• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen agility

Aloittaja Tawu, 13.12.07 - klo:16:38

« edellinen - seuraava »

lentsu

#135
Mä hajosin kokonaan nähtyäni nuo Torstin videot. :D

Täysin tyrmäävä juttu. Mun on pakko kokeilla, kunhan saan vähän nuorempia hamsuja taloon. Näillä kaksivuotiailla ei oikein viitsis aloittaa enää.  XD

Essi

#136
Mä olin Vilin kaa alottanu mut sehän on jo kuollu.. Aion kai Pepin kaa sit alottaa =/

Miharu

#137
Joo, miekin päätin aloittaa agilityn Aapon kanssa. Pitää nyt vielä vähän opettaa sitä käsikesyksi, ennen kuin lattialle päästän.  :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

lentsu

#138
Keinu hankittu muihinkin esteisiin tarpeistot löytyvät, nyt vaan odotellaan sitä nuorempaa sukupolvea, jolle hommaa vois kokeilla.  :)

Taidan silti oikeasti olla liian vanha tähän lajiin, mutta kuka käskee aikuistumaan... koskaan.  xD

Taidan vielä tänään askarrella A-esteen.  XD

Essi

#139
pepille on vaikee opettaa ku se karkaa lattialla =/ Kai se tottuu ( ? )

lentsu

#140
Mä en ole vielä aloittanut hamsujen kanssa treeniä, mutta tekisin (ja aion itse aloittaa niin) niin, että ensin rajattu alue / tai pienempi huone, jotta hamsteriin saa kontaktin eikä se lähde ihan minne vaan. Sitten täytyy keksiä jokin nami, joka on sen mielestä ihan superhyvä mutta mikä on nopea syödä tai pistää poskeen, ihan pieniä paloja siis (saattaiskohan juusto toimia?), ja sitten opettaa sitä seuraamaan kättä vetämällä sitä nami kädessä käden perässä ja palkkaamalla pienin väliajoin siitä että hamsu seuraa kättä. Sitten kun se sen hoksii tämän jujun, voi vähitellen laittaa jonkin helpon esteen matkalle niin että se tulee käden perässä sen esteen yli. Mä ajattelisin sen näin... muiden eläinten opettamisen perusteella. Illalla kun hamsu on virkeä ja ihan vähän aikaa, ettei se kyllästy. Yksilöiden välillä on varmasti huimia eroja, miten oppivat ja motivoituvat. Ahneet ja aktiiviset parasta ainesta. ;)

hennu]

#141
youtubesta löysin tälläisen videon //http://www.youtube.com/watch?v=M_hoCHb82Cs&feature=related
Eli tässä hamsu vasta harjoittelee ja näytetään kuinka kouluttaja houkuttelee sen esteiden läpi.

Mitä te käytätte herkkuna?

lentsu

#142
Kiitos Hennu, tosi hyvä ja havainnollinen video. Just noin mä sen ajattelin sen jälkeen, kun kokeilin "seuraamista"  :D Maddella. Madde on siis mun nuorin hamsterini tällä hetkellä, mutta silläkin on ikää jo 1 v 8 kk, joten en kuvittele varsinaisesti opettavani sitä enää... nuorempien kanssa sitten.

Mutta kun jotain piti päästä tekemään, leikin "nuorimmaisen" kanssa eilen.  :) Madden kanssa huomasin saman mikä tuossa videossa pistää silmään, että hamsteria ei kannata palkata suorituksen kestäessä eli esteiden välillä. Muutenhan tuo opetus menee samoin kuin koiralla, mutta koiraa palkataan aluksi joka esteellä. Mun havaintoni mukaan Madde kuitenkin menetti kiinnostustaan sitä mukaa kun sai palkkaa. Kun sillä oli mielestään jo jonkin verran juustoa poskipusseissa, homma ei enää hotsinut. Ennen ekaa palaa, jonka se sai itselleen, se oli tosi motivoitunut ja "opiskeli" mielellään.

Mä en ehkä kumminkaan tekisi noin pitkää rataa, jos haluan oikeasti eläimen oppivan esteet. Enemmän esteitä vasta sitten, kun namia ei enää tarvitse koko ajan pitää nenun edessä. Mutta tää on ihan pohdintaa, enpä noiden vanhusten kanssa pääse kovin pitkälle. Mutta viikon kuluttua näillä näkymin meille tulee pieni poika, jonka kotiuduttua ja hieman varttuttua pääsen kokeilemaan nuoren ja ketterämmän hamsun kanssa.

Jos syrkkien kanssa menee liian vaikeaksi, pitänee sitten ostaa agility-talvikko.  XD

marlena

#143
agility-talvikko  xD
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

lentsu

#144
Kato laji lajin mukaan. Eiks se ole vähän kuin hankkis bordercollien tokoon?  :D  :roll:

Iinu

#145
Ongelma on vähän siinä, että Sergei ei tykkää oikein mistään herkuista mitä mulla on. Ja tuoreruokaa se jää mutustelemaan tunniksi...
Mutta tuon Torstin omistaja kertoi, ettei ole palkannut ollenkaan herkuilla Torstia. Ainoastaan ohjannut. Sergeillä tämä tuntuu tepsivän aika hyvin, pitää vaan itellä muistaa lopettaa ennen kuin hamsu kyllästyy  :D

? Aivan Rakas "Ava", vkh tv
? Ahkera Sydäntenmurskaaja "Suffeli", vkh tv
? koirat Sepi & Rodi
http://sipsuttajat.blogspot.com/

lentsu

#146
Aika kiinnostava tuo Torstin juttu. Tytöllä täytyy olla todella hyvä ja lämmin suhde siihen hamsteriin.  :lov Hamsteri tykkää ihmisestä ja haluaa mennä mukana. Vaikka tietty sen niin pitää ollakin... Mutta ilman herkkuja kouluttaminen on mulle uutta. Hmmm... mitenkähän tässä nyt oikein kannattaa edetä?  :pihalla:

Pähkinä

#147
Mekin ollaan pari kertaa kokeiltu hamstereilla agilityä. Ollaan kokeiltu ohjaamalla hamsteria ja ruoan avulla. Meillä ainakin ruoan avulla ohjaaminen oli paljon vaikeampaa kuin laittamalla hamsteri esim. radan alkuun ja siitä ohjailemalla eteen päin. Pitäisi vain tehdä enemmän esteitä, kepit, A-este ja rengas olisi kivoja.  :)
Pitää katsoa sitten, kun saan tehtyä lisää esteitä, niin miten sitten onnistuu ilman palkkausta.

Sissi

#148
Tänään olisi eka treeni päivä Sissillä. Katotaan miten onnistuu.. :)
Sissi <3
syyrianhamsteri
naaras
keltainen
2.9.2008

NipsuMakkara

#149
Nipsun kaa ollaan edistytty. =) Hyppää noin 5-7cm korkeita esteitä ja osaa kohta pujotella ilman apua.  :)  Jos Nipsun auttaa alkunn pujottelussa niin kyllä se lopun ite menee.
[size=85]Kauhukakara "Nipsu" lk kemu syrkki naaras. s. 7.5.2008 k.14.1.2010 IKÄVÄ<\'3[/size]
[size=85]Valentina "Mango" lk normaali syrkki naaras. s. 11.8.2007 k. 25.6.2009 IKÄVÄ <\'3[/size]