Hamsterinkasvattajien epäasiallinen käytös

Aloittaja Nanda, 04.02.12 - klo:13:06

Hei!

Muokkasin tän viestin, kun asia hienosti selvisikin ja oli täynnä kaiken maailman kauheita väärinkäsityksiä.

Hamsterinkasvattajat voivatkin olla ihan passelia porukkaa.  :mrgreen:

XXX

Nanda

Jes, asia selvisi parhain päin ja outouksille löytyi selitykset.

Kannatti siis kuitenkin rohkaistua soittamaan kasvattajalle ja kysyä suoraan.  :grin

Tässä oli vahingossa puhuttu osittain kahdesta eri hamsterista, eli väärinkäsitystä. Tämä selittää tuon oudon "ei ole tehty poikasia tällä hamsterilla "-väitteen.  XD

Lisäksi selvisi, että tuo meidän hamsu on ruotsalaistaustainen, joten sitä ei pitäisi käyttää holtittomasti jalostukseen, sillä kahta ruotsalaistaustaista ei parane sekoittaa (ongelmia sillä suunnalla hamsujen suhteen). Kyseisellä hamsulla ei siis itsellään ole sen kummempia sairauksia, mutta jos ruotsalaiset yhtyvät voi poikasille tulla ongelmia. Nyt onneksi vaikuttaa siltä, että tuo äitihamsu ei ole ruotsalaisperäinen, pitää vielä tarkemmin selvittää asiaa.

Selvisi myös sekin, että tuo kasvattaja oli käsittänyt väärin ja luullut, että tosissani olen antamassa 6-vuotiaan tyttäreni toimia omin päin "hamsterinkasvattajana".  XD Alan ymmärtää kasvattajan kokeman järkytyksen.  :mrgreen:

metsku

Mitä tekemistä ruotsalaisuudella on hamstereiden lisääntymisen kanssa?

wiidii

^Osa ruotsalaisista hamstereista on niin vahvasti linjattuja että samojen nimien kertaaminen ei tee hyvää sukusiitosprosentille ja sitä kautta poikasten terveydelle.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Nanda

En ollut koskaan kuullut sellaisesta, mutta tämä kyseinen kasvattaja kertoi, että ruotsalaisten hamstereiden yhdistäminen keskenään tuottaa jossain määrin enemmän normaalia isommiksi kasvavia ja tavallista nuorempana kuolevia jälkeläisiä.

metsku

Onko ruotsalaiset samaa mieltä?  xD

En tiedä.  :D

Hei mä en löydä mitään ketjua aiheesta, .. jos jollain on heti mielen päällä missä aiheesta on keskustelua niin viitsisikö linkata?

Hahha olikin sama linkki. =D

No niin..

wiidii

Ja mun sanomiset käsitettiin ihan väärin. Puhuin vain vahvasti linjatuista hamstereista, en yleisesti ruotsalaisista hamstereista. Lähes kaikilla omista hamstereistani nimittäin on ruotsalaiset sukujuuret, enkä todellakaan ole mustamaalaamassa ruotsalaisia hamstereita yleisesti. Huoh.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Nanda

Ja minä puolestani olen vain sen tiedon varassa, mitä eilen sain kasvattajalta suullisesti tiedoksi koskien ruotsalaisperäisiä hamstereita. Itsekin sain tuosta toisesta topikista sellaisen käsityksen, että kysymyksessä eivät suinkaan ole yleisesti ottaen kaikki ruotsalaisperäiset hamsterit. Siksipä yritänkin löytää asiasta jotain laajempaa mustaa valkoisella, jotta voisin muodostaa itse käsityksen asian vaarallisuudesta. En kuitenkaan ole löytänyt kuin tuon yhden topikin, joten ehken kallistu ihan äkkipäätään tuomitsemaan kaikkia ruotsalaisia hamstereita.

Eli onko tässä nyt tehty ikään kuin kärpäsestä härkänen?

Senhän nyt sanoo tietysti järkikin jo, että sukusiittoisuus on harvoin hyvästä ja tarkkana pitää olla sukulinjojen kanssa.

Ninde

Aika äkkiä myös leimasit kaikki hamsterikasvattajat epäasiallisiksi jo otsikossa, vaikka kyseessä ilmeisesti oli vain yhden kasvattajan kanssa tapahtuneet väärinkäsitykset keskustelussa... Harvemminhan tälläisiä asioita pystyy foorumeilla selvittämään, ellei keskustelun toinenkin osapuoli ole mukana, eli aina kannattaa kysyä suoraan asianosaiselta jos jokin asia jää kummastuttamaan. Hyvä kuitenkin, että tämäkin asia selvisi parhain päin!

Nanda

Jep, otsikko on monikossa, sillä mulle kerrottiin ihan puun takaa, että olen about "kaikkien" hamsterinkasvattajien suunnalta todettu "epäkelvoksi" hamsterinomistajaksi, ilman että kukaan edes vielä tuntee minua.  :huh
Tämähän selvisi sitten lopulta niin, että hamsterin kasvattaja oli naapurini puheista saanut vääriä käsityksiä ja olivat vielä osittain puhuneet toinen aidasta ja toinen aidanseipäästä. Olisin toki arvostanut sitä, että kasvattaja olisi ensin kysynyt asioita minulta ennen kuin menee asettamaan minut koko harrastajakunnan edessä huonoon valoon. Siksi päätin kirjoittaa aiheesta foorumille, sillä tiesin useiden jo kyräilevän mua epäluuloisena. Että eiköhän tässä ollut kaksi säätäjää. ;)

Ja toivon tosiaan, että hamsteri-ihmiset eivät ole kovin kuppikuntainen porukka, koska sellainen on kurjaa ja nuivaa.

Kuitenkin jäi mietityttämään vielä tämä, että ilmeisesti ruotsalaisperäisistä hamstereista on kasvattajien keskuudessa nyt aika toisistaan poikkeavat näkemyksiä. Eli aiheesta ei taida olla loppujen lopuksi vielä kauhean paljon varsinaista tietoa, vaan joitain yksittäisiä havaintoja. Varovasti päädyn ehdottamaan, että kasvattajat eivät kovin suurella varmuudella kertoisi eteenpäin ongelman olevan hyvin yleinen, sillä harva varmaan lähtee selvittämään asiaa tarkemmin (jos ei ole kasvatuskiinnostusta), mutta useammat saattavat puhua asiasta eteenpäin ja sitten syntyy lopulta isoja vääriä käsityksiä koko hamstereista.

jonna

Kirjoittelin tuonne toisaalle samasta asiasta, eli tässä on nyt vähän syyttä suotta tehty kaikista ruotsalaisista hamstereista "syntipukkeja". Kurjaa, että kaikki saavat saman leiman otsaansa pelkästään synnyinmaansa perusteella...

Tässä näkee taas sen kun joku asia saa ihan käsittämättömät mittasuhteet, jonkun takertuessa johonkin puolikkaaseen lauseeseen. Repäistään kärpäsestä härkänen.