• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

Elida

#105
^Voi, mutta meillä ei ainakaan Eppi tykkää heinästä yhtään, eikä asu heinäpesässä, vaan muuttaa mieluummin vaikka johonkin kulmaan purusta ja paperista kasaamaansa kumpareeseen. Eli, voi kokeilla - jotkut hamsterit kuulemma tykkää heinästä kovastikin.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

ZiiCan.

#106
^Oukei.
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

GaneshaX

#107
Tietenkään pesätarvikkeita ei kannata laittaa hamsulle suoraan pesään, vaan jättää jonnekkin asumukseen. Hamsu saa puuhaa, kun rakentaa pesää itselleen  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Elida

#108
^Kuskaakohan jonkun hamsteri heinää pesään vai tekeekö heinästä tykkäävät hamsut pesänsä aina sinne, missä heinäkasa on?

Itse laitan aina vaan pätkän vessapaperia häkkiin. Siitä Eppi sitten parissa päivässä vähän kerrassaan sitä tuhoaa, kunnes kaikki paperi on pesässä. :D Ja Epin pesä on milloin missäkin - ei todellakaan aina siinä ihmisen pesäkoppina pitämässä paikassa, joten meillä ei paperia voisikaan minnekään tiettyyn paikkaan sijoittaa.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Eevi

#109
Meillä ainakin Toivo kanniskelee aina yhden heinäkorren kerrallaan pesään. Paperit tungen valmiiksi pesään. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

ammie

#110
^^ Meidän Beea kuskaa kaiken heinän pesäänsä, Bravo vain osan.  :)  Ja saavat molempia, sekä vessapaperia että heinää, joten valinnan varaakin olisi.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Elida

#111
^Voi, tuo heinän kanniskelu olisi kiva nähdä! Meillä on Eppi tänään illalla kuopinut puruja pitkästä matkasta pesälle asti. Olisikohan vihje, että purua olisi pitänyt olla enemmän. (Oikeasti sitä oli yhtä paljon kuin ennenkin, mutta ilmeisesti ei riittänyt ;D).
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Maranth

#112
Voisiko käyttää myös vessapaperin tai heinän lisäksi puruja pesän pohjalla?
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

Elida

#113
^Meillä varsinainen pesäkoppi on alta avoin eli siellä on väkisinkin puruja alimmaisena ja kyllä yleensä olen tunkenut pahvilaatikoihinkin purua sen verran siihen laatikon suulle, että väkisinkin purua menee myös laatikon puolelle. Eppiä puru ei sinänsä näytä häiritsevän, mutta erityisesti sitä pitää riittää oviaukon kohdalle. Eppi siis kasaa pesässä ollessaan oviaukon täyteen purua = sulkee oven. :D Joten kyllähän sitä voi umpipohjaiseenkin pesään laittaa. Eiköhän se hamsteri sen sieltä pois tunge, jos ei tykkää!
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

ZiiCan.

#114
Kuinka paljon paperisilppua pitää laittaa pesään..?

Juu huomatkaa, en vielä omista hamsteria, joten tyhmiä kysymyksiä lentää..
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Elida

#115
^Itse revin vessapaperista jonkun ehkä kahdeksan arkkia ja laitan sellaisena pötkönä jonnekin päin häkkiä ja Eppi saa sitten repiä siitä. Kerran laitoin ihan pienen vessapaperirullan lopun kokonaan ja sen repiminen oli selvästi hupaa! :D Eli silputa ei tarvitse valmiiksi, vaan silppuaminen on hyvää puuhaa.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Marsipaani

#116
Ite sain ton Pimun(talvikko) eilen mut kuitenkin asiaan.

En itse käyttäis tota pesä vanua koska hamsteri saattaa kuolla siitä ja Pimukin eilen ihan tohkeissaan kuskas veski paperia sellasen jännän tason alle joka siis on tosi alhaalla sinne on kaivanu sellasen kolon ja siel veski paprua vaikka kuinka pajo :D

ZiiCan.

#117
^Minkä kokoinen Pimun pesämökki on? Sillä jos se on kovin iso, niin se ei välttämättä viihdy siellä ja kasaa paperia muualle. Se on saattanut tehdä pesän tason alle, eikä välttämättä vaihda pesäpaikkaa ihan herkästi, jos se vain tuntee olonsa mukavaksi unikuopassaan. Ole vaan iloinen, että Pimu on noin etevä ja fiksu tyttö!  :)

Niin ja kiitos Elida, en itse tullutkaan ajatelleeksi että se voisi olla hamsteristakin hauskaa silputa sitä paperia.. :D
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Marsipaani

#118
^

Saman kokoinen on Pimun mökki kuin sen unikuoppa koska se mökki kuuluis oikeesti siihen päälle :D

Marla

#119
Ja kaikki hamsterithan eivät yksinkertaisesti käytä pesämökkejä. :)
Meillä Bablo ei ole koskaan noita käyttänyt, vaan nukkuu jossain suojaisassa nurkassa, vaikka on keraamista, pahvista ja puista kopperoa ollut tarjolla. On nytkin, vaikka eipä sillä käyttöä ole muuta kuin kiipeilymielessä.
Tossukaan ei nykyisin käytä mökkiä, vaan nukkuu joko juoksupyörässään (sillä on sellainen iso erikoisenmallinen umpipyörä) tai tason alla nurkassa.
Kunhan vain hamsulle on pesämökki ja -materiaalia tarjolla, ei ole mitään väliä, vaikka hamsu nukkuisi missä - hamsterihan sen mukavimman paikan päättää. :)

Pampulalla on kiintoisa tapa siirtää purut toiseen päähän häkkiä - aivan sama, paljonko sitä purua on. Sitten on toinen pää aina paljaana, mutta jos siihen laittaa lisää purua, on taas seuraavana päivänä sama juttu ja osa purusta tursuaa lattialle pinnojen välistä.

Minä en tuota heinää ole enää aikoihin käyttänyt, kun tuppaan aivastelemaan siitä ja tulee tukkoinen olo (ilmeisesti minulla on jonkinlaista heinäallergiaa tms.). Purun kanssa vähän sama juttu, mutta sitä ei olekaan käytössä kuin parilla hamsulla. Heinälle olen kumminkin herkempi.