• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat 2

Aloittaja Aya, 23.02.10 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

Anonymous

#885
Voi mikä massu Saanan hamuli mammalla siellä kanssa on  :lov

Marla

#886
Kattelin kanssa, että aika suuri päärynä tuo Saanan leidi on. :lov

Nape

#887
Aikamoinen Mamma tuo Saanan Curling :lov

PiiaL

#888
Ensi viikon keskiviikkona olisi laskettuaika meidän Iina-neidillä ja neiti on öö lihonut ehkä muutaman hassun gramman ja on hereillä aamuisinkin lähdössä pois uudesta dunastaan. Sanokaa minun sanoneen että tiine se on silti ja haluaa vaan pitää hillumisellaan raskauskilot kurissa ! Meillä mammat ovat mahansa "täyttäneet" vasta viime metreillä, jos vaikka mietitään viime kevättä. Astutin Hadjiran uudestaan neljää päivää ennen sen synnytystä, koska sillä oli kiima, eikä sillä mitään huomattavaa vauvamahaa ollut. Hadjira sitten turposi siinä muutamassa päivässä ihan laivaksi ja teki 14 poikasta. Oli siinä ihmettelemistä.

Nape

#889
Piian hamsut on hauskoja tyyppejä xD  Niin eikös sieltä ollutki Iinalta tulossa kaikkia kivoja värejä sitten?

Vieläkään ei oo kuulunu poikasista mittään. Linda kävi illalla niin nopeesti hakeen ruokaa ettei siinä kissaa kerenny sanoa, salareittiä pitkin vieläpä. Ei sillä ainakaan enää vauvamahaa ollut, mut kyllä pitää poikaset piilossa jos niitä on. Yöllä oli kans käyty syömässä.
Olis se kiva kuulla edes yks pikku piippaus :angel

EmmaTi

#890
^Linda on niin huolehtivainen emo että se imettää vauvat niin tainnoksiin ettei niillä oo tarvetta piippailla  :haha
Mutta varmaan piinaavaa odotella että sais jotain havaintoja pienokaisista..

Saana

#891
Piialla on kyllä erikoisia hamsumammoja! :D

Curling oli yöllä saanut 6 poikasta. Ne on aivan jumalattomia mötköjä :shock: verrattuna edellisten 18 ja 12 poikasen poikueisiin. Eipä siellä sitten punasilmäisiä ollut ainakaan, mutta jännityksellä odotamma, mitä muuta siellä sitten on. Mamma näytti olevan vielä hieman pökerryksissä tapahtuneesta ja viimeisten tiineyspäivien sähellys oli muuttunut rauhalliseen ympäristön tarkkailuun. Pilttikupille oli sitten päästävä heti, kun sellaisin häkkiin laitoin.

Nape

#892
^Oih Onnea perheenlisäyksestä :sydan

Mustikkamaan

#893
Lainaus käyttäjältä: "Annina"Mamma on Jonnan kasvatti Girly Curly Girl (lk rex normaali kk) ja isukki oma kasvattini Ärripurri (pk minkki, kantaa reksiä). Ja ennen ku joku sieltä viisaana sanoo jotain niin :nocreke: joojoo. :D

No mun mielestä tässä keltainen-creme-hössötyksessä ollaan vedetty jo ihan överiksi, kyllä noita poikkeuksia voi tehdä. Se on eri asia sitten kasvattaa niitä ihan jatkuvasti sekaisin.

Enempi mua huolestuttaa se et lk-pk-yhdistelmät on niin yleisiä - ja sen huomaa kyllä eläinten turkeista. Ymmärrän sen kyllä tommosissa poikkeustapauksissa, kun rexiä on aika vaikee löytää muutoin löytää. Mut usein sillä ei vaan tunnu olevan ihmisille merkitystä.

Mein talvikkopariskunnan meno on aika kiivasta, täytynee erottaa ne ennemmin kuin alun perin ajattelinkaan. Vielä ei oo reikiä kummassakaan, mutta eiköhän niitä tota menoa ala ilmestymään... Jos ne pari päivää vielä olis kimpassa, ni ehkä ne sit olis lempiny.

Täytyy kattoo et millasii silmii tosta yhdistelmästä tulee ulos, kun tolla emolla on aika huolestuttavan ulkonevat silmät. Isällä on sentään ihan normaalit, muuten en olisi tuota yhdistelmää edes tehnyt. Muutenkin olin ihan kahden vaiheilla et jätänkö käyttämättä tota kokonaan, mut ehkä niillä lapsilla ei olis noin pahat - toiveajattelua..?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#894
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Piian hamsut on hauskoja tyyppejä xD  Niin eikös sieltä ollutki Iinalta tulossa kaikkia kivoja värejä sitten?

Joo, erilaisia cremen sukuisia variaatioita sieltä pitäisi tulla :) On se aika kettu tuo Iina jos pimittää kiimaa pari viikkoa, eikä olekaan tiineenä, on sen nyt oltava sitte xD

Minski

#895
Onnea Anninalle hamsupoikasista :)

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Ensi viikon keskiviikkona olisi laskettuaika meidän Iina-neidillä ja neiti on öö lihonut ehkä muutaman hassun gramman ja on hereillä aamuisinkin lähdössä pois uudesta dunastaan. Sanokaa minun sanoneen että tiine se on silti ja haluaa vaan pitää hillumisellaan raskauskilot kurissa ! Meillä mammat ovat mahansa "täyttäneet" vasta viime metreillä, jos vaikka mietitään viime kevättä.
Meillä on kanssa noita viimeiseen asti hilluvia emoja ollut ja usein ne on myös semmosia, että ne käy synnyttämässä ja samoin tein sen jälkeen alkavat roikkua kaltereissa ja odottavat pääsevänsä vapaaksi :D Hoitavat kyllä poikasensa todella hyvin, näillä emoilla poikaskuolleisuus on ollut pienintä. Antavat myös katsoa poikasia eivätkä liikaa vahdi niitä, ovat sellaisia ihanan stressittömiä emoja :)

Lainaus käyttäjältä: "Nape"Linda kävi illalla niin nopeesti hakeen ruokaa ettei siinä kissaa kerenny sanoa, salareittiä pitkin vieläpä. Ei sillä ainakaan enää vauvamahaa ollut, mut kyllä pitää poikaset piilossa jos niitä on. Yöllä oli kans käyty syömässä.
Olis se kiva kuulla edes yks pikku piippaus :angel
Aika hassua, ettei yhtään piippaustakan ole kuulunut, kun siitä masusta päätellen Lindalla olis voinu olla ainakin tusina poikasta siellä :D Mutta jos Lindalla onkin siellä joku yks poikanen, jota se ruokkiii niin intensiivisesti, ettei se ehdi piippailla :) Sitte kun se kaks viikkosena lähtee pesästä niin se on jo täyskasvusen kokonen :D

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Enempi mua huolestuttaa se et lk-pk-yhdistelmät on niin yleisiä - ja sen huomaa kyllä eläinten turkeista. Ymmärrän sen kyllä tommosissa poikkeustapauksissa, kun rexiä on aika vaikee löytää muutoin löytää. Mut usein sillä ei vaan tunnu olevan ihmisille merkitystä.
Mun oli nyt pakko tehdä lk-pk-yhdistelmä niinkin tavallisen väriselle naaraalle kuin kyyhkynharmaa vkkk, kun ei vaan löytynyt lk-urosta lainaan, vaikka mulla oli monta kuukautta aiemmin ilmoitus foorumilla enkä ollut edes ronkeli mielestäni vaatimuksissa. Toinen vaihtoehto olis ollut lopettaa homma tähän enkä ihan vielä halunnut lopettaa, vaikka on sekin välähdellyt mielessä, kun ei oikein löydy näyttelyintoa enää, mutta katsoo nyt.

Noi lk-pk-yhdistelmät ei oo silleen kerran tehtynä kauheesti turkkeja pilanneet, mutta toistuvasti varmaan alkais näkyyn. Esmes toi mun venäläistuonti on lk-pk-yhdistelmästä ja se on lk, jolla on sellaset vähän pitemmät hapsut hajurauhasten kohdalla :c8 :)


Eilen astutin Sarlotan (kyyhkynharmaa vkkk) ihanalla kyyhkynharmaalla uroksella. Toivottavasti heti tärppäsi ja tulisi kaikkia kaunokaisia lapsia :sydan
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#896
Kunnon jalostusmateriaalia on vaan niin vaikea saada välillä, että joskus on pakko käyttää LK/PK yhdistelmää.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Sintturainen

#897
Silloin kun mä aktiivisemmin kasvatin (90-luvun lopussa) niin tehtiin paljonkin pk - lk yhdistelmiä enkä muista että ois isommin vaikuttanut turkkiin... Tai sitten mun muisti pätkii (ei ois ihme)  :D Tai ehkä mulla on vaan sattunut hyvä tuuri. Muistan yhdenkin pk - lk yhdistelmä josta syntyi kaksi muotovaliota ja yksi kahen sertin hamsu (Sateenkaaren Kultasiipi ja Kulkuripoika). En siis nyt puolusta että kannattaa sotkea, mutta mietin että onko huonot turkit seurausta noista sotkemisista vai voisko osa huonoista turkeista olla ihan vaan geeneistä tai väärästä lämpötilasta.

Esim. mulla on ollut monta hamsua pk - pk yhdistelmästä, joilla on turkki ollut ihan onnettoman lyhyt, ei siis tupsun tupsua. Ja sit on ollut myös lk - lk lyhkiksiä joilla on ollut pitkiä karvoja seassa.
Monilla lyhkiksillä on just hajurauhasten kohdalla pitkiä karvoja, riippumatta taustasta.

lentsu

#898
Lk + pk pilaa mun kokemuksen mukaan turkin yhdessä sukupolvessa (siten että lyhkiksille tulee liian pitkä ja pitkiksille, ainakin uroksille liian lyhyt turkki), mutta ei välttämättä yhtään sen pidemmälle eikä missään tapauksessa kovin pitkälle. Voi tehdä hyvääkin, jos toisella eläimellä on hyvä turkinlaatu. Esim. lk + lk loputtomasti toistettuna ei välttämättä tee sen parempia turkkeja, jos turkit on ohuita. Laatu ratkaisee kaikessa, ja kokonaisnäkemys.

Creme + keltainen ei ole mielestäni perusteltu yhdistelmä kuin jossain  harvassa tilanteessa, mutta äärimmäisyyksiin ei kannata mennä: kokonaisuus ratkaisee. Esim. jos keltaiseen poikueeseen syntyy yllätyscremejä esim. en hylkäisi poikuetta pois jalostuksesta jos ne on muuten hyviä. Aikoinaan kun aloitin keltaisen kasvatuksen (1995, moni ei varmaan enää tiedä koko asiaa) jalostusmateriaalia oli tosi vähän, ja yksi keskeisimmistä eläimistä, joilla aloittelin, oli normaali kilpikonna, joka kantoi cremeä. Eipä se myöhempää linjaa pilannut.

Pääasia että tietää mitä tekee ja perustelee sen itselleen. Vanhaa äidinkielenopettajaani lainaten: kun hallitsette kielioppisäännöt täydellisesti, voitte rikkoa niitä.

Saana

#899
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Pääasia että tietää mitä tekee ja perustelee sen itselleen. Vanhaa äidinkielenopettajaani lainaten: kun hallitsette kielioppisäännöt täydellisesti, voitte rikkoa niitä.
Rakastuin juuri sun maikkaas! :D

Nykyään on sen verran helppoa saada keltaisia ja cremejä, että keltsikasvatukseen en välttämättä cremesukuista ihan ensimmäisenä miettisi. Mutta jos osaa eriyttää myöhemmissä polvissa nämä värit toisissaan niin aivan hyvin voi keltaista käyttää cremen kasvatuksessa. Mä aloitinkin ihan alussa keltaisilla, mutta siirryin creme-puolelle myöhemmin ja ne keltsit on siellä muutamien polvien takana. Itse toivon yhdistelmästä nyt ei-keltaista, ei-cremeä rex-urosta. Tämä kantaisi sitten punasilmäisyyttä ja cremeä. Sitä pk rex cinnamon umbbaria sieltä ei nyt tullut, mutta toivis jotain sinnepäin edes. :D