• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

Saana

#180
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Sitä roborovskien kuvio-osiota vois vähän täydentääkki. Ja voi sitä muutenki muokkailla, jos teille tulee jotain mieleen!
Huskeja on 2 kuviota, jotka itse tällä hetkellä nimeän

Normaali husky (dom.)
Normaali husky (res.)

Ja lyhenteet siis dominoiva ja resessiivinen.

Minski

#181
Siis ei kai joku vaan oikeesti luule, että oon ostanu 16 häkkiä ? :D
Kirjotin siis alunperin, että oon tilannut 4 kpl häkkejä, joiden merkki on Imac Criceti 16. Tuosta sitten vaan joku oli nopeasti lukemalla käsittänyt häkkien määrän väärin, näin ne huhut saa siivet, kohta täällä varmaan huhutaan, että oon voittanut lotossa ja ostanut 160 häkkiä ja iltaisin kylven rahassa :D Totta puhuen ja väärinkäsitysten välttämiseksi meikäläisellä ei tosiaankaan olis koskaan varaa 16 häkkiin; matalapalkkatyössä ja yksin maksan kaikki asumiskulut eikä tän kokoisessa kaupungissa asuminen ole kovin halpaa, joten voin ainoastaan nähdä unta 16 häkistä :D Sen kyllä myönnän, että hamsut menee itseni edelle; ostan ennemmin hamsuille kivaa kuin itselleni, hamsuille on niin ihanaa ostaa :sydan

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Olipas tylsää ni tein tonne tietopaketteihin tommosen lyhennejutskan. Toivis siel ei oo kauheesti kirjotusvirheitä tai muuta roskaa. Sitä roborovskien kuvio-osiota vois vähän täydentääkki. Ja voi sitä muutenki muokkailla, jos teille tulee jotain mieleen!
Voisko laittaa vielä silmien värien lyhenteet; ps, rs, ms tuonne ? Ei nekään lyhenteinä monelle aloittelijalle aukene :) Tuolla oli myös jokunen muu lyhenne, mitä ei ollut listassa vielä: viewtopic.php?f=4&t=516
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#182
Mikä olisi semmonen ihan minimi koko syyrialaiselle hamsterille viikon asumukseksi? Vai onko se vain se 70x40x40?

MirkkuH

#183
Missä se tietopaketti on?

Anonymous

#184

MirkkuH

#185
^tänks...siinähän se nökötti ihan lähellä...ota silmä käteen tai hommaa uudet lasit :c8

Minski

#186
^ Aina ei sekään auta :P Tai siis ainakaan uudet lasit, silmän käteen ottamisesta ei ole kokemusta, mutta otaksuisin sillä olevan näkökykyä entisestään heikentävän vaikutuksen :P


Anda: No jos ihan vain viikosta puhutaan, siis tosiaankin niin, ettei viikko venähdä puoleksitoista tai kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi niin kyllä tuota pienempikin väliaikaiseen asumiseen käy viikon ajaksi, jos siis ei ole tarjolla isompaa. Kovin herkästi en itse silti väliaikaisestikaan pieneen asumukseen hamsua halua laittaa, mutta siis viikko nyt on kuitenkin suht lyhyt aika pienemmässäkin olla väliaikaisesti, joten ei se nyt maata kaada kuitenkaan :)
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#187
^ Ok. Mutta enköhän mä ota mukaan kuitenkin tuon ihan normi häkin. Mutta kuulostaako pahalta, jos lähden huomenna mökille, hamsteri olisi viikonlopun yksin. Sitten kun itse jään mummolaan, niin muu perhe on kotona, joten he ruokkisivat Leevin ja hoitaisivat, torstaihin saakka, jolloin perhe palaisi mummolaan viettämään juhannusta, mutta ei olisi mahdollista ottaa hamsteria mukaan, niin olisiko kidutusta jos hamsteri joutuisi taas olla pari päivää yksin, ja tulisin sitten itse kotiin, ja parin päivän päästä tulisin takaisin mummolaan, mutta Leevi mukanani. Niin olisiko tuo mahdoton ajatus? Kun ei ole mahdollista ottaa Leeviä vielä ensiviikolla juhannukseksi Leeviä mökille.

Tulipa sekavasti selitettyä, toivottavasti edes joku tajusi. Tässä on nyt stressi ja huoli vähän päällä miten saan järjestettyä hamsterin toisella tavalla luokseni, jos noin se joutuu olla liikaa yksin.  :S

Nape

#188
Tosi hyvä tuo tietopaketti!
Minäki puusilmä sitä yritin alkuillasta etsiä, mut en löytäny. Nyt vasta linkkiä klikkaamalla löytyi :)

Wiivi

#189
Onko muuten vaneri vaarallista hamstereille? Kun yhdessä kirjassa luki niin..
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

Marla

#190
Lainaus käyttäjältä: "Wiivi"Onko muuten vaneri vaarallista hamstereille? Kun yhdessä kirjassa luki niin..
Se riippuu paljolti muun muassa siitä, mitä liimaa vaneriin on käytetty (sehän siis koostuu toisiinsa liimatuista viiluista) ja miten se on pinnoitettu/pintakäsitelty, vai onko ollenkaan. Yleisesti käytetty fenolihartsiliima ei liene järin terveellistä hamsterille.

HamsterSailor

#191
Otin eilen illalla Sissiltä juoksarin veks, koska sen pitäis saada massaa. Pistin tilalle jättikokoisen munakennon, jonka täytin pähkinöillä :) Toivon, että se vähän saisi sitä massaa.

Mustikkamaan

#192
Tässä on enklanniksi vähän tietoa hamstereista, mitä bongasin netistä. Suomensin sieltä jotain pätkiä, toivis ymmärsin oikein.


Mesocricetus auratus eli kultahamsteri
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/13219/0

... eli syrkitkin ovat hyvän matkaa häviämässä luonnosta :( Olihan se tietysti tiedossa jo aiemmin, mut silti - so sad. Jos ymmärsin oikein, niin niitä bongataan erityisesti pelloista, joissa kasvatetaan vehnää, ohraa, linssiä ja kikherneitä sekä vihanneksia. Maanalaiset käytävät voivat olla jopa 9 metriä pitkät. Horrostavat marras-helmikuun välisen ajan ja alkavat sitten ahkerasti lisääntymään.


Cricetulus barabensis eli kiinanjuovahamsteri
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/5524/0

Suuri osa tutkijoista on kuulenma luokitellut cricetulus griseuksenkin barabensiksen alalajiksi eikä omaksi lajikseen (eli solis kaiketi cricetulus barabensis griseus, mutta siitäkin ollaan kahta mieltä) - joten tieto lienee sovellettavissa myös lemmikkikiinareihin.

Mielenkiintoisinta tässä on must tuo, että ne elää 4-5 eläimen (max 8) ryhmissä siellä maan alla (siis yhtä pesää voi asuttaa noin monta elikkoa) - kun mein lemmikkikiinarit taas ovat kovinkin herkästi erakoituvia. Horrostavat yli talven ja heräilevät helmi-maaliskuussa. Lisääntymispiikit sijoittuvat maalis-huhtikuulle sekä syksyyn. Pyöräyttävät 2-5 poikuetta vuodessa, yhdessä poikueessa 1-10, keskimäärin 6-7 poikasta.


Phodopus campbelli
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/17035/0

Campbelli ei horrosta - asia jota en ole ees tullut ajatelleeksi kaikkina näinä vuosina. Lisääntyy huhti- ja lokakuun välisen ajan, 3-4 poikuetta vuodessa.

Käyttävät helposti muiden lajien kaivamia maanalaisia käytäviä, ennemmin kuin kaivavat omia. Suosivat jämäkämpää maaperää kuin roborovskit. Kolot eivät mene kovin syvälle, mutta jopa yhden metrin syvyydestä on löydetty pesä. Syövät pääasiassa jyviä ja kasveja, mutta joskus myös hyönteisiä.


Phodopus sungorus
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/17037/0

Mitä tein mielestä toi "solitary" ajaa tossa, yksineläjää ihan vain? Mä joskus kuulin väitöstä, että elävät luonnossa pariskunnittain ja siinä käsityksessä oon eläny tähän asti.

Talvikotkin käyttävät näköjään mielellään muiden kaivamia kolosia. Eikä myöskään horrosta. Syö siemeniä, hyönteisiä ja toukkia(?). Kerryttää talveksi paljon rasvaa, että selviää pakkasista. Lisääntyy pääosin lämpiminä vuodenaikoina, mutta joskus myös talvella (vastaavasti kotioloissa talviturkkiset kaiketi huonommin lisääntyy?). Huhtikuusta syksyyn on lisääntymisaika, pyöräyttää 5-6 poikuetta, joissa kussakin 4-11 poikasta. Alkavat lisääntyä suunnilleen kun paino on 20 gramman paikkeilla.


Phodopus roborovskii
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/17036/0

Hyvä levinneisyys ja suuri populaatio, eli voi pulskasti siellä luonnossakin. Pesäkoloissa on yksi suuaukko, yksi pesä ja 2-3 ruokavarastoa. Syö siemeniä, on myös havaittu syövän vihreää kasvillisuutta ja hyönteisiä. Ei horrosta. Lisääntyy 4 poikueeseen asti vuosittain, maalis-syyskuun aikana, joskus jopa myöhemmin. Tekee 3-9 poikasta per poikue.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nape

#193
^Nuo oli ihan mielenkiintoisia juttuja.


Ihanaa; tein löydön, ISO häkki, 25e. Ihan pikkupientä laittoa eli parilla rautalanganpätkällä selviää, muuten tosi siisti.

MortimerRiddle

#194
Tajusin just, ettei mulla ole vielä yhtään sellaista asumusta syyrialaiselle johon olisin 100 prosenttisen tyytyväinen.  :<

Käpsäriä varteen sen sijaan on ihana terra ja tilava miniduna, mutta eihän mulla sellaista ole!  :kieli  No täytyy nyt syksyllä sitten katsoa jos siihen vaikka tulisi muutos..
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13