• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Maiju*

#15
Meillä ei ole onneksi vielä tuota raskausajan diabetesta talvikoilla ollut. Tavallinen diabetes tuli yhdelle vanhalle talvikolle, muilla en ole mitään huomannut.

Ja nyt kun ehdin "hehkuttaa" tätä ettei sitä ole meillä liiemmin ollut, niin katsotaan vaan niin pian tulee.  :teipit
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Heli

#16
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Niitä Multistixejäkin on erilaisia, mulla on sellainen missä on 10 reagenssia (veri, PH, ketoaineet, leukkarit, sokerit, proteiinit, ominaispaino, nitriitti, urobilinogeeni, bilirubiinit). Ne neuvolajutut on kolmen tietääkseni. Mää voitin! Häh häh hääää  :D
Taisin just heittää vimpat roskiin, mutta mun muistaakseni noissa meidän oli seitsemän tai kahdeksan.  :P Meille riittäisi kyllä ne kolmenkin, kun eipä me muuta hamsuilta testata kun niitä sokruja.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#17
Nuorilla talvikoilla on ollut usein myös kohoamista maksa-arvoissa.
Voisin veikata, että talvikko ei syö luonnonoloissa paljoakaan esim. lihaa ja rasvaa.... meidän lemmikkihamsujen ruokinta makkaroilla ja muilla ei ole aina luonnonmukaista.
:angel  Hyvää Joulunodotusta Kaikille  :angel  rauha maassa :)

[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minnaw

#18
Itse kun olen laboratorioalalla, niin kotoa löytyy myös noita Multistixejä 8 SG.
Tässä omassani on
leukosyytit
nitriitit
proteiinit
pH
veri
SG
ketoaineet
glukoosi!!!

Omasta tikustani siis vain juuri tuo Glukoosi voisi viitata sokeritautiin.
Sokeritaudin ideanahan, että sokeri ei imeydy verenkiertoon. Parhaimmat ja varmimmat tuloksethan saadaan siis verinäytteistä, joita hamstereille tuskin on tarpeellista alkaa tekemään  :roll:

Tämä oli oma kantani näin niinkuin ihmisten sokeritaudin pohjalta... Voivathan noissa tikuissakin olla vaikka vanha päivämäärä (omissani on  :D ) tai ihan valmistusvirheitä.
Toimivuutta voi testata vaikka itsellä...

Mutta, tämä aihe kaikenkaikkiaan koski hybrideitä, ei raskaudenajan sokeritautia.  ;)
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Gekko

#19
Meillä ei ole onneksi putkahdellut diabetestä kellään. Muutama pullon rympyttäjä on ollut, mutta se olikin vain tylsyyttä ja juoksupyörällä korjaantui :D

Ihana joulukuva Niinalla :lov
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Mustikkamaan

#20
Paljonko eri hamsterilajien (tällä kertaa vaikkapa tuon talvikon) verensokerin kuuluisi olla? Se on minulla täysin auki.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#21
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"No tässähän yritetään keskustelulla jakaa tietoa, mutta niinhän se on että harvoin toisen kokemusta halutaan ottaa vakavasti tai informatiivisesti. Mielummin itse sitten lyödään päätä seinään. Ihan miten vaan.

Splittasin tän sokrun omaksi ketjukseen kun alkoi aiheesta olemaan sen verran paljon keskustelua.

Minä en ainakaan tässä ketjussa ole törmännyt sellaiseen etteikö joku haluaisi tietoa ottaa vastaan. Mutta esim. tuo teoria sokeritaudin puhkeamisesta lajitoverin haistamisen perusteella kuulostaa sen verran erikoiselta, että minä ainakin henk.koht. kaipaisin sellaisesta vähän laajempaakin tutkimusta.

Enkä tosiaan valehtele jos sanon että meillä ei ole yhtään raskaudenaikaista diabetesta esiintynyt ja muitakin sokruja vain se kaksi kappaletta. Ja väitän kyllä että huomaan jos joku eläin alkaa juomaan normaalia enemmän. Kyllä minun mielestäni diabeteksen merkit ovat melkoisen selvät.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Yökyöpeli

#22
Mä oon testannu meijän kinkkejä Clinistix liuskoilla jotka näyttää vain glukoosin. Jos kerran ideana on mitata sitä sokeria niin miksi siinä pitäis olla kaikkea muuta mahdollista? Siis onko ne muutkin jotenkin sidoksissa diabetekseen?  Ja tosiaan tulokset on vaihdellu jonkun verran. Juopot on tietty ihan selkeitä tapauksia ja niiden testit näyttääkin yleensä aina positiivista, mutta sitten on sellaisia oireettomia joiden testitulokset vaihtelee. Ja niinako se tuolla sanoi että kyllä sairaan erottaa jo ulkoisestikin niin kinkeissä ei kyllä erota (vaikka talvikoitahan tässä onkin puitu).
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Mustikkamaan

#23
Voisko tästä jakaa aiheeks ylipäänsä sokeritauti? Kun varmasti tulee vertauksia juuri kiinankääpiöihin ja campbelleihin niin ikään - ja olis hyvä verrata tietoja ja kokemuksia eri lajien osalta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#24
Muutin nyt otsikon ihan sit vaan sokeritaudiksi.
Joko kelpaa??! Häh.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#25
EI KYLLÄ VIELÄ KELPAA, pitäisi laittaa joku hieno sydän tuohon perään esimerkiksi!  xD
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

#26
Meillä ei ole sokeritautia esiintynyt talvikoilla (puuhun koputus!). Juomapullo "runkkaritkin" ovat keskittyneet enemmänkin siihen pullon metalliosan lutkuttamiseen, eikä veden valuttamiseen, joten en ole edes joutunut epäilemään moista. Joskus muinoin (2002?) oli kyllä muutama tapaus jota olisi voinut sokeritautiseksi epäillä, mutta en nyt muista sen tarkemmin nimiä tai mitään muutakaan... :|

Olisi kyllä ihan kiva tietää näiden sokeritautisten nimiä, vaikka jonkun epävirallisen listan muodossa?

Heli

#27
Meidän sokrut oli Destiny's Fendi (Cadium Blue Destiny-Destiny's April, ei käytetty jalostukseen, ei todettu testillä) ja Linnunradan Dendi (Destiny's Fudge* (Fendin veli) -Linnunradan Halo, testillä todettu).
Destiny's hamsterit 2001-2009

mirilii

#28
Meillä olevat Destiny's Fudge* - FIN MVA Linnunradan Vesuvius - FIN MVA Linnunradan Syyssonaatti ja sen velipojat Linnunradan Babar ja L. Revontuli puolestaan eivät ole osoittaneet mitään sokeritaudin merkkejä. Iästään huolimatta Fudge ja Vesuvius ovat erittäin hyväkuntoisia ja elinvoimaisia eivätkä ne myöskään juo juurikaan. Toki pitää tarkkailla miten asia etenee. Muistaako kukaan mitä Ruusutarhan Tiina aikoinaan puhui talvikkojen diabeteksestä? Jotain erilaista siinä oli verrattuna muihin lajeihin, mutta mitä?

Hiukan huolissani toki olen jos näihin eläimiin lähdetään linjaamaan. Muutenkin talvikkosuvut ovat kovin ahtaat ja sairauksia ja ongelmia on, joten viisainta olisi pyrkiä siihen että kovin hurjia linjaamisia ei tehtäisi.

Heli

#29
Kirjoittiko Tiina joskus jotain artikkelintynkää siitä? Mä en muista oliko tuosta sokrujutusta puhetta, vai luinko hänen sivuilta vai oliko tosiaan artikkeli Poskarissa. Kun minäkään en nyt niin tarkkaan muista sitä juttua että uskaltaisin ääneen sanoa.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009