Onko hamsusi karannut?

Aloittaja Fuyu, 23.08.08 - klo:20:04

Molla

Tuli sekin tässä koettua. Ensimmäiseksi asuinpaikaksi hommasin 31l Smart boxin. Nyt tytön kasvettua ostettiin paikallisesta sekatavarakaupasta silmiä särkevät värikäs avaruusalukselta näyttävä duna varusteltuna paaaljolla putkia. Laatuhan ei todellakaan ollut taattu. Tytön ollessa yksin kotona dunan ulkopuolella kulkeva putki oli hajonnut. Liitosrengas oli yksin kertaisesti haljennut. Pudotusta oli reilu metri ja vanhassa omakotitalossa neliöitä reilu sata. Meillä oli pari käärmeen karkaamista varten olevaa vinkkiä. Toinen on, että laittaa pakastepusseja seinänvieriin ja kuuntelee missä kahisee ja rapisee. Toinen taas, että kylvää perunajauhoja. Päädyttiin laittamaan kolmeen huoneeseen ruokaa lattialle ja perunajauhoja ringiksi ympärille. Mietittiin huoneet sen perusteella, että "jos minä olisin pieni ja isot ja aukeat paikat pelottaisivat niin minne päätyisin seinänviertä kulkien". Lopksi vielä avokki laittoi dunan yläosan lattialle luukku auki. Ja sen avulla tyttö lopulta löytyi samana iltana. Se oli mönkinyt sinne sisälle, koska seinämässä on sen juoksupyörä. Tyytyväisenä juoksi pyörä vinkuen.  :P  :sydan  En olisi uskonut että siitäkin meluhaitasta tulee olemaan hyötyä. Vahingosta viisastuneina vahvistamme kaiken tarpeellisen jesarilla. Ei tiedä kuinka monta päivää se oli ollut reissullansa meidän viettäessä kolmen päivän lomaa.
[size=85]talvikko, helmiäissafiiri, synt. 09/2008[/size]

ovela

Kaipaillaan vinkkejä karkuteillä olevan hamsterin kiinniottamiseen...

Elikkä tuo pieni eläin osoitti eilen olevansa se kaikista ovelin tapaus. Onnistui löytämään keittiön (kiinteiden...) kaappien ja seinän välistä kolon aivan käsittämättömästä paikasta. Koloa ei edes huomaa kun on kulman/reunan takana ja silläpä se olikin jäänyt tukkimatta. Onni onnettomuudessa että kolon pitäisi olla ihan tyhjää tilaa ilman kummempia vaaroja tai esim. kylmyyttä, vaivaksi ja harmiksi vain hamsterin kyttääminen meille.

Hamsteri vain itse on uuteen koloonsa niin kovin viehtynyt että sen uloshoukuttelu tuntuu kovin haasteelliselta. Hamsteri kyllä itse pääsee todistettavasti liikkumaan miten tahtoo koska vihannesta oli yön aikana kadonnut.

Ei olla muuta nyt keksitty kuin rajata keittiön takaosa esteillä, tietääpähän ainakin missä hamsteri majailee ettei tartte koko kämpästä etsiä. Esillä oma asumus, ruokaa ymym ja koetetaan vahtia että satuttaisiin sopivaan aikaan paikalle hamsterin nappaamiseksi...

Mutta voisiko tässä nyt muutakaan tehdä kuin odotella?

Iltasella on suunnitelmana olla vain makkarissa jolloin muun kämpän saa pimeäksi ja hiljaiseksi ja välillä sit tehdä yllätysiskuja keittiön puolelle...

Minski

ovela: Siirsin viestisi tähän aiempaan hamsujen karkaamis-ketjuun :)
Lisäksi tuolta saattaisi löytyä hyviä vinkkejä. Toivottavasti hamsusi löytyy :)
-Minski-
Hamsteriton tätä nykyä

ovela

Oo, kiitos! En huomannut näitä ketjuja vaikka koetin etsiä onko edellisiä (kun ei mikään ihan ainutlaatuinen ongelma kuitenkaan...) mutten löytänyt :) Ja eiköhän se ennenpitkää n'ppeihin jää, paikka kuitenkin tiedossa siis ja alue rajattuna ettei kovin pitkälle voi enää päästä.

edit: jep, ensimmäinen vinkki löytyikin jo. Yöksi viritellään ämpäriansaa ja sit vaan odottelemaan... Voi olla ettei ens yönä viel tärppää kun eilen sai herra sen verran tarjolle jätettyä ruokaa hamstrattua mutta ennenpitkää...

Mitenhän, voiskohan esille kuitenkin jättää ihan pienen palan kurkkua? Tietäis toisen liikkuneen jos se on hävinnyt ynnä sais sille myös vähän nestettä. Juomapullo on kyllä tarjolla myös mutta siitä on hankalampi tarkkailla hävikkiä.

Jospa se ihan pieni pala ei koko ruokahalua veisi vaan kasvattaisi vain nälkää...

Maikki^

Lainaa5.Chilin häkki tippui maahan kun olin isosiskoni syntymäpäivillä.Kukaan ei ollut kotona,niin Chili kipitteli keittiöön. Mutta kissa ehti löytää Chilin ennen mua >:
Kauheeta  :( ^^    Miulla kerran karkas, ku vaihoin puruja. Löyvvettii se miun kaverin kaa pakastimen alta, ja se ol jyrsimässä pakastimen johtoo! Tul kyll aika paniikki saaha se jollai irti siitä, ku pistorasiaa en yltäny, et ois saanu virran pois. Onneks kummiski ehjin nahoin selvittii  :)

Ninni <3                                Harri <3

ovela

Lattialla oltiin taas käyty juoksenteleen muttei nälkä tainnut vielä olla kyllin suuri kun ei ollut ansaan tippunut. Ehkä ensi yönä...

Tuo sankari on semmoinen pesämyyrä normaalistikin ettei sitä paljoa näy kuin hämärällä niin päiväsaikaan vähän vaikeampi nappailla kun tuolta sen superpiilosta sitä ei tosiaan pysty hätistelemään millään.

ovela

Karkulainen on palautettu paikoilleen joten kiitosta vain ansavinkeistä. :)

Yöllä oli tosiaan nälkä voittanut ja muovilaatikossa oli aamulla odottamassa melko pettynyt hamsteri. Omassa kodissaan tyhjensi ruokakupin poskipussiinsa ja ilmeisesti koetti kovasti löytää takaisin maailman parhaaseen piilopaikkaansa kurkotellen ja kiipeillen (ja pyörässään juosten...) kunnes alistui kohtaloonsa ja palasi vanhaan pesäkoppiinsa.

Harmiksi hamsterille mutta kyseinen kolo tullaan tilkitsemään hamsterinpitäväksi ennen seuraavaa ulkoilua  ;)

Minski

^ Hienoa, että karkulainen löytyi.
Vaikka hän itse olisi varmaan mielellään jatkanut seikkailujaan :)
Hamsteriton tätä nykyä

Vevve

Meillä on nyt tuo Köntti-syrkki sitten hoksannut miten juoksutusaitauksen aidan yli pääsee kiipeämään. Ei se enää malta katsella mitä aitauksessa olisi sille, vaan heti ollaan menossa yli.  :|

Hessuinen

Mulla karkasi Titi-uu juuri tuossa viikonlopun aikana kaksi kertaa (vein tytön Turkuun kun sinne oli matka sen verran pitkäksi aikaa ettei tuota olisi voinut jättää kotiin, joten väliaikaisasumuksena oli sellainen reilunkokoinen muovilaatikko, josta en uskonut tuon pääsevän pois). Molemmilla kerroilla tiesin ettei ole voinut päästä huoneen ulkopuolelle, koska ovea pidettiin kiinni eikä siellä ollut mitään rakoja, muutenkin todella "raakattu" kun oli jäänyt lähes tyhjilleen mun poismuuton jälkeen.

Ensimmäisella kerralla luulin että oli päässyt korkean asumuksensa katon kautta pois, joten se korvattiin heti matalammalla. Varmaan jotain puoli tuntia etsittiin koko perheen voimin, kunnes kuulin pientä rapinaa kirjoituspöytän luota. Ympäristön katsoin läpi ja alimmaisen laatikon, muttei silti löytynyt. Pian rapinan kuultua uudestaan avasin sitten toiseksi alimman laatikon, jossa tyttö tyytyväisen näköisenä teki itselleen pesää vanhoista kankaanpaloista, joita silppusi kovalla vauhdilla. Toisella kerralla tyttö tuli esille kun rupesin juttelemaan etsinnän lomassa, jolloin oli helppo kaapata toinen lattialta. Eikä hajuakaan miten oli päässyt pois, näytti sen verran korkealta pienelle hamsulle, mutta tämän jälkeen isäni laittoi laatikkoon verkkoa, joten raukan täytyi loppuaika karkaamisen sijasta tyytyä killumaan siinä. xD
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Uusisyrkkis

Ensimmäinen hamsuni karkasi useaan otteeseen. Ensimmäisen kerran, kun olin jättänyt sen jaloittelemaan vessaan, jossa ei ole mitään mistä voisi päästä karkuun, no, toinen ovi oli unohtunut raolleen, ja hamsu karkasi, löytyi talon toisesta päästä eräästä mukavasta kolosesta.
Toisen kerran, jätin sen hetkeksi vartioimatta kylppäriin, jossa on yhdessä sauna, en huomannut että kiukaassa oli pari pientä aukkoa, no, hamsu tietysti meni sinne, lopulta löytyi sieltä ja saatiin kiskottua ulos, ja pesulle :D

Lisäksi sillä oli joskus pahvilaatikko liitettynä häkkiin (tiedän, moni hamsteri olisi taatusti järsinyt itsensä ulos, esim toinen hamsterini joka ikävä kyllä kuoli eilen nuorena), mutta tämä ensimmäinen hamsterini Marakatti oli luonteeltaan siinä mielessä erilainen, ettei ikinä järsinyt pahvia. No, tuossa laatikossa ei ollut kantta, ja kerran oli ilmeisesti päässyt jonkun piilopaikan katolta siellä hyppäämään ulos, ja oli vain tuuria että isäni sattui huomaamaan kun se vilahti lipaston alle, ja saatiin kiinni.  :grin

Sitten sama hamsu vielä kerran, jäi häkin luukku yön yli auki, ja karkasi, teki pesän pesualtaan alle pieneen välikköön. Kauan etsittiin, ja lopulta löysin sen, vain kun aukosta pilkotti vähän paperia. Vähän piti sahatakin sitä auki, ennen kuin saatiin hamsu pois sieltä.

Yadell

Nita karkasi joskus uudenvuoden jälkeen. Joskus 3 aikaan vanhemmat oli heränneet rapinaan, ja tulleet tarkistamaan, että onhan nita häkissä. Ei se tietenkään ollut, häkin ovi oli auki, vaikka se oli varmasti laitettu kiinni, joten se oli itse avannut sen. Alettiin sitten heti etsiä kaikista mahdollisista paikoista. Kun alkoi tuntua, ettei sitä löydy mistään, päätettiin tyhjentää iso kirjahylly, että voisi tarkistaa, onko se sen takana. Turhaan se tyhjennettiin, koska ei se siellä ollut.

Myöhemmin päätettiiin, että on pakko alkaa nukkua. Aamulla pitäisi jatkaa etsimistä. Aamulla äiti tuli sanomaan, että oli kuullut rapinaa yläpuolelta (se nukkui alakerrassa ja nita oli karannut ylhäällä), mutta kun kuunneltiin ylhäältä se kuului selvästi alapuolelta. Siitä sitten pääteltiin, että se oli lattian ja katon välissä. Ja eikun purkamaan kattoa. Vihdoin, kun lautoja oli irrotettu tarpeeksi, alkoi hamsterin houkutteleminen piilostaan. Oli aika vaikeaa seisoa tikkailla ahtaassa välissä ja samalla pitää taskulamppua. Laitoin sinne sitten juustoa, ja odoteltiin jonkun aikaa, että kävisikö se syömässä. Ruoalla houkuttelu toimi hyvin, koska nita oli varmasti nälkäinen. Ja huomasin sitten ilokseni, että juustoa oli käyty nakertamassa ja laitoin sinne omenaa, ja jäin odottamaan tikkaille kangaspussi kädessä. Aika monesti nita kävi jo melko lähellä, mutta kun yritti ottaa kädellä kiinni, puolustautui ja pakeni. Vihdoin kaikkien houkuttelemisien jälkeen nita tuli ihan lähelle syömään omenaa, jota pidin kädessä. Liikutin omenaa vähitellen pussia kohti, ja vahingossa se tippui sinne, mutta onneksi hamsteri meni mukana. (; onnellisesti loppui se karkureissu. Nita on karannut lukuisia kertoja aiemminkin, mutta löytynyt aina melkein heti.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

ovela

Jos häkin ovia tykätään aukoa niin avainnauhan klipsusta on vähän apua:

Mekin ollaan pari vanhaa avainnauhaa leikelty ja irroitettu klipsut ihan erilleen. Luukun sulku on helppoa ja vaivatonta vaikka tuollaista käyttäisikin. :) Meillä on tuollaiset "varmuuden vuoksi" ihan muoviterraarion kattoluukuissa.

OT: Eilen taas juoksenneltiin lattialla ja kyllä tuo vaan muisti että minne viimeksi pääsi karkaamaan. Onneksi oltiin pahvilla + pakkausteipillä tilkitty se kunnolla, lisäesteeksi laitettua kirjaa nimittäin raahattiin sivuun uskomattomalla voimalla :D

Yadell

Hyvä vinkki. Vaikka, nyt tuolle ei ole enää käyttöä, kun häkkiä ei edes käytetä ja asukki lopetettiin tänään. ;(
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

siilipallo

Meillä ei ole vielä toistaiseksi päästy karkailemaan. Saapa nyt nähdä miten käy, kun toisessa, vasta hankitussa terraariossa ei tullut kattoa mukana. Onneksi korkeutta on sentään se 40cm niin vaatisi vähän kekseliäisyyttä tuolta karkaaminen.