Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

Ronja-

Tosi hyvin, kyllä Miharu, olit tuon tekstisi kirjoittanut! :)

By the way, olen ajatellut aloittaa pienimuotoista talvikoiden kasvatusta. Se on ehkä sen "minun lajini"  :lov
Talvikkotytöt, Siru & Sara, helmiäisnormaali
Talvikkopojat, Eetu & Eemeli, safiiri

Miharu

Lainaus käyttäjältä: "Ronja-"Tosi hyvin, kyllä Miharu, olit tuon tekstisi kirjoittanut! :)

Voi, kiitos.  :oops:
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

Nettz

Tästä ketjusta sai kyllä paljon hyviä vinkkejä, kun haaveilee talvikkokasvatuksesta. Minulla ei ole itselläni vielä kyseistä lajia ollut, mutta olen ottanut paljon tietoa aiheesta. En siis missään tapauksessa ole ajatellut ryhtyä vielä kasvattamaan, vaan tutustua lajiin ihan rauhassa.. :)

maiza83

miten teettää syrkillä poikasia?????

Ninde

Anonymous

Olen kovasti ollut kiinnostunut kasvatuksen aloittamisesta, erityisesti kiinnostaisivat vkh talvikot ja campbellit. Vielä en aloittaisi vaan vasta kun olen siihen valmistautunut paremmin. Mietin että kumpia kasvattaisin, talvikkoja vai cämpsyjä, ja tarvitsisin siihen neuvoja. Eli kertokaa kasvattajat ihan mistä vaan huonoista/hyvistä puolista kasvatuksessa:) (Esim. kuinka helppoa/vaikeata on kasvattaa ja kuinka hyvin saavat kodin hamsut)

Vevve

Kannattaa kasvattaa sitä lajia, joka itselle tuntuu mieluisimmalta eikä kysellä muiden mielipiteitä. Molemmilla lajeilla on omat piirteensä ja myös ongelmansa. Suosittelisin, että hankkisit ensin rutkasti kokemusta molemmista lajeista lemmikkinä ennen kuin ryntäät kasvattamaan.

Kasvatus voi olla aika hermojaraastavaa joskus. Minulle on tässä lyhyen parivuotisen kasvatusurani aikana talvikoilla tullut kaikenlaista onnetonta: uros ja naaras teloo toisensa haavoille, poikasia ei yrityksistä huolimatta tule, emo saa imetysaikana pahan nisätulehduksen, ja toinen synnyttää kuolleet poikaset. Kuitenkin kasvatus on todella palkitsevaa, enkä ole harkinnutkaan lopettamista.

Anonymous

Juu, itsellä onkin tälläkin hetkellä yksi talvikko ja pari cämpsyä tulossa, kasvatusta ajattelin vasta piiitkän ajan päästä aloittaa, juuri siksi että on tarpeeksi tietoa:) Ja campbellit kiinnostavat enemmän (tällä hetkellä, saa nähdä sitten kun niitä saan:)) kasvatusmielessä mutta mietin että saavatko ne kuinka helposti kodin itselleen kun ei taida olla se suosituin kääppäri kuitenkaan?

Vevve

Kyllä mä luulisin että ne saavat hyvin kodit, kun tarjonta on kovin vähäistä. Viisaammat korjatkoon, jos asia on toisin.

Tapirus

Kannattaa varmaan pitää molempia lemmikkinä jonkin aikaa ja sitten tutustua myös muihin kuin omiin hamstereihin. Koska luonne-eroja on myös saman lajin sisällä.

Mutta kasvattaminen ensihamstereilla ei varmaankaan ole kovin järkevää, ellei ole sitten näiden hamstereiden kasvattaja mukana auttamassa ja valitsemassa vaikka partnereita näillä kasvateilleen. Koska ilman asiantuntevaa apua sieltä voi putkahtaa ei-niin-toivottuja ominaisuuksia. Ja ehdottomasti hamstereilla tulisi olla rekisteripaperit ja hamsterin "tason" voi käydä kokeilemassa näyttelyssä.
~Heke

Anonymous

Tiedän jo kasvatuksesta jonkin verran, mutta jotkut asiat on mulle viellä epäselviä.
Esimerkiksi se että kun valitsen paria hamsterilleni, varmistan tietty että ne eivät ole sukua toisilleen, mutta miten se käytännössä tapahtuu? Voinko vain ostaa toiselta kasvattajalta hamsterin joka ei ole sukua, vai pitääkö minun tutkia sukutaulut ja ottaa selvää niistä kuinka pitkälle? :shock:

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Puikula"Eli se että kun valitsen paria hamsterilleni, varmistan tietty että ne eivät ole sukua toisilleen, mutta miten se käytännössä tapahtuu? Voinko vain ostaa toiselta kasvattajalta hamsterin joka ei ole sukua, vai pitääkö minun tutkia sukutaulut ja ottaa selvää niistä kuinka pitkälle? :shock:
Vastaan nyt näin tylsästi lainaukseen lainauksella :)
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Periaatteessa serkkuparitus on ok (sisarusten lapset paritetaan keskenään), mutta en välttämättä lähtisi sellaistakaan tekemään jos siihen ei ole painavaa syytä. Serkkuparituksen sukusiitosprosentti on 6,25%.

Suositellaan, että pienten populaatioiden jalostuksessa sukusiitosprosentin tulisi olla alle 6 %. Täällä lisää asiasta: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/lehti/populaatio.html
Hamsteriton tätä nykyä

Miniomppu

Kuka olisi ystävällinen ja voisi asiallisesti kertoa roborovskien kasvattamisesta? Itse olen harrrastanut roborovskeja jonkun aikaa, ja on tulossa nyt Ruotsista niitä kaksi värisiäkin. Kiinnostus kasvatusta kohtaan on suuri, mutta en hirveästi löydä tietoa juuri robojen kasvatuksesta. Kuka oli kiltti ja auttaisi?
Kaikenlainen tieto on tervetullutta, eihän koskaan voi olla liian viisas :)

Hamsu_86

Voiko täältä sivulta tallentaa omalle koneelle tietoa Talvikko poikueen teettämisestä ja siihen liittyvää tietoa?

Minski

Toki voi omalle koneelleen tallentaa :)
Hamsteriton tätä nykyä