• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Heli

#45
Tää triidi oli keskustelua varten, että täällä saa kyllä keskustella aiheesta. Ja jostainhan se sokeritauti aina johtuu, miksi ei saisi spekuloida mahdollisia syitä.
Ja ihan mahdollista on että testitkin joskus näyttää väärin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Maiju*

#46
Mä en yritä mitenkään peitellä, kun sanon että meillä sitä ei juurikaan ole esiintynyt.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Mustikkamaan

#47
Mulla on ollut vain muutama talvikkopoikue ja muutama kymmenen talvikkoa (joku 20 ja 30 välissä), kellää ei oo ollu mitään sokrun merkkejä. Siitä on kuitenkin jokunen vuos aikaa, 2003-2005 niit oli about.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sarantha

#48
Näin ihmistietämyksen perusteella voisin sanoa, että myös kohonneet ketoaineet multistix -liuskassa kertovat mitä todennäköisimmin diabeteksesta. Kun elimistössä vallitsee suuri insuliinin puute, solut eivät pysty hyödyntämään sokereita, jolloin elimistö alkaa hajottaa rasvavarastoja vararavinnokseen, minkä yhteydessä sitten syntyy ketoaineita, jotka kerääntyvät vereen ja virtsaan. Ketoaineiden syntyminen voi johtaa ketoasidoosiin, joka on hengenvaarallinen tila, ns. happomyrkytys. Joten kyllä minä tarkkailisin myös ketoaineita, jos olisi aihetta liuskojen kanssa pelata.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitkä ovat talvikkojen normaalit verensokerin viitearvot, ja voiko noita tuloksia vetää yksi yhteen ihmisten vastaavien kanssa. Taitavat vaan jyrsijöiden endokrinologiaan erikoistuneet lääkärit olla harvassa...  :D
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Niina-03

#49
Keskustellaan toki, sitähän tässä yritetään :) Ymmärrän tietenkin, että ellei vastaan ole tullut näitä tapauksia niin kuulostaahan tuo aika omituiselta kieltämättä. En ole yleensä ylihössö tai fanaattinen näissä sairauksissa (muuten ehkä  :angel ), joten toivon että muutkin ottaisivat asian ihan asiallisesti ja säilyttävät korvan takana jos vastaavaa tulee vastaan. Minäkin kyllä mielellään lukisin aiheesta jostain tutkimuksesta, mutta en ole kovin syvältä penkonut tätä kasaa. Ajanpuutetta  :|
 
Kun sokerini eivät ole jatkaneet sukua niin olen vain ajatellut - OU SHIT - enkä sitten ole pahemmin tuota rummuttanut. Eläinten omistajille ja kasvattajille olen aina toki ilmoittanut ja niille joita asia on koskenut muuten.
Mutta ne, joiden sokrut ovat saaneet jälkeläisiä niin laittakaahan asiaa ilmi ihan kasvatuksellisista syistä :)

Minä kokeilen aina noita talvikoita nykyisin turvakkain muutaman kerran ennen varsinaista ilonpitoa. Siinä ne ratkeavat juomaan noin viikossa jos on näin ollakseen. Ei tuo ole vaivalloista, eikä ainakaan synny sokereita lisää. Ehkä tuo on ylihössö varotoimenpide, mutta olkoon  xD
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Niina-03

#50
Lainaus käyttäjältä: "Maiju*"meillä sitä ei juurikaan ole esiintynyt.

Tuo "ei juurikaan" kuulostaa lievältä muodolta "vähän on esiintynyt"  :D

Saranthalle: Joo, seuraanpa noita ketoaineita lisäksi sitten jos tulee tikutettavaa. Kiitti vinkistä.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

mirilii

#51
Mutta tässä juuri mietin sitäkin, että käsittääkseni tuo Destiny's Fendi ei ikinä naaraan kanssa asunut? Muistelin ainakin että kun kyseinen eläin sairastui, niin se oli kovin nuori uros tuolloin. Että jokatapauksessa talvikoilla on muutenkin kun haisusta tarttuvaa sokeritautia. Myöskään meillä ei ole törmätty talvikoilla diabetekseen, vaikka nuo kaksi tautitapausta minun kasvattejani olikin. Mielenkiintoista olisi tietää että mikä on syy siihen ettei tauti ole meillä puhjennut? Meillä kuitenkin urokset elelevät nuorinakin vaikka minkälaisten eläkeläiskänttynaaraiden nuorina seuralaisina.

Anonymous

#52
Lainaus käyttäjältä: Minnaw"Sokeritaudin ideanahan, että sokeri ei imeydy verenkiertoon."

Tyypin 1 Diabeteksessa Insuliinin määrä nousee liian suureksi, autoimmuuni-ilmiön takia
Tyypin 2 Diabeteksessa sokeri ei imeydy verestä soluihin.... ;)

Eläimillä ennalta ehkäiseviä asioita ovat myös ruokavalio, liikunta, lihavuus etc.
Niin sanottuja piilosokereita varmasti saavat hamsteritkin, ainakin mitä lueskelee ruokinta tottumuksia, en tarkoita yleistää, mutta kannattaa mielestäni olla tarkkana mitä antaa ja mitä ei.

Monessa tuotteessa on valtavasti sokeria, suolaa etc. paskaa, mikä ei todellakaan ole hyvästä pienelle hamsterille, Kuten joululaatikot joita nyt varmaan moni antaa, niissä on sokeria melkein kaikissa, (nämä arvot ja tuoteselosteet näkee netistä valmistajien sivuilta.)

Meillä ollaan tarkkoja kaikkien hamstereiden (8kpl) ja muidenkin eläinten ruokien suhteen ja pois on karsittu kaikki turhat sokerin ja muun vastaavan lähteet ja niitä oli yllättävän paljon, aivan hamstereille suositeltavissakin tuotteissa.

Heli

#53
Joo Fendi oli tosiaan nuori kun sairastui eikä se ollut muita naaraita kun äitinsä koskaan nähnytkään.  :P

Tosin minä väitän kyllä että hamsteri ei todellakaan tarvitse kosketuskontaktia haistaakseen toisen hamsterin. Jestas sentään haistanhan minä itsekin meidän hamsterit niin ihan taatusti ne tsiljoona kertaa herkemmällä hajuaistilla haistavat toisensa! Ja sen takia tuolla taas uroshamsterit roikkuvat katoissa, kun yhdellä naaraalla on kiima. Muulloin eivät moista harrasta.

Mutta mun mielestä kyllä kuulostaa edelleen vähän erikoiselta, että sokeritauti puhkeaisi vastakkaisen sukupuolen haistamisesta. En nyt sano etteikö se missään tapauksessa voisi mahdollista olla, mutta suoriltaan en kyllä sitä ilman tarkempia tutkimuksia niele. Todennäköisemmältä musta kuulostaa esimerkiksi talven aiheuttamat hormoonimuutokset.
Destiny's hamsterit 2001-2009

mirilii

#54
Lainaus käyttäjältä: "P.H"
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw""Sokeritaudin ideanahan, että sokeri ei imeydy verenkiertoon."

Tyypin 1 Diabeteksessa Insuliinin määrä nousee liian suureksi, autoimmuuni-ilmiön takia
Tyypin 2 Diabeteksessa sokeri ei imeydy verestä soluihin.... ;)

Eläimillä ennalta ehkäiseviä asioita ovat myös ruokavalio, liikunta, lihavuus etc.
Niin sanottuja piilosokereita varmasti saavat hamsteritkin, ainakin mitä lueskelee ruokinta tottumuksia, en tarkoita yleistää, mutta kannattaa mielestäni olla tarkkana mitä antaa ja mitä ei.

Monessa tuotteessa on valtavasti sokeria, suolaa etc. paskaa, mikä ei todellakaan ole hyvästä pienelle hamsterille, Kuten joululaatikot joita nyt varmaan moni antaa, niissä on sokeria melkein kaikissa, (nämä arvot ja tuoteselosteet näkee netistä valmistajien sivuilta.)

Meillä ollaan tarkkoja kaikkien hamstereiden (8kpl) ja muidenkin eläinten ruokien suhteen ja pois on karsittu kaikki turhat sokerin ja muun vastaavan lähteet ja niitä oli yllättävän paljon, aivan hamstereille suositeltavissakin tuotteissa.

Meilläpä ei hamsterit syö valmisruokia. :D Vaan ne syö meidän jämiä, jotka koostuvat lähinnä riisistä, makaronista, hedelmistä ja vihanneksista sekä marjoista, riippuen mitä kaapista milloinkin sattuu löytymään. Sokeri ei kuitenkaan aiheuta sokeritautia. Eikä suola. Liiallinen suolan käyttö toki lisää sydän ja verisuonitautien riskiä, ja sokeri puolestaan lihottaa, ja lihavuus sinällään aiheuttaa sokeritautia (kakkostyypin) sekä lisää jo mainitsemieni sydän ja verisuonitautien riskiä. Nuoruustyypin diabeteksessä haima vain lakkaa tuottamasta insuliinia. Siihen syynä olivat mm. infektiot.

Olen paljon pohtinut ruoka-asiaa ja mielessäni tullut siihen johtopäätökseen, että todennäköisesti hamstereita ylipäänsä ruokitaan tuhdinlaisesti. Luonnossa todennäköisesti hamsterit elävät jyvien/viljan varassa, sekä varmasti jonkinverran marjojen ja hyönteisten avullakin. Mutta toisaalta en uskaltaisi lähteä ihan kaikkea kyseenalaistamaan. Uskon hamstereille olevan toki hyväksi mm. maitotuotteet, joita tuskin hamsteri nautiskelee kotikonnuillaan.

Anonymous

#55
Joo ei meilläkään, eikä jämiä :D  
enkä valmisruuista puhunutkaan, muuta kuin noiden laatikoiden osalta.

Liiallinen sokerin käyttö altistaa myös sokeritaudin puhkeamisen, jos siihen on jo valmiiksi perinnöllisiä tai muita tekijöitä vaikuttamassa.

"Sokeri ei kuitenkaan aiheuta sokeritautia."

Eiköhän kaikki tiedä, että itse sokeri ei saa sairastumaan.
Jos ei, niin sitten on kyllä syytä opiskella asioita.
En siis tarkoittanut, että sokeri tai suola olisivat syynä sairauteen, mutta ne lisäävät riskiä
(en muistanut, että täällä pitää rautalangasta vääntää...) Mutta aivan samaa mieltä olen siitä, kuten jo tuli mainittua, että eläimiä syötetään kyllä hiukan "liian hyvin"

Sarantha

#56
Lainaus käyttäjältä: "P.H"Tyypin 1 Diabeteksessa Insuliinin määrä nousee liian suureksi, autoimmuuni-ilmiön takia

I Tyypin diabeteksessahan nimenomaan haiman insuliinia tuottavat solusaarekkeet tuhoutuvat autoimmuuni-ilmiön seurauksena -> ei insuliinia -> verensokeri nousee.

II Tyypin diabeteksessa taas esivaiheena on insuliiniresistenssi, jonka seurauksena sokeri ei imeydy verestä soluihin kunnolla, niinkuin P.H. kirjoititkin. Tästä sitten seuraa haimassa insuliinin ylituotanto -> insuliinia tuottavat solusaarekkeet väsyvät ajan kuluessa -> verensokeri nousee.

Kannattaa muistaa, että nämä kaksi ovat kokonaan eri sairauksia. Talvikoilla ilmeisesti tuo I tyypin DM on yleisempi, ja hamstereilla yleensäkin? Minusta tuntuu, että se on lähinnä perinnöllinen juttu, eikä ruokinnalla tai muilla välttämättä ole sairastumisriskiin paljoakaan yhteyttä, ainakin jos ihmisiä koskevasta tiedosta voi tehdä mitään päätelmiä. I tyypin DM on nimenomaan autoimmuunisairaus, ja ne tuppaavat ainakin minun kokemukseni mukaan tulla tupsahtamaan silloin kun siltä tuntuu vähän niinkuin kohtalonomaisesti... (joskin koirillahan autoimmuunisairauksien lisääntyminen taidetaan monissakin tapauksissa yhdistää aika vahvasti kapeaan geenipooliin ja sukusiitokseen?).

Jos haetaan perspektiiviä muista lajeista, niin esim. paksuhiekkarotilla on II tyypin diabetesta todella paljon, samoin esim. siihen komplikaationa liittyvää kaihia. Niillä ruokinta on todella tarkkaa, ei mitään sokeripitoisia hedelmiä tms. vaan sellaista hyvin "niukkaa" ja terveellistä ruokaa. Mutta tosiaan tuntuu siltä, että nimenomaan II tyypin DM on se, jonka puhkeamiseen pystyy jonkin verran ruokinnalla ja muulla hoidolla vaikuttamaan.

Tämä nyt näin ihmisistä ja muista lajeista kertyneen tiedon perusteella, en kiistä, etteikö talvikoilla jotkin jutut voisi mennä ihan eri tavalla. Mutta usein nuo perusasiat tuntuvat pitävän paikkansa yhdellä jos toisellakin nisäkkäällä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Mustikkamaan

#57
Sanon nyt huvikseni oman mielipiteeni, että suurin osa hamstereista mitä olen näyttelyissä nähnyt, on enemmän tai vähemmän liian lihavia. Ja kyllä, syyllistyn jonkin verran itsekin saamaan lapsosistani turhan tuhteja. Onneksi ainakin tiettävästi 3 suomalaista tuomaria on kiinnittänyt asiaan suhteellisen hyvin huomiota - plus minä tietysti, joka olen ehkä jopa vielä tarkempi.

Hamsteri on rasvaisempi eläin kuin esimerkiksi hiiri, sitä en kiistä. Mutta ainakin näyttelyeläimet ovat hyvin hyvin usein mielestäni liian lihavia.

Toinen ongelma VOI tietysti jotain aiheuttaa (mitään faktatietoa ei ole, tämä on ihan puhdasta spekulointia), on eläimen liian nopea kasvu? Esimerkiksi talvikoissahan on edelleen paljon eläimiä, jotka on astutettava ihan viimeistään 3-kuisina, ja osa on täysikasvuisen kokoisia jo lähes luovutusiässä. Tällainen todella raju kasvu - mitä on havaittavissa jonkin verran myös muilla lajeilla - voi aiheuttaa noin ylipääsäkin rakenteellisia ja elimellisiä ongelmia.

Olen luonnollisesti etupäässä sillä kannalla, että puhumme joka lajilla perinnöllisestä diabeteksesta. Kakkostyypinkin diabeteksen puhkeamiseen vaikuttavat (käsittäisin että aina - korjatkaa jos olen väärässä) perinnölliset seikat.

Campbelleillä on todella monta linjaa jouduttu katkaisemaan diabetesongelman vuoksi. Tällä hetkellä suurin ongelma on varmaankin kiinankääpiöillä, mutta välillä campbelleilläkin diabetes nostaa rumaa päätään...

Tosi hienoa että voidaan keskustella näistä näin avoimesti. Niskojen nakkelu on ihan turhaa, puhutaan asioista asioina ja pylly pois tyynyltä. Mutta ihanan asiallisena on toistaiseksi pysynyt keskustelu, vaikka onkin isompia mielipide-eroja välillä - tärkeintä on olla avoin uusille näkemyksille :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Niina-03

#58
Syyriksillä on puututtu liikalihavuuteen, mikä on aivan järkevää ja peräti toivottavaa - terveellistä. Miten sitten noillä kääpiöillä pitäisi suhtautua? Kääpiö on vielä pyöreämpi kuin syyris ihan lajinomaisesti. Talvikko näyttäisi varmaan kauhealta, jos jalostuksessa suosittaisiin pitkulaisia ja rasvattomia, kiinteämmän mallisia eläimiä  :(  mutta jotain varmaan pitäisi tehdä. Ihan varmasti sokeritauti liittyy epäterveellisiin elintapoihin yleensä, vaikka sattuma saneleekin osin sitä mihin se iskee.

Talvikko saisi olla malliltaan pyöreä, mutta ei löllö rasvapallo vaan kiinteämpi ja lihaksikkaampi. Lihakset kertovat sekä oikeanlaisesta ruoasta, että liikuntamahdollisuuksista... sitä pitäisi suosia.
Ne talvikon lisääntymisongelmat olivat ilmeisesti suhteessa myös ruumiinmuotoon, eli ne lyhyttyyppiset lisääntyivät vain nuorina. Meillä on talvikkoväki lisääntynyt viime vuoden aikana 7kk iässä  :angel kop kop

Meillä ei hamsterit haise. Mä siivoan niitä :P
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#59
Minä olen mietiskellyt ennenkin kovasti tuota kääppäreiden tyyppiä. Luonnossahan nuo taitanevat olla melkoisen pitkulaisia ja kuivia tyypeiltään. (Harvemmin luonnossa tietty lihavaa eläintä näkee.) Ja onhan ne aika karun näköisiä. Eli tästä päästään sitten siihen, että onko oikein jalostaa eläimistä "palleroita" vain sen takia että ne näyttävät paremmilta? Toisaalta vankeudessa tosiaan ruokavaliokin yksistään on varmasti se asia mikä vaikuttaa hamsujen ulkomuotoon. Luonnossa ruoka voi olla niukilla ja välillä kovin yksipuolista. Niin ehkä ei kuitenkaan voi ajatella, että tämän takia vankeudessa eläviltä tulisi evätä monipuolinen ja terveellinen ruokavalio.
Mutta niin...

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Meillä on talvikkoväki lisääntynyt viime vuoden aikana 7kk iässä.
Tarkoitatko että ensimmäistä kertaa lisääntyneet 7kk iässä? Vai yleensäkin?

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Meillä ei hamsterit haise. Mä siivoan niitä :P
Heh heh. Mä en siivoa. Tietenkään.
Destiny's hamsterit 2001-2009