• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Vevve

#405
En kerro ennen 7.4 :D
Kyl mä uskon että kaikille tässäkin just kirjoitelleille se nimen saaminen on ihan helppo homma ku vaan anoisitte.

Anonymous

#406
Mä olen päättännyt jo kauan aikaa sitten että en hae kasvattajanimeä vaan pidän tän ihan harrastuksena. Sikälikään ei mun tiedot taikka taidot riittäis edes kaikkeen riittävään mitä siihen vaaditaan. Onnea niille joilla älliä on niin paljon  :mrgreen:

Saana

#407
^Tottakai sulla riittää rahkeet kun vaan kokemusta tulee lisää!

Ja mä nimenomaan aion pitää hamsujutut vaan harrastuksena. Niin kauan ku kaikki poikueet ja mihin ne päätyvät ovat julkista tietoa eikä eläinkauppaan teetetä suuria määriä poikueita niin onhan tällainen puuha ihan harrastelua. Päivätyökin on mukava, kun se ei ole eläinpainotteinen niin vapaa-ajalla on sitten kiva puuhailla elukoiden kanssa. :)

PiiaL

#408
Kyllä minulla kaikki pitkiksiä ovat ja satiiniakin löytyy, mutta minulla ei ole koskaan tainnut olla yhdestäkään samasta perusväristä tarvittavaa minimiä kerrallaan. Tälläkin hetkellä on yksi pari, mutta muut eivät sitten ihan prikulleen ole samaa väriä. Joistakin harvinaisemmasta väristä on tosi vaikea saada kerralla edes paria, mutta jostakin yleisemmästä voisi saadakin joskus vahingossa sen minimin, että sitten voisi olla mahikset nimenhakuun ja lisäillä sitten ne muutkin mukaan, jos se sillä lailla hoituu, kuten lentsu sanoi.

KaisaM.

#409
Voikohan kyyhkynharmaan (+vn, vkkk, kk) ja kyyhkynharmaa-hunajan (+vn) laskea saman perusvärin väreiksi? Entäs tähän sakkiin mustat, mu-ket, hopeamu-ket jne? Jos ajatellaan että se perusväri ois niinkuin musta, siitä sitten noi kaikki on kuitenkin variaatioita? Kun jos ajatellaan että hakisin pk & lk ja kyyhkis (vn, vkkk, kk) & kyyhkis-hunaja (vn). Pk:sta urokset löytyy (3), naaraista yksi on 8½kk yhden poikueen saanut ja toinen 3vkoa nyt, yhdestä turkkimuunnos ei vielä varma, yksi pk naaras toivottavasti tulossa. Lyhkiksiä tähän päälle jalostusuroksia (2), jalostusnaaraita yksi 6kk yhden poikueen saanut + yksi 6kk ei vielä poikasia + tuo yksi josta turkkimuunnos ei vielä varma. Niin jos ajatellaan esim. mulla on noi kaksi naarasta, jotka lasken jalostuseläimiksi niin ne on jo jonkin ikäisiä ja saaneet yhden poikueen, niin tiettyhän niille on mahdollisuus teettää vielä toiset, vaikkei ehkä kovin todennäköistä olekaan. Tai sitten yksi pk uros on jalostusikäinen, mutta sillä on nyt 3 poikuetta että ei enempää saa, niin onko se jalostuseläin? Varmistelen nyt vaan kaikenlaista, kun jos sen selvityksen kirjoittaa ja nykyisten eläinten suunnitelmat kirjoittelee jne. ja sitten hakemus tulee bumerangina takaisin jonkun puuttuvan jalostuseläimen takia niin ketuttais.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Saana

#410
Semmonenkin tuli mieleen, että mitä jos kaikki kolme kasvattajanimivaihtoehtoa ovatkin jo käytössä? Saako silloin antaa uudet vaihtoehdot vai pitääkö koko prosessi aloittaa alusta ja joutuuko esim. maksun suorittamaan uudestaan? Onko SKJL:lta mahdollista saada kasvattajanimilistaa kokonaisuudessaan vanhatkin nimet mukaan lukien?

Anonymous

#411
Anniina: Kiitos kohteliaisuudesta, mutta tuskin rahkeet taikka/jaksaminen riittää. Uskon että ne joilla oikeesti on uskoa omaan tulevaisuuteen ja kasvatuksen jatkumiseen niin he hakevat kasvattajanimeä, minä tuskin koskaan. :sydan

lentsu

#412
No jos mä tekisin pientä tutkimustyötä, ja listaisin lähiaikoina tänne palstalle kaikki kasvinimet, joita ikinä on ollut käytössä SHY:ssä? Sen jälkeen ei ainakaan kenenkään tarttis nimeä hakiessa pelätä, että osuu vahingossa kolmeen jo käytössä olleeseen? Mun tietolähteet kun ulottuu vuoden 1990 alkuun ja SHY on perustettu 1989...  :D

Eihän niiden hamstereiden todellakaan tarvii olla prikulleen samaa väriä, kunhan ne on sillai sukulaisvärejä, että niiden yhdistäminen on tietyn värin aikaansaamiseksi järkevää. Esim. creme, soopeli, minkki ja vielä luonnonvalkoinenkin menevät kaikki samaan syssyyn. Eli ainakin Piialla on ihan taatusti riittävästi sopivia jalostusikäisiä eläimiä.

Jalostuseläin on hakemuksessa eläin, joka on siinä iässä, että sen voisi teoriassa astuttaa/se voisi astua, astutitpa sitten tai et.

Taikahamsu: kasvattajanimi ei tarkoita minkäänlaista ammatillisuutta. Päinvastoin, kaikkihan me ollaan nimenomaan harrastajia ja kasvatetaan enemmän tai vähemmän pienimuotoisesti - pelkästään määrän lisäämiseen ja massiiviseen eläinkauppatuotantoon kasvattajanimeä ei edes hyväksyttäisi!

Mustikkamaan

#413
^SHY:ssä ei riitä, koko SKJL:n aikaset nimet täytyis käydä läpi. Mutta jos mikään kolmesta nimestä ei käy, niin SKJL:n edustaja varmasti ottaa yhteyttä ja pyytää uusia ehdotuksia. Ei sielläkään mitään nilkkejä olla, kuten ei SHY:ssäkään  :angel

Mun mielestä on tärkeintä, että kasvattajanimeä hakevalla kasvattajalla on visio siitä, mitä kasvattaa. Keinot sen värin/turkin kasvatukseen ovat moninaiset ja siksi kaikki nuo käydään tapauskohtaisesti läpi. Jatkuvassa eri värien/turkkien sekoittelussahan ei pääse panostamaan siihen tiettyyn väriin ja turkkiin mikä haussa on, mutta mun mielestä pääpointti onkin kertoa siinä jalostussuunnitelmassa, että "vaikka mulla on snadisti eri värisiä/turkkisia nää, niin pyrin näitä tällä ja tällä tavalla yhdistämällä tähän ja tähän lopputulokseen".

Että kuten Satu sanoi, älkää tehkö tästä liian vaikeeta :) Mutta hei tosiaan, kysykää multa sähköpostilla jos on jotain!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#414
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"^SHY:ssä ei riitä, koko SKJL:n aikaset nimet täytyis käydä läpi. Mutta jos mikään kolmesta nimestä ei käy, niin SKJL:n edustaja varmasti ottaa yhteyttä ja pyytää uusia ehdotuksia. Ei sielläkään mitään nilkkejä olla, kuten ei SHY:ssäkään  :angel


*glup* No joo tohon mä en pysty, ei tommosii tietoja oo kellään.  :mrgreen:

PiiaL

#415
Äh, noku minä en tähtää näillä mun eläimillä yhteen tiettyyn väriin, haluan vähän jokaisesta yhdistelmästä tällä hetkellä eri värejä, niin silleen se hakeminen ei oikein varmaan käy..

EmmaTi

#416
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Äh, noku minä en tähtää näillä mun eläimillä yhteen tiettyyn väriin, haluan vähän jokaisesta yhdistelmästä tällä hetkellä eri värejä, niin silleen se hakeminen ei oikein varmaan käy..

Vielä mitä. Eihän sitä voi olettaa että jos on esim creme-kasvattaja, niin pitäis aina kasvattaa poikue toisensa jälkeen sitä cremeä pelkästään vaan siihenhän kuuluu ihan luonnollisesti nuo kaikki soopelit, minkit ym.
Jo lueskelemalla sinun kotisivuja voi huomata, että sun kasvatustyö on suunnitelmallista ja jatkuvaa, sullahan on jo omat sukulinjatkin, mistä moni kasvattaja vasta haaveilee.

Minttu

#417
Miten ku puhutaan että kiima on vaan aina sen hetken yöstä, ja tossa meidän minniä käsitellessä huomasin eilen illalla 10 aikaa että on kiima ja sama on nyt puol 7 aikaakin vielä?  :huh

Maggy

#418
10 aikaa ? Oletko varma?

Minttu

#419
Kun sitä silittelin niin jäi aivan paikoilleen, takapuoli ja häntä ylös. Eikö se sitä ole?  :pihalla: