Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Gina

Tässä muutama kuva Ginan häkistä :)  Juuri sisustettu, mutta varmasti tulen sinne virikkeitä lisäämään, kunhan ensin suunnittelen mitä laittaisin ja miten järjestän tilaa.

Mutta tältä siellä nyt näyttää

ruoka-aika !

salaattia, nam !

metsku

^Liian pieni tuo Ginan asunto  :teipit

metsku

Lainaus käyttäjältä: "jem_ppura"Olisi säilössä tuommonen 130*60 kokoinen terra, mahtaako tuo olla "liian"tilava syrkille?Vai voiko tuossa koon puolesta tulla jotain reviirin puolustusta tms?

Ei todellakaan ole liian tilava, sanoisin erittäin sopivaksi! Kivaa, että jonkun syrkki saa reilusti tilaa  :) Meillä on paljon isompi tila syrkillä ja todella isot tilat myös talvikolla. Onhan joillain syrkki esim. aina vapaana eikä niillä mitään reviiriongelmia ole. Jos joku muuta väittää niin se johtuu vain siitä, että itse ei viitsi hamsterilleen hommata kunnon tiloja!

jem_ppura

^
No hieno homma , ei muutakuin sopivaa syrkkiä etsimään  :D
Talvikoita, Syrkkejä sekä muita karvanaamoja <3

Marla

Lainaus käyttäjältä: "metsku"^Liian pieni tuo Ginan asunto  :teipit
Mikä asunto, pesämökki vai duna? Jos tuo on HamsterDuna (miltä se näyttää) niin se on kyllä passeli syyrialaiselle.

suski87

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Ei todellakaan ole liian tilava, sanoisin erittäin sopivaksi! Kivaa, että jonkun syrkki saa reilusti tilaa ... Jos joku muuta väittää niin se johtuu vain siitä, että itse ei viitsi hamsterilleen hommata kunnon tiloja!

Voi olla että ko. henkilöllä on hiiritaustaa, hiirillähän liian iso terraario voi aiheuttaa ongelmia. Eritoten villiintymistä sekä naaraslaumoissa reviirikiistoja. Tosin hiirilläkin tuo varmistelu on joillain mennyt jo siihen, että jo juuri ja juuri eläinsuojelulainmäärittämät minimimitat täyttävän asumuksen kohdalla kysytään, että eihän ole liian iso. Mutta hiirten kohdalla noita iso lasiterraario, pieni lauma hankkeita joutuu välillä toppuuttelemaan, tai ainakin muistuttamaan, että kannattaa varautua väliseinän asennukseen, pienemmän terran vaihtoon tai lauman lisäykseen.

Jyrsijöissä kun on toisaalta paljon samaa, vaikka myös paljon eroajakin, että sitä vain sitten helposti yleistetään asioita lajista toiseen, tai kysytään miten sama asia toisella lajilla menee. Yhtenä esimerkkinä yhdellä foorumilla ollut kysymys, että voiko marsullekin antaa koiranruokaa kun hamsterillekin voi...

jem_ppura

^
Ei mulla itse asiassa ole mitään kokemusta hiiristä, jostain kumminkin mieleen jäänyt tuo mistä kysyinkin ja ihan ajattelin että hamsuilla voisi tulla samaa  :oops:  Hyvä että täällä on niin paljon asian tuntevia ihmisiä että täältä saa taatusti vastauksen mihin asiaan tahansa  :)
Talvikoita, Syrkkejä sekä muita karvanaamoja <3

metsku

Lainaus käyttäjältä: "Marla"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"^Liian pieni tuo Ginan asunto  :teipit
Mikä asunto, pesämökki vai duna? Jos tuo on HamsterDuna (miltä se näyttää) niin se on kyllä passeli syyrialaiselle.

Duna. Ja ei mitenkään ole sopiva koska näethän itsekin, että molemmat päätyseinät näkyvät lähikuvassa. Mulla on itselläni myös hamsterduna eikä tulis mieleenikään siinä asuttaa syrkkiä. Eikö minimitta syrkille ole 80cm leveyttä?

PiiaL

Nuo molemmat päädyt näkyvät tosiaan tuossa Ginan asumuksen ekassa kuvassa, näyttää siis minudunalta minusta. Miniduna on syyrialaiselle liian pieni. Aktiiviselle nuorelle hamsterille suosittelisin minäkin mieluiten sitä "syyriskoko" hamsteridunaakin isompaa, esimerkiksi jotain 80cm x 50cm häkkiä.

Marla

Joo no, jos tuo on miniduna niin siinä tapauksessa pieni tosiaan, ite en jotenkaan onnistu hahmottamaan tuota, ja mm. kansiritilän mallin perusteella ajattelin olevan hamsteriduna, ja muutenkin tuosta tulee hamsteriduna enempi mieleen, jos vertaan tohon omaan minidunaan.

Mulla on useampi syrkki hamsteridunassa, joka tosiaan on sopiva syrkille, vaikkakaan ei kaikkien mieleen - ja se onkin sitten asia erikseen, mutta HamsterDuna käy syrkille.

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Eikö minimitta syrkille ole 80cm leveyttä?
Suositus, joo, on väh. 80x40 cm, mutta se leveyskin vaikuttaa - HamsterDuna on 71x45 cm, joten ei jää kuin 4 cm periaatteessa vajaaksi.

Gina

Kyllä tuo Ginan häkki on ihan Hamster Duna :) Ei siis miniduna. Ja hyvin tuo minusta riittää, nyt kun siellä on lisää virikkeitä ja putkia, ja kuitenkin joka ilta pääsee väh. tunniksi vapaana jaloittelemaan.

Niin ja tässä olen suunnitellut häkin laajentamista, eli siis päälle jostain vähän pienemmästä häkistä kiinnitän häkkiosan, ja tikkaat sitten että pääsee yläkertaan, näin on ollut yleensä aina syrkeillä, mutta tällä hetkellä minulla ei ole sopivaa häkkiä siihen, täytyy katsoa jos jostain löytäisin sopivan.  :P

Edit : Ja mun käsittääkseni minidunissa ei edes ole tota pientä luukkua ritilän keskellä..  :pihalla:

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Gina"Ja mun käsittääkseni minidunissa ei edes ole tota pientä luukkua ritilän keskellä..  :pihalla:
Just siitä päättelinkin, ettei olis miniduna, kun en mäkään muista sellaista nähneeni - itellä on Ferplastin minidunassa tollainen kokonaan nouseva kansi.

PiiaL

Lainaus käyttäjältä: "Gina"Ja mun käsittääkseni minidunissa ei edes ole tota pientä luukkua ritilän keskellä..  :pihalla:
Luukun perusteella ei tartte veikkaillakaan onko mini vai se isompi, mittaat vaan onko pohjan pinta-ala sen 71cm x 45cm, niin sitten se on se syrkkikoko. :)

Niin ja siis tuo on Gabber(Criceto Rex?) ei Duna, vaikka ihan sama ja asiaan vaikuttamaton seikka onkin. Taidetaan kaikkia muovilootia nykyään duniksi kutsua, vaikka sen nimisiä asumuksia valmistaa vain Ferplast.

Marla

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Niin ja siis tuo on Gabber(Criceto Rex?) ei Duna, vaikka ihan sama ja asiaan vaikuttamaton seikka onkin. Taidetaan kaikkia muovilootia nykyään duniksi kutsua, vaikka sen nimisiä asumuksia valmistaa vain Ferplast.
Mä en jaksa noita lajitella sen kummemmin, vaikka onhan Gabber hieman erikokoinen kuin duna. Montagna Rex -niminen gabberi löytyy iteltä. Savic valmistaa myös ns. dunia.

metsku

Jaa, no jos MINIMImitaksi suositellaan 80cm eikä edes se täyty niin...?? Pitäiskö hieman harkita? Hyvä idea on laittaa päälle lisätilaa, tilaa se on korkeussuuntakin. Mulla oli hiiriuros siinä hamsterdunassa ja mielestäni se oli onnettoman pieni sillekin, saatikka syrkille. Hiiri sai sit isomman ja tuo duna meni lisätilaksi roboille.