• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

muumimamma-64

#375
Mutta, jos ajattelee pesässä olevia vaaveja niin eikö tuo huone ole sitten liian viileä, jos siellä vaan 16-18astetta lämmintä.
Toisekseksen perustelen sen päivitäin tuoreruuan vaihtamisen sillä, etten omille muksuillekkaan laita maanantaina lautasellista ruokaa ja anna olla sen huoneenlämmössä useita päiviä lisäten siihen jotain vähän väliä vanhojen ruokien sekaan ja sitten taas muutaman päivän kuluttua ota kaikkea pois ja aloita kierrosta alusta.Ei kovin hygieenistä..eikä terveellistä mielestäni
Niin miksi eläimelle niin pitäisi tehdä.
Ja jos sanotaan , että kyllä se niitä sieltä syö, kai se syö nälkäänsä mitä vaan jos ei ole tuoreempaa tarjolla...
Tämä ei vaan minulle uppoa , et eläimelle pitäisi tarjota vanhaa ja haisevaa ruokaa vaan sen takia, ettei raaski sitä haisevaa heittää pois...
Ei tule vaavoille kovin hyvät elämän alkutaipaleen eväät , jos noin toimitaan...eihän nahistuneessa luumussa mitään ravintoarvojakaan ole saati porkkanassa.
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

Anonymous

#376
meillä on hamsterit kyllä tähänkin asti pärjännyt ihan hyvin normaalissa huonelämmössä. ruokinnasta saa olla montaa mieltä, mutta talossa talon tavoilla, itse en näe omassa systeemissäni vikaa yhtään sen kummemmin, koska itsekkin saatan lohkaista omenasta puolet ja ihan hyvin syödä sen toisen puolen myöhemmin, niinkuin vaikkapa banaanista. lämmin ja kylmäruoka on eriasia-mutta tämä keskustelu kai paremmin kuuluisi tuonne ruokapuolelle.

Ninde

#377
Kyllä meillä ainakin vanhat jämät otetaan pois kun annetaan uutta, samalla vaivallahan se menee. Vähän eri asia pitää jotain kokonaisia hedelmiä huoneenlämmössä, kuin pieniä palasia. Tai meillä ainakin varsinkin poikasille annetaan tuoreet pieninä palasina, jolloin ne menevät huonoksikin nopeammin. Mä annan myös tuoretta aina hyvin runsaalla kädellä, mutta en koe mitenkään vaikeaksi heittää syömättä jääneitä roskiin.

Kysyisin tässä, että pidätkö puurot ja piltitkin häkissä niin kauan että ne on syöty?  :huh Meillä saa joskus heittää melkein koskemattomat annokset roskiin, mutta ei nyt tulisi mieleenkään pitää samaa ruokaa montaa päivää tarjolla...

Anonymous

#378
puurot laitan useinmiten aamulla, ja ne otan illalla pois-koska ne näöllisesti muuttaa jo muotoaan niin paljon että se ei ole säilytettävä asia, ja pilttiähän ei säilytetä avaamattomana muutakuin max2pv jääkaapissa. hedelmät taas ei ole kylmässä pitoruokaa.. ja pilttiä hamsut ei kyllä pahemmin jemmaile..

Maikkis

#379
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Meillä saa joskus heittää melkein koskemattomat annokset roskiin, mutta ei nyt tulisi mieleenkään pitää samaa ruokaa montaa päivää tarjolla...
Siis meilläkään ei piltit ja puurot kyllä ole päivää kauempaa tarjolla.. Nehän pahantuu. Mun kans ei tulis mieleenkään pitää pilttikippaa kolmea päivää häkissä  :huh
Joku kasvisjuttu esim. porkkana, persilja tms on eri asia, niitä en välttämättä kerää pois seuraavana päivänä.


Mulla oli kerran jääny pilttikippa vahingossa Pösön häkkiin ja se oli syöny sitte pari päivää vanhaa pilttiä (joka siis ollut n.20 asteen lämmössä) ja sillä meni maha sekaisin.

Ja sillon kun on poikasia niin mä ruokin ne vähintään 2 kertaa päivässä tuoreruualla ja otan samalla vanhat pois, eli silloin ei oo tuoreruuat kuin maksimissaan 12h esillä. Mä ruokin mieluummin useemmin pienemmillä määrillä kuin harvoin isoilla annoksilla. Harvoin isoilla annoksilla ruokittuna ruoka jää helposti pilaantumaan ja kulkeutuu myös hamsun pesään varastoon pilaantumaan.

Aya

#380
Meillä poikaset saa ruokaa kaks kertaa päivässä ja samalla kerään myös entiset ruuat pois. Samoin sit myös muiden hamsujen kanssa, kun uudet ruuat jaetaan niin entisten jämät kerätään pois. Tosin hamsujen pesiä en kyllä joka päivä käy läpi, ei mun mielest oo niin vaarallista vaikka ne porkkanat sun muut vihannekset siellä muutaman päivän oliskin (lukuunottamatta poikasia, niiden kanssa tulee oltua tarkempi).

Heli

#381
Ihmisen ja eläimen syömistottumuksia nyt ei kannate lähteä vertailemaan. Ihmisillähän nyt menee mahat sekaisin ja tulee ruokamyrkytyksiä ties mistä.  :D
En tosin tiedä miten hamsterit luonnossa, syövätkö ne nahistuneitakin vihanneksia ja kuinka suuret ruokavarastot niillä voivat olla.
Destiny's hamsterit 2001-2009

muumimamma-64

#382
Tosin tästä voidaan nyt ajatella, että suurin osa kuitenkin ottaa ne edelliset syömättä jääneet tuoreruuat pois ennen, kuin laittavat uutta tilalle eivätkä heitä sinne vanhojen sekaan niitä uusia. Ja jos ruokaryökkiö on toisessa päässä dunaa eikä  edes kipossa vaan  dunan pohjalla eikä lähelläkään pesää niin ne on sielt helposti otettavissa pois pesään sorkkimati. Ja, kun kyseessä esim kuorittu banaanin puolikas niin eihän se tuoreena säily kauaa..ehkäpä olen lukenut liian paljon hygieniapassi materiaalia ja aikanaan mikrobiologian tunnella ollut tiukasti paikalla... ;)
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

Elisabet

#383
Ehdottomasti minäkin sitä mieltä että sen verran voi vaivaa nähdä että ne vanhat sapuskat voi sieltä poes kerätä ennen kuin uudet laittaa. Varsinkin vastustuskyvyttömille poikasille voin kuvitella homehtuneen banaaninraadon tekevän hallaa kun aikuisellekkin hamsulle. Olen huomannut että jotkut hamsut ovat vain herkempiä pilaantuneelle ruualle, esim meillä pari vuotta takaperin eräs hamsteri sai helposti ripulin, jos vähääkään liian kauan kerkes ruoka olemaan.  :pihalla:
Hiiriä ja hamstereita
..pienimuotoista kasvatusta..
Kurkkaa uudet kotisivut!

GaneshaX

#384
Olen ajatellut että sijoittaisin ruokapisteen juuri vastakkaiseen nurkkaan, kuin missä pesä on :mrgreen:
Saa sitten rauhassa hoitaa sitä ruokapuolta.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

#385
^Nii, usein vaan hamsteri voi olla asiasta toista mieltä ja siirtää sen ruokapisteen sinne pesän viereen.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

#386
Siirtäköön :mrgreen:  En halua kuitenkaan aiheuttaa häiriötä.
Tarkastan pesän ja sitten annan olla rauhassa, kunnes poikasten silmät aukeavat :pilehile:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#387
Mun mielestä naaraan tulee sen verran kestää normaalia elämää, että se sietää normaalin ruokkimisen myös poikasten aikana. Se "ruokahuoltohan" nyt ei montaa minuuttia edes kestä, joten jos naaras sellaisesta suurestikin häiriintyy niin sitten tulee kyllä jo miettiä että oliko sellaista naarasta ylipäätään edes järkevää käyttää jalostukseen.

GaneshaX

#388
No, minulla ei ole vielä omakohtaista kokemusta naaraan käytöksestä poikasten aikana. Mutta ei kestä kauaa niin on :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Jane_O

#389
Meillä myös otetaan vanhat tuoreet pois aina iltaisin kun laitetaan uutta tilalle. Ja mitä tulee huonontuneeseen ruokaan, niin olen ainakin Maxin kohdalla huomannut, ettei hälle edes kelpaa hieman nahistunut ruoka (joskus joku porkkana tai lanttu, joka on ollut kylmässä, on sellainen hieman pehmeämpi, muttei siis huono vielä). Eli uskon että ainakin joillakin hamstereilla on jonkinlainen kyky erottaa hyvä ja huono ruoka toisistaan...tai siis että kai hamsterit luonnossakin tietää mitä uskaltaa syödä ja mitä ei, eli kai niillä jonkinlainen vaisto on asian suhteen.
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]