• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Tuplahamsterinäyttely 24.-25.4. Helsinki

Aloittaja Nilla, 06.02.10 - klo:13:19

« edellinen - seuraava »

Sirpa

#420
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Sihteereillä oli niin ikään iso homma, varsinkin Arjalla, Sirpalla ja Helyllä, jotka istuivat tunnollisesti tuomarin tykö koko levottoman ison eläinmäärän. Sirpa vieläpä molempina päivinä, huh huh... Viikko alkaa varmaan iloisasti ranne krampissa. (:
Voin vakuuttaa, ettei minun ranteessani ole tänään kerrassaan mitään vikaa  :P Mutta kyllä tuota sihteeröintihommaa tekee kuitenkin ihan ilokseen (en minä muuten olisi sunnuntainakin lupautunut tulemaan), siinä näkee kaikki hamsterit itsekin lähietäisyydeltä ja kuulee ne tuomarin kommentit ihan verekseltään. Brittituomareilta täytyy sitten vielä erikseen kysyä kaikki epäselvät termit ja kuvaukset, jotta tietää mitä kaavakkeisiin kirjoittaa, joten siinä tulee opittua ihan kamalasti hamstereiden arvostelusta. Lisäksi molemmat tuomarit olivat todella kivoja eivätkä pahastuneet lainkaan, jos kyselin joskus vähän ylimääräistäkin hamstereista tai arvosteluista. Sääntö nro 1: älä koskaan pyydä brittituomaria selittämään mitään, koska hänhän selittää!  xD
Paitsi että kyllähän se aivotyö rasittavaksi käy ja pyydänkin anteeksi, jos satuin jollekulle äksähtämään varsinkin päivien loppupuolella. Ja että livistin valoakin nopeammin kumpanakin päivänä, kun palkintojenjako oli tehty. Eilisiltana minulla oli vielä edessä vajaan puolentoista tunnin ajo Tampereelle, pelkäsin ihan tosissani nukahtavani rattiin moottoritiellä tai vaihtoehtoisesti saavani hervottomat ylinopeussakot, mutta kumpaakaan ei tapahtunut ja pääsin ehjin nahoin kotiin.

Tällä kertaa oli erityisen mielenkiintoista sihteeröidä kahden eri tuomarin arvostelemia syyristen ulkkisluokkia. Vaikka he arvostelivatkin samaa luokkaa samoin periaattein ja osin jopa samoja eläimiä, he silti kiinnittivät huomiota eri juttuihin. Andrew esimerkiksi käytti paljon termiä "open fur", jonka suomensin vaihtelevasti huonosti palautuvaksi (lk) tai "halkeilevaksi" turkiksi (pk, huono termi mutten keksinyt parempaakaan siihen hätään). Paul ei käyttänyt moista termiä koko päivän aikana kertaakaan. Andrew sen sijaan ei maininnut sanallakaan mitään profiilista tai laahuksista, kun taas Paul kommentoi näistä kohdista paljonkin.

Niin ja ne naaraiden ylimääräiset laahukset (Paulin mielestä), jotka kuitenkin ovat Suomen standardien mukaan sallitut ja toivotut... Pahoittelen sitä sotkua, koska minä en tosiaan tunne standardeja niin hyvin, että olisin tämän tiennyt sanoa Paulille! Uskoin ihan sokeasti, että tuomari kyllä tietää, mitä tekee  ;)
Jos yhtään kuitenkaan lohduttaa, niin kovin moni pk-naarassyrkki ei saanut moitetta laahuksestaan ja se ei ollut Paulin huolenaiheista suurimpia, joten sen vaikutus sijoituksiin oli käsittääkseni aika pieni, jos se nyt vaikutti lainkaan. Paul kertoi, että syrkkien laahuksenkasvatusoperaatiot johtuvat testosteronista, siksi uroksilla on laahus luonnostaan, mutta naaraat saavat testosteronia ruuasta (kuivaruokien lisäaineet!).

Ja unohdin ihan kiittää ruokien tekijöitä/lämmittäjiä, oli hyvää makaronilaatikkoa molempina päivinä! Kyllä meistä työntekijöistä hyvää huolta pidetään. Muutenkin virvokkeiden ynnä muiden tuonti sekä sihteereille että tuomareille hoitui todella hienosti, kiitos teille kaikille, jotka huolehtivat meistä!

Sitten vähän valittamista vielä tähän loppuun. Nimittäin tuo messuympäristö oli näin sihteerin kannalta aika haastava. Tietysti jo pelkästään isot yleisömäärät (minä en nähnyt miten paljon yleisöä pyöri hamsteriständin ympärillä, minä tuijottelin vain hamstereita ja papereita ja yritin sulkea muun maailman ulkopuolelle) aiheuttavat oman hälynsä, mutta varsinkin lauantaina sihteerinhommia haittasivat viereisellä ständillä kirkuvat linnut ja kuulutukset. Palkintojenjakoa häiritsi se läheisen lavan ohjelmat (ja heitä varmaan meidän kättentaputukset). Paul taisi puhua hieman kovemmalla äänellä, koska sunnuntaina ei tarvinnut montaa kertaa kysyä, että anteeksi mutta mitä sanoitkaan.
Että näin henkilökohtaisena mielipiteenä voisin sanoa, että messut eivät ole ehkä se paras paikka järjestää näyttelyitä, mutta onhan niissä toki puolensa noin muuten. Yleensä ihmisiä tulee paikalle paljon ja hamstereiden omistajilla on muutakin ohjelmaa katseltavana pitkiksi venyneiden näyttelypäivien aikana ja SHY saa näkyvyyttä ja jaettua hamsteritietoutta ja niin edelleen.

PiiaL

#421
Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"Niin ja ne naaraiden ylimääräiset laahukset (Paulin mielestä), jotka kuitenkin ovat Suomen standardien mukaan sallitut ja toivotut... Pahoittelen sitä sotkua, koska minä en tosiaan tunne standardeja niin hyvin, että olisin tämän tiennyt sanoa Paulille! Uskoin ihan sokeasti, että tuomari kyllä tietää, mitä tekee  ;)
Jos yhtään kuitenkaan lohduttaa, niin kovin moni pk-naarassyrkki ei saanut moitetta laahuksestaan ja se ei ollut Paulin huolenaiheista suurimpia, joten sen vaikutus sijoituksiin oli käsittääkseni aika pieni, jos se nyt vaikutti lainkaan. Paul kertoi, että syrkkien laahuksenkasvatusoperaatiot johtuvat testosteronista, siksi uroksilla on laahus luonnostaan, mutta naaraat saavat testosteronia ruuasta (kuivaruokien lisäaineet!).

Aika jännä juttu, itse olen aina ollut standardin mukaisesti sitä mieltä, että mitä enempi laahuksia naarailla sitä parempi. Eikö naarailla sitten muodostu yhtään luonnostaan testosteronia(kuten naisillakin muodostuu), että se vaikuttaisi noiden laahusten kasvuun? Naarailla on kyllä aika vaihtelevasti noita laahuksia (kuten kyllä uroksillakin), toisilla kasvaa yllättävän pitkäkin laahus(vanhempana myös selästä) ja toisilla ei koskaan juuri mitään ja kasvu vaihtelee ajoittain. Kuitenkin syövät meillä ihan samaa ruokaa kaikki, enempi tai vähempi laahuksiset. Mitähän nämä lisäaineet sitten ovat, jotka lisäävät karvan kasvua? (Ruvetaanko nyt urakalla niitä sitten syöttämään, että saadaan naaraillekin ne kunnolliset laahukset :D vitsi vitsi..)

Marla

#422
Täytynee ruveta pumppaamaan testosteronia noihin pitkiksiin, jotta laahukset kasvaisivat. :D
Sittenhän olisin voinut tuodakin Cindyn, kun mietin, että laahuksien puuttumisen takia (kiitos kuuluu poikasille...) se ei kenties olisi pärjäillyt. No, saakoon neiti nyt palautua urakastaan rauhassa. Kauniit poikaset se pyöräytti. :)

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Meille ei muuttanut nyt uusia hamstereita vaan uusi rottanen, ihana sk amber/berkshire mm. uros. Ai että tykkään punaisista silmistä myös rotilla, vielä kun tuolla on oikein kirkkaat sellaiset :sydan Pääsi meidän kahden vuoksikkaan pojan seuraksi ja näyttävät olevankin jo samaa perhettä tuolla keskenään.
Ihana rotta se olikin. :lov Ei nyt helpota yhtään rottakuumetta, sillä pari rottaa ovat olleet haaveissa jo pitkään, ja aina noihin ihanuuksiin törmää.
Punaiset silmät (niin hamsterilla kuin muillakin jyrsijöillä) ovat aivan tolkuttoman kauniin näköiset. :sydan


Mutta ettei nyt ihan offiksi mene, niin näin näytteilleasettajan näkökulmasta assarivajetta ei totisesti ihan äkkiseltään huomannut, sillä oli kovin vaikea tietää, kuka niistä tuomaripöytien läheisyydessä häärivistä oli assari ja kuka ei. Asiaa vaikeutti vielä se, kun itsellä sattui olemaan juttuseuraa, eikä kaiken aikaa ehtinyt katsella arvostelupuolta.
Hieman siinä alkuun boksien järjestelyssä autoin, mutta muuten jäi lauantaipäivä melko toimettomaksi minun osalta.
Enköhän kumminkin taas tulevissa näyttelyissä ole säheltämässä arrarina. :P

Unohdin kiittää viirua ja muita, jotka olivat nähneet jälleen kerran todella paljon vaivaa saadakseen näyttelyt onnistumaan! Mielettömän paljon kiitoksia! :)

Olive

#423
Mä en kyllä yhtään ihmettele miks SHY:llä ei oo tarpeeks työvoimaa :mrgreen:  

Enkä sitä että hallituslaisia katoaa ja jättää homman kesken. En yhtään.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

wiidii

#424
Kiitoksia mukavasta sunnuntaipäivästä! Pahoitteluni kaikille että saavuin sunnuntaina paikalle vasta noin kello 10.30 - minulla oli ongelmia tavaramäärän ja Helsingin julkisen liikenteen kanssa - ensimmäinen ratikkakuski ei suostunut ottamaan meitä kyytiin?? Voin sanoa että oltiin hiukan kettuuntuneita odottamaan yli 20 minuuttia seuraavaa ratikkaa.  :roll:

Arvostelut sain kuitenkin tehtyä tavalliseen tapaani eikä hamsterimääräkään tuntunut lainkaan pahalta - paitsi silloin kun oli oikeasti tosi huono olo. Kiitos vielä kerran Saanalle avusta. <3 Syyrialaisilla oli ihanan korkea taso jälleen kerran, kiitos siitä näytteilleasettajille! Parhaan viiden sijoitusta jouduin tosiaan hetkisen aikaan miettimään, onneksi se sitten järjestyi minulle mieluiseksi. Kunniamainintoja yritin jakaa mahdollisimman paljon mieleenjääneille hamstereilla.  :)

Sunnuntaina koestandardisyrkkini sai odotetusti toisen ksertifikaatinsa ja oli BIS3 - oli ihanaa kuulla Andrew'lta että olisi kyseisen hamsterin sijoittanut lauantainakin jos turkki ei olisi ollut niin lyhyt.  :sydan  Lisäksi Ozzy sai standardiluokasta sen L1:sen mitä hain, nyt alkaa hamsterimäärä olemaan sellainen että kunhan rekisteröin muutaman noista niin kasvattajanimi lähtee hakuseen, jee.  :lov  Andrew ja Terttu antoivat kullanarvoisia vinkkejä miten voin alkaa parantamaan noiden suklaiden sävyä - muutenhan nuo minun hamsterit ovat mielistäni ihan nättejä mutta ne värit on kyllä ihan oikeasti katastrofi - vaaleanharmaa pohjakarva.  :c8

Minä kyllä ainakin tuurasin pariin otteeseen syrkkiassistenttia lauantaina kuullessani, että assistentti oli kadonnut johonkin ja piti vielä hamstereita pöydälle tuoda. Jotenkin vain tuntuu että minua tässä nyt eniten syytellään tehtävien laiminlyönnistä vaikka koen monen muun tekemäni asian korvaavan lauantain pienen (ja sunnuntain suuren) pahoinvointisuuteni ja "laiskotteluni". Parannan tapojani sitten seuraavassa näyttelyssä.

Eniten minua tympii se, että henkilö johon olen yrittänyt ottaa yhteyttä puhelimella, sähköpostilla ja yksityisviesteillä tuli nähtävästi lauantaina messuille eikä kehdannut minkäänlaista pahoittelua tai selitystä antaa? Jos tunnistit itsesi niin ota nyt yhteyttä äkkiä, en ole ainoa jota ärsyttää.  :kieli
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

sarilau

#425
TOSI iso kiitos kaikille järjestäjille. Upeaa, että tälläistä saadaan aikaiseksi! Olette kyllä melkoisia, kun pystytte tuossa hulinassa ja paineessa keskittymään ja saamaan organisoitua toimintaa aikaiseksi  :grin

Itsekin mielelläni olen mukana auttamassa, kunhan opin mistä on kysymys. Nyt pysyin kyllä visusti syrjässä, että en sotkisi kaaoottista tilannetta entisestään..

Messut oli kyllä aika hurja paikka näyttelylle, niin paljon lapsia ja ihmisiä yleensäottaen. Empä ole tuollaisilla ennen käynyt. Oikein ihanan talvikko pojan sain mukaan ja kiinarin. Innolla odotan, että pääsen niiden kanssa taas näyttelyyn  :)
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

karov

#426
Ajattelin tulla kiittelemään ja tarinoimaan, vaikka en paikalla itse ollutkaan, mutta hengessä mukana molempina päivinä  xD Ensiks haluan kiittää ihan hirmuisesti GaneshaX:ää, joka kuskas mun tällä kertaa ainoana hamsterina mukana olleen Timin näyttelyyn ja huolehti siitä taikahamsun kanssa yön yli, superkiitokset heille!  :D  :sydan

Sitten kiitän Eeviä, Sofiaa ja Saanaa, olitte ainaki kattellu Timin perään näyttelyssä, ainakin sen perusteella mitä olitte sitä näyttänyt ihmisille ;) Mutta ei mitään, hienoa että Timi sai olla loistava esimerkki hamsterista :D  :sydan Eeville tosiaan kans paljon kiitosta, kun pidit mut ajantasalla soittelemalla vaikka olin ties missä, tallilla, kotona, laivalla.. :D

Mun hamstereista siis vain yksi oli näyttelyssä, kumpanakin päivänä, ja ei ollut kyllä turhaan siellä.. :D Ennestään Timillä oli jo yksi serti, mutta nyt tuli lauantailta toinen serti. Ennen oli myös kaksi PLH-sijaa, nyt tuli sunnuntailta vaadittu kolmas PLH-sija, eli anomista vaille valmis SHY VL  :lov  Kuus ruusuketta + BIS-ruusuke vielä tulematta.. Ei lainkaan hullummin yhdeltä hamsterilta :)

Lauantailta siis Timothy Tähtiaate ulkkiksessa S2 ja serti ja oli paras veteraani. Lemmikistä lauantailta tuomarin suosikki. Sunnuntailta ulkkiksessa paras veteraani ja lemmikissä PLH1 ja paras veteraani sekä BIS1  :lov Oon niin ylpeä !!
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa
http://www.karoliina.info/hamsula

metsku

#427
Mitä se bis muuten tarkoittaa? Jos on bis3 niin onko se hyvä?? Öö :c8

karov

#428
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Mitä se bis muuten tarkoittaa? Jos on bis3 niin onko se hyvä?? Öö :c8

BIS = Best In Show, suomeksi siis Näyttelyn paras. Kaikki BIS-sijat on hyviä! :)
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa
http://www.karoliina.info/hamsula

MirkkuH

#429
Suur-kiitos järjestäjille näyttelyistä...ootte te hirveen urakan tehneet :yes:  :yes:

Ja viirulle oikein mahti-kiitokset ja olit jo tuloksetkin naputellut :shock:

...ja sorry itseni puolesta, kun en lauantaina älynnyt Minskiä auttaa :oops:  ...mut sitten sunnuntaina jo äly vähän pelasi :)

Tirrikka

#430
Me oltiin tytön kanssa hyvin hyvin tyytyväisiä näyttelyyn ensimmäisen talvikkomme kanssa. Ulkomuotoluokassa ei pärjätty, mutta Lasten Lemmikkieläinluokasta tuli maininta Erinomainen ja saatiin yksi ruusuke (ilm. toinen sija). Ulkomuotoluokan yleisarvosana oli EH. Vielä tänäänkin on tyttö ollut onnessaan palkinnostaan ja kävellyt ruusukkeen kanssa ympäri taloa. Eilen illalla se piti saada viereenkin kun meni nukkumaan. Hyvin jaksoi seisemänvuotiaaksi sen yhdeksän tuntia olla näyttelyissä. Ja hamsulle saatiin ostettua herkkuja toiselta messuosastolta. oli myös upea nähdä kun eri nimimerkit ja nimet sai kasvot. Että wau tällastako tämä on. Tytöltä kysyin 9 tunnin jälkeen että noh, lähdetkö toiste vai oliko liika tylsää, niin heti oli valmis uudestaan lähtemään. Mies sanoi että tytön silmät loisti kun tultiin autolle kuuden jälkeen. Eväät tuli tarpeeseen ja tuolit. Ja jaloissa tuntui että on käyty! Hamsu ei ollut moksiskaan koko tapahtumasta, nukkui autuaasti käsittelyjen välit. Tänään on ruoka taas maistunut. Yöllä oli möykännyt niin että vesipullo oli taas tyhjä! Mutta mukava mieli jäi näyttelystä ja haluan vaan kertoa että teitte 7vuotiaasta kovin onnellisen järjestämällä tuollaisen näyttelyn! Itse laittoi hamsullensa porkkana ja parsakaalit veteen illalla, valmisteli kuljetusboksin ja putsasi lopuksi vielä dunankin viimeisen päälle. Hamsu laitettiin siksi aikaa kylpemään kylpyhiekassaan. Minä kelpasin kynnenleikkaajaksi. Meidän talvikon kynnet kasvaa niin että rapia viikko ja jo on taas leikattava lyhemmäksi. Mutta vaikka päivä oli pitkä ja olo alkoi hyytyä kuuden tunnin jälkeen niin suuret kiitokset järjestäjille ja kaikille mukana olleille. Tytön ensimmäisestä näyttelypäivästä tuli onnenpäivä. ;)  messuvierailijoidenkin kanssa päästiin juttelemaan ja näyttämään omaa talvikkoa. Kyllä oltiin polleeta.

Sirpa

#431
Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"Me oltiin tytön kanssa hyvin hyvin tyytyväisiä näyttelyyn ensimmäisen talvikkomme kanssa. Ulkomuotoluokassa ei pärjätty, mutta Lasten Lemmikkieläinluokasta tuli maininta Erinomainen ja saatiin yksi ruusuke (ilm. toinen sija). Ulkomuotoluokan yleisarvosana oli EH.
EH tarkoittaa "Erittäin hyvä" että teillä on kyllä erittäin hyvä hamsteri, vaikka ehkä jäikin palkintosijojen ulkopuolelle. Ei siis voi sanoa ettei pärjännyt  :)  Jossain toisessa näyttelyssä ja toisella tuomarilla (tai vaikka samallakin) voi tulla sijoituksia, koska mikään toivoton hamsteri ei todellakaan saa EH:ta.

Kiva lukea, että ensimmäinen näyttelykokemus oli näin mukava. Tervetuloa uudelleen, uudet hamsteriharrastajat ovat aina hieno asia! Varoitan kuitenkin, että yleensä näyttelyt eivät ole minkään messujen yhteydessä, joten pelkissä hamsterien näyttelyissä voi aika käydä huomattavasti pidemmäksi. Tosin usein hamstereita ei ole usein noin paljon ilmoitettu näyttelyihin, joten päivät ovat lyhyempiä.

Sihteerin hommissa onkin toistaiseksi parasta ollut juuri se palkintojen jako, kun näkee iloisia naamoja  :) Ja kaikkein parhainta ovat juuri nämä pienet lapset, jotka ovat ehkä ensimmäisen hamsunsa kanssa ensimmäisissä näyttelyissä ja sitten jos tulee hyvä sijoitus ja saa ruusukkeita ja muita palkintoja, niin voi sitä ylpeyden määrää! Me hieman vanhemmat harrastajat otamme menestyksen ehkä tyynemmin, mutta se on kyllä tylsää.

Vevve

#432
Ai että Tirrikkako se oli, jolla oli jakkarat mukana!  xD Onnea menestyksestä!

Anonymous

#433
Oli mahtavaa kun sain jutella messuvieraiden kanssa heillä oli paljonkin kysyttävää hamstereista joita mielelläni heille näytinkin,pienet lapset oli onnellisia kun annoin heidän silittää omiani ja jopa annoin kiltin hamsun käteenkin. Aina jos satuin olemassa jonkun oman hamsuboxin vieressä sattui tulemaan lapsia vanhempineen katsomaan millainen on hamsteri. Tuli mahtava olo kun näki pienten lasten silmien loisteen ja hymyn saadessaan silittää hamsteria. Koitin antaa mahdollisimman hyvän kuvan hamsteri yhdistyksestä ja kertoa parhaimpani mukaan vastata kysymyksiin. Pahoittelen jos annoin sen käsityksen jollekkin että siellä vain seisoin turhanpanttina. :(

GaneshaX

#434
Kaikkia vain ei voi miellyttää...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki