niin paljon, kuten esimerkiksi tästä kiistellystä pesävanusta? Ja tietääkseni eläinkaupoissa ei edes kangasjuttuja myydä? Ehkä eivät ole niin keskeisiä herättääkseen niin paljon keskustelua.
Pesävanuakaan ei meillä käytetä, olen toki kuullut siitä vain huonoa, mutta toisekseen on kätevämpää antaa talouspaperia, kun sitä meillä kuitenkin on, kuin lähteä erikseen ostamaan pesävanua hamsterille.
[size=85]Abigail 12.8.2007 - 24.4.2009
Amor Vincit Omnia, "Amo", 29.3.2009 -
Life isn\'t about waiting for the storm to pass, it\'s about learning to dance in the rain.[/size]

Nell_a

Mäkään en ole uskaltanu antaa mitään kankaista kun oon huomannu millä tavalla ne on kiinnostunu mattojen hapsuista, tunkevat niitä nimittäin poskipusseihinsa. Mutta entäpä fleecekankaasta tehty pehmoputki? Mulla oli edellisellä hamsterilla sellanen, ja sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa, kun fleecestä ei irtoa lankoja.
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09
+ marsut ja koira[/size]

metsku

^Olen antanut mutta kyllä ne ainakin reikiä niihin meillä syö. Mutta mä nyt annan pesävanua ja on meillä pyyhkeitäkin käytössä. Mistään ei ole ollut vaaraa.

Elida

Tässä olisi nyt Suomen Hamsteriyhdistykselle loistava mahdollisuus tehdä Poskipussiin testi vessapaperin ja erilaisten pesävanujen ominaisuuksista. Eli, samat testit joka materiaalille ja ei kun taulukko esille. Ja edellisessä Poskipussissa voisi pyytää lähetämään todennettuja ongelmia, joita vessapaperista tai vanusta on tullut. Tai muita todistettuja juttuja (esim. jos Metsku on tosiaan tehnyt testin ja laittanut samaan aikaan vanua ja vessapaperia häkkiin, niin tästä voisi hyvin kirjoittaa artikkelin yhteyteen).

Ensin pitäisi tietysti listata erilaisia pesävanuja (ainakin täällä on tullut kookoskuitu, puuvilla"kotelot...) ja esitellä ne artikkelissa ja paperiksikin olisi varmaan hyvä ottaa pari laatua: joku erikoisvahva valkaistu talouspaperi ja tavallinen valkaisematon vessapaperi tms.

Testejä tuli mieleen:
*vesiastiaan pala, annetaan liota x aikaa (pari tuntia?) ja tarkistetaan sulaminen
*mytätään pieni pala mahdollisimman tiiviiksi ihan vähän kasteltuna, annetaan olla hetken ja sitten sormien välissä pyörittäen tutkitaan hajoaminen
*suikaleen/palan vetolujuus suorana kuiva ja märkä sekä sama kierretylle suikaleelle/palalle

Ideaa saa vapaasti käyttää ja kehitellä eteenpäin.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "Elida"Tässä olisi nyt Suomen Hamsteriyhdistykselle loistava mahdollisuus tehdä Poskipussiin testi vessapaperin ja erilaisten pesävanujen ominaisuuksista.

Poskipussiinhan saa kuka tahansa kirjoittaa juttuja, sinäkin vaikka. Eli jos vaan viitsit, varmaan juttu otetaan enemmän kuin mielellään vastaan vaikkapa 1/2010 -lehteen.  :)

Elida

^Mielestäni olisi hyvä, jos testi tehtäisiin yhdistyksen nimissä eli ns. virallisesti. Ja koska kyseessä on Suomen Hamsteriyhdistys, en täältä Saksasta välttämättä löydä Suomessa myytäviä tuotteita ja siksi ei onnistu, vaikka nyt saisinkin luvan tehdä virallisen testin. Siksi edelleen tarjoan juttua Yhdistykselle itselleen.

Tinttiys

Olen harkinnut hamsterin (todennäköisesti syrkin) hankintaa, ja olen yrittänyt etukäteen ottaa mahdollisimman paljon selvää asioista. Yksi epäselväksi jäänyt asia on ns. orgaanisten pesä"vanujen" käyttö, josta nimim. Hamikin kysyi. Jospa toisesta samaa aihetta koskevasta kysymyksestä joku asiasta tietävä vastaisi. :)

Eli onko puuvillatähkien puuvilla (kuva sivulla //http://www.unelmalemmikit.net/kauppa/product_details.php?p=696) pesätarpeena yhtä vaarallista kuin synteettinen pesävanu? Muodostuuko siitä ns. säikeitä samalla tavalla kuin synteettisestä materiaalista?

Paikkakuntani Faunattaren hamstereilla oli noita puuvillatähkiä terroissaan, mutta terran ulkopuolelta käsin oli vaikea tehdä arviota ja jäin aihetta miettimään. Luonnonmateriaalina lienee ainakin sulavaa, enemmän mietitytti tuo mahdollinen esim. jalan ympärille kiertyminen.

Essi

Yhessä hyvässä eläinkaupassa ( Ideapet ) ne myy pesävanuu, aion ehottaa että ottais pois koko pesävanun myynnistä. Niit kiinnostaa usein enemmän asiakkaiden mielipiteet.

Kiiira

Samoin, vain wc papru kelpaa : D
Aavistus, s: u <3

Eevi

Meilläkin käytetään ihan wc-paperia ja hamsut tykkäävät tehdä niistä silpuista vielä ihan omanmuotoisiaan. Kaverilla oli joskus taannoin pesävanua (ei tiedetty että se on vaarallista) ja se oli epäkäytännöllistä, koska esim. kakka, ruoka, puru yms. jäivät sihen kiinni. Se oli siis todella sottaista kamaa loppupeleissä.

edit. vielä noista kankaista sen verran, että sama kaveri oli laittanut hamsterilleen joskus kankaan paloja ne olivat kiertyneet hamsterin kaulan ympärille, mutta siinä ei sitten käynyt onneksi pahasti, koska kangas oli sen verran löysällä.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

ZiiCan.

Niin sitä kysyisin, että voiko pesämökkiin laittaa paperia ja heinää?
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]