Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

Anonymous

^ Niin en haluakaan yhtyä kaikkeen mitä hän sanoo, mutta joissain asioissa olen samaa mieltä ja joiltain osin sivuillaan on myös ihan asia tietoakin.

Aiemmin mainituista pilkullisista talvikoista, mun kaikilla talvikoilla on pilkkuja ja vanhetessa ne tummuvat koko ajan ja lisääntyvät, en usko näiden olevan hybridejä, koska ovat kasvattajien talvikoita ja suvut tiedossa, ei ole sukutauluissa tyhjiä kohtia tai lemmikkikaupan eläimiä....
Emällä on pilkku toisessa kyljessä ja poikasilla myös pilkkuja mutta enemmän kuin emolla ja tummuvat tosiaan koko ajan kun eläimet vanhenevat.
Nämä eivät ole vielä kauhean tummia pilkkuja mutta selvästi havaittavissa, yhdellä talvikolla on todella selkeänä ja se on isontunut puolella iän kasvaessa

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "P.H"
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Tai niit semmosii täplikkäit talvikoi :D

Mutta kun ne kaikki täplikkäätkään ei ole hybridejä, tarkoitan nyt niitä vähemmän täplikkäitä, en niitä todella laikullisia (lehmän näköisiä)

Aa set nyt vaan tajunnu et mistä yksilöistä puhuin  :)

Tietty jokaisen talvikkokasvattajan kannattaa tutustua campbelleihin tosi tarkkaan (ja campbellikasvattajien talvikoihin), koska kö saa näppituntumaa et miltä campbellit tuntuu, haisee, näyttää joka kantilta, niin se antaa hirmusti niitä seikkoja mitkä ei sitten talvikolle kuulu.

Safiiri-opal -yhdistelmä olis munki meest todellaki kokeilemisen arvoinen (vaikka kammottaa ajatus hybridien teettämisestä, mutta onneks sitä ite voi luottaa itteensä että tietää mitä tekee eikä innostu hybrideihin väärässä mielessä)! Multa löytyy opaleita siihen käyttöön tarvittaessa :D Olin ottamassa safiiriakin lemmikiksi (kun ihastuin niihin viime näyttelyssä taas), voishan semmosen ottaa (yhdistyksen siunauksella!) ihan moiseen kokeilukäyttöönkin samalla.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

^Oletan että puhut niistä todella laikukkaista? Täplä ja pilkku on melkein sama asia. Millaisia on täplikkäät ellei pilkullisia?

Mustikkamaan

Ei ku normaali täplikkäistä talvikoista. Normaalin värinen talvikko millä on campbellin valkoiset täplät :) Ei niistä sen enempiä, soli semmoi yksittäinen poikue mikä tuli vastaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Niina-03

Kylä kelekka käänty aeka noppeesti... ensinnä oltihin tappamaas kaikkei hybridei ja ny sitten tehrään lissää sekasikiöit kaikki sumput täytteen  :roll: mie en leiki teirän kanssa tuota leikkii.

Heli

Kerrohan mitä haittaa niistä hybrideistä siellä vastuuntuntoisten ihmisten kotona on, kun niitä ei lähde sieltä yhden yhtäkään eteenpäin?  :pihalla: Kyllä mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että tällaisesta kokeilusta kokeneiden ihmisten suorittamana on vain ja ainoastaan hyötyä taistelussa hybridejä vastaan. Miten voi kertoa millaisia hybridit ovat ellei ole koskaan nähnyt sellaista?  ;)

Näitä kokeiluja on tehty muuallakin maailmassa puhtaiden lajien säilyttämiseksi.

Mutta tosiaan kunhan kukaan ei rupea ominpäin mitään räpeltämään! Vaan ehdottomasti se että etukäteen suunnitellaan mitä tehdään ja miten tehdään ja anotaan siihen lupa hallitukselta. Näitä salaisia ja epämääräisiä rävellyksiä on tullut vastaan välillä sieltä sun täältä ja ne ovat mielestäni ehdottoman tuomittavia.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Kerrohan mitä haittaa niistä hybrideistä siellä vastuuntuntoisten ihmisten kotona on, kun niitä ei lähde sieltä yhden yhtäkään eteenpäin?
Mahdatko puhua minulle vai kenelle?  No, minäpä vastaan :) Mistä me tiedämme vaikka niitä kokeiluita olisi tehty jo vuoden ajan? Ja mitä tarkoittaa vastuuntuntoinen, jotenkin se juoksee eri suuntaan kuin tämä kokeilunhalu jossa tuotetaan tieteen nimessä eläinpartikkeleita :nops:
Ja seuraavaksi halutaan tietää miltä ne näyttävät toisessa polvessa, ja kolmannessa. Jos ne ulkonäöllisesti muistuttavat jossain vaiheessa talvikkoa... tulee maastamme Hollanti? Enkä usko, että kukaan pitää 30 hybridiä itsellään, vaan niitä työnnetään sitten eläinkauppoihin tai kaasupönttöön. Hassua on se, että muutama sivu aiemmin tuomittiin jyrkästi noi hybridien teettämiset ja haluttiin porukassa lynkata näitä harrastajia/kasvattajia... seuraavassa käänteessä tehdään niin itse. Oho. On se minusta vähän hassua. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. En kiellä ettei siitä olisi jotain hyötyä kasvatuksellisesti, varmaan joo, mutta elämä se on hybridinkin elämä.
En oikein osaa hyväksyä noita eläinkokeita. Olen sikäli epäkasvattaja, että minusta eläimellä on aina erityinen arvo ja sen pitää syntyä lemmikiksi ja elämään hyvä elämä.
Ja nyt voitte unohtaa kaiken edellisen sanomani, se oli vain minun mielipiteeni :nuija:

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Näitä salaisia ja epämääräisiä rävellyksiä on tullut vastaan välillä sieltä sun täältä ja ne ovat mielestäni ehdottoman tuomittavia.
Niin ovat.

usvaniityn

Eli käytännössä ottaen ei olisi tuomittavaa myöskään rueta kasvattamaan hybridejä, jos ne lähtisivät eteenpäin papereiden, hybriditiedotteen sekä pennutus kiellon kera  :c8  Tämä keskustelu on saanut sen verran jyrkän käänteen, joten hybridejä siis saa lisätä, kunhan ne tiedetään hybrideiksi.. Ja pennutus siis onkin nyt sallittua?  :<  Just joo  :huh

Anonymous

Kun perehtyy noihin lakipykäliin on se hybridien teko siellä kielletty, mutta kuinka moni on tämän keskustelun aikana edes ajatellut sitä puolta asiasta, tai edes oikeasti perehtynyt lakipykäliin.

Mutta johan nyt shy hyväksymät kasvattajat saavat käyttää lemmikkikaupan eläimiä jalostuksessa, joten mitä tämäkään nyt sitten merkitsee, jos siellä muutama hybridikin on seassa. Menee niin ristiin nämä jutut välillä.

Kyllä hybridin aika hyvin tunnistaa, itse olen useampaa haistanut, maistanut ja koittanut XD  ja kyllä, niissä on selkeä ero

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Eli käytännössä ottaen ei olisi tuomittavaa myöskään rueta kasvattamaan hybridejä, jos ne lähtisivät eteenpäin papereiden, hybriditiedotteen sekä pennutus kiellon kera  :c8
Niin ilmeisesti? :) minusta on melkein hyväsydämisempää (jos pitää kasvattaa hybridejä, puuttumatta siihen miksi ihmeessä pitäisi kasvattaa) että myy ne hyviin koteihin jalostuskiellon ja hybridi-infomonisteen kanssa.
Lemmikinomaiset olosuhteet fiksulla omistajan luona ei ole lainkaan hullumpi paikka eläimen elää - jos eläimeltä kysyttäisiin, kasvattajilla on varsin usein pienemmät tilat ja vähemmän aikaa per eläin.
Mutta kuten taas todetaan... jokainen tekee miten lystää.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "P.H"olen useampaa haistanut, maistanut ja koittanut XD  ja kyllä, niissä on selkeä ero
Iiik, hamstereiden pussaamisen ymmärrän mutta maistaminen... :haha

usvaniityn

Joka ikinen talvikko (varma talvikko) on sukua toisilleen, sukusiitos kerroin ties mitä jne.

Tämähän muuttuukin erittäin mielenkiintoiseksi, näin aloittelevan talvikkoharrastajan silmissä  :huh

Itse olen kysellyt jokuselta (vir. ja epä vir.) kasvattajalta talvikoita kasvatuksen aloittamiseen, joku on vastannut minulle erittäin töykeästi, osa ollut halukas myymäänkin talvikkoja kasvatukseen, mutta toiveena ollut ettei niitä sitten yhdistetä esimerkiksi eläinkauppa talvikoihin, joiden suku ei ole tiedossa, mutta yllätys yllätys, heillä itsellään on kasvatuksessa talvikoita joiden sukutaulussa enemmänkin tuota tyhjää.. (en nyt yleistä).. Mielenkiintoista vaan  :S

Anonymous

:oops:  mä olenkin hamsun nuolija enkä......no joo leikki leikkinä :P

Niina-03

Asiaan ja pelleily seis...
Olisi mielenkiintoista kuulla SHYn hallituksen mielipide asiasta? Teidän täytyy varmaan kokoustaa, jos hybridien teettäminen saatetaan luvanvaraiseksi. Ottakaa huomioon myös lakipykälät, joita PH on tutkinut.
Määrittelyä kaipaa myös se, kuka saa teettää poikasia. Tämä on aika vaikea asia, joka ei ratkea ilman yhdistyksen kannanottoa ja järkeviä perusteita. Kasvattajuus on myös vastuuta eläimistä ja niiden hyvinvoinnista.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Selailimpa huvikseni kasvattajien kotisivuja, ja yllättävän monen talvikon (kasvatuseläimen) taustalla olikin talvikkoja joiden suku on tuntematon, miten voi olla varmaa ettei niiden seassa ole cambellia (jossain kaukana, koska tällöin ne ei ole puhtaita talvikoita)?
Ei voikaan olla varma, siksi tässä osa kasvattajista on hiljaa (sen lisäksi ettei kukaan halua itseään teilattavan).

Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Ja jos taas talvikko kasvatusta jatketaan vain eläimillä joden suku on tiedossa vaikkapa sen 15 sukupolvea, mikä on tilanne 10 vuoden päästä?
Tilanne on uskoakseni 10v kuluttua se, että joko talvikot katoavat kokonaan... tai sitten kaksi lajia sekoittuvat keskenään ja lopulta hybridilaji on terveempi kuin talvikot nyt. Talvikkojen linjat ovat jo nyt aika ahtaita ja niissä kulkee sairauksia, joiden vuoksi ei kannata enää ahtaammin linjata.